Rotterdam toen
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Rotterdam toen
Hallo Joep.
Je opmerking over de foto van de "Schiehaven" is juist denk ik. Ik heb die foto wat vergroot. Roy ( en ik) is op het verkeerde been gezet door de "kachelpijp"in de schoorsteen. Na het vergroten kun je zien, dat dit de top van de BB-voor paalmast is. Ook de achterkant van het dekhuis is afwijkend. Dit is ook te zien aan de situering van de paalmasten achter het dekhuis. Bij de Bengalen staan die dichter bij elkaar. Ik denk nu dat het misschien een S-Lloyd is. Grt.
Klaas
Je opmerking over de foto van de "Schiehaven" is juist denk ik. Ik heb die foto wat vergroot. Roy ( en ik) is op het verkeerde been gezet door de "kachelpijp"in de schoorsteen. Na het vergroten kun je zien, dat dit de top van de BB-voor paalmast is. Ook de achterkant van het dekhuis is afwijkend. Dit is ook te zien aan de situering van de paalmasten achter het dekhuis. Bij de Bengalen staan die dichter bij elkaar. Ik denk nu dat het misschien een S-Lloyd is. Grt.
Klaas
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Rotterdam toen
Voormalige rederijpand van de Doggermaatschappij uit 1916 brandde op 21 december 2000 vrijwel geheel uit; maar is sindsdien gerestaureerd.
on a clear day, you can see forever . . . .
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Rotterdam toen
Hallo Jan
Allereerst doet de foto van de brand van het pand Hoogendijk Dogger Maatschappij
mij wel wat vele keren ben ik er als jongetje binnen geweest om boetgaren en touw te halen.
Het pand is van binnen opgetrokken door metaal en de buitenkant behouden gebleven om
het karakter te behouden en daarna weer een brand geweest helaas
Nu even de vraag van Jan bertreffende de zeillogger hierbij een tekening betreffende de tuigage
uit het boek van Hoogendijk heb ik ooit in de jaren 70 van de heer Hoogendijk gekregen helaas
gaat scannen moeilijk dus een foto gemaakt.
Heb ook nog apart de benamingen gezet het roer werd bediend door middel van vier katrollen
aan elke kant van de verschanzing 1 en aan de stuurhelm en zo werden tot de jaren 50/60
het voorroer bediend van de stoom/motorlogger.
Als het schip aan de vleet lag ging de voormast een stuk omlaag dan lag het schip rustiger
O ja bij die foto van die houten stadskraan maar dat geld ook voor de ijzeren kraan, die kraan
was ook belangrijk als een schip met een geramponeerde vleet binnen kwam die konden ze zo
optakelen.
Het gebeurde nog weleens dat de vleet geschoten was en er op eens een andere stroming kwam
en als het ware die vleet van enkele kilometers in de klit ging.
Heb het ook wel meegemaakt van zo'n stroming op de stoom en motor logger die konden makkelijk
en snel omvaren maar de zeillogger was van de wind afhankelijk.
Cor Boer
Allereerst doet de foto van de brand van het pand Hoogendijk Dogger Maatschappij
mij wel wat vele keren ben ik er als jongetje binnen geweest om boetgaren en touw te halen.
Het pand is van binnen opgetrokken door metaal en de buitenkant behouden gebleven om
het karakter te behouden en daarna weer een brand geweest helaas
Nu even de vraag van Jan bertreffende de zeillogger hierbij een tekening betreffende de tuigage
uit het boek van Hoogendijk heb ik ooit in de jaren 70 van de heer Hoogendijk gekregen helaas
gaat scannen moeilijk dus een foto gemaakt.
Heb ook nog apart de benamingen gezet het roer werd bediend door middel van vier katrollen
aan elke kant van de verschanzing 1 en aan de stuurhelm en zo werden tot de jaren 50/60
het voorroer bediend van de stoom/motorlogger.
Als het schip aan de vleet lag ging de voormast een stuk omlaag dan lag het schip rustiger
O ja bij die foto van die houten stadskraan maar dat geld ook voor de ijzeren kraan, die kraan
was ook belangrijk als een schip met een geramponeerde vleet binnen kwam die konden ze zo
optakelen.
Het gebeurde nog weleens dat de vleet geschoten was en er op eens een andere stroming kwam
en als het ware die vleet van enkele kilometers in de klit ging.
Heb het ook wel meegemaakt van zo'n stroming op de stoom en motor logger die konden makkelijk
en snel omvaren maar de zeillogger was van de wind afhankelijk.
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 005 2.jpg (105.68 KiB) 418 keer bekeken
-
- 002 2.jpg (105.63 KiB) 418 keer bekeken
-
- 003 2.jpg (109.08 KiB) 418 keer bekeken
-
- 004 2.jpg (161.45 KiB) 418 keer bekeken
Re: Rotterdam toen
gr. Bas
Re: Rotterdam toen
Dankjewel Co !
Ik zie duidelijk de bezaan vóór de roerkoning staan, dus ze is duidelijk kits- (of ketch) getuigd, ondanks de grote uitsteek naar achter...
Maar op de tekening wél een grootzeilgiek...!
Ik zie duidelijk de bezaan vóór de roerkoning staan, dus ze is duidelijk kits- (of ketch) getuigd, ondanks de grote uitsteek naar achter...
Maar op de tekening wél een grootzeilgiek...!
Oost, west...ook best
Re: Rotterdam toen
@ Sparky-San (Jan)
Die foto van de kinderwagen doet mij denken aan een bekende Haringkop: Remy Pope.
In mijn beleving voer hij, nog voor Greenpeace bekend werd, als milieuactivist over het Scheur met zijn Westlandertje? langs de smeerpijpen van oa Shell en de rest om deze met schotten te sluiten.
Zijn hier nog foto's van
@ Cor,
Maken deze foto's van de Balder VL92 het zeilplan van de zeilloggers hard? groeten
Jan van der Pluijm
Die foto van de kinderwagen doet mij denken aan een bekende Haringkop: Remy Pope.
In mijn beleving voer hij, nog voor Greenpeace bekend werd, als milieuactivist over het Scheur met zijn Westlandertje? langs de smeerpijpen van oa Shell en de rest om deze met schotten te sluiten.
Zijn hier nog foto's van
@ Cor,
Maken deze foto's van de Balder VL92 het zeilplan van de zeilloggers hard? groeten
Jan van der Pluijm
Re: Rotterdam toen
't Was wel even zoeken Klaas !.
Maar goed het stond dus op pagina 164 en inderdaad het zou een S-Lloyd moeten zijn, maar welke !?
De "Schelde Lloyd" & "Schie Lloyd" hadden de winches achter ruim IV op een verhoogt winchdek staan. Bij de "Seine Lloyd" stonden die winches aan dek. Helaas is dat op de foto niet te zien.
m.v.g., Roy
Maar goed het stond dus op pagina 164 en inderdaad het zou een S-Lloyd moeten zijn, maar welke !?
De "Schelde Lloyd" & "Schie Lloyd" hadden de winches achter ruim IV op een verhoogt winchdek staan. Bij de "Seine Lloyd" stonden die winches aan dek. Helaas is dat op de foto niet te zien.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Rotterdam toen
Remi Poppe . . . . . dat is lang geleden . . . .
Kan me nog herinneren, gemeenteraad in Vldg . . . was altijd een dwarsligger geweest . . .
Kan me nog herinneren, gemeenteraad in Vldg . . . was altijd een dwarsligger geweest . . .
on a clear day, you can see forever . . . .
- sparky-san
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27
Re: Rotterdam toen
1 - het Platje
2 - Piet Smit
3 - Wagenveer
De aanleg van de Veerhaven 1949.
2 - Piet Smit
3 - Wagenveer
De aanleg van de Veerhaven 1949.
on a clear day, you can see forever . . . .