Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Net de mededeling gehad dat het botterweekend 2020 geplanned voor 17-18-19 september NIET door zal gaan. Het risico is te groot dat het alsnog niet door kan gaan. Alle grote evenementen zijn t/m 1 sept afgelast door de regering. Het is zonde van de tijd en geld om dit voor "Jan Doedel" voor te bereiden. Wel jammer maar zeer begrijpelijk van de organisatie. Ach straks is het gewoon weer 2021. Nieuwe kansen.
Dus u kunt een voorgenomen uitje in sept. naar Elburg schrappen uit de agenda.
Dus u kunt een voorgenomen uitje in sept. naar Elburg schrappen uit de agenda.
- Bijlagen
-
- Bottercourant.jpg (131.7 KiB) 941 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
De haven is wel gewoon open deze zomer?
Ik ben nog steeds van plan om te gaan varen deze zomer..
Ik ben nog steeds van plan om te gaan varen deze zomer..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Jinny laten we dat maar hopen. Nu gesloten. Wal sanitair is dicht. Je ziet soms wel eens jachtje voor EEN nacht maar die hebben zelf alles aan boord. Ook heel kort een ander klein scheepje, je moet toch boodschappen doen onderweg.Ik hou je hier op de hoogte over het haven gebeuren.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Thks Ton, wij kunnen ook (bijna) alles aan boord.
Alleen geen douche..
Alleen geen douche..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Chartervloot bedreigd in voortbestaan
De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen. Het vooruitzicht dat “social distancing” van 1,5 mtr voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk. De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.
Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. Maar er zijn ook de zeeschepen, of Tall Ships, zoals de schoener Oosterschelde en de bark Europa en er zijn de schepen van de kleine motorpassagiersvaart die tot in de haarvaten van het Europese vaarwegennet doordringen. In totaal telt de sector circa 400 schepen.
Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd, maar varen zij ‘commercieel’. In de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning. De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. Dat model van het zelf de broek ophouden werkte goed, tot de Corona-uitbraak.
Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudsmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen.
De angst is er ook voor een kettingreactie. Met een gedecimeerde vloot zullen ook de Nederlandse havens aan aantrekkingskracht inboeten; de toeristische activiteit neemt af, toeleveranciers, vakopleidingen, gespecialiseerde werven en ambachtslieden worden ineens ontzettend kwetsbaar.
De BBZ heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig.
In de haven van Elburg zijn twee schepen al maanden afgemeerd (hun winter ligplaats) die hier direct mee te maken hebben, de “Alliantie” en de “Sudwester”. Dan hebben we het nog maar niet over de botters die stil liggen met gestreken mast in de haven en geen inkomsten genereren voor de Botterstichting/Botterwerf. Het kan nog wel eens september worden voordat er weer wat bedrijvigheid valt te bespeuren.
De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen. Het vooruitzicht dat “social distancing” van 1,5 mtr voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk. De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.
Het bekendste deel van de chartervaart is de Bruine Vloot, de circa 300 tellende historische tjalken, klippers en aken die met betalende passagiers op de Nederlandse binnenwateren en het Wad varen. Maar er zijn ook de zeeschepen, of Tall Ships, zoals de schoener Oosterschelde en de bark Europa en er zijn de schepen van de kleine motorpassagiersvaart die tot in de haarvaten van het Europese vaarwegennet doordringen. In totaal telt de sector circa 400 schepen.
Geen land ter wereld heeft zo’n grote nog operationele historische vloot en in tegenstelling tot andere landen worden de schepen in Nederland niet gesubsidieerd, maar varen zij ‘commercieel’. In de zomermaanden wordt er met betalende passagiers gevaren en de wintermaanden zijn voor onderhoud aan het schip, veiligheidskeuringen en trainingen van de bemanning. De jaaromzet van de sector is ongeveer 65 miljoen euro. Dat model van het zelf de broek ophouden werkte goed, tot de Corona-uitbraak.
Maar als een ondernemer nu door de crisis failliet gaat, komt ook ons behoudsmodel ten val en zullen er schepen voor altijd verdwijnen.
De angst is er ook voor een kettingreactie. Met een gedecimeerde vloot zullen ook de Nederlandse havens aan aantrekkingskracht inboeten; de toeristische activiteit neemt af, toeleveranciers, vakopleidingen, gespecialiseerde werven en ambachtslieden worden ineens ontzettend kwetsbaar.
