Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Nu we toch bezig zijn Jan...Een raadseltje voor een vetputter :shock: . Atlantic Merchant I. Verlengde ex Barbara met een Deutz 545 8 cil, 80% oplading 1200 pk. Word om 15.45 uit mijn dromen gewekt om op 16.00
de wacht over te nemen. Hoor aan het gepruttel van de Homo dat er een poot mist...Loop voordat ik naar boven ga langs de ingang vetput en zie dat de 2e wtk een hd brandstofleiding uit het vetvrije papier staat te halen dus denk ok, probleem bekend en er wordt aan gewerkt en loop door naar de brug. Na pakweg 5 min. plotseling doodse stilte...Homo vastgelopen. Een zuiger zit vast in top, Motor draait nog even door doch zuigerverbinding met krukas afgebroken...Kortom probleempje :shock: . Homo draait op gasolie dus zware prut
is er niet,

Vraag 1: Wat was de oorzaak van het vastlopen...Vetputters kwamen met zulke stomme verhalen dat deze
dekhengst er niet in geloofde.

Vraag 2: Hoe lang duurde de reparatie, zuiger er uit, Zuigerverbinding zuiger/krukas eruit, cilinderwand eruit,
kortom...druk,druk,druk.
Deze vraag heeft beslist geen "dubbele bodem" Jan, oorzaak was "instructies vergeten"...Heeft mij meer dan een jaar geduurd voordat ik de "lulverhalen" eruit had gefilterd en achter de oorzaak was 8) .

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Nedlloyd

Bericht door Jinny »

Cilindersmering weg?
Of door een overmaat gasolie de cilindersmering onvoldoende? (pisser)

Reparatie, gesteld dat de krukas het overleefd heeft, uur of 8 a 9? (ik ken die Deutz niet van dichtbij)
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: Nedlloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

oorzaak was "instructies vergeten"...Heeft mij meer dan een jaar geduurd voordat ik de "lulverhalen" eruit had gefilterd en achter de oorzaak was
Koert,
Dat maakt toch wel erg nieuwsgierig naar die vergeten instructies en de oorzaak. Vertel het ons en wat waren de lulverhalen. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

TSja....daar vraag je me wat.... Ik weet dat die Deutz naar een langzamer toerental moet als er 1 poot mist, en voor een langere tijd...
Kijk, ff indicateurpaaltjes trekken, is hooguit 5 klappen, en is geen probleem...
Maar als ie langer draait zonder 1 poot wordt die voering vrij koud, als je 90 graden koud mag noemen...(koelwatertemperatuur), en wordt nog een beetje verder gekoeld door de blowerlucht (60 graden ??)
De zuigerkroon blijft door de compressie nog wel wat warmer.. Maar de spleet van de topveer wordt steeds kleiner omdat de veer door de wrijving heter blijft....
Als dan de voering krimpt en de zuigerkroon (bovenste top) in verhouding heet blijft, zou het kunnen dat de stootrand nét de topveer raakt, en de kroon op die topveer vast loopt en afbreekt op de veersponning...

Ik denk gewoon ff hardop hoor ! Ik ken dit verhaal wel...althans: eerder gehoord....
Maar het is nu verworden tot het spreekwoordelijke "De melk horen klotsen maar de tepel niet meer kunnen vinden"

Ik ben benieuwd !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Sorry voor de late reactie,was even druk met die sukkels van Ziggo,Amerikaanse club dus Amerikaanse toestanden...

Jinny, dat was de oorzaak niet (had natuurlijk wel gekund!) en men is er 25 uur mee bezig geweest (heb zelf nog meegeholpen!).De charteraar heeft het nooit in de gaten gehad daar we eerst op een zaterdagmiddag in N.Y. zouden aankomen en dat werd nu zondagmiddag en lagen dus braaf op maandagmorgen voor de kant zoals
gewoonlijk ;) .

Jan, je hebt in je eerste zin al de koe bij de horens. Men was vergeten het toerental te verminderen vandaar dat de zaak vastliep.Dus men had de instructies niet opgevolgd! Die motoren waren prima hoor, de halve DvdH vloot was ermee uitgerust en nooit problemen met die karren.Toen de zaak weer liep een tlgm naar DvdH gestuurd met het verzoek een nieuwe zuiger,cilinderwand en verbinding stuk zuiger/krukas (kan niet op de naam van dat ding komen...) op te sturen. Volgende dag tlgm terug "onderdelen onderweg, wat is er gebeurd"?
Kijk, dat was nog eens een inspecteur,kort en krachtig en geen gezeik aan je kop! Nu kan je op je gemakkie een goed verzekerings technisch verhaal in elkaar flanzen.

