Woudsend, tussen de meren.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Ik heb van een snijpakket deze boot gemaakt ,hier met mijn zoon ,in middels 30,aan het roer .
Door de jaren heen worden de schepen steeds kleiner ,de grootste was 24 meter..
Maar ideaal om hier in de omgeving door stille wateren te varen.
Dat was het donderdag dus niet op de kruising .
Groeten
jan
Door de jaren heen worden de schepen steeds kleiner ,de grootste was 24 meter..
Maar ideaal om hier in de omgeving door stille wateren te varen.
Dat was het donderdag dus niet op de kruising .
Groeten
jan
- Bijlagen
-
- jelte jouke in boot jan.JPG 3.jpg (120.67 KiB) 1265 keer bekeken
Re: Woudsend, tussen de meren.
Had ik toch een beetje gelijkGert Schouwstra schreef: ↑22 mei 2020 19:25Dat patrouillevaartuig met bluscapaciteit is de Carolien (2326414), gebouwd in 1972 bij Schouten in Muiden. Inderdaad uit Rotterdam.
In 1973 in dienst als RHD-8 bij de Rijkshavendienst in Rotterdam. In 1983 naar DGSM als V-28, in 1988 als Havendienst-8 naar het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam, in 2002 als RPA-21 naar het Havenbedrijf Rotterdam NV. in 2003 uit dienst en hernoemd in CAROLIEN van Joosten scheepvaartbedrijf.
Het leven is geen facebook
Re: Woudsend, tussen de meren.
Bedankt voor alle aanvullingen Johnny !.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Woudsend, tussen de meren.
Donderdag gingen we met de Karakorum naar het Bombrekken ( bij Oudega).
In het Bombrekken kun je prima overnachten omdat het er oorverdovend stil is, overdag hoor je slechts de vogels en het dieseltrientje en in de nacht niets.
We vertrokken via de Woudsenderrakken, het Heegermeer, de Fluessen via de betonning richting Gaastmeer.
Voor Gaastmeer gingen we bakboord uit door de Inthiemasloot waaraan 2 campings gelegen zijn, op beide campings was wel wat volk aanwezig.
Op het Groote Gaastmeer gingen we door de verbindingssloot met het Zandmeer, in deze sloot meerden we aan een bijna lege steiger, alwaar de kok een middagmaal in elkaar flanste.
Daarna gingen we via de Korte Vliet en stuurboord uit naar de Grons, lang geleden dat we hier waren, destijds kon de toegang tot de Grons nog afgesloten worden i.v.m. visvangst. Nu was daar niets meer van te zien.
Op de Grons kan een pontje oversteken dat dan voorrang heeft, bij het pontfuik is een camperplaats ingericht en daar was het wel druk.
Ergens tegen de wal ligt de Dreg 1 in een mooie omgeving, bij de camping en de jachthaven staat een nieuw gebouw, veel activiteit heerst er niet nu.
Omdat het hier onverwachts ondiep kan zijn volgden we de betonning vanaf de Grons tot in de Vlakke Brekken
Om in het Bombrekken te komen passeerden we het eiland met insteekhaven aan bakboord en draaiden met een ruime bocht het Bombrekken in.
De eerste steiger was leeg en lag aan lagerwal, dus werden we keurig tegen de steiger geblazen en kostte afmeren geen zweet.
We hoorden karekieten, rietgorzen, tureluurs, grutto's, scholeksters, een koekoek en zowaar een roerdomp, ze lieten zich slecht zien.
Het grasland was kurkdroog dus er viel ook niets te bikken daar voor de steltlopers en waadvogels.
De meeuwen gingen systematisch de rietkragen af op zoek naar kuikens, we hebben het daar wel eens anders beleefd dan zag het zwart van de tureluurs en grutto's.
Tegen het eind van de middag kwam de kotter ST68 op de boeien liggen midden in het Bombrekken, het is een bekende kotter omdat de eigenaren verhalen publiceren over hun reizen met dit schip.
De zon ging prachtig onder en op het Bombrekken werd het zeer rustig.
In het Bombrekken kun je prima overnachten omdat het er oorverdovend stil is, overdag hoor je slechts de vogels en het dieseltrientje en in de nacht niets.
We vertrokken via de Woudsenderrakken, het Heegermeer, de Fluessen via de betonning richting Gaastmeer.
Voor Gaastmeer gingen we bakboord uit door de Inthiemasloot waaraan 2 campings gelegen zijn, op beide campings was wel wat volk aanwezig.
Op het Groote Gaastmeer gingen we door de verbindingssloot met het Zandmeer, in deze sloot meerden we aan een bijna lege steiger, alwaar de kok een middagmaal in elkaar flanste.
Daarna gingen we via de Korte Vliet en stuurboord uit naar de Grons, lang geleden dat we hier waren, destijds kon de toegang tot de Grons nog afgesloten worden i.v.m. visvangst. Nu was daar niets meer van te zien.
Op de Grons kan een pontje oversteken dat dan voorrang heeft, bij het pontfuik is een camperplaats ingericht en daar was het wel druk.
Ergens tegen de wal ligt de Dreg 1 in een mooie omgeving, bij de camping en de jachthaven staat een nieuw gebouw, veel activiteit heerst er niet nu.
