Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Vliegmachines

Bericht door TonyfH »

Goedenavond,

op vliegveld Soesterberg zit tegenwoordig het Nationaal Militair Museum, https://www.nmm.nl , en volgens vriend Google ook nog een zweefvliegclub.
Ik meen dat er niet meer aktief militair gevlogen wordt of dat er militairen gelegerd zijn.

Over stoppen voor landende of opstijgende vliegtuigen, op de (oude) weg van Hulten naar Rijen bij vliegveld Gilze-Rijen stonden vroeger stoplichten die op rood gingen als er een vliegtuig moest landen of opstijgen.
Tegenwoordig is er op dat stukje alleen nog maar een stopverbod voorzover ik weet.

@ Jinny, goed werk!

Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmachines

Bericht door gerard tenerife »

Breeze schreef:
toen ze de startbaan hebben verlengd in oostelijke richting
Ik denk meer over de tijd daarvoor, aan de vliegfeesten toen een Avro Vulcan (delta) over kwan vliegen, hij kon daar niet landen en een visite van Douglas Bader met een Spitfire, een piloot zonder beenen :shock: . Het USA stuntteam (sabers) die zo dicht bij elkaar vlogen dat de staarten zwart geblakert waren(dat was het verhaal toen), dat moet haast voort Korea geweest zijn Een Gloster Meteor trainer die neerstorte (zonder schietstoel) buiten Amersfoort richting Hamersfeld en net een woning miste. wij kwamen toen net uit school, moet ergens 1951/2 geweest zijn, mijn broer had er tot zijn dood nog stukken van. Toch even een mooi stukje vliegmachines. Toen ik op school zat schreven wij naar allemogelijke vliegtuig fabrieken,in USA, Frankrijk, UK voor fotos enz. met goede resultaten, maar na dat neerstorten zonder schietstoel was de lol een beetje van het vliegen af :lol:

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

TonyfH schreef: 31 aug 2020 20:32en volgens vriend Google ook nog een zweefvliegclub.
Ik meen dat er niet meer aktief militair gevlogen wordt of dat er militairen gelegerd zijn.
Het is niet mijn gewoonte om hierop aan te slaan, maar waarom herhaal je wat ik net hiervoor heb gezegd?

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vliegmachines

Bericht door Jinny »

Niet iedereen leest even goed Adri.
Je had het al gezegd inderdaad.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03Ik denk meer over de tijd daarvoor, aan de vliegfeesten toen een Avro Vulcan (delta) over kwan vliegen, hij kon daar niet landen.
Leuk Gerard. Het zou best kunnen dat ik op datzelfde vliegfeest was. 45 jaar Luchtmacht in 1958. Met mijn Agfa Clack maakte ik toen deze foto's, waarin je moeiteloos ook een Vulcan kan herkennen (1e plaatje). Verder een Hercules, 4 Hunters en een Sikorsky H-16.

45 jaar Luchtmacht S'berg 1958 foto's.jpg
45 jaar Luchtmacht S'berg 1958 foto's.jpg (50.39 KiB) 670 keer bekeken

Wellicht herinner jij je dan ook deze nog:

B-52 S'berg '58.jpg
B-52 S'berg '58.jpg (21.17 KiB) 670 keer bekeken

Deze Stratofortress (niet mijn foto) kwam overvliegen uit de VS. Heel indrukwekkend.

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03En een visite van Douglas Bader met een Spitfire, een piloot zonder benen :shock: .
Douglas was natuurlijk de grote held van elk jongetje. Hij schijnt toch niet zo'n prettig karakter te hebben gehad.

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03Het USA stuntteam (sabers) die zo dicht bij elkaar vlogen dat de staarten zwart geblakert waren (dat was het verhaal toen), dat moet haast voor Korea geweest zijn.
De Sabres werden pas tijdens de Korea-oorlog operationeel, als antwoord op de Mig-15, de grote Russische verrassing.

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03Een Gloster Meteor trainer die neerstortte (zonder schietstoel) buiten Amersfoort richting Hamersfeld en net een woning miste.
Ja, die Meteors waren echte widow-makers. Toen ik voor mijn nummer op vlb. Leeuwarden zat, vertelden ze dat in de tijd van Meteors de burgers aan het eind van de startbaan stonden te wachten op de volgende Meteor-crash (bij wijze van spreken).

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03Toen ik op school zat schreven wij naar alle mogelijke vliegtuig fabrieken,in USA, Frankrijk, UK voor fotos enz. met goede resultaten.
Heel herkenbaar!

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vliegmachines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

waarin je moeiteloos ook een Vulcan kan herkennen (1e plaatje)
ALS...de vliegtuig Affectionada's daar "moeiteloos" :roll: een Vulcan in herkennen A.B....DAN zal dat best waaaar zijn.....ik reageer slechts op de naam "Vulcan" ( dat waren trouwens ook gietijzeren potkachels ak me nait vergis?) en meen me te herinneren dat die "zgn. Cold War UK bommenwerper kissies een behoorlijke stunt hebben uitgehaald- meen van 3 stuks??- tijdens THE Iron Lady's " Falklands War"....rappido uit de mottenballen....Lange afstand ......re-fueling boven de Atlantic en dan bommetjes op een eiland met schapen gooien :mrgreen: ....op de terugweg een kist aan de grond in Braziel...toch? Ben ik hier wat " bij de les"?? na bekant 40 jaar heren vliegeniers in de dop??? :roll: ......of heppik ooit teveel Wild West gelezen ...toen ik nog "Out West" was??? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Vliegmachines

Bericht door TonyfH »

Adri schreef: Het is niet mijn gewoonte om hierop aan te slaan, maar waarom herhaal je wat ik net hiervoor heb gezegd?

Sorry Adri, ik had er glad overheen gelezen.
Ik zal mij niet meer bemoeien met vliegtuigen.

Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Geen probleem Teun. Beter een keer teveel info dan interessante verhalen en gegevens gemist.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 01 sep 2020 00:45en meen me te herinneren dat die "zgn. Cold War UK bommenwerper kissies een behoorlijke stunt hebben uitgehaald- meen van 3 stuks??- tijdens THE Iron Lady's " Falklands War"....rappido uit de mottenballen....Lange afstand ......re-fueling boven de Atlantic en dan bommetjes op een eiland met schapen gooien :mrgreen: ....op de terugweg een kist aan de grond in Braziel...toch? Ben ik hier wat " bij de les"??
Nou die Canadese kou heeft je geheugen nog (steeds) niet aangetast.
Het waren 7 missies en hier: Wiki, Vulcans en Falkland kan je er alles over lezen.
Ik herinner me een verslag van die missie met brandstoftekort, die razend spannend was. Ze hadden kennelijk geen handel voor de reservebrandstoftank of een paar Jerrycans om bij te vullen.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ascension Island heeft een RAF-vliegveld. Onderweg naar de Falklands zijn wij daar ook nog langs gegaan voor teenenander....
South Georgia viel ook af omdat de Argentijn dat via de Falklands ook kon bereiken met hun luchtmacht
Oost, west...ook best


Plaats reactie