Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door john.marlit »

Dat zou best eens kunnen Jan , misschien dat er nog eens een visserman toevallig kijkt het voorwerp is in ieder geval onderwater vandaan gekomen, opgezogen door een hopperzuiger. we wachten maar af .
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ik denk dat Cor het wel weet, in Scheveningen waar ik ooit woonde heb ik die dingen wel op de kade gezien.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

John het is in ieder geval niet van de vleetvisserij daar kwam geen
gietijzeren bal aan te pas niet bij de schotse vleet of de zinkvleet
die heb ik zelf meegemaakt en gevist
Het doe mij denken aan de Plomp visserij kan ook de kol visserij zijn.
Bij de plomp visserij was een halfronde ijzeren beugel met in het midden
een dieplood aan beide einde van de beugel hingen lin van 1,5 meter waaraan de haak met aas zat .

Het is ook niet van de beugvisserij die gebruikte ankertjes en een dreg.

Dit is mijn veronderstelling van deze bal als het vermoedelijk van een vissersschip geweest is
bestaat de mogelijkheid dat er een visserij plaats en nummer is gekrast is.
Of ik het aan het rechte eind heb weet ik niet

Cor Boer
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: Wie weet ?

Bericht door john.marlit »

Bedankt mannen en speciaal Cor , ik zal het mijn zoon vragen (hij heeft dat ding ),of er ook nog ergens een kenmerk op te vinden is .
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door hondasevenfifty »

Die bal is van een kanonskogel van een "chain shot" zoek maar eens onder canon ball chain shot gebruikten ze tegen tuigage en om dekken schoon te vegen. What is Chain Shot?
Chain Shot is a new projectile you can fire from your cannons! It is made out of two small cannonballs—which look like one cannonball cut in half—connected by a thick, sturdy, and devastatingly damaging chain.

maar onderaan een drijfnet kan natuurlijk ook i.p.v een steen
Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Volgens mij is dit een z.g. gang chain ball.
Deze werd aan het been van een dwangarbeider bevestigd met een stuk ketting.
Als de dwangarbeider zich moest verplaatsen dan tilde hij het hele zakie op aan de beugel en liep dan weer een stukje verder.
Ontsnappen door hard weg te rennen was hierdoor onmogelijk.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Het is in ieder geval geen kanonskogel, immers als je het al in de loop krijgt en dat ging vroeger voorin de loop dan nog zal bij het ontsteken van het kruit veel energie verloren gaan dus dat kogeltje ploft voor het kanon op de grond.
Ik meen dat zo'n projectiel toch aardig in de loop zou moeten passen rondom.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door hondasevenfifty »

Het werd wel degelijk gebruik uit voorladers , natuurlijk zal de canon ball in een betere ,rondere dus beter passend staat moeten zijn dan die we op de foto zien.
Ik heb eens gezien in Bourtange dat ze een prop kanten ook zeker 250 meter wegschoten, voor vermaak van de omstanders.

http://www.dutchartefacts.nl/index.php/nggallery/image/kanonskogels-1-van-3?page_id=2547
27325054_2.jpg
27325054_2.jpg (72.92 KiB) 1493 keer bekeken
Chain shot
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to search
For the video game ChainShot!, see SameGame.

French chain shot
In artillery, chain shot is a type of cannon projectile formed of two sub-calibre balls, or half-balls, chained together. Bar shot is similar, but joined by a solid bar. They were used in the age of sailing ships and black powder cannon to shoot masts, or to cut the shrouds and any other rigging of a target ship.[1]

When fired, after leaving the muzzle, the shot's components tumble in the air, and the connecting chain fully extends. In past use, as much as six feet of chain would sweep through the target. However, the tumbling made both bar and chain shot less accurate, so they were used at shorter ranges.[2]


An example of bar shot

Chain shot salvaged from the Swedish warship Vasa which sank in 1628
Chain shot was sometimes used on land as an anti-personnel load. It was used by the defenders of Magdeburg in May 1631 as an anti-personnel load, which, according to counselor Otto von Guericke, was one reason for the extreme violence of the victorious attackers.[3] It was also used against Parliamentarians in the first English Civil War,[4] against the 76th Highlanders in India in 1803,[5] by the French against the Dutch at the Battle of Waterloo,[6] and by Union troops at the Battle of Gettysburg in the American Civil War.[7]

The military usefulness of chain shot died out as wooden sail-powered ships were replaced with armored steam ships—first among navies, and then among commercial fleets—which do not have rigging to serve as proper targets for chain-shot. Additionally, the conversion of naval armament from smoothbore, muzzle loaded, black powder cannon to rifled, breech-loaded guns further slowed the production of new chain shot ammunition; the chain would damage barrels (degrading maximum range, and further degrading effective range by degrading accuracy), and the new breech loading guns and their ammunition were meant to be effective against armored vessels as well as wooden sailing vessels.

In modern times, the effect is replicated in shotguns with the use of bolo shells, a pair of slugs connected by a strong wire. They are banned in several jurisdictions, including Florida[8] and Illinois.[9]
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Ja, die kogels die je nu laat zien dat zijn de juiste of goede maar zoals je ziet zit er geen beugel om gesmeed.
Ik denk dat de getoonde kogel eerder gebruikt is om gevangenen tam te houden, met zo'n ding aan je hoeven spring je niet snel even over een muurtje.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik sluit me ook bij Henk en Jan aan: da's iig géén kartets... Dan idd eerder een arrestanten-enkelbal....
Gebruiken ze nu nóg: niet meer als gewichtige bal, maar nu middels gps-electronica....

Zouden ze nu vaker moeten toepassen: corona-besmette personen gedurende hun besmetting isoleren en uitrusten met zo'n moderne enkelbal, en niet-besmet-NL weer de vrijheid geven van het pre-coroniale tijdperk...
Maar wie ben ik...?
Oost, west...ook best


Plaats reactie