tekeningen van een ouwe jordanees

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door cenaprints »

Harry, Ik zal proberen om zo goed mogelijk aan je verzoek te voldoen.

Cor

Patru (R.I.P)

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door Patru (R.I.P) »

Fraaie plaat Cor.
Tjonge, tja, dat was me wat met die Tjitjalengka bij de NDSM.
Op 16 augustus 1938 moest het schip ongeverfd van helling 4 af het water in om plaats te maken voor tribunes.
Die moesten daar worden geplaatst voor gasten bij de tewaterlating van de Oranje op 8 september 1938. :D
Ga zo door.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat was me wat met die Tjitjalengka bij de NDSM.
Eeeh Paul....DUS ...Op de boei In Amsterdam en NIET in HK!! :roll: Heppie dan die "ongeschilderde Tji" foto OOK Paul???....voor mijn KPM/KJCPL archief!!!Al met al dus wel een goeie dag " voor een verdwaalde Jordanees" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Harry,
Die tekening van Cor is wel geïnspireerd door een foto van het schip op de boeien in Hong Kong. De foto staat o.a. hier.
viewtopic.php?f=1&t=1850&p=246588&hilit ... ka#p246588
Mijn opmerking stond daar een beetje los van. Hier een foto van 9 september 1938.
De Oranje en Tjitjalengka liggen naast elkaar bij de NSM.
Op de site van het NDSM-werf Museum staan ook plaatjes van die kale Tjitjalengka op de helling vlak voor de twl. :D

Oranje en Tjitjalenka bij NSM op  9 september 1938.jpg
Oranje en Tjitjalenka bij NSM op 9 september 1938.jpg (216.07 KiB) 2594 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door Allen »

Heppie dan die "ongeschilderde Tji" foto OOK

@Harry, waarde jongeman, is onderstaande kranten illustratie van de TJITJALENGKA “kaal” genoeg? :shock: :oops: :mrgreen: :mrgreen:


Tjitjalengka.JPG
Tjitjalengka.JPG (155.25 KiB) 2552 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, waarde jongeman etc.
Hoi Harry,
Die tekening van Cor is wel geïnspireerd etc.

Tjonge jonge......EN haddik die ouwe Tji.....op de boeien in HK toch goed geregistreerd EN " waarde jongeman" heppik in geen TIG jaren meer gehoord :lol: :mrgreen: ......WHAT a day!!! dankzij P.@ A.
TOCH wel grappig hoe de "overblijfselen IN de bovenkamer" soms nog werken op het "laatste beetje gas in de tank" :lol: ...toen ik die vraag van die foto aan Paul stelde toen rammelde er een heeeel zacht belletje van "Die foto van de Tji op de boeien in HK" komt me toch "ergens" bekend voor.........maaaar ????....aaaahwel hier is tie dan!!
Bedankt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door cenaprints »

Hier mijn tekening van de "Neder Eems"van de S.M. Nederland.
Lengte 157,99 mt en breedte 21.14 mt., draagvermogen 12.690 ton, gebouwd 1954 op de werf van C. v.d. Giessen, Krimpen aan de IJssel.
Ik meen dat dit mooie schip haar levenloop heeft geeindigd onder Saudische vlag. Jammer en nogmaals jammer want die figuren wisten niets van het onderhoud van hun gerredschap, en een schip is toch de tool waarmee de centjes moeten worden verdiend.
De tekening is60 x 45 cm.

Cor
Bijlagen
P8310015.JPG
P8310015.JPG (146.15 KiB) 2419 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door cenaprints »

De Amerikaanse Ruth Lykes van de Lykes Bros Steam Ship Co. Inc in Galveston. Is gebouwd in 1966 door de Avondal Shipyards, Avondale U.S., voortstuwing 2 stoomturbines 15.500 apk goed voor 20 mijl p.u.
Ik heb de kleurpotlood tekening verleden jaar gemaakt op Sterling 100 grams papier, de afmetingen zijn 42.5 cm x 30.5 cm.
Wanneer ik heel eerlijk ben vindt ik het een mooi schip maar een beetje overdreven met de optuiging. Kwamen de schepen die in Europa in dezelfde periode werden ontworpen en gebouwd beter uit de verf, zagen er "vriendelijker"uit, terwijl deze yank agressief oogt. Missien waren die zware lading bomen bedoelt om tanks ed. zonder veel moeite te vervoeren. Ik meen dat Lykes een stuk of 15 van deze klasse schepen in de vaart had.

Met groeten

Cor
Bijlagen
P9130005 (1).JPG
P9130005 (1).JPG (150.24 KiB) 2242 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door cenaprints »

M'n nieuwste kleurpotlood tekening, deze keer de "Cottica" van de KNSM bij vertrek van het KNSM etablissement in Amsterdam. De tekening is 45 cm bij 30.5 cm. De Cottica is gebouwd bij P. Smit Jr. in Rotterdam dat zo ongeveer de huiswerf was van de KNSM in 1927.
Lengte 99.97 m , breedte 14 m kon 88 passagiers meenemen en had een grt. van 3989.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat het schip was vernoemd naar een nederzetting op de grens van Suriname en Frans Guyana.

met groeten,
Cor
Bijlagen
P9290008 (2).JPG
P9290008 (2).JPG (67.69 KiB) 2103 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: tekeningen van een ouwe jordanees

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Cottica is een rivier(tje) in het noorden van Suriname.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cottica_(rivier)


Plaats reactie