Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Daar zal voorlopig het laatste woord nog wel niet over gezegd zijn..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ONTSNAPPINGSROUTES DIE VEEL NAZI’S NA WW2 etc. etc.
Bijzonder interressant en NOOIT te laat om dat weeer te publiceren. Na een mooi pikheetje hier in Canada valt het me " met de regelmaat van de klok" TOCH op dat de "bekendheid met de Nazi Duitse perikelen" van voor-tijdens en ook NA WW2 vaak minimaal is ONDANKS dat er zoveel Canadese jongens hun leven hebben gegeven voor de ge-allieerde zaak tijdens die donkere dagen. ( als een "terzijde"...gisteren heb ik voor het eerst een Amerikaanse journalist op de TV het gedrag van de huidige President met de Duitse Nazi's horen vergelijken....het woord NAZI had ik dus niet eerder gehoord, de rest fanselluf wel!)
En zo kon het dus gebeuren dat ik ONLANGS een mij goed bekende Canadees "en passant" hoorde vertellen dat hij met vakantie naar Argentinie was geweest , dat het daar erg goedkoop was en dat je in restaurants o.a.GROTE lappen biefies kreeg ( wat de meesten onder ons wel bekend klinkt!) en daar o.a.in een plaatsje was geweest waar " het leek wel of ik in Duistland was".
Toen ik hem van voornoemde RATlines op de hoogte stelde was hij hoooogst verbaasd, noooooit van gehoord.....van boeven zoals Mengele en Eichman en consorten had hij dus oooook nog nooit gehoord!
Een paar jaar geleden was er hier een TV serie waar de diverse Nazi Ratlines- o.a. inclusief onderzee-ers via Noorwegen- heel duidelijk werden belicht en sadly ook Canada dus!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Ik vraag me ook wel eens af hoe het met de algemene ontwikkeling in NL gesteld is Harry, ik ben van ruim na WO2, wel 20 jaar en ik heb de indruk dat ik er meer van weet dan veel van mijn generatiegenoten...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Mathieu »

Harry G. Hogeboom schreef: 20 aug 2020 14:02 ONTSNAPPINGSROUTES DIE VEEL NAZI’S NA WW2 etc. etc.
Interessant artikel van al weer zo'n 13 jaar geleden https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6539f6f/
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jinny »

Niet leesbaar..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Mathieu »

Ah, het kan dus zijn dat je abonnee moet zijn om het te kunnen zien. Het artikel gaat erover hoe actief de KLM was met het vervoeren van Nazi's naar Zuid Amerika. Ze werden via Zurich die kant opgevlogen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het artikel gaat erover hoe actief de KLM was met het vervoeren van Nazi's naar Zuid Amerika.
Dit "KLM vliegt Nazi's naar Zuid Amerika" vlak na WW2 was nieuws voor mij( de vele ratlines dus NIET!)...DUS ik stopte : " KLM helpt Nazi's naar Zuid Amerika" in de toverdoos......EN zag tegelijk veeel informaaasie....inklusief een artikel waar eeen gepensioneerde onderzoeker van de Nederlandse Oorlogsdocumentaaasie klup met naam en toenaam EN foto er bij verklaart dat dit " oud nieuws sinds de 1950ties EN bekend bij top KLM functionarissen" zogezeid voor hem was....dat hij heeft geprobeert om dit verder te onderzoeken maaar dat dit onderzoek "systematische" aan de kant werd geschoven.......minder goede reclame. Waaaarom????verbaast mij dat nou niet??? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Schade...., das Haben wir nicht gewust....Tut mir leid......
Trgr. grutz. Geep
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Aan het rijtje: Mussert, Hitler, Mussolini, Franco e.d. kunnen we een nieuwe naam bijschrijven!
Vrgr. Geep.
F.D. v/d Werff
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dit jaar kan de herdenking van de februaristaking helaas niet bijgewoond worden, maar is wel te volgen op de televisie.
Niet vergeten. :!:
Deze affiche is vorm gegeven door het kunstenaarscollectief Kamp Seedorf en is ook te bewonderen als muurschildering, bij het Muiderpoortstation.
Dat is een historische plek en ProRail wil de schildering waarschijnlijk wel behouden.

Herdenking 25 februari 2021.jpg
Herdenking 25 februari 2021.jpg (82.13 KiB) 692 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie