Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Vliegmachines

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jaren geleden ben ik daar eens op bezoek (Ypenburg) geweest bij een neef. Die had daar een huis gekocht in een nieuwe woonwijk. Er stond daar ergens ook nog een verkeerstoren van het "oude vliegveld". Ik weet of die op de oorspronkelijk plaats is blijven staan?
Grt.
Klaas.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Jazeker Klaas, die verkeerstoren staat nog steeds naast de startbaan, al heet die startbaan nu Nootdorpse Landingsbaan. Een lange singel die precies op de plek van de vroegere startbaan ligt. De restauratie van de verkeerstoren is weer een heel gedoe geweest tussen afbreken, gedeeltelijk of helemaal restaureren.
Omdat ik 30 jaar met veel plezier heb gevlogen op Ypenburg, moet ik toch altijd even slikken als ik er langs rijd. Gelukkig is, behalve de verkeerstoren, ook het mooie oorspronkelijke stationsgebouw van Ypenburg bewaard gebleven en gerestaureerd.

Ypenburg VINEX.jpg
Ypenburg VINEX.jpg (269.32 KiB) 870 keer bekeken
Ypenburg stationsgebouw.jpg
Ypenburg stationsgebouw.jpg (51.28 KiB) 870 keer bekeken

Adri
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Vliegmachines

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri, bedankt voor de uitleg en de foto's. Het is wel enige tijd geleden, dat ik aan die kant geweest ben. Hij woont nu aan de andere kant in Leidschenveen. Ik rijd zelf geen auto meer ( gevaar op de weg), dus gaan we met de trein en dan stappen we uit op station Ypenburg en daar op de tram.
Ik stelde de vraag, omdat ik dacht dat het vliegveld vroeger tussen de afslag van de A13 en het huidige ADO station lag. Als ik naar Schiphol moest lag het vliegveld na het verlaten van de A13 aan de rechter kant. Je zag daar altijd wel een Dakota en later ( als ik me goed herinner) de militaire uitvoering van de F27 staan. Altijd leuk om te zien. Ik was geïnteresseerd in de luchtvaart. Ik had een abonnement op een blaadje met de naam "Cockpit" (Hugo Hooftman ?). Mijn vrouw stuurde die altijd op naar boord. De omschakeling van prop naar jet vond ik de leukste periode. De diversiteit aan toestellen was enorm. Ik probeer het nog steeds een beetje te volgen, het vliegen blijft (voor mij) iets bijzonders.
Grt.
Klaas.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Als je de A13 afreed was aan het einde rechts de startbaan van Ypb. Startende en landende kisten kwamen laag over de snelweg. Dus het lag inderdaad tussen verkeersplein Ypb en het Prins Clausplein (vlakbij het nieuwe ADO-stadion). Hier de toestand in 1996:

Ypenburg 1996.jpg
Ypenburg 1996.jpg (188.66 KiB) 835 keer bekeken

Zoals Louis al opmerkte was Ypb lang een slapende basis. Toen ik er in 1968 ging zweefvliegen was er al geen operationeel squadron meer gelegerd, dus zo'n Dakota en Troopship zal dan daarvoor geweest zijn. De enige vliegbewegingen waren de kisten die voor onderhoud bij Fokker kwamen. zoals de Starfighters, F-16's en de F-5's. En natuurlijk de regerings-Fellowship. Als Trix in aantocht was moesten we uren van tevoren stoppen met vliegen en was iedereen doodnerveus.
Ondanks dat het een slapende basis was mochten wij alleen in de weekeinden en door de weeks na 17:00 tot zonsondergang zweefvliegen. Meestal starten wij met een lier, maar we konden ook opgesleept worden door een Piper Super Cub, allemaal op kosten van de Klu (toen nog wel). Op zondag mochten we pas na 12:00 achter de Piper starten, anders verstoorden we de zondagsrust in Nootdorp.

Hugo Hooftman was inderdaad wereldberoemd in de Nederlandse vliegwereld en zijn blaadje Cockpit destijds het enige behoorlijke luchtvaartblaadje. Ik had ook een abonnement en heb diverse boeken van hem.

Behalve de open dagen van de KLu zijn er jaarlijks ook diverse vliegfeesten in de Benelux, dit jaar helaas wat minder.

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vliegmachines

Bericht door Jinny »

Voor het idee, kijk Ypenburg eens door de jaren heen op topotijdreis..
Ergens begin jaren '80 is het hele vliegveld onzichtbaar terwijl het voor die tijd alleen min of meer contouren zijn.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparks316 »

