Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 11 aug 2020 10:36Jij en ik, en andere 'doorrookte vetputters' lopen niet zo snel op kribben.
(Veel) te veel eer Jan. Ik durf nog niet eens naar de schoenen te kijken van een echte massinist.
En van navigeren heb ik ook maar een klein beetje verstand. Op de IJssel heb ik dan weer wel gevaren, d.w.z. aan de hendels van de simulator in het NSP (heet anders tegenwoordig geloof ik), waarin het IJssellandschap zeer realistisch wordt nagebootst, compleet met snelstromende nauwe bochten. Dat heb ik al eens gemeld bij Harry, maar daar was hij niet van onder de indruk, zoals hij bij walslurpen nergens van onder de indruk is.

Adri

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Het spoor

Bericht door v+d »

Op de IJssel varen... We hebben hier ooit eens een prachtig palaver gehad met een Afrikaanse boer die een bootje had gekocht in de buurt van Giethoorn.
Het scheepje was ergens in het Zuiden gebouwd en was eigenlijk een Sint-Jozef vletje, enfin de aspirant schipper wilde met het ding in het voorjaar bij hoog water de IJssel stroomopwaarts in één dag bedwingen, als ik mij goed herinner.
Hij kreeg wat goede raad en zelfs een paar gratis lesjes in Friesland aangeboden, maar zoals vaak was kritiek op zijn plannen niet welkom, we hebben wel even flink gelachen. Theo kon bij zoiets prachtig de zaken verwoorden :lol:
Harry had zijn IJsseltochtje wel iets beter geregeld.

Het hele verhaal is nog eens te lezen op ruim 7 onder:
" Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar "
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Zo ontstaat door een spoorwegoverweg in Olst een leuke uitwisseling van informatie over onze geliefde IJssel. :D
Terecht dat @Allen het topic over DE roeitocht boven water haalt. Bedankt.
Om weer op het spoor terug te komen (via de IJssel) hier een foto van de sloop van de oude spoorbrug in Zwolle, met de nieuwe daarachter en een mooie blik op de rivier. Vaag in het verschiet de 2 resterende schoorstenen van de nu gesloopte Centrale Harculo.

Sloop Spoorbrug 14 september 2011.jpg
Sloop Spoorbrug 14 september 2011.jpg (123.22 KiB) 868 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het spoor

Bericht door Jinny »

Otter schreef: 10 aug 2020 23:46 Jinny kwam ik jou van de week op de Hollandse IJssel tegen tegen stroom?
Dat zou heel goed mogelijk zijn.
We zijn zondag van Gorkum naar Gouda gevaren...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Het spoor

Bericht door Otter »

En ik van Gouda naar het volkerak
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het spoor

Bericht door Jinny »

Nu, dat dus.
Volgende keer bijdraaien en tegen elkaar de spijker erin....
Koffie doen.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Van Gouda naar het Volkerak.
Dat zou wel eens een zandreisje voor Van Nieuwpoort geweest kunnen zijn. :roll: :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nu weten we nog steeds niet wie die stuurman was
Die "stuurman" was in feite geen stuurman....maar een walslurp neeffie als "leraar" die ik onderweg dus sturen heb geleerd en die "net als de meeste walslurpen" ook dacht/denkt dattie niet alleen zowat alles weet ...maaar oook beter weet.Jan brengt terecht het onderwerp "geen ogen in de rug"......dat we niet zijn omgelaazerd!!! is wellicht uiteindelijk te danken aan 2 zaken..1e de volgboot met schippers Loek & Wil....alsmede het feit dat ik na 40 jaar toch nog kans zag om mijn vroegere "Ijssel training" uit de " hoed met het konijn" te toveren. Ook was hij "aflos roeier" en laten we maar zeggen dat we "om en om" hebben geroeid op dit reissie waar ik " destijds denkende dat ik nog steeds 19 jaar ben" geheel ongetraind aan begon en ook "in den prille beginne" serieus van plan was om dat op m'n eentje te doen met het roertje vastgezet.Maaar dat lampie ging zachies aan toen ik in 2007 na 2 weken hard werken om dat scheepie weer vaarklaar te maken er even mee ging proefroeien voor ik weer naar Canada ging.Ik wilde dat m'n neeffie dus toen niet weigeren.....maaaaaaar was reeds na de eerste km's....om precies te zijn...bij Doesburg waar het Apeldoorn's Kanaal in de Ijssel komt....als een kind zo blij dat hij het roeien van me kon overnemen......gedachtig de spreuk van " Wie zijn kont brand moet op de blaren zitten" :lol:
Aaahwel tegen de tijd dat "we" bij Kampen waren haddik een houten kont. Die mooie ouwe overnaadse houten roeiwherry met zo'n rolbankie is fanselluf absoluut NIET geschikt om zo'n tocht op de Ijssel mee te ondernemen en dan ook nog met laten we maar zeggen " jeugdige overmoed" :mrgreen:
Bijlagen
Wherry-Opknappen-2007Tesamen met naamgenoot Ome Gradus-(R.I.P.)
Wherry-Opknappen-2007Tesamen met naamgenoot Ome Gradus-(R.I.P.)
KBP-2007-Wherryopknappen..JPG (167.34 KiB) 721 keer bekeken
2007-Eerste Proefroei-na opknappen bij Veerpont-Olst
2007-Eerste Proefroei-na opknappen bij Veerpont-Olst
KBP-2007-Eerste-slagen.JPG (123.95 KiB) 720 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 13 aug 2020 00:34bij Doesburg waar het Apeldoorn's Kanaal in de Ijssel komt...
Dieren om precies te zijn. Oh ja, walslurpen weten alles beter / denken alles beter te weten.

Adri
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Het spoor

Bericht door v+d »

Nee hoor Adri, je hebt het goed. Het sluisje ligt aan de Zutphense kant van Dieren, maar je moet het wel ruim zien natuurlijk en per spoor van Zutphen naar Dieren gaat waarschijnlijk sneller als met een bootje dan zijn we ook weer bij het onderwerp :D


Plaats reactie