De BBZ heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat in een brief om hulp gevraagd. Wij realiseren ons dat grote delen van de samenleving in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de chartervaart en de bedreiging voor het voortbestaan van de schepen. Een noodfonds is nu dringend nodig.
In de haven van Elburg zijn twee schepen al maanden afgemeerd (hun winter ligplaats) die hier direct mee te maken hebben, de “Alliantie” en de “Sudwester”. Dan hebben we het nog maar niet over de botters die stil liggen met gestreken mast in de haven en geen inkomsten genereren voor de Botterstichting/Botterwerf. Het kan nog wel eens september worden voordat er weer wat bedrijvigheid valt te bespeuren.
- Bijlagen
-
- Allantie Thuishaven Elburg
- Schip Alliantie.jpg (106.17 KiB) 859 keer bekeken
-
- Sudwester (1912) Thuishaven Elburg
- Schip Sudwester.jpg (127.08 KiB) 859 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Al sinds een dag of 8 begint het in de haven weer wat te lopen. Sommige botters hebben de mast weer in de voet (uit de winterstalling) en op de webcam zag ik nog een interessante bezoekster. Tijd om maar eens even een plaatje van te maken. Het was de "Energiek" een oude dame maar het houtwerk glanzend in de lak. Verdere gegevens heb ik niet van haar kunnen vinden op internet en op AIS was ze ook niet aangesloten. Weet iemand meer van dit mooie scheepje?
- Bijlagen
-
- ms Energiek.JPG (218.73 KiB) 713 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Gewoon met een puts aan dek Jinny, deden wij vroeger ook
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Goede morgen oud zeevarenden en andere watersport liefhebbers.
Als oud zeevarende blijft de waterkant en alles wat er op en bij het water gebeurt trekken,dus
ook soms een bezoekje aan yachthavens in Nederland en daarbuiten.
Bootjes kijken , groot of klein blijft leuk , zelf heb ik geen boot, wel een paar keer een zeilboot
gehuurd op de Midd. Zee, de kust langs varen en oversteken naar Corsica.
In Nederland ben ik een maal met een motorboot op de rivieren wezen varen.
Wie van ons oud zeevarende , heeft er nooit eens een keer met een schip in Nederland of elders
in de wereld in het dok (vast of drijvend) gelegen voor een grote of kleine beurt.
Niet zo lang geleden was ik weer een keer op pad om bootjes te bekijken bij een yachthaven.
Boten zat, groot, klein, zeil of motor,in het water of op de kant. Het in-en uit het water takelen
had ik wel vaker gezien.
Deze keer kwam ik een klein drijvend dok tegen, geschikt voor boten tot +/- 18 mtr. en een gewicht
van +/- 25 ton.Deze foto, zijn gemaakt met toestemming van de yachthaveneigenaar om ze te
plaatsen op Kombuispraat.(Was bij hem niet bekend).
met vriendelijke groet
Jacob.
Als oud zeevarende blijft de waterkant en alles wat er op en bij het water gebeurt trekken,dus
ook soms een bezoekje aan yachthavens in Nederland en daarbuiten.
Bootjes kijken , groot of klein blijft leuk , zelf heb ik geen boot, wel een paar keer een zeilboot
gehuurd op de Midd. Zee, de kust langs varen en oversteken naar Corsica.
In Nederland ben ik een maal met een motorboot op de rivieren wezen varen.
Wie van ons oud zeevarende , heeft er nooit eens een keer met een schip in Nederland of elders
in de wereld in het dok (vast of drijvend) gelegen voor een grote of kleine beurt.
Niet zo lang geleden was ik weer een keer op pad om bootjes te bekijken bij een yachthaven.
Boten zat, groot, klein, zeil of motor,in het water of op de kant. Het in-en uit het water takelen
had ik wel vaker gezien.
Deze keer kwam ik een klein drijvend dok tegen, geschikt voor boten tot +/- 18 mtr. en een gewicht
van +/- 25 ton.Deze foto, zijn gemaakt met toestemming van de yachthaveneigenaar om ze te
plaatsen op Kombuispraat.(Was bij hem niet bekend).
met vriendelijke groet
Jacob.
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Handig gevalletje, waar ligt dat?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.
Hallo Jinny,
Yachthaven Bakkersdam - Heusden.
Watersportcentrum Legerstee , met bunkerstation en winkel.
Ze hebben een mooie site
Jacob
Yachthaven Bakkersdam - Heusden.
Watersportcentrum Legerstee , met bunkerstation en winkel.
Ze hebben een mooie site
Jacob