Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Machinekamers

Bericht door K.Brouwer »

Helemaal niets...Je tikt het in de computer en print ( afdrukken in het Nederlands) het uit!

Schrijven? Hoe doe je dat tegenwoordig? :shock:

Groeten, K.Brouwer.

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

En nu zelfs met een gramatica corrector kan het al helemaal niet meer fout gaan :mrgreen:
Leve de vooruitgang :evil:
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

westerkerk.jpg
westerkerk.jpg (121.8 KiB) 727 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (99.69 KiB) 727 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (109.48 KiB) 727 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (101.49 KiB) 727 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (120.51 KiB) 727 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (108.07 KiB) 727 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (80.99 KiB) 727 keer bekeken
Afbeeldingen van o.a. de Stork 6 cyl. e.w. 17000 pk en andere beelden bij oplevering aan de Parkkade in okt. 1967 van de Westerkerk.
gr. Bas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Prachtig mooi, Bas !
Ik meende bij de 1e foto al een W-kerk te herkennen, maar wist het niet zeker meer...
Maar gaandeweg werden er steeds meer celletjes wakkergeschud in m'n bovenkamer....

Ik heb een fantastische ScanDutch-reis gemaakt met de Waalekerk, en dacht altijd dat ik nog blindelings de weg wist op dat schip...
Totdat ze een keer in Tauranga lag, en ik m'n NZse vechtgenote eens een prachtschip wilde laten zien...
Ik kon (binnendoor) de weg naar het off.dek-, en zelfs de trap naar de luchtsluis van de mk niet meer vinden... :roll: :roll:
...en ik zag verder niemand, en kwam niemand tegen.... dus onverrichte zaken maar weer naar huis gegaan....
De volgende dag zag ik haar tijdens de lunch vanachter de eettafel langs de Mount Maunganui schuiven.... (ps: ik zat achter de eettafel, de Waalekerk niet !)
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

ketel 3.jpg
ketel 3.jpg (111.31 KiB) 619 keer bekeken
ketel 4.jpg
ketel 4.jpg (93.26 KiB) 619 keer bekeken
ketel 5.jpg
ketel 5.jpg (123.06 KiB) 619 keer bekeken
nieuw amsterdam.jpg
nieuw amsterdam.jpg (73.45 KiB) 619 keer bekeken
Ik heb nog een aantal beelden gevonden van de transplantatie van de oude ketels in de Nieuw Amsterdam en het invaren in dok 8 op 16 augustus 1967, bij aanvang van de reparatie.
gr. Bas
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

kabo schreef: 28 jul 2020 21:57 Ik heb nog een aantal beelden gevonden van de transplantatie van de oude ketels in de Nieuw Amsterdam en het invaren in dok 8 op 16 augustus 1967, bij aanvang van de reparatie.
gr. Bas
Nou Bas, daar is door diverse mensen niet alleen maar roet ingeademd maar ook een grote hoeveelheid van a-houdend stof. :? :x
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

Hallo Co., die oude schepen zaten allemaal vol met asbest en zeker de stoomschepen. Maar dat was toen nog niet bekend!!!
gr. Bas :shock: :shock:
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

Er is wel een verschil in asbest, welke zat waar en hoe schadelijk is/ was die.
Tegenwoordig is het wel zo, dat als je het woord asbest in je mond neemt
of er naar wijst dan ben je al besmet of ziek.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Idd: je had de d'as best, en je had de d'as niet zo best... Blauw, en wit (grijs)...

Datzelfde had je -en dan vooral op de al aangehaalde W-kerken- met thermische olie....die bleek ook supergiftig, en werd de Shell Thermia spoorslags vervangen door Shell Thermia-C....
Maar overal waar je kwam werd nogal panisch gereageerd....

Overigens: op de foto's van de Westerkerk hierboven zie ik horizontale thermische oliepompen....
Op de Waalekerk stonden verticale TO-pompen, die bijzonder gevoelig waren op de mechanical seals. Die lekten om de haverklap....
De reis voordat ik aan boord kwam, waren alle mechanical seals vervangen door een nieuw type, dat door iedereen argwanend werd gecontroleerd...
Ik hoorde dat meerdere W-kerken met hetzelfde kampten, maar ik wist niet dat er ook W-kerk(en?) waren met horizontale pompen...
Die zal dan ongetwijfeld veel minder last met die M-seals hebben gehad...

Even voor de goede orde: vlgs mij kijken we op foto 4 naar die TO-pompen, tóch ???

En dan die ketelvervangingsfoto's van d' Oranje....
Weet iemand wat die ene stalen paal, op z'n voet staande en met een stuk 0f 3 horizontale asse (afstandmetingen ???) daar net naast dat uitgangsgat staat, voor dient ? Ik zie alleen maar zo'n paal aan de ene kant van het gat, dus om eventuele vervorming te meten had er m.i. aan de andere kant van het gat óók eentje moeten staan, tóch.... Dus waar dient die paal (of mast) voor ???
Deze bedoel ik, hieronder...
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (49.61 KiB) 448 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

jdbvos schreef: 29 jul 2020 15:51 Idd: je had de d'as best, en je had de d'as niet zo best... Blauw, en wit (grijs)...
:D :D

En over die asbest Jacob, “niemand” wist het 🥴
De “oudere” generatie is er allemaal in meer of mindere mate aan blootgesteld samen met de hydrazine en dat gele goedje (waarvan de naam mij even is ontschoten) dat gebruikt werd in de nessler zuurstof test. (Reageerbuis met het kogeltje).
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie