Vliegmachines
Re: Vliegmachines
Wat gemakkelijker gaat is de foto uploaden via bijlagen onder het vak waar je je bericht schrijft.
Dan staan de foto's ook direct op het forum.
Zo heb ik dus de foto's van Louis even binnen gehaald en daarna op het forum geplaatst en via de bijlage in het bericht geplaatst.
Nog een voordeel, bij het verscheiden van de auteur blijven de berichten intact en krijg je niet verminkte berichten als bij Theo Horsten..
Dan staan de foto's ook direct op het forum.
Zo heb ik dus de foto's van Louis even binnen gehaald en daarna op het forum geplaatst en via de bijlage in het bericht geplaatst.
Nog een voordeel, bij het verscheiden van de auteur blijven de berichten intact en krijg je niet verminkte berichten als bij Theo Horsten..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Vliegmachines
Of zoals bij de oude berichten van mij, omdat ik altijd Tinypic heb gebruikt, een programma wat er ineens is mee gestopt.
Adri
Adri
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Vliegmachines
Adri, Jinny en Louis.
Bedankt met jullie bijdragen over Ypenburg. Ik ga het allemaal nog eens printen en goed lezen. Ontzettend leuk. Heel bijzonder is de opmerking van Jinny over Topo-tijdreis. Zij had mij er al eens eerder op gewezen, dat de kaarten en de jaartallen niet synchroon lopen. Daar had ze groot gelijk in. Ik heb dat eens uitgetest op de streek waar ik ben opgegroeid (de mijnstreek in Zuid-Limburg) en inderdaad valt er nog al wat op aan te merken. Maar wat mij het meest verwondert is dat ik het vliegveld zoals ik het mij herinner ( bij de afslag van de A-13 ) pas vanaf 1985 op die plek gesitueerd is. In mijn beleving lag het er al ver voor die tijd, maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn. En ik maar roepen, van vorige week weet ik niets, maar van de vijftiger en zestiger jaren, weet ik alles nog. Mooi niet dus. Nogmaals bedankt, ik heb het wekkend weer wat te doen.
Iedereen een goed weekend.
Klaas.
Bedankt met jullie bijdragen over Ypenburg. Ik ga het allemaal nog eens printen en goed lezen. Ontzettend leuk. Heel bijzonder is de opmerking van Jinny over Topo-tijdreis. Zij had mij er al eens eerder op gewezen, dat de kaarten en de jaartallen niet synchroon lopen. Daar had ze groot gelijk in. Ik heb dat eens uitgetest op de streek waar ik ben opgegroeid (de mijnstreek in Zuid-Limburg) en inderdaad valt er nog al wat op aan te merken. Maar wat mij het meest verwondert is dat ik het vliegveld zoals ik het mij herinner ( bij de afslag van de A-13 ) pas vanaf 1985 op die plek gesitueerd is. In mijn beleving lag het er al ver voor die tijd, maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn. En ik maar roepen, van vorige week weet ik niets, maar van de vijftiger en zestiger jaren, weet ik alles nog. Mooi niet dus. Nogmaals bedankt, ik heb het wekkend weer wat te doen.
Iedereen een goed weekend.
Klaas.
Re: Vliegmachines
Klaas, als je TopoTijdreis op 1953 zet zie je het vliegveld wel degelijk liggen.
Wat ik denk, afhankelijk van de kaart die ingescand is staat het erop.
Tijdens de koude oorlog waren wel meer zaken geheim en stonden niet op kaarten.
Wat ik denk, afhankelijk van de kaart die ingescand is staat het erop.
Tijdens de koude oorlog waren wel meer zaken geheim en stonden niet op kaarten.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Vliegmachines
Nou, gewoon met de laatste foto even proberen, via "bijlagen"
De vroege Starfighter in de landing. Bij mijn weten werd die pas in 1965 geleverd, dus moet deze foto van toen of later zijn. En volgens mij de Nieuwe Kerk in Delluf op de achtergrond...Louis
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Vliegmachines
Jinny, u heeft gelijk. Vanaf 1957/58 is het vliegveld niet zichtbaar. Valt het misschien toch nog mee met mijn verstandelijke vermogens. Gelukkig maar. Bedankt voor de info.
Louis, dat is inderdaad een Starfighter.
Grt.
Klaas.
