Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo allemaal,
Ik weet niet goed in welk topic ik de volgende foto's kan plaatsen, dus doe ik dat maar hier.
Eind oktober 1994 maakte ik als toerist een stopover in Singapore.
Ik heb er een aantal foto's gemaakt maar niet zoveel omdat, weten jullie het nog?, er alle dagen een grijze walm hing veroorzaakt door de illegale bosbranden op Sumatra.
Vandaar dat de foto's erg grijzig zijn.
Om te beginnen een foto van de (voormalige?) EAC loodsen Dan wat plaatjes van verschillende plaatsen in de stad.
De gebouwen aan weerszijden van de straat waren al gerestaureerd Clifford Pier viel toen al weg tegen de hoogbouw Wordt vervolgd, Teun.
Ik weet niet goed in welk topic ik de volgende foto's kan plaatsen, dus doe ik dat maar hier.
Eind oktober 1994 maakte ik als toerist een stopover in Singapore.
Ik heb er een aantal foto's gemaakt maar niet zoveel omdat, weten jullie het nog?, er alle dagen een grijze walm hing veroorzaakt door de illegale bosbranden op Sumatra.
Vandaar dat de foto's erg grijzig zijn.
Om te beginnen een foto van de (voormalige?) EAC loodsen Dan wat plaatjes van verschillende plaatsen in de stad.
De gebouwen aan weerszijden van de straat waren al gerestaureerd Clifford Pier viel toen al weg tegen de hoogbouw Wordt vervolgd, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
De volgende
Ik was ook nog een dagje naar Sentosa geweest. Dat waren weer een paar foto's uit mijn archief.
Groeten allemaal, Teun
Ik was ook nog een dagje naar Sentosa geweest. Dat waren weer een paar foto's uit mijn archief.
Groeten allemaal, Teun
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Bedankt voor de gedane moeite Teun.
Leuk het allemaal weer eens terug te zien.
Vorige week was er nog een documentaire op t.v. over het nieuwe S'pore. Onvoorstelbaar was daar allemaal uit de grond gestampt is !.
m.v.g., Roy
Leuk het allemaal weer eens terug te zien.
Vorige week was er nog een documentaire op t.v. over het nieuwe S'pore. Onvoorstelbaar was daar allemaal uit de grond gestampt is !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Prachtig Teun.
Geweldig om dit nog eens te zien. Net wat Roy vermeldde over de docu, onherkenbaar veranderd, net als al die andere havens.
Ik hoop, dat je een groot archief heb.
Grt.
Klaas.
Geweldig om dit nog eens te zien. Net wat Roy vermeldde over de docu, onherkenbaar veranderd, net als al die andere havens.
Ik hoop, dat je een groot archief heb.
Grt.
Klaas.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Mooi om terug te zien Teun
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
deze docu heb ik ook gezien,
was indrukwekkend,
grt pete
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
De foto's geplaatst van zeg maar het huidige Singapore, mijn zoon is ook in de jaren 90
als ik het goed heb voor een klusje op een HAM schip naar Singapore geweest en heeft
daar toen ook foto's gemaakt alwaar ik Singapore niet meer terug kon.
Ik ben voor het eerst in Singapore in 1959 en voor het laatst in 1970 geweest.
Vond nog een tandarts bonnetje uit 1967 toen we er met de Mataram lagen
In 1961 voer ik op de Mataram naar Nieuw Zeeland en was er in elke haven een koud
buffet voor verladers en vele hooggeplaatsten om een nieuwe lijndienst te openen.
We hadden een lading WC potten en kuttenspoelers en om dat te lossen had toch heel
wat voeten in de aarde met de Union om dit minderwaardige spul te lossen.
Na de kust af gevaren te hebben gingen we leeg van Nieuw Zeeland naar Peru en toen we
net een dag op de oversteek zaten werd ik wakker met een ontstoken oogtand links en koorts
dus werd ik van onderdeks naar het hospitaaltje gebracht en kreeg twee keer per dag peneciline
s'morgens links en s'ávonds rechts dus eer we in Peru waren was mijn kont een vergiet geworden.
Bij het naderen van Peru begon de zwelling af tenemen en zei verpleger Pa Koper dat ik het beste
in Curacaou naar de tandarts kon gaan maar toen hij gestopt was met injecties kwam de Zwelling weer.
Uiteindelijk we lagen er 14 dagen en naar de tandarts geweest en die heeft die oogtand er uit getrokken.
In Holland aangekomen heb ik een plaatje gekregen die tussen de tand klemde maar na verloop van tijd
was de klem er ook vanaf.
