Alle Oldtimers [No ships]
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Mooi, OK. Fijn, mwah.
- Foute gewichtsverdeling door motor en aandrijving achterin. Kon je enigszins verbeteren door de bekende baksteen voorin te leggen.
- Onafhankelijke achterwielophanging. Klinkt leuk en modern maar...
De pendelassen (swingassen) geven bij inveren een spoorbreedteverandering en daarmee een inleiding tot slip.
Maar je moet het zien met de ogen van toen, dus voor die tijd een leuk autootje.
Adri
- Foute gewichtsverdeling door motor en aandrijving achterin. Kon je enigszins verbeteren door de bekende baksteen voorin te leggen.
- Onafhankelijke achterwielophanging. Klinkt leuk en modern maar...
De pendelassen (swingassen) geven bij inveren een spoorbreedteverandering en daarmee een inleiding tot slip.
Maar je moet het zien met de ogen van toen, dus voor die tijd een leuk autootje.
Adri
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Ach Adri, bij mijn moderne Renault Twizy pendelt het hele assen gedoe met net geen 500 kg en 90 km/uur kan ik hier op de Achterhoekse landwegen aardig meekomen. Mercedes had/heeft ook types met pendelassen, daar hoorde je nooit iemand over, overigens ook niet over corrosie
We hadden in onze jonge jaren, voor we een eend kochten, eerst een oude afgeragde Renault 4 met een 800 cc vierpitter en een deurhandel versnelling. Prima autootje dat pas opgeruimd werd toen bij een noodstop het linker voorportier uit de sponning viel, vroeger kon er veel
We hadden in onze jonge jaren, voor we een eend kochten, eerst een oude afgeragde Renault 4 met een 800 cc vierpitter en een deurhandel versnelling. Prima autootje dat pas opgeruimd werd toen bij een noodstop het linker voorportier uit de sponning viel, vroeger kon er veel
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Ja die 4, als je in mijn jeugd daarin reed was je een echte autobezitter . Later erfde ik van mijn vader een R4 Export en dat was toch wel weer een stuk echtere (slecht NL alert) auto.
Inklusief toenmalig vriendinnetje.
Over die swingassen gesproken. Inderdaad in de vijftiger jaren begon Merc ook met onafhankelijke vering in de vorm van pendelassen:
Zelfs deze supersportwagen had dat systeem. En ook de vergelijkbare Formule 1 Mercs hadden pendelassen. Je moest wel Juan Manuel Fangio of Stirling Moss heten om die goed in bedwang te kunnen houden.
Maar de huidige Mercs zijn al heel lang voorzien van voortreffelijk geleide achterassen. Het z.g. schräglenkersysteem.
Adri
Inklusief toenmalig vriendinnetje.
Over die swingassen gesproken. Inderdaad in de vijftiger jaren begon Merc ook met onafhankelijke vering in de vorm van pendelassen:
Zelfs deze supersportwagen had dat systeem. En ook de vergelijkbare Formule 1 Mercs hadden pendelassen. Je moest wel Juan Manuel Fangio of Stirling Moss heten om die goed in bedwang te kunnen houden.
Maar de huidige Mercs zijn al heel lang voorzien van voortreffelijk geleide achterassen. Het z.g. schräglenkersysteem.
Adri
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Over corrosie van Mercedessen gesproken. Dit las ik laatst:
De schrijver geeft de indruk dat hij goed op de hoogte is.Los daarvan heeft Mercedes érg donkere dagen gekend. De problemen begonnen met de invoering van waterbasis lakken in 1993. Mercedes verzinkte als één van de weinigen nog niets, ze deden hun roestbescherming op een andere manier. De jaren '80 ontwerpen hadden forse kunststof bescherming en dingen als rubber afvoertules in de dorpels. Heel doordacht allemaal, maar het ging wankelen met minder sterke lak.
Daarnaast werd er in die Chrysler tijd bezuinigd. En niet een klein beetje. Al die details en overengineering, dat kon wel een tandje minder toch? Samenvallend met waterverf én introductie van complexere electronica onder datzelfde "kan wel een tandje minder" regime, werd de W210 E-klasse (introductie 1996) een echte rampenbak. Tot van het chassis afbrekende veerschotels aan toe. Pas na de eeuwwisseling werd besloten dat dat te gek werd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, immers. Vanaf 2003-2005 werden alle personenwagens stapsgewijs verzinkt. De W204 (C v.a. 2008) is waar het kwaliteitsregime ook in ontwerp terug kwam. Het is nog steeds geen onverwoestbare tank, die tijden komen niet meer terug, maar in elk geval weer wat boven gemiddeld.
En die rampenverhalen van de W210 E-klasse zijn toch wel doorgedruppeld. Rijen taxichauffeurs die huilend met hun premium E-klasse voiture bij de dealer terugkwamen.
Adri
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Dat had toch ook een naam dat systeem van die achteras bij Mercedes
Legt me bij van iets wat met een D begon
Legt me bij van iets wat met een D begon
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Alle Oldtimers [No ships]
De Dion-as
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Heel goed Jinny, maar... de De Dion-as is niet toegepast bij Mercedes bij mijn weten.
Hij is wat duurder en bouwt wat hoger. Wel toegepast in dure Opels van de KAD serie (Kapitän, Admiral en Diplomat) en natuurlijk in de DAF 77 (sorry, ik bedoel natuurlijk de Volvo 300 serie).
Mercedes had zijn eigen achterassysteem ontwikkeld:
Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs. En de NL vertaling is mijn favoriete technische woord:
"Semi-nalooparmas".
Adri
Hij is wat duurder en bouwt wat hoger. Wel toegepast in dure Opels van de KAD serie (Kapitän, Admiral en Diplomat) en natuurlijk in de DAF 77 (sorry, ik bedoel natuurlijk de Volvo 300 serie).
Mercedes had zijn eigen achterassysteem ontwikkeld:
Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs. En de NL vertaling is mijn favoriete technische woord:
"Semi-nalooparmas".
Adri
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Ik zat wel met die naam in mijn hoofd.
Alleen zat ik verkeerd te zoeken , namelijk onder Dyon, Hoe kom ik daar nou bij als oud vrachtwagen chauffeur
Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs.
Maar wat is wel goedkoop bij dit merk ? zelfs de koffie uit een automaat is daar duur
Alleen zat ik verkeerd te zoeken , namelijk onder Dyon, Hoe kom ik daar nou bij als oud vrachtwagen chauffeur
Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs.
Maar wat is wel goedkoop bij dit merk ? zelfs de koffie uit een automaat is daar duur
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8142
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Alle Oldtimers [No ships]
- Bugatti Royale 1927 - 1933 12.7 ltr motor 8 cyl
- Cadillac Eldorado 1953 8.2 ltr 400 cv in 1976 teruggebracht naar 190 cv
- Bentley 1930 8.0 ltr 220cv Er zijn slechts 100 exemplaren van dit type gefabriceerd
- En nog een oude Mercedes-Benz poster
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Mag ik zeggen dat ik die eerste spouwlillek vind?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?