Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door v+d »

Jan, de foto die ik plaatste is van een modernere machine en ik denk enkelwerkend.
Dat is wel uit te zoeken maar het is mooi weer dus gaan we bootje varen .

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar het is mooi weer dus gaan we bootje varen .
Kijk nou toch is!!......Gelukkig zijn er nog oud landgenoten-kollega's die hun prioriteiten op een rijtje hebben staan en zich niet van slag af laten brengen door zo'n rampzalig MAN orgel....al of niet met stoter stangen :mrgreen:

koren op de molen zijn van een zeker zeilend heerschap etc. etc.
Het was best een lekkere zomer hoor Co......niet zoveel gezeild als ik wel wenste i.v.m. "diverse werkzaamheden onder de wacht" :roll: ....daar kregen we vroegaah "in mien tiet" 60% extra veur uutbetoald.......kom er nou maar eens om :lol: ......trouwens een heeel listig MAN machien br.stof pomp daar zijn vast generaaasies Massinissies heeel nerveus van geworden......waaant dat pompie wat er in mijn Memoriaal staat en die ik nu nog " haast kan dromen" was al een heeel wat eenvoudiger versie dan dit nerveuze armen en benen plaatje hierboven.( Je zou haast denken dat het een OF Frans OF Engels bedenksel is!!!)
Heeeel vroegaaah- ik zat nog op de Wereldberoemde Sallandse School voor aankomende Massinisten te BlueFinger City en mijn buur-vriendje-kollega die 2 jaar voor me uit liep was destijds 7e massinist bij de HAL en voer op de ik meen???
"Dongedijk" ik denk dus in 1963.....waar ik hem a/b bezocht te Rotjeknor.....ik herinner me 2 zaken van dat destijds voor mij ZEEER indrukwekkende bezoek op een HAL groot zeeeeschip.

1) Er stonden -ik meen TWEE?- Dubbelwerkende MAN karren in en ik werd in kleurrijk Sallands ge-informeerd HOE de vlammen langs de zuigerstang knalden als het zooitje -stang-pakkingbus-nog op temperatuur moest komen....heeel vaag herinner ik me die katacomben van de tussenbodems......meer zoals de " Black Hole of Calcutta" met de glimmende stang en die verstuiver meloochums. JossieDos weet er misschien wel meeer van?
2) Ook stonden er in dat fraaie jacht ammoniak vriesmeloochumpies......waar listige en gevaarlijke dampen van af kwamen. Maar da's even een zig zag voor Martje in Braziel :roll:

Hoe dan ook.....de MAN pompies waar ik een paar jaar later mee mocht stoeien waren ogenschijnlijk een ver-eenvoudigde versie van dit mooie machien van Co hierboven, maaar desondanks nog listig genoeg dat goed afstellen ( EN vooral goed werkende te houden!) veeel bloed zweet en tranen alsmede " inzicht met op tijd een banaan" vroeg!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door v+d »

Harry, ik heb net gelezen dat op de Dongedijk 2 enkelwerkende M.A.N. diesels stonden na de verlenging van het schip dus jij moet er voor de verlenging aan boord gewest zijn. Ik weet dat je tot 2 kunt tellen en dat vuur verhaal uit de pakkingbussen onder heb ik ook al eens gehoord van anderen die met dubbelwerkende motoren gevaren hadden.
Ik moet nog even de bongerd maaien en wat rommel uit de moestuin opruimen dus het bootje moet nog even wachten tot het weekeinde dus nu hou ik even pikheet en dan loer ik altijd even op het kombuis ;)
Volgens het topic H.A.L. was de verlenging in 1952 of jij toen al rond fietste kan ik niet weten natuurlijk, overigens hebben ze wel lang doorgevaren met die dubbelwerkende ondingen dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, ik heb net gelezen dat op de Dongedijk 2 enkelwerkende M.A.N
even pikheet en dan loer ik altijd even op het kombuis
Tjaaa Jan.....ik denk zomaar dat mijn grijze cellen me niet bedriegen wat betreft dat " vlammende dubbelwerkende orgel" verhaal....maaar...wat de tijd betreft ben ik ook vrij zeker-i.v.m. de school etc.....maaaar wellicht heppik de Dongedijk naam van dat jacht dus verkeerd??....ik sluit er dus geen weddenschap over af...wetende dat er NIETS bedrieglijker is dan het "menselijk brein" :roll: en bij mij IS dat sowieso al aan de kleine kant :lol:

topic H.A.L. was de verlenging in 1952 of jij toen al rond fietste
OF ik toen al fietste Jan...betwijfel ik...de Moffen hadden m'n Vader's ouwe fiets gestolen en mijn eerste fietsie was wat later denk ik zomaar??? :lol: Was er dus wel eentje met " blokken op de trappers"......anders kon je d'r jaaa nait bie :lol:

Misschien krijg ik nog wat helderheid in dat mistige verhaal over een poossie...ga jij ondertussen maar lekker door met al die rommel in de tuin....het is zoo weer winter!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gregoriusvandelagedruk
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2014 23:22

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Gregoriusvandelagedruk »

Dag Roy,

Ik ben van een latere generatie. In 1970 werd ik door de RL aangenomen en kwam ik in de zomer in dienst bij de Nedlloyd. Het overgrote merendeel van mijn reizen heb ik op mijn verzoeken met stoom mogen varen. De Bengalen (4 grote reizen), Abbekerk (sloop), de Delft (nieuwbouw en 4x) en de Abel Tasman (2x). Als je nog iets wilt weten over de Bengalen hoor ik dat graag. She was my favorite!
Gregoriusvandelagedruk
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2014 23:22

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Gregoriusvandelagedruk »

Roy,
Vergat ik nog te melden. Ik heb natuurlijk mijn memoriaals nog van de Bengalen! Hierbij nog een plaatje van de manoeuvreerstand van de Bengalen. Onbekend wie die kinderen zijn, ik meen van een second tijdens diens kustreis.
Bijlagen
Manoeuvreerstand Bengalen.jpg
Manoeuvreerstand Bengalen.jpg (137.53 KiB) 1033 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hallo Joep,

Mooie machinekamerfoto van de Bengalen. De foto waar je op reageerde staat bij de topic "Rotterdam toen" . Ook je eerste reactie, dat het schip op de foto niet de Bengalen is staat bij "Rotterdam" toen. Om het overzichtelijk te houden geef ik mijn reactie op jouw opmerking ook daar. Als je nog meer foto's hebt van de Bengalen, gewoon plaatsen.

Grt.

Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Roy »

Bedankt voor je reactie Joep.
Ja, die "Bengalen" was inderdaad een mooi schip. Die heb ik in 1971 nog eens aangevraagd, maar dat ging even niet door........ :twisted: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Hallo Joep ik heb op de Bengalen gevaren van 14-11-1967 t/m 12-04-1968
als bakker koksmaat er zaten toen Hollandse officieren op Chinezen achteruit
Mijn Laatste reis heb ik gemaakt op de Missississippi Lloyd als kok van 27-07-1970
t/m 16-12-1970 er zaten toen Hollandse officieren op en een indonesiesche bemanning

Januari 1971 ben ik er weggegaan na 12 jaar varen bij de KRL

Cor Boer
Bijlagen
Bengalen.jpg
Bengalen.jpg (80.78 KiB) 879 keer bekeken
Mississippi Lloyd.jpg
Mississippi Lloyd.jpg (75.26 KiB) 879 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door jdbvos »

Daar heb ik nog op gevaren...
Een verlengde kustreis van 2 mnd weliswaar, maar tóch..
mooi schip, mooie mk, en mooie accomodatie

En van die Bengalen heb ik een copie van de proefvaartgegevens, gemaakt van de originelen die m'n ex-buurman had...
Ik heb hem hier al vaker geplaatst (die pdf: niet die buurman :D ), maar wie de machninekamer overdrachts-protocollen wellicht interessant vind, kan ze hier downloaden in PDFje....
Oost, west...ook best


Plaats reactie