In 1967 kwamen we met de Mataram in Singapore en zijn we met een groepje met een biertje op naar
de tandarts gegaan en heb ik er twee goude tanden in laten zetten hierbij nog de bon er van
Ik vond in die jaren Singapore een fijne stad kwam er graag het was er knus en gezellig bij voor anker
liggen de melkmeisjes en de oudere vrouwtjes met sousi sousi naaiwerk brachten altijd levendigheid aan boord
Bij de ankerplaats hoorde altijd de KPM schepen bij het inventaris daar en voor de kant de Blue Funnelschepen
Helaas is dat allemaal ter ziele de Raffles bar Straitbar en al die winkeltjes daarvoor de etens tentjes waar
de kippen tussen je benen door liepen.
Hierbij een artikel uit de Lloydmail van September 1963 over de dokken in Singapore
Oja die twee gouden tanden liggen in een doosje in de kast want mijn gebid is nu een tandeloze
versnellingsbak geworden.
Cor Boer
als ik het goed heb voor een klusje op een HAM schip naar Singapore geweest en heeft
daar toen ook foto's gemaakt alwaar ik Singapore niet meer terug kon.
Ik ben voor het eerst in Singapore in 1959 en voor het laatst in 1970 geweest.
Vond nog een tandarts bonnetje uit 1967 toen we er met de Mataram lagen
In 1961 voer ik op de Mataram naar Nieuw Zeeland en was er in elke haven een koud
buffet voor verladers en vele hooggeplaatsten om een nieuwe lijndienst te openen.
We hadden een lading WC potten en kuttenspoelers en om dat te lossen had toch heel
wat voeten in de aarde met de Union om dit minderwaardige spul te lossen.
Na de kust af gevaren te hebben gingen we leeg van Nieuw Zeeland naar Peru en toen we
net een dag op de oversteek zaten werd ik wakker met een ontstoken oogtand links en koorts
dus werd ik van onderdeks naar het hospitaaltje gebracht en kreeg twee keer per dag peneciline
s'morgens links en s'ávonds rechts dus eer we in Peru waren was mijn kont een vergiet geworden.
Bij het naderen van Peru begon de zwelling af tenemen en zei verpleger Pa Koper dat ik het beste
in Curacaou naar de tandarts kon gaan maar toen hij gestopt was met injecties kwam de Zwelling weer.
Uiteindelijk we lagen er 14 dagen en naar de tandarts geweest en die heeft die oogtand er uit getrokken.
In Holland aangekomen heb ik een plaatje gekregen die tussen de tand klemde maar na verloop van tijd
was de klem er ook vanaf.
In 1967 kwamen we met de Mataram in Singapore en zijn we met een groepje met een biertje op naar
de tandarts gegaan en heb ik er twee goude tanden in laten zetten hierbij nog de bon er van
Ik vond in die jaren Singapore een fijne stad kwam er graag het was er knus en gezellig bij voor anker
liggen de melkmeisjes en de oudere vrouwtjes met sousi sousi naaiwerk brachten altijd levendigheid aan boord
Bij de ankerplaats hoorde altijd de KPM schepen bij het inventaris daar en voor de kant de Blue Funnelschepen
Helaas is dat allemaal ter ziele de Raffles bar Straitbar en al die winkeltjes daarvoor de etens tentjes waar
de kippen tussen je benen door liepen.
Hierbij een artikel uit de Lloydmail van September 1963 over de dokken in Singapore
Oja die twee gouden tanden liggen in een doosje in de kast want mijn gebid is nu een tandeloze
versnellingsbak geworden.
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Mataram Nieuw Zeeland 1961 (2).jpg (79.6 KiB) 1205 keer bekeken
-
- Mataram Nieuw Zeeland 1961.jpg (138.39 KiB) 1205 keer bekeken
-
- Singapore Lloydmail sept 1963.jpg (199.79 KiB) 1205 keer bekeken
-
- Singapore 2 Lloydmail sept 1963.jpg (207.02 KiB) 1205 keer bekeken
-
- Tandarts Singapore.jpg (126.84 KiB) 1160 keer bekeken
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hallo allemaal,
Wat betreft mijn foto's, zoals altijd graag gedaan.
Helaas heb ik de documentaire gemist maar ik vond de veranderingen in Singapore erg snel gaan, zelfs tussen mijn eerste keer in 1976 en mijn laatste keer als wtk in 1982 ging het al snel, laat staan wat er weer veranderd was bij mijn bezoek in 1994.
@Cor, bedankt, mooie foto's en interessant stukje.
Groeten, Teun.
Wat betreft mijn foto's, zoals altijd graag gedaan.
Helaas heb ik de documentaire gemist maar ik vond de veranderingen in Singapore erg snel gaan, zelfs tussen mijn eerste keer in 1976 en mijn laatste keer als wtk in 1982 ging het al snel, laat staan wat er weer veranderd was bij mijn bezoek in 1994.
@Cor, bedankt, mooie foto's en interessant stukje.
Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8142
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
m/v DARA: een vermoedelijke terroristische gruweldaad die nooit is opgelost
==============================================================
De omvang van de ramp in 1961 overweldigde de medische voorzieningen van Dubai, aangezien medici moeite hadden om ernstig verbrande overlevenden te behandelen
Al meer dan een decennium maakte de DARA deel uit van het leven langs de Arabische Golf.
Het was één van een vloot van vier schepen van de British India Line en voer regelmatig van Bombay naar Basra, met onderweg tussenstops in Koeweit, Bahrein, Dubai en Muscat.
Westerlingen slenterden over haar bovendekken en namen misschien hun eerste glimp op van het lang verbeeldde exotische Oosten. Mensen die op zoek waren naar werk of zich herenigden met hun gezin, woonden op de lagere dekken, sliepen in slaapzalen of buiten als de hitte te groot was.
In de ruimen lagen zakken post, samen met goederen voor de steeds drukker wordende markten in dit olierijke land. Voordat vliegreizen gemeengoed werd, verhuisde bijna alles en iedereen over zee.
Op 8 april 1961 werd de DARA omgevormd tot iets anders; een plaats van brand en dood, toen een enorme explosie door haar dekken en romp scheurde en meer dan 230 doden en vele anderen zwaargewond raakten.
Het schip van 5.000 ton, gebouwd in Glasgow in 1948, en met een diepgang die ondiep genoeg was om door de Golfwateren te navigeren, was de vorige middag in Dubai Creek aangekomen op de terugreis naar Bombay. De DARA kapseisde op 10 april 1961 na een zware explosie.
De wind was aangewakkerd en de DARA haar anker begon te krabben. De kapitein, Charles Elson, nam een snelle beslissing om te stoppen met laden en de storm op zee uit te rijden.
Aan boord waren passagiers en bemanning, maar ook lokale agenten, kooplieden en ambtenaren die geen tijd hadden gehad om van boord te gaan. In totaal brachten meer dan 800 mensen een ongemakkelijke nacht door terwijl het schip in zware zeeën rolde en stampte.
Om 4.40 uur sloeg het noodlot toe. De explosie scheurde door de kombuis de machinekamer en twee bovendekken in. Alle stroom viel uit en daarme ook de brandblus installatie.
Zijn schip was hopeloos uitgeschakeld en kapitein Elson gaf het bevel het schip te verlaten. Chaos volgde toen angstige passagiers de reddingsboten over bevolkten of gewoon in zee sprongen.
Een tanklandingsvaartuig van het Britse leger, de Empire Guillemot, was als eerste ter plaatse, gevolgd door andere marineschepen en een Noorse tanker die de vlammen trotseerde ondanks het aanzienlijke risico voor zijn eigen gaslading.
Bij het aanbreken van de dag was het ergste vuur gedoofd en was de DARA door een bergingsschip meegesleept. Het schip raakte zwaar beschadigd en zonk op 10 april om 9.20 uur bij Um Al Quwain.
De omvang van de ramp overweldigde de medische voorzieningen van Dubai, waaronder het Al Maktoum Hospital. Veel van de overlevenden raakten zwaar verbrand en de ergste gevallen werden naar Bahrein gebracht. Familieleden doorzochten de stad op zoek naar verloren familieleden, van wie sommigen nooit werden gevonden.
Van de 819 mensen aan boord stierven er tussen de 230 en 240 mannen, vrouwen en kinderen, bijna allemaal Arabisch of Indisch. Het exacte aantal zal nooit bekend zijn.
Een onderzoek van de Britse autoriteiten concludeerde dat de explosie een terroristische aanslag was. Oman-rebellen, die probeerden de sultan omver te werpen, zouden een mijn aan boord hebben geplant, mogelijk in een koffer. Als de storm het vertrek van de DARA van Dubai niet had vertraagd, dan zou de explosie plaats hebben gevonden bij het binnenvaren van Muscat, de volgende haven.
De verantwoordelijken zijn nooit geïdentificeerd. Tegenwoordig ligt het schip in 30 meter water, gemarkeerd door een zwart-gele boei met de woorden "Dara-wrak".
DARA 1948 gebouwd bij Barclay Curle & Company Glasgow
Grt 5.030t
L.o.a. 121.5 mtr
Br. 16.6 mtr
Doxford 5 cyl
==============================================================
De omvang van de ramp in 1961 overweldigde de medische voorzieningen van Dubai, aangezien medici moeite hadden om ernstig verbrande overlevenden te behandelen
Al meer dan een decennium maakte de DARA deel uit van het leven langs de Arabische Golf.
Het was één van een vloot van vier schepen van de British India Line en voer regelmatig van Bombay naar Basra, met onderweg tussenstops in Koeweit, Bahrein, Dubai en Muscat.
Westerlingen slenterden over haar bovendekken en namen misschien hun eerste glimp op van het lang verbeeldde exotische Oosten. Mensen die op zoek waren naar werk of zich herenigden met hun gezin, woonden op de lagere dekken, sliepen in slaapzalen of buiten als de hitte te groot was.
In de ruimen lagen zakken post, samen met goederen voor de steeds drukker wordende markten in dit olierijke land. Voordat vliegreizen gemeengoed werd, verhuisde bijna alles en iedereen over zee.
Op 8 april 1961 werd de DARA omgevormd tot iets anders; een plaats van brand en dood, toen een enorme explosie door haar dekken en romp scheurde en meer dan 230 doden en vele anderen zwaargewond raakten.
Het schip van 5.000 ton, gebouwd in Glasgow in 1948, en met een diepgang die ondiep genoeg was om door de Golfwateren te navigeren, was de vorige middag in Dubai Creek aangekomen op de terugreis naar Bombay. De DARA kapseisde op 10 april 1961 na een zware explosie.
De wind was aangewakkerd en de DARA haar anker begon te krabben. De kapitein, Charles Elson, nam een snelle beslissing om te stoppen met laden en de storm op zee uit te rijden.
Aan boord waren passagiers en bemanning, maar ook lokale agenten, kooplieden en ambtenaren die geen tijd hadden gehad om van boord te gaan. In totaal brachten meer dan 800 mensen een ongemakkelijke nacht door terwijl het schip in zware zeeën rolde en stampte.
Om 4.40 uur sloeg het noodlot toe. De explosie scheurde door de kombuis de machinekamer en twee bovendekken in. Alle stroom viel uit en daarme ook de brandblus installatie.
Zijn schip was hopeloos uitgeschakeld en kapitein Elson gaf het bevel het schip te verlaten. Chaos volgde toen angstige passagiers de reddingsboten over bevolkten of gewoon in zee sprongen.
Een tanklandingsvaartuig van het Britse leger, de Empire Guillemot, was als eerste ter plaatse, gevolgd door andere marineschepen en een Noorse tanker die de vlammen trotseerde ondanks het aanzienlijke risico voor zijn eigen gaslading.
Bij het aanbreken van de dag was het ergste vuur gedoofd en was de DARA door een bergingsschip meegesleept. Het schip raakte zwaar beschadigd en zonk op 10 april om 9.20 uur bij Um Al Quwain.
De omvang van de ramp overweldigde de medische voorzieningen van Dubai, waaronder het Al Maktoum Hospital. Veel van de overlevenden raakten zwaar verbrand en de ergste gevallen werden naar Bahrein gebracht. Familieleden doorzochten de stad op zoek naar verloren familieleden, van wie sommigen nooit werden gevonden.
Van de 819 mensen aan boord stierven er tussen de 230 en 240 mannen, vrouwen en kinderen, bijna allemaal Arabisch of Indisch. Het exacte aantal zal nooit bekend zijn.
Een onderzoek van de Britse autoriteiten concludeerde dat de explosie een terroristische aanslag was. Oman-rebellen, die probeerden de sultan omver te werpen, zouden een mijn aan boord hebben geplant, mogelijk in een koffer. Als de storm het vertrek van de DARA van Dubai niet had vertraagd, dan zou de explosie plaats hebben gevonden bij het binnenvaren van Muscat, de volgende haven.
De verantwoordelijken zijn nooit geïdentificeerd. Tegenwoordig ligt het schip in 30 meter water, gemarkeerd door een zwart-gele boei met de woorden "Dara-wrak".
DARA 1948 gebouwd bij Barclay Curle & Company Glasgow
Grt 5.030t
L.o.a. 121.5 mtr
Br. 16.6 mtr
Doxford 5 cyl
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Dat rampzalige gebeuren staat nog in m'n geheugen gegrift.
Ik verzamelde toen net een goed jaar foto's en gegeven van schepen en kreeg zo het gebeuren van deze ramp middels de krant volledig mee.
Ik meen me te herinneren dat het een sleepboot van Svitser was die de "Dara" probeerde weg te slepen.
Helaas heeft m'n stiefmoeder na een aantal jaren alles weggegooid. Weg kranten artikelen die ik allemaal zo netjes uitgeknipt en in albums geplakt had.
Tja, we maakten rare dingen mee.................
m.v.g., Roy
Ik verzamelde toen net een goed jaar foto's en gegeven van schepen en kreeg zo het gebeuren van deze ramp middels de krant volledig mee.
Ik meen me te herinneren dat het een sleepboot van Svitser was die de "Dara" probeerde weg te slepen.
Helaas heeft m'n stiefmoeder na een aantal jaren alles weggegooid. Weg kranten artikelen die ik allemaal zo netjes uitgeknipt en in albums geplakt had.
Tja, we maakten rare dingen mee.................
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................