Scheepsschilderijen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Gebouwd van hout, over aluminium spanten. Ook zijn in het schip zo veel mogelijk a-magnetische materialen verwerkt.
Op het aluminium skelet, is een dubbele laag hout aangebracht met een linnen tussenlaag. De buitenhuid was van teak, de binnenhuid van mahonie. Ook de dekken waren van hout en de dekhuizen van aluminium. Eerst was de brug open, later vervangen door een dichte brug.
Één schip uit de Dokkunklasse ligt in Den Helder bij het Marinemuseum. Een aantal van deze mijnenvergers is in gebruik bij een zeekadettenkorps (in Harlingen, Delfzijl en Lemmer). Er is ook nog een schip uit de Dokkumklasse in gebruik bij de marine van Peru.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Klopt Evert .
Ik ben nu 76
Groet
Hans
Ik ben nu 76
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 05 mei 2020 09:39
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Op 1 juli 1958 vertrok de Overijssel vanuit Den Helder naar Nederlands-Nieuw-Guinea. Via het Suezkanaal en Singapore kwam het op 7 augustus 1958 aan in Sorong. In november 1959 was de Overijssel weer terug in Den Helder.
In 1962 was de Overijssel nog een keer in Nederlands Nieuw-Guinea. Op 15 augustus 1962 werd het akkoord van New York getekend, waarbij Nederland Nederlands Nieuw-Guinea overdroeg aan Indonesië. Daarna heeft de Overijssel diverse malen landmacht troepen vervoerd tussen Sorong en Biak, die vandaar uit terug keerden naar Nederland.
Op 15 november 1962 vertrok de Overijssel als laatste Nederlands marineschip van Biak naar Den Helder.
Van Biak naar Singapore mocht de Overijssel niet door Indonesische wateren varen, maar voer rond Borneo (nu Kalimantan) en onder de Filipijnen door. Het schip liep op maximaal vermogen en werd vanuit de lucht in de gaten gehouden door Indonesche militaire vliegtuigen. Op 20 december 1962 was de Overijssel terug in Den Helder. Behalve de vaste bemanning waren ook ruim 30 mariniers aan boord.
In 1982 is de D 815 verkocht aan de Peruaanse marine. Daar werd het schip in dienst genomen als Coronel Bolognesi, waarna het in 1990 is gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Vlak voor Kerst 1958 werd mijn vader uitgevlogen naar NNG om het commando van de Overijssel en de hele Task Groep over te nemen. Hij kwam eind 1959 met de Overijssel terug in Nederland.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Gebouwd door de firma Vuijk in Capelle aan de IJssel.
De lengte van het schip was ruim 131 meter, de breedte bijna 18 meter, bij een holte van een kleine 8 meter.
In de machinekamer stond een Sulzer motor van 5.000 apk, die het schip een snelheid gaf van 15,5 knopen.
Er was accomodatie aan boord voor 4 passagiers.
In 1975 verkocht naar Liberia, waar het onder de naam Bravo Alex ging varen met thuishaven Monrovia.
gesloopt in 1979.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 sep 2020 13:34
Re: Scheepsschilderijen
op dit moment breng ik vijf jaar varen in beeld met illustraties van alle havens die ik heb bezocht. Alleen de Bawean serie moeten nog komen, kijk en lees mijn verhaal op instagram https://www.instagram.com/cornelisjvm/
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Ponape
De stalen viermast bark Ponape is in 1903 gebouwd in Italië bij de werf Societa Esercizio Baccini te Genua voor rekening van Pietro Milesi uit Genua. Het schip had toen de naam Regina Elena. De tewaterlating vond plaats in juli 1903 en datzelfde jaar kwam het schip in de vaart.
Inhoud: 2.342 brt
DWT: 3.500 ton
Afmetingen: 90,58 m x 12,93 m x 7,06 m
Geschiedenis:
In 1911 is het schip verkocht aan F. Laeisz uit Hamburg (Dui) en kreeg het de naam Ponape. In 1914 werd het schip in beslag genomen door de Engelse Admiraliteit en hernoemd in Bellhouse. In 1915 werd de Bellhouse verkocht naar Noorwegen (A/S Bellhouse, Tønsberg).
In 1925 werd ze verkocht aan Hugo Lundqvist uit Mariehamn (Finland) en kreeg ze opnieuw de naam Ponape. In 1929 werd de Ponape doorverkocht aan de bekende Finse reder Gustaf Erikson uit Mariehamn.
Het schip werd in 1936 gesloopt te Libau (Letland).
Jan
De stalen viermast bark Ponape is in 1903 gebouwd in Italië bij de werf Societa Esercizio Baccini te Genua voor rekening van Pietro Milesi uit Genua. Het schip had toen de naam Regina Elena. De tewaterlating vond plaats in juli 1903 en datzelfde jaar kwam het schip in de vaart.
Inhoud: 2.342 brt
DWT: 3.500 ton
Afmetingen: 90,58 m x 12,93 m x 7,06 m
Geschiedenis:
In 1911 is het schip verkocht aan F. Laeisz uit Hamburg (Dui) en kreeg het de naam Ponape. In 1914 werd het schip in beslag genomen door de Engelse Admiraliteit en hernoemd in Bellhouse. In 1915 werd de Bellhouse verkocht naar Noorwegen (A/S Bellhouse, Tønsberg).
In 1925 werd ze verkocht aan Hugo Lundqvist uit Mariehamn (Finland) en kreeg ze opnieuw de naam Ponape. In 1929 werd de Ponape doorverkocht aan de bekende Finse reder Gustaf Erikson uit Mariehamn.
Het schip werd in 1936 gesloopt te Libau (Letland).
Jan
- Bijlagen
-
- Ponape_150kB.jpg (93.51 KiB) 1986 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Kota Inten, ook gebouwd in 1927 bij Fijenoord in Rotterdam. Net voor de inval van de Duitsers was het schip weer naar Indië vertrokken. Terug naar Rotterdam was niet meer mogelijk, waarna ze ingezet werd op de lijn Java - New York.
In september 1943 is de Kota Inten verbouwd tot troepen transportschip voor 2.100 militairen.
Na de bevrijding van Nederland kwam het schip nog niet terug naar de thuishaven maar vervoerde ze troepen en materieel naar Iwo Jima.
Bij Iwo Jima opende een Japans vliegtuig de aanval op het schip, maar op 20 meter afstand van het schip werd het door een granaat uit een afweerkanon van de Kota Inten getroffen. De bom onder het vliegtuig kwam tot ontploffing en de brokstukken vielen vielen op het schip, waardoor lichte schade ontstond.
Na terugkeer naar Nederland werd het door de regering gevorderd om troepen naar Nederlands Indië te brengen en repatrianten mee terug te nemen (speciaal zieke en gewonde repatrianten).
Het schip is door de Nederlandse regering ook nog ingezet voor het vervoer van emigranten naar Canada.
Pas in 1952 kon de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd weer over haar eigen schip beschikken.
In 1957 werd de Kota Inten in Hong Kong gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Het schip was genoemd naar het eiland Bintan (het grootste eiland van de Riouw Archipel, ten Zuid Oosten van Singapore).
In 1963 ging het schip over naar de Nedlloyd Lijnen.
In 1969 werd het verkocht aan een Griekse reder gevestigd op Cyprus.
In 1975 werd het schip opnieuw verkocht en in 1979 nog een keer, maar in datzelfde jaar ging het naar de sloop op Taiwan.
groeten
Evert Sikkema