De Engelse Oostkust in schilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Roy »

Zoals gewoonlijk, prachtige weergaven van die sliksloten aan de Engelse oostkust.
Welke ssb is die "Timshel" geweest Frits ?. De hr. Jorissen heb ik 2½ jaar terug nog eens op een oude schepenbeurs gesproken. Aardige man die ik uit een grijs verleden nog kende.
Sleepboten of visserijkotters zijn bewezen goed om te bouwen tot succesvol zeilschip !.
We zijn weer eens benieuwd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Old Fart »

Dag, Roy.
De Timshel is aan de Noord gebouwd in 1911, voor Duinkerken.
Kreeg de naam: SECONDE.
Als inspecteur bij de Dienst voor het Stoomwezen kwam ik veel bij Rijsdijk-Bos: stoomketels keuren van stoombokken enz.
De stoomketel vond ik terug bij een bollenteler bij Lisse, maar de originele rechts-draaiende schroef bleef-met as-zitten.
Gevolg was: na het plaatsen van een 120pk DAF bleek dat die linksom draaide...
Er werd een Paragon koppeling tussen gezet, waarna het schip dus vooruit in z'n achteruit vaart.
Snap je?!!
Je lach-je te barsten.....

grn, Old Fart Frits Hoogstrate
East Coast-35-Timshel-1.jpg
East Coast-35-Timshel-1.jpg (236.92 KiB) 2650 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Roy »

Bedankt voor je uitleg Frits.
Helaas zegt de naam "Seconde" me helemaal niets. Maar, zoals al zo vaak gememoreerd, een mens kan nu eenmaal niet alles weten.
Dat je die ketel bij een bollenboer in Lisse weer tegen kwam klinkt mij niet geheel onwaarschijnlijk in de oren. De hr. Strick, je weet wel van de "Stephenson", handelt in die dingen en heeft zodoende veel bij scheepsloperijen opgekocht. Dus dat kan zomaar de link zijn !?.
Dan zal je de Labor bokken van Gijsberts uit Zwijndrecht ook wel gekend hebben vermoed ik zomaar.
Veel (achteruit)vaargenot met deze ex sleepboot en dat ze maar vaak in sliksloten aan de Britse oostkust mag komen. :idea: ;)

m.v.g., Roy.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Old Fart »

Dag Roy,
De Firma Faas Strick, 's- Gravenzande, heb ik 30 jaar gekend.
Ook toen ze een stoomketel aan het dek van de gestrande Amoco Cadiz vastlasten - om de lading olie verpompbaar te maken....
Geen flauwe kerels!
In diezelfde 30 jaar heb ik inderdaad alle stoombokken gekeurd, tot aan de firma Van de Marel in Viane, Schouwen-Duiveland..., óók geen flauwe kerels!
grn, Frits Hoogstrate
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Roy »

Goede morgen Frits,

Dat Strick een rol bij de "Amoco Cadiz" gespeeld heeft, is voor mij een nieuwtje. Geen misselijk klussie met al dat bereweer op de Bretonse kust.
Joop v.d. Marel ken ik nog steeds. Die is naar Noord Duitsland verhuist en heeft een privé maritiem museumpje met honderden scheepsmodellen en evenveel maritieme atributen. Het is zeer de moeite waard om daar eens langs te gaan. Hij zit niet ver bij Emden vandaan in Westerende-Kirchloog, Loogstrasse 3.
De gemeente Zierikzee werkte de opzet van een maritiem museum alleen maar tegen, nadat Joop & Rini hun rondvaartschip "Grevelingen" verkocht hadden. Ze hebben dus hun hele boeltje opgepakt en zijn vertrokken.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Brazuca »

Bijzonder mooie plaatjes van de Engelse Oostkust.
Een vraagje, werden die 'sliksloten' gebaggerd ? Het lijkt me wel noodzakelijk, of werd daar alleen op tij gevaren ?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Roy »

Bij mij weten werden alleen de vaargeulen met graphoppers op diepte gehouden Dick.
Maar erg fanatiek waren de Britten daar nu ook weer niet in...……..

.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Old Fart »

Hoi, Roy.
De vader van Joop & Rini v.d. Marel kocht een Spaanse stoomveerboot op de Canarische eilanden: de Viera y Clavijo.
Ik heb de berekeningen vlgs. de Stoomwet uitgevoerd, om de keuringseisen vast te stellen en het schip weer vaarklaar te maken. Intussen had hij er ook een museum van gemaakt, maar door tegenwerking en diefstal (een Meester in de Rechten was met zijn jachtje langszij afgemeerd, had het BB brugvleugelkompas losgeschroefd en dat in z'n boot laten zakken!!)
De Viera y Clavijo is in Antwerpen gesloopt....

grn, Frits Hoogstrate
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Old Fart »

Dag, Roy.
Bijgevoegd een foto van de firma Rijsdijk-Bos, in H.I.Ambacht, met de kale romp van de sleepboot "Seconde", die via enige eigenaars,onze boot werd.
Nostalgie!
Ze vaart hier in Zeeland nog steeds rond met opstappers.
Zie site: www.zeilvaartebenvloed.nl
IMGP4640-950.jpg
IMGP4640-950.jpg (142.04 KiB) 2353 keer bekeken
grn, Frits Hoogstrate
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Engelse Oostkust in schilderijen

Bericht door Roy »

Goede middag Frits.

Indrukwekkend gebeuren hoor !. Het zal veel effort, sweat and tears gekost hebben om uit zo'n oud casco een zeilcharterschip te toveren. het is een mooi gelijnd schip geworden. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van dit charterschip gehoord. Eigenlijk wordt er meer over de zeilcharters van het IJsselmeer, Waddenzee en ver weg over zee geschreven dat over de Zeeuwse zeilchartervaart. Wel jammer, er is immers genoeg te vertellen en het vaargebied net zo interessant !.
Over haar leven als "Seconde" kan ik ook niet terug vind en dat terwijl ik in de jaren 70 / 71 veel in haar oude thuishaven geweest ben...…………

Het debacle met de "Viera y Clavijo" is me wel bekend. Het is ook de uiteindelijke breuk tussen Joop en z'n vader geworden. Ongelofelijk wat zich daar bij Zierikzee heeft afgespeeld. Een schip waar je nooit meer aan komt. Dat er ook nog eens zo'n doorgestudeerde bijdehand padvindertje langszij komt en aan het roven gaat slaat helemaal alles !. Dat zo'n figuur niet van het tableau geschrapt is, is al een rebus opzich...……
Joop is als sleepbootkapitein jaren op baggerklussen in het buitenland geweest en heeft bij de bouw van de Oosterscheldekering ook z'n steentje bijgedragen. Daarna jaren lang met de "Grevelingen" rondvaarten verzorgd. samen met Rini bestierden ze het hele schip. Een hele prestatie hoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie