Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vliegmachines

Bericht door peelander »

Het zebrapad op dit vliegveld ben ik meerdere malen lopend overgestoken
06 01 2011   gibraltar (17).jpg
06 01 2011 gibraltar (17).jpg (89.8 KiB) 1177 keer bekeken
06 01 2011   gibraltar (18).jpg
06 01 2011 gibraltar (18).jpg (87.45 KiB) 1177 keer bekeken
en ook weleens voor zo'n jongen moeten wachten, die niet hoefde te stoppen voor voetgabgers :( :( :( .
07 01 2011 gibraltar (1).jpg
07 01 2011 gibraltar (1).jpg (195.24 KiB) 1177 keer bekeken
grroeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmachines

Bericht door gerard tenerife »

Breeze schreef :
dat ik op datzelfde vliegfeest was. 45 jaar Luchtmacht in 1958
ik denk van wel Adri, ik herken de vliegtuigen en zelfs de kartel randjes van de fotos, ik heb ze ook nog :oops:
Zeker het overvliegen van de B52, netjes op tijd van de USA. 1958, ik voer toen wel maar was in de zomer in Amersfoort, maar hoe was het die B 52 kon niet landen, maar die Vulcan ook niet of ben ik in de war. Maar dat van die stuntvliegers kan best waar zijn, de Korean war was van 1950/53.
Hoe dan ook het was een mooie tijd en ik heb vliegen nog altijd mooi gevonden en was blij als ik met een ander/nieuw (soms oud) tiepe vliegtuig mee kon en het spijt me nog altijd dat ik Concord niet gehaalt heb( mijn baas wilde neit betalen)
Groeten van Tenerife, waar de pc nog werkt (hoe lang nog?)
Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

gerard tenerife schreef: 01 sep 2020 23:42ik herken de vliegtuigen en zelfs de kartel randjes van de fotos, ik heb ze ook nog :oops:
Als je die foto's nog kan vinden, dan zie ik ze graag (met kartelrandjes).

gerard tenerife schreef: 01 sep 2020 23:42Zeker het overvliegen van de B52, netjes op tijd van de USA. 1958, ik voer toen wel maar was in de zomer in Amersfoort, maar hoe was het die B 52 kon niet landen, maar die Vulcan ook niet of ben ik in de war.
Aan die B-52 heb ik heel sterke herinneringen. De positie daarvan werd telkens door de feestredenaar over de geluidsinstallatie omgeroepen. En dat hij zooo groot was en het dus zooo jammer was dat hij niet kon landen. Dan voelde je je heel klein, omdat onze grootste en belangrijkste vliegbasis niet groot genoeg was om zo'n knoeperd van een vliegtuig van onze grote, belangrijke en heel rijke beschermheer te laten landen.
Aan die Vulcan heb ik dan weer geen herinnering, ondanks dat hij wel op foto staat. Ik vermoed dat hij op de hoofdbaan met 3077 m lengte, wel geland zou kunnen hebben. Het is wel 62 jaar geleden hè.

gerard tenerife schreef: 01 sep 2020 23:42Groeten van Tenerife, waar de pc nog werkt (hoe lang nog?)
Kan je op Tenerife dan geen nieuwe PC's kopen?

Adri
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Brazuca »

Ja, dat vliegveld(je) van Gibraltar is toch wel bijzonder. Een aantal keren op orders liggen wachten in de baai van Algeciras, en daar had je een mooi uitzicht op de start- & landingsbaan.
gibraltar.jpg
gibraltar.jpg (121.12 KiB) 1086 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparks316 »

gerard tenerife schreef: 31 aug 2020 21:03 Toen ik op school zat schreven wij naar allemogelijke vliegtuig fabrieken,in USA, Frankrijk, UK voor fotos enz. met goede resultaten
God ja, ouwe herinneringen. In 1958 kwam ik 10 jaar oud bij de toen nog aktieve vliegbasis Ypenburg te wonen. Daar werd toen ook nog druk gevlogen, met Dakota's, ouwe Hiller bromtollen, Harvards en zo af en toe een echte straaljager. Als je dan al een camera bij je had werd die prompt door een militair opengemaakt, filmpje eruit en "niet meer foto's maken, jochie!". In diezelfde tijd schreef ik de fa. Republic in de USA aan en kreeg alle mogelijke foto's van hun laatste kisten...
Maar ergens in de vroege jaren 60 werd het al beter; ik herinner me nog een soort Open Dag op hetzelfde Ypenburg waar je met behulp van een vuistje mocht proberen krassen te maken in het cockpitglas van een ouwe Hunter die daar toen geparkeerd stond (wat uiteraard niet lukte).

In 1992 was het al heel anders: ik toerde toen vanuit Oss op mijn mountainbike door Nederland en deed alle luchtmachtbases aan (behalve Leeuwarden en Den Helder). Van tevoren wel aangekondigd dat ik langs zou komen en op Ypenburg (vlak voordat het dicht ging maar al een zg. slapende basis) kreeg ik uit naam van de commandant het boek 50 jaar Luchtmacht uitgereikt en op Valkenburg zelfs een complete rondleiding door en in een Orion, mèt tekst en uitleg.
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Wat een bijzonder verhaal Louis. Nooit geweten dat de Luchtmacht zo gastvrij was. Had je een speciale aanleiding om die tocht te maken?

Adri

N.B. Noem Den Helder (en Valkenburg) nooit een luchtmachtbasis. Vinden die MLD jongens niet leuk.
En die open dagen zullen de ILSY's zijn geweest. Dat was een feest als je van vliegtuigjes hield.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Vliegmachines

Bericht door Erikdepooter »

Dick/Brasil schreef:
Ja, dat vliegveld(je) van Gibraltar is toch wel bijzonder
Ik herinner me (van een aflossing van de Esso Saba) dat je daar voor de spoorbomen moest wachten als er iets landde of opsteeg.
Pal daarachter lag al de grens, die de Engelsen elke morgen open deden en de Spanjaarden zorgvuldig dicht lieten. . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Deze plaatjes maakt ik daar ooit eens... Ik had er meer, maar waar die allemaal gebleven zijn ???
Oceanic Gibraltar2.JPG
Oceanic Gibraltar2.JPG (125.15 KiB) 728 keer bekeken
Oceanic Gibraltar3.jpg
Oceanic Gibraltar3.jpg (135.17 KiB) 728 keer bekeken
En dezen zijn niet (allemaal) van mij, maar heb ik ooit opgeslagen...
Bijlagen
Gibraltar21.jpg
Gibraltar21.jpg (73.06 KiB) 728 keer bekeken
Gibraltar23.jpg
Gibraltar23.jpg (90.35 KiB) 728 keer bekeken
Gibraltar24.jpg
Gibraltar24.jpg (115.43 KiB) 728 keer bekeken
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparks316 »

Breeze schreef: 03 sep 2020 11:40 Wat een bijzonder verhaal Louis. Nooit geweten dat de Luchtmacht zo gastvrij was. Had je een speciale aanleiding om die tocht te maken?

Adri

N.B. Noem Den Helder (en Valkenburg) nooit een luchtmachtbasis. Vinden die MLD jongens niet leuk.
En die open dagen zullen de ILSY's zijn geweest. Dat was een feest als je van vliegtuigjes hield.
Adri, ik weet het (shame, shame, shame!). Ach ja, Valkenburg is uiteindelijk ook alweer dicht. Je zou bijna zeggen "Who cares?", maar het blijft een moeilijk punt.

Nou, die ILSY's waren het dus niet, die waren al afgelopen. Het zal eerder een voorloper van een "open dag" zijn geweest.

Maar die rondrit: ik had mijn mountainbike nog niet zo lang (dat werd toen nog als een "kinderfiets" gezien), gemodificeerd en ik wilde 'm wel uitproberen met bepakking. Aangezien ik ook nog Luchtmachtfreak was ontstond het idee een rondrit te gaan maken. Alle bases aangeschreven die ik in de planning had (Deelen, Twenthe, Soesterberg, Valkenburg, Ypenburg, Woensdrecht, Gilze-Rijen, Eindhoven, Volkel en De Peel, de bike zover klaargemaakt dat ik spullen, een tentje, een slaapzak en vooral een pak topografische kaarten mee kon nemen. Want om via de "grote weg" te gaan, dat kon gewoon niet en met een paar wat slappere bandjes kon je vooral door rul zand. Ik kreeg van de nodige bases antwoord en dan ook nog in de stijl van "dat vinden we nou leuk en we willen er wel iets voor doen. Meld van tevoren maar wanneer je komt". Dus wachten op een wat langere periode met mooi weer, hier en daar wat oefenen ging ik in mei 1992 op zondagmorgen op weg richting Deelen. Zoveel mogelijk kleine weggetjes en liefst dwars door bossen en velden via paden (die stonden doorgaans op topografische kaarten goed aangegeven). Met mijn 18 versnellingen moest dat toch kunnen? Kleinste crankwiel voor 18 tands, grootste krans achter 24 tands. Dan kan je toch zeker bijna loodrecht omhoog? Wel voorin gaan hangen om niet achterover te kukelen maar weer niet te ver voorin want dan slipt mijn achterwiel weer door. Oefenen dus. En naar beneden dus weer andersom.
Goed, ikke zondag vertrokken en in de buurt van Arnhem zat ik op zo'n rul-zand-fietspad dwars door een bos, een hoop andere toerfietsers en op een bepaald punt ging het echt even steil omhoog. Iedereen liep daar met zijn fiets te zeulen omhoog en ook naar beneden en Holleman trapte gewoon in zijn 18-24 incl. alle bepakking omhoog. Einde middag een campinkje gevonden (op heel harde ondergrond) en dus ook slecht geslapen. Foutje 1 - neem een matje mee! Maar ik stond rond 10 uur wel bij Deelen voor de deur. Vervolgens door naar Twenthe. Onderweg langs de IJssel en door die bossen die je daar hebt over mooie asfaltpaden gereden, onderweg in Zutphen nog ergens een matje gekocht (dat kon er nog wel bij) en eten deed je gewoon in tentjes die open waren. Je gaat toch zeker niet met keukenspullen lopen sjouwen waar je de ruimte toch niet voor hebt? 's Avonds weer een campinkie gezocht en dinsdag stond ik rond 10 uur bij Twenthe. Dan weer weg om naar Soesterberg te komen, waar ik woensdag aankwam.
's Nachts bij mijn zwager en zus in Woerden blijven pitten en donderdag weer in alle vroegte naar Valkenburg. Daar kreeg ik een complete rondleiding incl. die Orion en taaide 's middags af naar camping Duinrell om vervolgens vrijdag Ypenburg nog ff aan te doen. "Melden bij de poort" hadden ze geroepen dus ik kom bij de LB-er bij de poort op mijn fietsje en die vroeg of ik "meneer Holleman" was. Fiets maar daar en daarheen, ze staan al op je te wachten. Daar was het koffie, jeetje, kom je helemaal uit Oss en moet je nog daar en daarheen? Affijn, ik krijg zo'n houten bordje
met een wapen van de LB-brigade die daar de bewaking nog deed, het boek "50 jaar Luchtmacht" en "goede reis verder". Vrijdagmiddag. Het weer zou slechter worden, dus ik besloot tijdelijk richting huis te gaan, via Rotjeknor, Gorinchem, nog geslapen op camping Het Lingebos, en zaterdag terug naar huus, wachten op beter weer.
Dat werd het een week later weer, dus een dag in alle vroegte op weg naar Woensdrecht. Schitterend en heet weer, maar de week ervoor had het geplensd en ik reed ergens in West-Brabant over een weggetje/pad met mijn wielen bijna tot de assen in de modder. Moet toch kunnen, zeker? Toen ik op de camping in de buurt van Hoogerheide aankwam was het een plekkie zoeken, het zwembad in en daarna zo goed en kwaad het kon mijn fiets weer wat schoon en lichter maken. Affijn, na Woensdrecht werd het Gilze-Rijen en daar hadden ze ook weer teen en ander verzonnen. Ik mocht na de rondleiding nog even een zg. vliegerredding bijwonen. Ga je in een brandweerwagen naar een shelter, krijgt een geluiddemper op en ziet de vlieger uit de cockpit gesjord worden. Na afloop nog even een trinkie doen terwijl "de heren" nakeuvelen over wat er goed was en beter kon en dan maar weer richting Eindhoven. Daar even wat rondgekeken en vervolgens liep het weer richting vrijdagavond en weekeind dus blijf hier maar ff staan dan ga ik maandag de rest wel doen. Dat het weekeind op zondag nog even over de Oirschotse heide gefietst, in de zon gelegen en maandag maar weg naar Volkel en tot slot De Peel. Daar een tijdje gehangen en uiteindelijk ga je weer terug naar huus. 1500 km gereden die twee weken, de gloednieuwe Specialized bandjes hadden behoorlijk te lijden gehad van kilometers over ruig terrein met halfzachte banden rijden (je kon dwars door de zijkanten kijken) dus daar leer je dan achteraf weer van.
Inmiddels wel beter contact gekregen met de toenmalige chef-voorlichting van Volkel wat resulteerde in een privé-uitnodiging om op Volkel naar een grote oefening te komen kijken. Met Tomcats, canadese F18's, engelse Buccaneers en nog het nodige. Melden bij het BIC. Ikke daarnaartoe, in een luxe touringcar van de Luchtmacht naar een mooi plekje op de kop van de baan en fotograferen maar! Na afloop weer terug en dan naar huus. De "spotters" stonden een paar honderd meter verderop achter de hekken. Ook daar een tijdelijke koptelefoon op namens de KLu want je ingewanden rammelen je lijf uit als je daar staat te koekeloeren. Leuk hoor, maar nu moet ik dat ook niet echt meer zo doen...
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Wat lollig om zo'n tocht op die manier te doen. Zo zie je maar, als je het vriendelijk vraagt en je bent de eerste die het op die manier doet (denk ik), dan kan er veel.
Dus in 1992 was je op de slapende basis Ypb en je dacht dat dat vlak voor de sluiting was. Maar die sluiting is nog een heel gevecht geweest met de projectontwikkelaar en de clubs van de vliegbasis. Een modelvliegclub en 2 zweefvliegclubs. Maar tijdens de rechtszaak bleek weer dat het grote geld altijd aan het langste eind trekt. In mei 1997 heb ik één van de laatste zweefvliegstarts gemaakt. De start- en taxibanen waren toen al hopen opgeklopt puin aan het worden.

Adri


Plaats reactie