Alle Oldtimers [No ships]
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Mooi zeg, een origineel NL nummer, uit 19xx
Adri
Adri
Re: Alle Oldtimers [No ships]
De cilinderinhoud werd vergroot van 760 naar 845 cc, daardoor kreeg de motor 32 pk, 11 pk meer dan de 4CV
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Autotjes ouder als 40 jaar zijn wegenbelasting vrij, dus die 43 Euro zijn niet goed, zelf heb ik nog een oude Volvo 244D staan van 15 juni 1980 en is dus bijna belasting vrij, nu al zeker 15 jaar geschorst, maar iedere maand een paar km met groene platen rijden om hem rollend te houden.
Het leven is geen facebook
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Bericht
door Johnny » ma jun 08, 2020 9:50 am
Autotjes ouder als 40 jaar zijn wegenbelasting vrij, dus die 43 Euro zijn niet goed,
Ach Johnny die site waar ik dit van af heb gehaald, is waarschijnlijk nog/nooit niet bijgewerkt
Ik denk dat de eigenaar dat zelf ook wel weet
door Johnny » ma jun 08, 2020 9:50 am
Autotjes ouder als 40 jaar zijn wegenbelasting vrij, dus die 43 Euro zijn niet goed,
Ach Johnny die site waar ik dit van af heb gehaald, is waarschijnlijk nog/nooit niet bijgewerkt
Ik denk dat de eigenaar dat zelf ook wel weet
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Ja, dat belastingvrij was eventjes 25 jr... Maar toen NL massaal gereviseerde grote sleeen (liefst op LPG) van 25jr+ aanschafte, was het snel gedaan met de regeling. Dom natuurlijk: ze hadden er zo'n camper-regeling voor een x-aantal dagen op moeten zetten, dan hadden die limo's gewoon kunnen blijven rijden en was het voor de echte hobbyisten nog steeds betaalbaar...
Maar voor dát karretje: €45/kwartaal, ze is 60 jaar oud dus 240 kwartalen maakt een dikke €10.000 aan wegenbelasting....
Importbelastingen, ook voor de in de loop der jaren geimporteerde onderdelen.....
Benzine-accijns....laten we dat over méér dan een halve eeuw gemiddeld op €0,75/ltr zetten, dan kom je bij 15.000 km per jaar en een verbruik van 1:12 al op een kleine €60.000. Dan nog de opcenten op verzekeringen... Nog de omzetbelastingen op alle aanschaffen... de BTW....
Ja dat autootje heeft de BV Nederland wel een ton aan belastingen opgeleverd.....
Maar voor dát karretje: €45/kwartaal, ze is 60 jaar oud dus 240 kwartalen maakt een dikke €10.000 aan wegenbelasting....
Importbelastingen, ook voor de in de loop der jaren geimporteerde onderdelen.....
Benzine-accijns....laten we dat over méér dan een halve eeuw gemiddeld op €0,75/ltr zetten, dan kom je bij 15.000 km per jaar en een verbruik van 1:12 al op een kleine €60.000. Dan nog de opcenten op verzekeringen... Nog de omzetbelastingen op alle aanschaffen... de BTW....
Ja dat autootje heeft de BV Nederland wel een ton aan belastingen opgeleverd.....
Oost, west...ook best
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Belastingvrij kan je nog steeds schik hebben. Onze kleinzoon die onlangs 18 jaar werd en al heel lang aan auto's sleutelt en ook wel over akkers crost ontdekte de boodschappenauto van oma (die al heel lang onder de kapschuur stond te wachten op een beter lot, de auto dan niet oma )
Opa had al die jaren keurig de schorsing per internet geregeld voor een paar tientjes per jaar, hetgeen dus totaal een paar honderd euro beliep.
De dag dat hij 18 werd had hij dus ook zijn rijbewijs en mocht voor het eerst met zijn eigen Dodge opstap, de auto had hij inmiddels van oma gekocht voor een mooie bos bloemen en een plantje in de tuin Hij had het ding zelf lopend gemaakt en er een gasinstallatie ingebouwd, de keurmeester keurde het ding in één keer goed.
Hij rijdt nu dus in een belastingvrije bijna 50 jaar oude auto waarvan de brandstofkosten door de gas-inbouw nog redelijk meevallen, bovendien stookt gas milieu vriendelijk om maar is een vreemde uitdrukking te gebruiken.
Nu gaat hij met oma boodschappen doen met de Dodge, wie wat bewaart heeft wat
Opa had al die jaren keurig de schorsing per internet geregeld voor een paar tientjes per jaar, hetgeen dus totaal een paar honderd euro beliep.
De dag dat hij 18 werd had hij dus ook zijn rijbewijs en mocht voor het eerst met zijn eigen Dodge opstap, de auto had hij inmiddels van oma gekocht voor een mooie bos bloemen en een plantje in de tuin Hij had het ding zelf lopend gemaakt en er een gasinstallatie ingebouwd, de keurmeester keurde het ding in één keer goed.
Hij rijdt nu dus in een belastingvrije bijna 50 jaar oude auto waarvan de brandstofkosten door de gas-inbouw nog redelijk meevallen, bovendien stookt gas milieu vriendelijk om maar is een vreemde uitdrukking te gebruiken.
Nu gaat hij met oma boodschappen doen met de Dodge, wie wat bewaart heeft wat
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Die Amerikaanse pick-up trucks hebben boven alle andere mijn voorkeur.
Maar ja, mijn oma had destijds geen Dodge, of welk ander Yankee merk dan ook, in de schuur staan. Ergo ze had geen schuur, want daar deden ze destijds in bejaarden c.q. rusthuizen niet aan...………
m.v.g., Roy
Maar ja, mijn oma had destijds geen Dodge, of welk ander Yankee merk dan ook, in de schuur staan. Ergo ze had geen schuur, want daar deden ze destijds in bejaarden c.q. rusthuizen niet aan...………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Zo herkenbaar, krijg inmiddels ook AOW, heb ook een kapschuur, staan ook diverse oldtimers te wachten op betere tijden, sommige al sinds 1990
heb echter geen kleinkinderen, maar wel een neefje !! is inmiddels begonnen aan het slopen van een Volvo 940, als hij daarmee genoeg sleutelervaring heeft opgedaan, mag hij er een uitzoeken om op te knappen
heb echter geen kleinkinderen, maar wel een neefje !! is inmiddels begonnen aan het slopen van een Volvo 940, als hij daarmee genoeg sleutelervaring heeft opgedaan, mag hij er een uitzoeken om op te knappen
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Nog maar eentje dan.
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Onze Groningse Vos vroeg ooit eens naar onze A-Ford waar we toen eindelijk eens mee aan de gang gingen.
Het Fordje heeft een wat bijzondere geschiedenis. Toen ik nog niet zo grijs was als nu kwam ik in Chile terecht om te trachten wat machines voor de veevoederindustrie aan de man te brengen.
Interesse was er genoeg maar niemand had centen om te investeren, op het terrein van een klein petfoodfabriekje stond een verzameling oude auto's waarvan een A-Ford er uitsprong als redelijk in orde en recent gebruikt. De auto had geen richtingaanwijzers en geen ruitenwisser.
De eigenaar bleek de juridische adviseur en compagnon van de petfoodfabrikant, meer als geintje en om toch iets aan de gang te krijgen zei ik dat ze het Fordje maar naar Nederland moesten sturen en dat ik dan wel een tweedehands goed bruikbare extruder retour zou sturen naar Chile.
Na het middagmaal werd de zaak beklonken op de achterkant van een gebruikte telexrol, ander papier was er in dat kantoortje niet te vinden.
Ik schreef mijn verhaaltje in de Engels taal en de andere partij deed dat in het Spaans waar ik toen nog niet al teveel van begreep.
Dat alles gebeurde ongeveer in augustus en thuisgekomen vergat ik de hele story totdat er in december een telefoontje van van Gend @ Loos uit Rotterdam kwam dat ons informeerde dat er een container met een A-Ford gelost was en of ik die maar even wilde inklaren en de invoerkosten betalen. Gelukkig had ik in Chile de waarde pro forma laten zetten op us dollar 6000,= en daarvan zat een factuur bij de zending.
In Zutphen zat destijds nog een afdeling van van Gend @ Loos en ook nog en douanekantoor dus de invoer kon in Zutphen gebeuren.
Op ons fabrieksterrein mochten we onder toezicht van de douane de container openen waaruit een onbeschadigde A-Ford tevoorschijn kwam.
We moesten er onder toezicht een chassisnummer inslaan en dat was de invoer.
Benzine en koelvloeistof erin en zowaar het ding liep maar tijdens de proefrit op het industrieterrein bleek er veel speling op de wiellagers, stuurinrichting en ook de remmen waren niet of nauwelijks aanwezig.
