Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Verbaast me niks, het gebeurt overal.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

uss general m c meigs.jpg
uss general m c meigs.jpg (59.45 KiB) 1206 keer bekeken
Einde tweede wereldoorlog
De USS GENERAL M.C. MEIGS arriveert te Rio de Janeiro op 18 juli 1945 uit Italie.
Veel kleine schepen kwamen het schip, met aan boord Braziliaanse militairen
die hebben gestreden in Europa tijdens de tweede wereld oorlog, begroeten.
Totaal 26.000 militairen hebben er gestreden. 465 van hen kwamen om het leven.
Volgens ooggetuigen was het één van de emotioneelste cenes uit de geschiedenis van Rio de Janeiro.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

VETERANENDAG 2020

Een relaas van een 93-jarige veteraan.



Veteraan001.JPG
Veteraan001.JPG (336.02 KiB) 1021 keer bekeken
Veteraan002.JPG
Veteraan002.JPG (232.06 KiB) 1021 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Indrukwekkend.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Roy »

Ja, daar wordt je toch wel even stil van.
Wat die mensen in Indië hebben mee moeten maken en dat op last van de Nederlandse overheid, die bij thuiskomst mooi geen thuis gaf...…………
M'n schoonvader heeft na terugkomst een brief aan Prins Bernhard gestuurd en die heeft er persoonlijk voor gezorgd dat hij een huis in Windesheim toegewezen kreeg.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Mijn schoonvader zaliger heeft er ook gezeten, heeft er nooit over willen praten..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik MOET hier even aan de pet tikken voor die "arme" Meneer Jan van Dijk.....en herhaal even wat hij zegt:
" Niemand die een oorlog heeft meegemaakt is nog dezelfde als daarvoor."

Hij doelt daarmee "denk ik" op de fatsoenlijke personen die veelal niet vrijwillig?? bij zulke ellende betrokken raken....want DIE zitten dan de rest van hun leven " met de emotionele gebakken trauma peren"....ik zal er hier verder het zwijgen toe doen en NIET gaan uitwijden over " de slechten die dan vaak NOG veeel slechter" worden.

De zeer beleefde maar toch glasheldere woorden van Meneer van Dijk in dat artikel betreffende de rol van " De Nederlandse Regering" destijds spreken voor mij-reeds redelijk op de hoogte met feiten- BOEKdelen.......al met al een zeeer trieste en pikzwarte bladzijde, met name voor een leeg geroofd land welke net was bevrijd van een Nazi-onderdrukker ten koste van de levens van duizenden ge-allieerde jonge jongens.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Johnny »

Een poosje terug met mijn 2 kleinzoontjes van 6 jaar naar een documentaire zitten kijken over de begraafplaats Margraten
en die 2 mannetjes waren behoorlijk onder de indruk en over het verhaal, binnenkort gaan we daar eens naar toe want nu willen ze alles weten over oorlogen, gelukkig heb ik tientallen boeken daar over en kan ze daar veel over vertellen, ook gaan we binnenkort naar de film "Soldaat van oranje " kijken waar ik zelf een minirolletje in mocht spelen.
Was een leuke tijd, 3 dagen filmen en 1 seconde in beeld, ging over het bombardement van Den Haag en gefilmd in Amersfoort......
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en die 2 mannetjes waren behoorlijk onder de indruk

Betreffende " oorlogsherinneringen" hebben de mensen van National Geographic in de recente juni editie een bijzonder artikel geplaatst. ( Dat dooen ze trouwens vrijwel altijd!)......maaaar in dit geval laten ze :
"The Last Voices of World War II"......aan het woord.Lees en huiver!
Ook hebben ze in de centrefold een overzicht gegeven betreffende vrijwel ALLE oorlogen die "wij mensen" ooit hebben uitgespookt, met de door de Nazi's aangewakkerde WW2 "eenzaam aan de top" wat betreft verschrikking!
https://www.nationalgeographic.com/magazine/2020/06/
Ook komt in deze uitgave de Atoombom op Hiroshima ter sprake, ooit stond ik zelf IN Hiroshima en bekeek het overgebleven betonnen skelet van dat gebouw, misschien was het daarom dat de uitspraak van de Japanse WW2 veteraan Mr. Nobuo Nishizaki indruk op me maakte. ( net als ALLE andere uitspraken van die veteranen trouwens!)
Mr. Nishizaki zei: ( vrij vertaald door hh)
Quotatie:
We werden uitgestuurd om te sterven voor DE KEIZER en IMPERIAL Natie, en iedereen deed alsof we er in geloofden. Maar toen de soldaten stervende waren riepen de jongeren NAAR HUN MOEDERS en de ouderen riepen DE NAMEN VAN HUN KINDEREN.
Ik heb nooit iemand naar de keizer of de natie horen roepen!
Einde quotatie.
Mr. Nishizaki was 15 jaar oud toen hij in 1942 bij de Japanse Marine kwam.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Johnny »

Bizar verhaal Harry, de meeste Duitsers waren ook geen nazi's.
Eigenlijk waren er alleen maar verliezers in deze rampzalige tijden.
Het leven is geen facebook


Plaats reactie