Omdat het hier onverwachts ondiep kan zijn volgden we de betonning vanaf de Grons tot in de Vlakke Brekken
Om in het Bombrekken te komen passeerden we het eiland met insteekhaven aan bakboord en draaiden met een ruime bocht het Bombrekken in.
De eerste steiger was leeg en lag aan lagerwal, dus werden we keurig tegen de steiger geblazen en kostte afmeren geen zweet.
We hoorden karekieten, rietgorzen, tureluurs, grutto's, scholeksters, een koekoek en zowaar een roerdomp, ze lieten zich slecht zien.
Het grasland was kurkdroog dus er viel ook niets te bikken daar voor de steltlopers en waadvogels.
De meeuwen gingen systematisch de rietkragen af op zoek naar kuikens, we hebben het daar wel eens anders beleefd dan zag het zwart van de tureluurs en grutto's.
Tegen het eind van de middag kwam de kotter ST68 op de boeien liggen midden in het Bombrekken, het is een bekende kotter omdat de eigenaren verhalen publiceren over hun reizen met dit schip.
De zon ging prachtig onder en op het Bombrekken werd het zeer rustig.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Op de thuisreis vrijdag wilde de kok de navigatie doen, dat ging goed tot aan de krikkemikken achter IJlst omdat we daar al eerder waren.
Zodra we het kanaal overgestoken waren en richting Goëngarijpsterpoelen wilden ging het verkeerd, althans volgens de machinekamer.
Maar zoals altijd won het gezag en we voeren stug door, de hak sleepte door de modder ik moest toeren minderen.
Toen het gezag mij een modderige poel instuurde waar de dieptemeter geen uitlezing meer gaf protesteerde ik toch maar en draaide de vlet in de richting die ik dacht te moeten nemen om weer water onder de kiel te krijgen.
Hoe is onbekend maar tenslotte belanden we in het Jentjemeer en vanaf daar was de weg naar huis bekend.
Bij de ingang van de Welle liepen wij een konvooi gekoppelde Valkjes op, bestuurd door twee jongelui die al telefoonduimend koers trachtten te houden.
Op de vraag van Marieke of ze naar Heeg op weg waren werd bevestigend geantwoord, haar mededeling dat ze dan 6 mastjes moesten strijken omdat de brug maar 2,50 meter doorvaart heeft werd met enige verbazing ontvangen.
Het duimen op de telefoon werd even extra druk waarna een van de heren opmerkte dat Marieke gelijk had.
Toen we achterom keken lag de Welle geblokkeerd met valkjes en zagen we de heren druk in de weer om de mastjes te strijken hetgeen nog niet meeviel kennelijk . Wij waren al lang onder de brug door terwijl de heren nog steeds druk waren.
Zodra we het kanaal overgestoken waren en richting Goëngarijpsterpoelen wilden ging het verkeerd, althans volgens de machinekamer.
Maar zoals altijd won het gezag en we voeren stug door, de hak sleepte door de modder ik moest toeren minderen.
Toen het gezag mij een modderige poel instuurde waar de dieptemeter geen uitlezing meer gaf protesteerde ik toch maar en draaide de vlet in de richting die ik dacht te moeten nemen om weer water onder de kiel te krijgen.
Hoe is onbekend maar tenslotte belanden we in het Jentjemeer en vanaf daar was de weg naar huis bekend.
Bij de ingang van de Welle liepen wij een konvooi gekoppelde Valkjes op, bestuurd door twee jongelui die al telefoonduimend koers trachtten te houden.
Op de vraag van Marieke of ze naar Heeg op weg waren werd bevestigend geantwoord, haar mededeling dat ze dan 6 mastjes moesten strijken omdat de brug maar 2,50 meter doorvaart heeft werd met enige verbazing ontvangen.
Het duimen op de telefoon werd even extra druk waarna een van de heren opmerkte dat Marieke gelijk had.
Toen we achterom keken lag de Welle geblokkeerd met valkjes en zagen we de heren druk in de weer om de mastjes te strijken hetgeen nog niet meeviel kennelijk . Wij waren al lang onder de brug door terwijl de heren nog steeds druk waren.
Re: Woudsend, tussen de meren.
Een bijzondere ontmoeting.
Liggende in de haven van Stavoren komt de Beluga van Jan Vos voor ons ligplaats innemen.
De stuurman kwam ons wel zeer bekend voor, morgen komt er een verslagje hier over.
Liggende in de haven van Stavoren komt de Beluga van Jan Vos voor ons ligplaats innemen.
De stuurman kwam ons wel zeer bekend voor, morgen komt er een verslagje hier over.
Re: Woudsend, tussen de meren.
De stuurman bleek Jinny die samen met haar zoon Dennis de Beluga naar Holland willen varen vandäag. Jinny had gisteravond nog iets te vieren en het werd nog tot laat gezellig op de kade tot opa het koud kreeg. Maar ook Jinny en Dennis konden wel wat slaap gebruiken na de tocht vanuit Groningen.
Leuk om eens fijn zonder Coronaperikelen in de buitenlucht pikheet te houden
Leuk om eens fijn zonder Coronaperikelen in de buitenlucht pikheet te houden
Re: Woudsend, tussen de meren.
En Jinny ligt inmiddels in de 'zeesluis' van Medemblik die in storing ligt...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?