Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

fso-safer.jpg
fso-safer.jpg (44.42 KiB) 1531 keer bekeken
Saudi Arabie waarschuwde de V.N. voor het lekken van olie van de FSO-er SAFER voor de kust van Yemen.
Het "gevaarte" van 350 x 70 mtr ligt al bijna 5 jaar geladen voor de olie terminal van Ras Issa.
Er zou een pijpleiding naar het schip zijn losgeraakt. Gewaarschuwd wordt dat er een olie-ramp kan ontstaan
in de Rode Zee die 4x zo groot kan worden als die met de Exxon Valdez in 1989 in Alaska.
De SAFER is de 44 jaar oude ex ESSO JAPAN.
De rebellen group HOUTHI is al diverse keren gevraagd om het schip te mogen bezoeken om de actuele situatie
aan boord te beoordelen. Maar daar wordt door de rebellen geen toestemming voor verleend.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

forest.jpg
forest.jpg (64.72 KiB) 1345 keer bekeken
Drie Iraanse olietankers zullen naar verwachting ongeveer 820.000 barrels benzine en andere brandstoffen aan Venezuela leveren, waardoor het tekort in dat land wordt verminderd
Een Iraanse olietanker Forest, die 270.000 vaten benzine van Iran naar Venezuela heeft vervoerd, passeerde een Amerikaanse barrière in de Caribische Zee en bereikte de wateren van het Zuid-Amerikaanse land in de staatshaven El Palito, ten westen van de hoofdstad Caracas.
Hoewel beide landen onder zware sancties van de Verenigde Staten staan, is Washington niet overgegaan tot het onderscheppen van de schepen, die van mei tot juni al benzine aan Venezuela hadden geleverd.

Twee andere tankers, Faxon en Fortune, maken dezelfde reis van Iran naar Venezuela over de Atlantische Oceaan en de Caribische Zee en zullen naar verwachting begin oktober in de haven van El Palito aankomen.
faxon.jpg
faxon.jpg (54.14 KiB) 1345 keer bekeken
fortune.jpg
fortune.jpg (39.92 KiB) 1345 keer bekeken
De leveringen worden beschouwd als de eerste poging sinds juli, toen Washington zei dat zijn functionarissen een konvooi van particuliere Iraanse olietankers in beslag namen op weg naar Venezuela via een civiele confiscatiezaak.
Iran beweerde echter dat de rapporten onjuist waren en zei dat de brandstofzendingen in kwestie geen verband hielden met de Islamitische Republiek en haar handel met Venezuela.

De handel tussen de twee landen, die beide zwaar werden gesanctioneerd door de Verenigde Staten, nam eerder dit jaar snel toe, met de uitwisseling van olie, brandstof, voedsel, uitrusting voor raffinaderijen en andere industriële goederen.
Venezuela bevindt zich midden in een groot olietekort, veroorzaakt door een combinatie van strenge Amerikaanse sancties en een langdurige terugval in het onderhoud van zijn raffinaderijen.

Eerder dit jaar bereikte de regering van de Venezolaanse president Nicolas Maduro een overeenkomst met Iran om vijf tankers (ongeveer 1,5 miljoen vaten) benzine te leveren.

De Forest, Faxon en Fortune maakten deel uit van die zending, samen met de Iraanse olietankers Petunia en Clavel. De Verenigde Staten hebben de gezagvoerders van alle vijf schepen aan de zwarte lijst voor het reizen naar de V.S. gezet.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Fincantieri Launches Rotterdam in Marghera.

“Rotterdam”, the new cruise ship which Fincantieri is building for the ship-owner Holland America Line, a brand under Carnival Corporation & plc, the world’s largest cruise operator, was launched Thursday (Oct01) at the Marghera (Venice) shipyard. The fitting-out phase can now begin, ending in summer 2021 with the handing over of the ship.
RD.jpg
RD.jpg (95.95 KiB) 1191 keer bekeken
The event was introduced by the traditional and well-wishing “coin ceremony”, consisting, according to an ancient shipbuilding custom, in welding a silver dollar on the last deck of the ship. Madrina of the ceremony was Mai Elmar, executive director of Cruise Port Rotterdam in the Netherlands.

The ceremony was attended, among others, by Cyril Tatar, Holland America Group Vice President New Building on behalf of the ship-owner and Antonio Quintano, shipyard director, on behalf of Fincantieri.

The new unit, sister ship of “Koningsdam” and “Nieuw Statendam”, the “Pinnacle” class ships delivered respectively in March 2016 and 2018 from the same shipyard, is the fourteenth ship built for this brand by the Marghera shipyard. She will be about 99,800 gross tons, almost 300 meters long, with accommodation for 2,668 passengers on board in 1,340 cabins. “Rotterdam” will be characterized by a modern and contemporary style, which blends perfectly with the traditional elegance distinguishing all the ships in the fleet. The design will be created, as for the sister ships, by two of the world’s major and prestigious architecture studios, Tihany Design and Yran & Storbraaten, with “the architecture of music” being an inspirational element for the design of many public areas.

The ship’s technology is aimed at optimizing energy efficiency and minimizing environmental impact and it responds to the most demanding and current safety regulations.

Source : Fincantieri.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

star balboa.jpg
star balboa.jpg (88.65 KiB) 971 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

VLCC NEW DIAMOND
vlcc new diamond.jpg
vlcc new diamond.jpg (48.73 KiB) 791 keer bekeken
De Griekse gezagvoerder Sterio Illias van de New Diamond is veroordeeld tot een boete van 12 miljoen Sri Lankaanse Rupees =
USDLR 64.972,00 voor het vervuilen van Sri Lankaanse wateren nadat begin september brand was uitgebroken in de MK na een
ketel explosie.
De charteraar van het schip heeft nu toestemming gekregen dat de tanker naar de UAE - Khor Fakkan wordt gesleept in plaats van
het Indiase Kandla.
Over de positie van de tanker die wordt gesleept door de BOKA EXPEDITION zijn gegevens te verkrijgen daar het AIS systeem van de
sleper al geruime tijd staat uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nabarima-1 list.jpg
nabarima-1 list.jpg (43.73 KiB) 789 keer bekeken
FSO NABARIMA (2005) van het Venezolaanse PDVSA en het Italiaanse ENI maakt deze week een aanzienlijke slagzij.
Het in de Golf van Paria voor de Venezolaanse kust verankerde 'platform' is geladen met een 170.000 ton ruwe olie.
Niet nader genoemde bronnen deelden mee dat er reparatie werkzaamheden worden verricht, ondermeer het vervangen
van afsluiters.
Vissers uit het omliggende gebied maken zich zorgen bij het zien van de strakstaande ankerkettingen en de
algemene staat van onderhoud. In augustus was al melding gemaakt dat er water in de MK was gestroomd.
Als de situatie niet snel verbeterd vreest men voor nog een natuur ramp.
list-1.jpg
list-1.jpg (55.87 KiB) 789 keer bekeken
list-2.jpg
list-2.jpg (54.42 KiB) 789 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Het schip wringt helemaal..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Je vraagt je af hoe dat allemaal mogelijk is....
Blijkbaar gaat alle geld dat bij de rederij binnenkomt onmiddellijk naar de zakken van de eigenaars/aandeelhouders en wordt geen cent uitgegeven voor personeel, materieel en onderhoud...
In mien tiet kon je niet om de inspectieburo's heen: er werd redelijk streng gehandhaafd, hoewel ook toen al de m.n. Liberiaanse schepen (terecht) werden gewantrouwd, en werden in vele havens niet toegestaan.
Wát is er gebeurd sinds toen: de schepen zien er na 5 jaar slechter uit dan na 25 jaar in "onz' tiet".
De "Wreck of the month" bij Parismou waren vroeger ouwe jammers; nu zijn het zelfs schepen jonger dan 5 jaar !
Van horen zeggen (!) schijnt er een absoluut minimum aan onderdelen en stores aan boord te zijn, dus eventueel wél geschoold personeel kan nog steeds niks uitvoeren.... Zoals The Pogues al zongen "For to hump-tent and pegs, a man needs his legs", zonder gereedschap, onderdelen, en (bijv) pakkingmateriaal gaat het niet lukken...
De problemen met dit soort schepen worden alleen maar groter, en de ene milieuramp na de ander geschied, terwijl eigenaren en aandeelhouders alleen maar op papier bestaan, en de gemeenschap opdraait voor alle kosten...
Je zou toch denken dat het aanpakken van zoiets 'a piece of cake' zou moeten zijn in deze moderne registratie/categorisatie-computertijd....
Daarentegen: je krijgt vaak je buren al niet op 1 denklijn, dus naburige steden al helemaal niet, en als je dan in magnitude 'de wereld' alle landen aangaat, een gezamenlijk beleid -ondanks alle rampen, die uiteraard altijd in Verweggistan plaatsvinden- nooit '1 lijn-denken' meer plaats zal vinden....

Ik vrees dat we van de olie af moeten zien te komen, en metzuhalluh de migratie van arbeidsplaatsen tegen moeten gaan zodat produkten die énkel in (bijv) Europa worden gebruikt, de fabricage niet meer in (bijv) China verplaatst moet worden, puur en alleen maar voor de verdiensten, maar gewoon dáár produceren waar de vraag is... Ontwikkelingshulp of andere landen ook een kans geven, kan toch veel beter geregeld worden dan nu ?
Zakendoen is broodnodig, voor de produktie en de werkgelegenheid, maar niet tegen elke uitbuitings-prijs...
Ook zakendoen, wat reders óók doen, geeft verplichtingen

Maar ja...Sinterklaas woont niet in Spanje, de kerstman niet op de Noordpool, en zal Utopia ook nog wel en tijdje op zich laten wachten....
Als ik bij bushaltes diverse blauwe veldjes tegenkom door alle achteloos weggegooide mondkapjes, vrees ik dat er maar weinig mensen in het milieu zijn geïnteresseerd...

jaja, ik weet het...:de tijd van 't jaar, vallende blaadjes, en zo....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Wat mij betreft heb je gelijk Jan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Dank je..... :D
Bekijk de foto's nog eens...
Da's een tanker...die gebouwd is voor vervoer van vloeibare lading... Die gaat dus niet scheefliggen van een schuivende lading....
Als ik dit zo zie is de dubbele bodem lek over diverse ballasttanks (hoop ik; als het brandstoftanks zijn wordt het nog erger). Ze ligt ook duidelijk met een positieve trim, dus errugunz aan sb-vóór...
Dan komt de vraag: beschadigd door een 'niet op de kaart staand onderwaterobject', of gewoon doorgerot....?
Maar, en dat is waarom ik vraag om die foto's beter te bekijken, achter die sleepboot lijkt me een knik in het schip te zitten....
De deklijn vanaf het achterschip schijnt na die langszijliggende sleepboot wat meer naar beneden te lopen, richting voorschip....
Is dat nou perspectief, of zou ze een gebroken ruggegraatje hebben... Want dan moet ze een nieuw onderwaterobjectje hebben aangetroffen....

..en idd: waar ze ligt staat en aardig poepie stroom....als ik -als niet-nauticus- zou moeten schatten: minstens 3-4 kn....
Dus ongelijk hebben die vissers niet met hun bezorgdheid...
Oost, west...ook best


Plaats reactie