Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door jdbvos »

Mooie foto ook, trouwens....
Heel mooi gedaan, dat focussen op de citroen, door het achter een boom verstoppen van de camper....
:lol:
Maar deze citroen is toch "de 2e ontwerp-lichting"? Ik meende dat het eerste ontwerp meedraaiende koplampen had, zonder die glasplaat ervoor......
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door peelander »

Een paar oude Elburgers
10  06 2020 elburg (50).jpg
10 06 2020 elburg (50).jpg (185.33 KiB) 817 keer bekeken
10  06 2020 elburg (53).jpg
10 06 2020 elburg (53).jpg (196.21 KiB) 817 keer bekeken
Geimporteerd in 1971.
Maar van welk jaar zou deze wagen echt zijn?
En deze DAF uit 1974 is intussen ook historie
10  06 2020 elburg (51).jpg
10 06 2020 elburg (51).jpg (196.26 KiB) 817 keer bekeken
10  06 2020 elburg (52).jpg
10 06 2020 elburg (52).jpg (160.45 KiB) 817 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

De meedraaiende koplampen zaten achter glas bij de DS, bij de eerste zaten ze niet achter glas maar draaiden ook niet mee.
Althans bij die welke ik gehad heb.
uit wiki ds eerste neus.jpg
uit wiki ds eerste neus.jpg (115.56 KiB) 797 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Voor een ander forum schreef ik ooit het verhaal van mijn DS ervaringen:

DS 1e serie.jpg
DS 1e serie.jpg (64.92 KiB) 788 keer bekeken
De eerste kennismaking
In het introductiejaar 1955 was ik pas negen, maar ik zie het nog allemaal haarscherp. Mijn vriendjes en ik wisten alles van auto's en we volgden alle merken en types. Zonder hem gezien te hebben, leek de DS iets onwezenlijks. Toen kwam de mare: "Hij is gesignaleerd!" Dat moet in 1957 zijn geweest. Wij erop af met onze autopeds. Ik weet nog precies waar hij stond, namelijk op de Graadt van Roggenweg in Utrecht. Hoelang we hebben gewacht, herinner ik me niet meer, maar we moesten en zouden het starten, opstijgen en wegrijden met eigen ogen aanschouwen. De weken daarna hebben we over niets anders gepraat.

Afbeelding

De eerste rijervaring
Omstreeks 1962 was ik liftend vakantie aan het vieren in Frankrijk. De broer van mijn liftvriend was getrouwd met een Franse dame van stand die in een heus château woonde. Uiteraard had haar familie dé auto van die tijd, de DS. Toen wij langskwamen in onze schooiers-lifterskleren kregen we een hartelijke ontvangst. Voor een afhaalritje van het station naar het kasteel werden wij uitgenodigd om mee te rijden. "Je voelt de weg niet", de naam die de DS toen al had, maakte hij volledig waar. Ik vond het echt een sensatie.

Afbeelding

De eerste keer zelf sturen
Omstreeks 1969 had ik een vriendje in Delft die als Citrofiel beslag had weten te leggen op de directieauto van oud-KLM-directeur Horatius Albarda. Het was een zwarte DS Prestige, compleet met separatieruit. Het vriendje was nogal gemakkelijk met uitlenen en ik kreeg hem eens mee voor een uitwedstrijd van mijn volleybalteam. Met enig schoenlepelwerk en gebruik van de strapontins paste het hele team erin. Toen moest uiteraard de DS-remcapaciteit worden gedemonstreerd door het bedienen van enkel zo’n lullig knopje op de vloer. Nou dat hebben ze geweten: de helft van het team lag tegen de separatieruit aan.

Afbeelding

Nog een keer zelf sturen
Drie vriendjes van mij zijn omstreeks 1973 in een ID19 break met een zweefvliegtuig naar Noord-Afrika gereden voor een zweefvliegsafari. Er zijn diverse manieren om te starten met een zweefvliegtuig, zoals optrekken met een lier of achter een motorvliegtuig. Een ongebruikelijke methode is de autosleepstart, want daarvoor heb je een lange rechte weg nodig. Een startbaan is ideaal, maar meestal niet beschikbaar. Aangekomen in Marokko hebben zij het startprobleem opgelost door toestemming te vragen en te krijgen voor het gebruik van het privévliegveld van de toenmalige Koning Hassan-nogwat. Deze amateuristische fotoshop geeft wel de situatie weer met het werkelijke type zweefvliegtuig en voertuig en ook ongeveer het goede bouwjaar. En de Koning zag dat het goed was. Eigenlijk was de ID zwaar underpowered voor dit doel, maar met volledig plankgas slaagden zij erin om toch de vereiste starthoogte te bereiken, succesvol thermiek op te pikken en vervolgens hoog boven het Atlasgebergte te zweven. Na afloop van de safari was de ID volledig gaar, wat hij eigenlijk al was voor het vertrek, dus werd hij daarna ook makkelijk uitgeleend. Op de eerste rit was ik volledig verloren over het gedrag van de clignoteur. Aanzetten: geen probleem, uitzetten: met geen mogelijkheid. Na terugkomst van de rit werd mij met een grijns verteld dat het heel simpel is, hendel naar je toehalen en voilà: ruststand.

Wat mij betreft is de DS de enige echte auto van de twintigste eeuw!
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

En wat die kever aangaat, het is een ovaaltje dus tussen ' 53 en '57.
Twee uitlaatpijpjes dus tussen '55 en '57.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Geimporteerd in 1971.
Maar van welk jaar zou deze wagen echt zijn?
10%20%2006%202020%20elburg%20(51).jpg
10%20%2006%202020%20elburg%20(51).jpg (71.86 KiB) 745 keer bekeken
En het antwoord staat achterop
Ik vind zelf dat ze die autootjes hele maal verkrachten met die veel te brede banden
en die verlaagde veren
Bij die T1 en T2 busjes is dat precies eender
Gewoon normaal is het mooiste
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door jdbvos »

Twee uitlaatpijpjes dus tussen '55 en '57.
Ik zeg uit '56 ! Give or take a year... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Als het 1960 moet zijn is het een winkeldochter geweest.
Ovaaltjes werden na '57 niet meer gemaakt.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

winkeldochter
Jinny,
Bij ons thuis werd zoiets ''winkelknecht'' genoemd.
-
Nog twee uit de oude doos
vracht-bus transport_.jpg
vracht-bus transport_.jpg (52.64 KiB) 689 keer bekeken
-
vracht-bus transport.jpg
vracht-bus transport.jpg (44.82 KiB) 689 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Waarbij jouw uitdrukking (winkelknecht) weer wat minder vrouwonvriendelijk klinkt dan winkeldochter.
Ik heb dat altijd een kleinerende uitdrukking gevonden.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie