Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 29 mar 2014 23:22
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Dag Cor,
Dan hebben wij elkaar gemist. Ik kwam in november 1970 aan boord van de Bengalen voor een kust- en twee grote reizen. De kustreis was nog met een Nederlandse bemanning. Ik herinner mij een grote, gezette stoker met een zeer groot vermogen tot het innemen van whisky. M.i. was hij elke wacht dronken en krijg hij zonder hulp de branders niet goed in de ketel... Na de kustreis kwamen de Chinezen aan boord. Deze vormden in de tijd dat ik op de Bengalen voer (4 grote reizen en wat kustreizen) altijd de vaste bemanning inclusief de civiele dienst. Joep
Dan hebben wij elkaar gemist. Ik kwam in november 1970 aan boord van de Bengalen voor een kust- en twee grote reizen. De kustreis was nog met een Nederlandse bemanning. Ik herinner mij een grote, gezette stoker met een zeer groot vermogen tot het innemen van whisky. M.i. was hij elke wacht dronken en krijg hij zonder hulp de branders niet goed in de ketel... Na de kustreis kwamen de Chinezen aan boord. Deze vormden in de tijd dat ik op de Bengalen voer (4 grote reizen en wat kustreizen) altijd de vaste bemanning inclusief de civiele dienst. Joep
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Joep ik zat op de Bengalen in 1967 1968
Op de Mississippi Lloyd in 1970
Cor boer
Op de Mississippi Lloyd in 1970
Cor boer
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Klaas Buytenwegh
Hier nog het een en ander uit de NSU schakel gekopieerd voor je over de Abel Tasman
Misschien doe ik je er een plezier mee.
Plaatje 001 September 1970 mislukken Stapelloop,002 t/m 005 artikeltjes uit die zelfde
schakel 006 stapelloop Unie Schakel Oktober 009 Unie Schakel November 1970
Cor Boer
Hier nog het een en ander uit de NSU schakel gekopieerd voor je over de Abel Tasman
Misschien doe ik je er een plezier mee.
Plaatje 001 September 1970 mislukken Stapelloop,002 t/m 005 artikeltjes uit die zelfde
schakel 006 stapelloop Unie Schakel Oktober 009 Unie Schakel November 1970
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_0001.jpg (220.48 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0002.jpg (305.1 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0003.jpg (296.57 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0004.jpg (279.33 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0005.jpg (353.63 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0006 ).jpg (287.17 KiB) 1059 keer bekeken
-
- IMG_0009.jpg (552.91 KiB) 1059 keer bekeken
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Cor, dat is leuk. Altijd interessant. Ik had er wel iets van gehoord, maar weet geen details of ben ze vergeten. Bedankt.
Op welke lijn voor de Bengalen in jouw periode aan boord. Zou ze ook op de buitenlijnen gevaren hebben ?
Grt.
Klaas.
Op welke lijn voor de Bengalen in jouw periode aan boord. Zou ze ook op de buitenlijnen gevaren hebben ?
Grt.
Klaas.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo Klaas
Ik heb op de Bengalen een Nieuw Zeeland reis gemaakt het schip heeft vanaf de bouw
een tijd in de buitenlijn gevaren oa JPL line heb even de Lloydmail opgezocht
en een Copy gemaakt
Cor Boer
Ik heb op de Bengalen een Nieuw Zeeland reis gemaakt het schip heeft vanaf de bouw
een tijd in de buitenlijn gevaren oa JPL line heb even de Lloydmail opgezocht
en een Copy gemaakt
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Lloydmail.jpg (239.03 KiB) 1023 keer bekeken
-
- bengalen.jpg (86.97 KiB) 1022 keer bekeken
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Cor, bedankt. Dat je dat zo snel terug gevonden hebt. Een goed geheugen nog gelukkig. Ik ga het gelijk lezen.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
@Gregorius 14/9/20 10:55: nog even terugkomend op die foto van die 2 kinderen bij de manoeuvreerstand van de Bengalen, het klopt wat je zegt,die jongens zijn inderdaad van de 2e wtk en voeren mee. Zijn inmiddels de 50 wel gepasseerd. Overigens, ik heb ze op een dia staan die ik genomen had toen ze mijn hut binnen struinden. Voor een hele korte periode zat ik toen op de Bengalen eind 1972. In november in Marseille aan boord gekomen samen met o.a. hwtk Brauw en zijn vrouw en hun hondje. 17 dagen later ging ik er in Antwerpen alweer vanaf om overgeplaatst te worden als 4e wtk op de Bawean (met in de vetput, hallo Harry, een 10-cilinder MAN 78/140 daarover later meer).