Paul, neem aan dat je als wtk gevaren hebt. Dan moet je toch minstens een doos vol hebben met smoesjes over de mk die je die dekhengsten allemaal wijs kon maken...Ik zou zeggen doe een greep,altijd raak :shock:

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Nedlloyd

Bericht door Jinny »

verbinding stuk zuiger/krukas
Drijfstang.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

"drijfstang', Koert. Zuigerstang, als het een kruishoofdmotor betreft, maar dan zit die drijfstang tussen lijslof en krukas...
Iedereen denkt dat dat verlaagde toerental te maken heeft met trillingen. Dat is ook wel zo, maar de hoofdreden zit in uitzettingscoefficienten en die spleet van de veren....
Maar hoe het nou precies zat ben ik vergeten....
En hoe groter de motor, hoe groter het probleem van die uitzettingscoefficient wordt...

Maar ja, dat is het dilemma van groot-groter-grootst... We kennen allemaal wel het fenomeen dat je in een tropisch zonnetje letterlijk een ei kan bakken op het dek. Maar vaar je in een koude golfstroom, is je onderwaterschip erg koud. En als je dan die uitzettingscoefficient van staal erbij pakt, en dan alleen nog maar de lineaire, praat je bij een schip van pakkumbeet 100m al snel over een stukkie lengteverschil...
Als je daarentegen een flinke jongen bevaart, zeg een 300m lengte, dan wordt dat verschil al 3 x zo groot. Het maakt niet uit wat de dames zeggen: technici weten het ! Size matters !!
Nou is het niet zo dat je kamstuk al tussen de pieren is, en de rest van het schip een kwartiertje later, maar het brengt spanningen in zo'n schip waar je van staat te kijken ! Zo'n schip trekt dan letterlijk krom ! In lengte, maar ook in de breedte of diepte

In de mk geldt datzelfde, in dit geval binnen zo'n cilinder dan met veel grotere temperatuurverschillen
Iedereen heeft wel eens die berekening gemaakt van dat touw om de hele aarde... als je dat touw om de aarde spant is dat 30.000 km lang. Nou knip je dat touw af bij 30.000 km + 1 m (dus ipv 30.000.000m 30.000.001m), hoeveel cm is dat touw dan boven het aardoppervlak ?
Diezelfde berekening geldt ook voor zo'n zuigerveer en een cilinderwand. En als die gasspleet van de bovenste gasveer nét te klein is, heb je een probleem, want de uitzetting gaat op natuurlijke wijze altijd dóór (natuurwet !) Daarom worden hele rotsketens tot zand verpulverd door bevriezend water in rotsspleten...
Wie de natuurkrachten onderschat, gaat op de spreekwoordelijke blaren zitten

Vooral in de techniek geldt voor alle materialen: met beleid opwarmen en afkoelen, en vooral -binnen zo'n systeem- temperatuursverschillen vermijden !

Als je wat méér over metalen wilt weten, kijk bijv. eens hier !
Austenitisch, ferritisch, of cementitisch, en andere kretologien zullen u toebedeeld worden :D
Voor de examens moest je het allemaal uit je hoofd leren, om het daarna -zoals met zovele schoolonderwerpen- allemaal weer te vergeten....
Maar dát je het ooit geleerd hebt, bepaalt je denken en beslissingen voor de rest van je leven.
Het "daar was wat mee, maar wat was dat ook alweer"-momentje, dat je naar je boeken deed grijpen voor je iets deed...

En ik heb in een vlaag van absolute verstandsverbijstering al m'n boeken, grammofoonplaten, video- en cassettebandjes weggedaan....en grijp nu dus vaak mis....
Op jonge leeftijd had ik me al voorgenomen nooit ergens spijt van te hebben: gedaan=gedaan/gebeurd=gebeurd/punt gepasseerd
Maar van die afstandname van genoemde items heb ik behoorlijke wroeging...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Nedlloyd

Bericht door Jinny »

In Jan zijn uitleg zie je dan dat mijn ervaring met diesels niet veel verder gaat dan kleine rammelende motortjes (tot een liter of 3 totaal) die meer dan genoeg ruimte hadden, wat er ook gebeurde.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Er zijn in de techniek altijd van die dingetjes waar niemand eigenlijk aan denkt, en dat geldt uiteraard ook voor mezelf
Als je de slag van een zuiger bekijkt, dan heb je een bovenste dode punt, en een onderste dode punt. Als je nou precies in het midden van die slag een streepje trekt, gaat de zuiger dan sneller vanaf de middenstreep naar boven, of van de middenstreep naar beneden ? :D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Mevrouw/meneer...ik begin echt oud te worden...drijfstang...tjonge...het was hem wel.
Jinny, niet om het een of ander, heb altijd met 4-tact orgels gevaren.Na overname van de rederij waar ik voor
voer kreeg ik met 2 tact orgels te maken. Dat was even wennen! Moest een uur van tevoren ze bellen om te zeggen wanneer ik naar "manouvring speed" wilde. Ging de 1e keer dus niet goed en heb een 3/4 uur rondjes liggen draaien voor P. Canaveral pilot station voordat dat kreng genoeg afgekoeld was.Je snapt het al...niet mijn type motor...

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie