KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Sebas, prachtige boot heb je. Ik heb zelf niet bij de KNSM gevaren, maar bij de rederijen waar ik voer zag je begin vijftiger jaren ook van die houten " werkbootjes". In de loop der tijd heb ik ze allemaal zien verdwijnen. Ik denk, dat het onderhoud daarbij een voorname rol gespeeld heeft. Als ze aan dek stonden raakten tijdens het laden en lossen nog al eens beschadigd. Ik heb er meegemaakt met en zonder motor. Zonder motor, kon er flink wat water ingezet worden, om uitdroging en alles wat daarbij hoorde te beperken. Met motor was dat vanwege de afdichtingen een stuk lastiger. In de haven buitenboord ( in de takels) in het water te hangen, om ze te laten dichtrekken was vaak ook een probleem.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KNSM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Sebas Blom van Assendelft,

Geachte Meneer sbva,

Op mijn "houten bootjes bouwen programma" staat momenteel het bouwen van een mooie Overnaadse houten motor sloep voor het aankomende " Van Boom tot Boot" projekt ( d.w.z. naaadat ik klaar ben met mijn huidige project een overnaadse zeilboot en aannemende dat ik lang genoeg leef!! :lol: )
Ik ben al een pikheetje zoekende naar een " sloep model wat mij aanstaat" en deze zgn. KNSM sloep staat plotseling behoorlijk hoog op mijn sloepen hit parade. Ter informaaasie, er staat reeds een oude antieke 1 cylinder motor klaar, de benodigde bomen voor plankies zijn gekapt in de bos, en is gezaagd en gestapeld en ligt te drogen. ( Net gisteren de zaak onder zeil gebracht voor de komende winter!)Ook ligt er mahonie hout klaar voor de berghouten, een prachtige White oak keelbalk etc. etc.
Ik zou U erkentelijk zijn als er hier op Kombuis wat duidelijke detail foto's met essentiele afmetingen werden geplaatst ter " leeringhe ende vermaaeck" voor dit toekomste projekt.
Bijgesloten een voorbeeld van mijn " glimmende overnaadse plankies virus" :roll:

PS.je: We gooien er nog maar eens een "zig zag je" tegenaan! :lol: Wat betreft dat " overnaadse houten bootjes virus"...DAT kreeg ik reeds lang geleden waarschijnlijk van de man die dat modernere overnaadse Waarschip Kwart Tonner- net voor die sloep op de foto met een gestreken mast!- heeft ontworpen en zo goed als zeker ook heeft gebouwd in't Waar in Grunning'n. Ook leerde hij mij destijds zeilen in zijn eerste gebouwde houten zeilboot de "Zilverster". Klaas Kremer "In Memoriam".
Bijlagen
Kombuis-Oct-21-2020.jpg
Kombuis-Oct-21-2020.jpg (84.03 KiB) 1185 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Klaas,

Dat zijn leuke anecdotes die je plaatst. Met een botter vergeleken heb ik er geen omkijken naar, als ie even te water is. Maar een houten vaartuig vraagt wel om aandacht, ja. Het is natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg, naar oude beelden van de sloep...

Harry, daar kom ik op terug. Wat ik heb aan foto's is nog niet erg goed georderd.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: KNSM

Bericht door Otter »

Klaas ik heb in de jaren 60 de roeiers roerganger nog mee gemaak van en naar Amsterdam tot wanneer dat heeft geduurd weet ik niet dat zou je bij de koperen ploeg moeten informeren?
Wie onder weg is, vorderd
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Otter, bedankt. Ik ben benieuwd hoe dat werkte. Wellicht komen we er nog achter.

Grt.

Klaas
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Klaas,

Dat van die beenakkers van de koperen ploeg. Is het zo dat die vletten altijd aan stuurboord op sleeptouw werden genomen? Het is zomaar een gedachte. Het zou dan moeilijk zijn om een foto te nemen van het schip met sloep als het afvarend was.

Zo'n vlet lijkt me nou niet iets om mee van Amsterdam naar IJmuiden te roeien.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Sebas, ik mag hopen dat die vletten al gemotoriseerd waren. En afvarend naar IJmuiden zal de sloep aan stuurboord ( waar ook de loodsladder hing) hebben gehangen. Ik denk, dat het slepen sneller ging, dan "los" varen. Maar nu de vraag, waarom waren die roeiers aan boord. Normaal komen de roeiers pas in aktie vlak voor de kade en bij vertrek. Ik heb wel eens meegemaakt, dat de loods een roerganger meenam. Misschien een speciaal " kanaal- voorschrift". Ik herinner me nu, dat een aantal IJmuidense loodsen eens een akkefietje hebben gehad met bestellen van een extra ( onnodige) sleepboot. Het bedankje werd gestort op de prive- rekening van de heren. Door een echtscheiding, kwam dit door een boze echtgenote aan het licht.
Grt.
Klaas.

In het kort, wat deed die beste man daar aan boord?
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jan stolp »

Die roeiers waren aan boord als roerganger.
Groeten
Jan
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jan stolp »

Uit "Vastmaken " 75 jaar koperen ploeg
Groeten
Jan
Onderste regel is weg gevallen maar daar staat:

uitgaande bezoeker van de Amsterdamse haven.
Bijlagen
kanaalstuurder073.jpg
kanaalstuurder073.jpg (157.51 KiB) 904 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, bedankt. Opgelost.
Grt.
Klaas.


Plaats reactie