Joep kan jij je trouwens nog herinneren dat, liggend in Marseille of Barcelona, een van de chinese bedienden rond 17:30 uur met een plateau vol lekkere hapjes de bar in kwam (bleek achteraf voor die ouwe en de agent te zijn) en dat wij als een stel sprinkhanen in zeer korte tijd alles op aten. De hofmeester kwam 5 minuten later de schaal halen, maar die was al leeg en hij ging heerlijk over de rooie.
Wat de keuze betreft voor een turbine-installatie: ik weet niet of het ging om het behouden van actuele ervaring met stoomschepen, want de Lloyd had immers al diverse stoomschepen, zoals de Limburg, de Utrecht, de Overijssel, de Friesland en die waren toen circa 10 jaar oud. Het zal best kunnen, maar het lijkt mij niet de hoofdreden. Wat ik begrepen heb ging het eerder om de betrouwbaarheid van de installatie en de totale onderhoudskosten t.o.v. vergelijkbare motorschepen. De bunkerprijs en het brandstofverbruik speelde toen een wat minder belangrijke rol. De Bengalen lijkt op een mix van een doorontwikkelde Wono en een aanzet tot de M-Lloyd’s (4 luiken voor de midscheeps). Van de 4 Wono’s hadden er 3 een MAN en de Wonosobo een Sulzer. Ga er maar van uit dat de Wonosobo de minste onderhoudskosten had. Of er voor voornoemde schepen ooit vergelijkingsrapporten zijn gemaakt m.b.t. de onderhoudskosten, betrouwbaarheid én, of de hogere brandstofkosten van de Bengalen gecompenseerd werd door lagere onderhoudskosten, kan ik helaas niet zeggen. Zouden die rapporten er ooit geweest zijn dan had ik ze graag doorgenomen.
Groet, Ben
Joep kan jij je trouwens nog herinneren dat, liggend in Marseille of Barcelona, een van de chinese bedienden rond 17:30 uur met een plateau vol lekkere hapjes de bar in kwam (bleek achteraf voor die ouwe en de agent te zijn) en dat wij als een stel sprinkhanen in zeer korte tijd alles op aten. De hofmeester kwam 5 minuten later de schaal halen, maar die was al leeg en hij ging heerlijk over de rooie.
Wat de keuze betreft voor een turbine-installatie: ik weet niet of het ging om het behouden van actuele ervaring met stoomschepen, want de Lloyd had immers al diverse stoomschepen, zoals de Limburg, de Utrecht, de Overijssel, de Friesland en die waren toen circa 10 jaar oud. Het zal best kunnen, maar het lijkt mij niet de hoofdreden. Wat ik begrepen heb ging het eerder om de betrouwbaarheid van de installatie en de totale onderhoudskosten t.o.v. vergelijkbare motorschepen. De bunkerprijs en het brandstofverbruik speelde toen een wat minder belangrijke rol. De Bengalen lijkt op een mix van een doorontwikkelde Wono en een aanzet tot de M-Lloyd’s (4 luiken voor de midscheeps). Van de 4 Wono’s hadden er 3 een MAN en de Wonosobo een Sulzer. Ga er maar van uit dat de Wonosobo de minste onderhoudskosten had. Of er voor voornoemde schepen ooit vergelijkingsrapporten zijn gemaakt m.b.t. de onderhoudskosten, betrouwbaarheid én, of de hogere brandstofkosten van de Bengalen gecompenseerd werd door lagere onderhoudskosten, kan ik helaas niet zeggen. Zouden die rapporten er ooit geweest zijn dan had ik ze graag doorgenomen.
Groet, Ben
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
gr. Bas
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
't is maar een probeerseltje Bas................
In de Schiehaven; "Willen Ruys" + "Kota Inten" of "Kota Gede".
Aan de Lloydkade; "Indrapoera", "Friesland" / "Drente", "Waterman", "Marken" en om het hoekie de "Tomori"/ "Tomini".
Wie durft ???.
m.v.g., Roy
In de Schiehaven; "Willen Ruys" + "Kota Inten" of "Kota Gede".
Aan de Lloydkade; "Indrapoera", "Friesland" / "Drente", "Waterman", "Marken" en om het hoekie de "Tomori"/ "Tomini".
Wie durft ???.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Om het hoekie, heeft vierkante masten, geen Liberty dus. Misschien Wono- Bengalen of M- Lloyd. Wono- valt af vanwege ontbrekende paalmasten. Marken zou, maar het is waarschijnlijk 1956 of later, dan zou de Ternate ook kunnen. zijn. Ik ken de passagiersschepen niet zo goed. Bericht is aangepast.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.