Ik was druk met ander gedoe en heb het ding thuis achter in de garage gereden en we zijn er jaren niet aan geweest en dan gaan 26 jaren vlug voorbij.
De garage was verwarmd en onze katten sliep in en op de Ford dus door muizen was er geen schade na al die jaren, wel zat de motor vast.
Met onze kleinzoon heb ik de motor gangbaar gemaakt in 2018 maar inmiddels zag ik mijzelf niet meer met een A-Ford de weg opgaan.
Kleinzonen zag ik het Fordje ook niet met respect onderhouden dus hebben we een liefhebber gezocht die het Fordje weer in rijdbare staat kon en wilde brengen en er ook plezier aan beleeft. De familie die dat voor elkaar gekregen heeft is behept met het A-Ford virus en het resultaat mag er zijn.
Niet gerestaureerd en als nieuw maar mooi met de Chileens gebruikssporen. Op de foto het Fordje in Chile waar het een ritje over de Andes deed vlak voordat het bij ons terecht kwam, het moet een chauffeur geweest zijn met stalen zenuwen
Het Fordje heeft een wat bijzondere geschiedenis. Toen ik nog niet zo grijs was als nu kwam ik in Chile terecht om te trachten wat machines voor de veevoederindustrie aan de man te brengen.
Interesse was er genoeg maar niemand had centen om te investeren, op het terrein van een klein petfoodfabriekje stond een verzameling oude auto's waarvan een A-Ford er uitsprong als redelijk in orde en recent gebruikt. De auto had geen richtingaanwijzers en geen ruitenwisser.
De eigenaar bleek de juridische adviseur en compagnon van de petfoodfabrikant, meer als geintje en om toch iets aan de gang te krijgen zei ik dat ze het Fordje maar naar Nederland moesten sturen en dat ik dan wel een tweedehands goed bruikbare extruder retour zou sturen naar Chile.
Na het middagmaal werd de zaak beklonken op de achterkant van een gebruikte telexrol, ander papier was er in dat kantoortje niet te vinden.
Ik schreef mijn verhaaltje in de Engels taal en de andere partij deed dat in het Spaans waar ik toen nog niet al teveel van begreep.
Dat alles gebeurde ongeveer in augustus en thuisgekomen vergat ik de hele story totdat er in december een telefoontje van van Gend @ Loos uit Rotterdam kwam dat ons informeerde dat er een container met een A-Ford gelost was en of ik die maar even wilde inklaren en de invoerkosten betalen. Gelukkig had ik in Chile de waarde pro forma laten zetten op us dollar 6000,= en daarvan zat een factuur bij de zending.
In Zutphen zat destijds nog een afdeling van van Gend @ Loos en ook nog en douanekantoor dus de invoer kon in Zutphen gebeuren.
Op ons fabrieksterrein mochten we onder toezicht van de douane de container openen waaruit een onbeschadigde A-Ford tevoorschijn kwam.
We moesten er onder toezicht een chassisnummer inslaan en dat was de invoer.
Benzine en koelvloeistof erin en zowaar het ding liep maar tijdens de proefrit op het industrieterrein bleek er veel speling op de wiellagers, stuurinrichting en ook de remmen waren niet of nauwelijks aanwezig.
Ik was druk met ander gedoe en heb het ding thuis achter in de garage gereden en we zijn er jaren niet aan geweest en dan gaan 26 jaren vlug voorbij.
De garage was verwarmd en onze katten sliep in en op de Ford dus door muizen was er geen schade na al die jaren, wel zat de motor vast.
Met onze kleinzoon heb ik de motor gangbaar gemaakt in 2018 maar inmiddels zag ik mijzelf niet meer met een A-Ford de weg opgaan.
Kleinzonen zag ik het Fordje ook niet met respect onderhouden dus hebben we een liefhebber gezocht die het Fordje weer in rijdbare staat kon en wilde brengen en er ook plezier aan beleeft. De familie die dat voor elkaar gekregen heeft is behept met het A-Ford virus en het resultaat mag er zijn.
Niet gerestaureerd en als nieuw maar mooi met de Chileens gebruikssporen. Op de foto het Fordje in Chile waar het een ritje over de Andes deed vlak voordat het bij ons terecht kwam, het moet een chauffeur geweest zijn met stalen zenuwen