Louis, dat is inderdaad een Starfighter.
Grt.
Klaas.
Re: Vliegmachines
@ Jinny e.a. nog bedankt voor de hulp. De foto's plaatsen lukt weer.
Bij mij verschijnen er pas banen op EHYB vanaf 1988, na 2004 is het een woonwijk geworden.
Dat had je trouwens vroeger ook met GoogleEarth, alle belangrijke zaken werden verdoezeld met bruine en groene vlakken. Je kon dus zo ongeveer precies zien waar de grenzen van vliegvelden lagen, tenminste in Nederland. In sommige landen kon je soms precies zien waar gebouwen stonden.
Ach ja, the times they are a changing! Ooit (en kweeniemeer wanneer precies) ontstond er ophef omdat je een halfnaakte vrouw kon zien liggen zonnen op GE, het was zelfs op het nieuws te zien. Incl. een reporter die daar ging zoeken - misschien wel in de hoop haar tegen te komen, maar ze kwamen niet verder dan dichtbij en binnen al helemaal niet
Louis
Re: Vliegmachines
'k Schreef het al eerder, maar hier nog een keer in detail (uit Wiki):
'k Vond nog een gedetailleerde foto, waarop ook de dispersals staan afgebeeld, die niet op de Topokaarten staan, maar die er in werkelijkheid dus wel waren:
Adri
Toen ik in 1968 op Ypb ging vliegen werd de basis gelijk slapend.Om toch tot verantwoorde exploitatie te komen werd met het ministerie van Oorlog onderhandeld over aanleg van een verharde start- en landingsbaan van 2400 meter en overname van het vliegveld. Deze nieuwe startbaan werd in 1955 in gebruik genomen. In 1957 werd het een luchtmachtbasis met het vliegtuigonderhoudsbedrijf Avio-Diepen als civiel medegebruiker. De NLS verhuisde daarna naar Zestienhoven. Deze toestand bleef tot 1968 gehandhaafd.
'k Vond nog een gedetailleerde foto, waarop ook de dispersals staan afgebeeld, die niet op de Topokaarten staan, maar die er in werkelijkheid dus wel waren:
Adri
Re: Vliegmachines
Graag gedaan.
Die vrouw was ik niet iig.Bij mij verschijnen er pas banen op EHYB vanaf 1988, na 2004 is het een woonwijk geworden.
Dat had je trouwens vroeger ook met GoogleEarth, alle belangrijke zaken werden verdoezeld met bruine en groene vlakken. Je kon dus zo ongeveer precies zien waar de grenzen van vliegvelden lagen, tenminste in Nederland. In sommige landen kon je soms precies zien waar gebouwen stonden.
Ach ja, the times they are a changing! Ooit (en kweeniemeer wanneer precies) ontstond er ophef omdat je een halfnaakte vrouw kon zien liggen zonnen op GE, het was zelfs op het nieuws te zien. Incl. een reporter die daar ging zoeken - misschien wel in de hoop haar tegen te komen, maar ze kwamen niet verder dan dichtbij en binnen al helemaal niet
Maar ik kan het me ook nog herinneren..
Tegenwoordig liggen in NL zelfs de kerncentrales open en bloot zichtbaar op maps..
In Frankrijk daarintegen zijn ze nog wel een soort van geblurd.
Kijk maar op de Loire bij het plaatsje Saint Laurent Nouan. (Ik ken de omgeving daar een beetje, ik heb er familie wonen)
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Vliegmachines
Ik heb alles geprint en inmiddels nauwkeurig gelezen. Als de corona voorbij is, ga ik daar nog wel eens op bezoek. Ik lees van Louis, dat hij ILS aan het (simulator)vliegveld heeft toegevoegd. Ik ben geen deskundige op het gebied van luchtvaart navigatie, maar weet dankzij Google wat ILS is. Als ik zijn kaartje goed bekijk zie ik dat de ILS nadering vanuit NO- richting is. Werd het vliegveld niet vanaf de andere kant aangevlogen?
Tweede vraag; gebruikt de militaire luchtvaart hetzelfde ILS systeem als de burgerluchtvaart ?.
Grt.
Klaas.
Tweede vraag; gebruikt de militaire luchtvaart hetzelfde ILS systeem als de burgerluchtvaart ?.
Grt.
Klaas.