Haven van Amsterdam
Re: Haven van Amsterdam
Ja Paul , nu ik het lees komt het weer boven drijven dat het de "kuil"was , ik weet niet of het je toevallig bekend is, maar in de Laanweg in Noord had je nog zo iets, die liep parralel met de Buiksloterweg [dijk] van de Tolhuis pont naar de Kraaienbrug , daar waren ook een paar zaaltjes misschien was dat wel de "A.V.N."
grtn.
Chris
grtn.
Chris
Re: Haven van Amsterdam
Paul, was het niet lastig om met die vlet [roeiboot] naar de Toko te gaan je had wel parkeer plek genoeg
Chris
Chris
Re: Haven van Amsterdam
Chris,
Ik weet alleen nog dat er een verenigingsgebouw was op de Buiksloterweg. Daar kon je vanaf de Tolhuispont naar toe lopen.
Caritas heette dat, daar heb ik later wel eens een feestavond gehad.
Met bijwerken moest je je eerst om 08.00 uur melden bij de SMN. Ik kwam vanuit de Indische Buurt altijd op de fiets door de Rietlanden heen.
Vaak werd je dan ingedeeld voor hand- en spandiensten bij iemand van de Technische Dienst. Die deden ook klussen op de SMN-schepen die bij de ADM of de NDSM lagen. Dan werd je met een personeelsbootje overgezet. Bij de ADM kon je er soms wel even tussen uit, maar moest wel zorgen dat je het bootje terug weer haalde.
Groet, Paul G.
Ik weet alleen nog dat er een verenigingsgebouw was op de Buiksloterweg. Daar kon je vanaf de Tolhuispont naar toe lopen.
Caritas heette dat, daar heb ik later wel eens een feestavond gehad.
Met bijwerken moest je je eerst om 08.00 uur melden bij de SMN. Ik kwam vanuit de Indische Buurt altijd op de fiets door de Rietlanden heen.
Vaak werd je dan ingedeeld voor hand- en spandiensten bij iemand van de Technische Dienst. Die deden ook klussen op de SMN-schepen die bij de ADM of de NDSM lagen. Dan werd je met een personeelsbootje overgezet. Bij de ADM kon je er soms wel even tussen uit, maar moest wel zorgen dat je het bootje terug weer haalde.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Maar weer eens een plaatje van de westkant. Datum ca begin april 1961.
De bulkcarrier "Mando Theodora Coculos" bij de Internationale Graanoverslag (IGMA) aan de Coenhavenweg.
Onder zijn werkzaamheden voor de uitbreiding met de Neptunushaven.
Groet, Paul G.
De bulkcarrier "Mando Theodora Coculos" bij de Internationale Graanoverslag (IGMA) aan de Coenhavenweg.
Onder zijn werkzaamheden voor de uitbreiding met de Neptunushaven.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Ik denk dat die Boka zandzuiger de "Jokra" is Paul.
Voor de oorlog de grootste en sterkste stationaire zuiger. Althans, dat werd bij Boele-Bolnes gesteld omdat ze bezig waren met bouwnummer 1028 / "Beverwijk 31" wat toen een enorme stationaire zuiger was. Het schijnt dat ze ook de "Jokra" gebouwd hebben, maar daar was ik dan weer niet bij. Ik voer toen nog in m'n vaders verrekijker mee...............
m.v.g., Roy
Voor de oorlog de grootste en sterkste stationaire zuiger. Althans, dat werd bij Boele-Bolnes gesteld omdat ze bezig waren met bouwnummer 1028 / "Beverwijk 31" wat toen een enorme stationaire zuiger was. Het schijnt dat ze ook de "Jokra" gebouwd hebben, maar daar was ik dan weer niet bij. Ik voer toen nog in m'n vaders verrekijker mee...............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Haven van Amsterdam
Roy bedankt voor de aanvullende informatie over die zandzuiger.
Ik stap nog maar eens over op een curieus plaatje. De coaster Westerdok ligt hier in de 2e helft van mei 1955 bij de scheepswerf "Westerdok" aan het Westerdok in het Westerdok. Waarvoor wordt niet vermeld en kon ik ook niet achterhalen.
"De Vesuvius" was aan de Grote Bickersstraat een opslagloods voor vaten teer en asfaltpapier van de Teerunie.
Bij een grote brand op 12 februari 1954 in de jute- en zakkenfabriek van Roseboom sloeg de brand bijna over, maar de brandweer kon het gebouw met behulp van het personeel behouden.
Groet, Paul G
Ik stap nog maar eens over op een curieus plaatje. De coaster Westerdok ligt hier in de 2e helft van mei 1955 bij de scheepswerf "Westerdok" aan het Westerdok in het Westerdok. Waarvoor wordt niet vermeld en kon ik ook niet achterhalen.
"De Vesuvius" was aan de Grote Bickersstraat een opslagloods voor vaten teer en asfaltpapier van de Teerunie.
Bij een grote brand op 12 februari 1954 in de jute- en zakkenfabriek van Roseboom sloeg de brand bijna over, maar de brandweer kon het gebouw met behulp van het personeel behouden.
Groet, Paul G
Re: Haven van Amsterdam
Ze had ooit een aanvaring in Engeland, wat ik (vaag) weet....
Ik heb dus ff gekeken bij MarHisData en vond dat dat oa in maart 1953 was, maar de (iig de meeste) schade was aan sb, terwijl -mits ik door de jaren dingen doorelkaar begin te halen- deze ene plaat toch echt aan bb zit....
Maar in hetzelfde stukje stond ook dat ze "aangepast" is geweest voor het vervoer van kunstschatten... Misschien dat die op de bak werden vervoerd ???
Ik had dat stukje missende plaat wat uitvergroot, maar zie geen kromme spanten....
Nou weet ik dat in de beginperiode van 'gelaschte' schepen nog wel eens hele platen spontaan losschoten, maar dit schip is in een tijd gebouwd dat het al 'gelaste' schepen waren, waarbij men dat lassen behoorlijk onder de knie had....
Ik vermoed dat deze losse plaat te maken heeft met die "aanpassing voor vervoer van kunstschatten".
Daarentegen: any guess is as good as mine...
Maar er werd bij vermeld dat na een kleine noodaanpassing, ze vertrok naar Amsterdam voor reparatie...
https://www.marhisdata.nl/schip&id=7238
Ik had ooit een schilderijtje van dat Westerdok gemaakt. Wie weet van wanneer die oorspronkelijke foto was...
Ik heb dus ff gekeken bij MarHisData en vond dat dat oa in maart 1953 was, maar de (iig de meeste) schade was aan sb, terwijl -mits ik door de jaren dingen doorelkaar begin te halen- deze ene plaat toch echt aan bb zit....
Maar in hetzelfde stukje stond ook dat ze "aangepast" is geweest voor het vervoer van kunstschatten... Misschien dat die op de bak werden vervoerd ???
Ik had dat stukje missende plaat wat uitvergroot, maar zie geen kromme spanten....
Nou weet ik dat in de beginperiode van 'gelaschte' schepen nog wel eens hele platen spontaan losschoten, maar dit schip is in een tijd gebouwd dat het al 'gelaste' schepen waren, waarbij men dat lassen behoorlijk onder de knie had....
Ik vermoed dat deze losse plaat te maken heeft met die "aanpassing voor vervoer van kunstschatten".
Daarentegen: any guess is as good as mine...
Maar er werd bij vermeld dat na een kleine noodaanpassing, ze vertrok naar Amsterdam voor reparatie...
https://www.marhisdata.nl/schip&id=7238
Ik had ooit een schilderijtje van dat Westerdok gemaakt. Wie weet van wanneer die oorspronkelijke foto was...
- Bijlagen
-
- Westerdok Amsterdam.jpg (192.72 KiB) 1020 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Haven van Amsterdam
Hallo jdbvos
Foto is van 1975 , heb het gevraagd aan een bekende.
Groet
Hans
Foto is van 1975 , heb het gevraagd aan een bekende.
Groet
Hans
- Bijlagen
-
- received_320519629136560.jpeg (73.81 KiB) 994 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Haven van Amsterdam
Mooie foto uit 1975. Die kende ik niet.
Van het gebouw in de midden zijn de bedrijfsuitingen al verwijderd. Was van de Stoommeel fabriek Holland.
Hier op een foto uit 1941 compleet het gebouw met de koninklijke kroon.
Linksboven de traverse naar de fabriek aan de Zoutkeetsgracht.
Groet, Paul G.
Van het gebouw in de midden zijn de bedrijfsuitingen al verwijderd. Was van de Stoommeel fabriek Holland.
Hier op een foto uit 1941 compleet het gebouw met de koninklijke kroon.
Linksboven de traverse naar de fabriek aan de Zoutkeetsgracht.
Groet, Paul G.