Ik kwam in de zomer van 1958 in Rijswijk te wonen, aan de Nassaukade (ofwel aan De Vliet). Dat is hemelsbreed net een paar km van het veld, met daartussen nauwelijks bebouwing, wel de nodige bomen. Toen zaten er een helisquadron (298 of 299), transport (334), en vlogen er ook Thunderflashes van het fotosquadron (was dat niet 306?). Plus natuurlijk lestoestellen, verbindingskisten en af en toe een Neptune van de MLD. Plus natuurlijk wat er zoal rondvloog aan Beavertjes, Super Cubs, Fokker S14 Machtrainers, Hunters (incl. de tweezitsversie). De ouwe A13 (2x2 rijstroken) liep bijna pal langs de hekken bij het hoofdplatform. Die is kort daarop omgebouwd naar 2x3 rijstroken en meer naar het westen gelegd. De ouwe asfaltbanen lagen daar half verlaten en waren favoriet om je brommertje op te testen. Er lag tussen die ouwe A13 en het vliegveld zelf weer een fietspad waarop je bij het viadukt Brasserskade (Delft) uitkwam. De overschakeling naar de Alouette en Troopship heb ik daar dus meegemaakt. Die ouwe bromtollen waren volgens mij Hillertjes, daar kon je met maximaal 3 man in.
Ja, en de regeringskist. In de Dakotatijd was dat er één in "luxe" uitvoering, toen het de Troopship werd idem dito en weer later werd er een jet gekocht die de kanninklijke familie (en anderen) mocht vervoeren. In 1967 verhuisden we naar Steenvoorde IV of V in Rijswijk en in 1978 verhuisde ik weer naar Oss. In latere tijd dan volgens mij 1967 is daar nog een grote hal van Fokker neergezet.
Nu staan er alleen nog de ouwe verkeerstoren en het hoofdgebouw voor passagiers, incl. VIP-room. En natuurlijk "de sloot" waar ooit de landingsbaan lag.
Ik heb gelukkig Ypenburg bewaard in de oude staat voor mijn vliegsimulator, incl. de oude YBR-TACAN die daar ooit naast de landingsbaan stond en later naar Valkenburg is verplaatst. Er was vroeger ook nog een NDB, maar waar die precies stond weet ik niet. En in XPlane heb je natuurlijk de vrijheid om er ook nog een ILS te installeren, dus in richting 224 heb ik ook nog een ILS toegevoegd ;)

Laatste toevoeging voor Jinny: ik heb de banen, parkeervakken enz. plus de oude gebouwen nog liggen zoals het ooit was. Het is ooit aangelegd als een groot grasveld voor de burgerluchtvaart en pas later militair veld geworden. Nu rennen daar alle mogelijke Haginezen rond want het is wel officieel Den Haag geworden :evil:
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Toch wel interessant om die historie van Ypenburg na te trekken. En met de TopoTijdreis kan je het geografisch goed volgen, maar je moet wel oppassen want het zit er ook vaak naast, of het duurt erg lang voor een wijziging wordt verwerkt.
Zo is het burgervliegveld van 1936 tot 1939 nergens te vinden. In '39 werd het militair en dus erg geheim. In mei '40 waren de bermen van de A13 het bekende tafereel van gecrashlande Tante Ju's (Junker Ju 52/3M), die volgeladen niet meer op Ypb konden landen, omdat het door onze soldaten was heroverd. Bovendien was het bezaaid met vliegtuigwrakken.

Junkers op A-13.jpg
Junkers op A-13.jpg (89.14 KiB) 791 keer bekeken

In 1952 staat Ypb ineens op de kaart, compleet met de vooroorlogse (stations)gebouwen. In 1958 verdwijnt het weer en worden het de contouren zoals door Jinny beschreven en in 1985 duikt het volledige banenstelsel op. Dus ongeveer 20 jaar nadat het in slaap is gesukkeld. Louis had het van de (officiële) Topokaart kunnen aflezen.

Het fietspad vanaf de Brasserskade naar de ingang van Ypb heb ik vaak gereden. In de zeventiger jaren kwam er een KNAC slipbaan op het oude asfalt van de A13 vlak naast het stationsgebouw Ypb. Lachen als er iemand 3 keer rondtolde.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmachines

Bericht door Sparks316 »

Tja, dan ga je maar weer je archieven doorspitten, al was het maar om te bewijzen dat ik niet lieg...
Eerst ff foto's/screenshots van Ypenburg zoals het in mijn X-Plane gebouwd is: (en als dat nog lukt, want mijn website is geen https:// )
ypenburg-xplane01.jpg
ypenburg-xplane01.jpg (102.39 KiB) 781 keer bekeken
Ypenburg met linksboven nog het licht van Scheveningen
ypenburg-xplane02.jpg
ypenburg-xplane02.jpg (41.8 KiB) 779 keer bekeken
Overzicht van het veld, de fix NK34R is de plek van mijn oude woonhuis aan De Vliet
Ypenburg 1996-2.jpg
Ypenburg 1996-2.jpg (187.74 KiB) 781 keer bekeken
De X linksboven is de plaats waar mijn huis aan De Vliet stond
Dan oude foto's met mijn toen net verkregen plastik cameraatje 4x4 gemaakt, goed uit het zicht van rondwandelende LB-ers:
Ypenburg 1960-01.jpg
Ypenburg 1960-01.jpg (100.57 KiB) 781 keer bekeken
Een Harvard in de landing naar baan 04. Op de voorgrond zie je de resten van de oude A13, de nieuwe ligt nog meer naar links.
Ypenburg 1960-02.jpg
Ypenburg 1960-02.jpg (123.5 KiB) 781 keer bekeken
en idem dito Fokker Machtrainer zoveel

Ik heb er ook nog één van een vroege Starfighter, maar ik laat het maar even :roll: ook al omdat ik zie dat het niet goed werkt. HELP! Jinny??? Hoe los ik dit op???

Jinny lost op
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Vliegmachines

Bericht door Breeze »

Leuke plaatjes Louis, maarre... ik hoop niet dat je denkt dat ik jou van liegen beschuldig, want dat kan ik nergens terugvinden en is ook zeker niet mijn bedoeling geweest.

Adri

P.S. wacht in spanning op Starfighter plaatje
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Vliegmachines

Bericht door Drentenier »

Louis,
Ik heb [img] in de url weggelaten en dan werkt het wél:
ypenburg-xplane01.jpg
ypenburg-xplane01.jpg (97.57 KiB) 768 keer bekeken
P.S. Ik zie dat het je inmiddels gelukt is je foto's te plaatsen :D
Groet,
Hans


Plaats reactie