Aktueel Scheepvaart Nieuws
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Greek navy minesweeper
The exact cause of the incident is yet unknown. The Coast Guard have been conducting preliminary interviews with the crew of the Maersk Launceston. Once at lay-by berth vessel will continue to assist with the investigation.
Maersk Launceston is a 2005 built container ship flying the Portuguese flag. The vessel has a crew of 22 on board and was on its way from Piraeus to the Turkish port of Canakkale.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Bedankt voor de update Joost.
En ja, minesweeper of minehunter. Ik zag het voor een minehunter aan gezien het kraantje op het achterdek om een R.O.V. over de muur te zetten. Ik heb dan ook geen winch of reel gezien waar een veegtuig opgerold zit.
Maar goed, zoals bekend moge wezen, weet ik verder weinig van marine aangelegenheden af.............
m.v.g., Roy
En ja, minesweeper of minehunter. Ik zag het voor een minehunter aan gezien het kraantje op het achterdek om een R.O.V. over de muur te zetten. Ik heb dan ook geen winch of reel gezien waar een veegtuig opgerold zit.
Maar goed, zoals bekend moge wezen, weet ik verder weinig van marine aangelegenheden af.............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
denk dat gezien schade dat hij van bakboord aangevaren is.
https://i0.wp.com/www.keeptalkinggreece ... =706&ssl=1
https://i0.wp.com/www.keeptalkinggreece ... =706&ssl=1
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
=
MAERSK LAUNCESTON CAPTAIN ARRESTED IN GREECE
The captain of the Maersk Launceston has been arrested following the ship’s collision with a Greek Navy minesweeper on Tuesday near Piraeus, Greece.
An update from the Hellenic Coast Guard on Wednesday said the captain has been charged with crimes related to causing a shipwreck due to negligence.
The Maersk Launceston had just departed Piraeus when it collided with the Greek Navy minesweeper Kallisto around 7:30 a.m. local time. The Kallisto was badly damaged in the accident and nearly sank, but amazingly only two of its 27 crew members were injured.
The 266-meter Maersk Launceston was not damaged in the accident. As of Wednesday, the ship remained detained in Piraeus as the preliminary investigation continues.
The Maersk Launceston is a Portuguese-flagged containership owned and managed by J.T. Essberger.
The exact details of the incident which took place early on Tuesday, October 27 are yet unclear. Greek authorities are continuing their investigations to which John T. Essberger will offer its full cooperation.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
De voorbereidingen zijn begonnen voor het opruimen van de GOLDEN RAY
Volgens een woordvoerder voeren ze momenteel een reeks werkzaamheden uit ter voorbereiding op de volgende fase van de operatie. Het rigging- en ankerproces dat nu aan de gang is, zou naar verwachting drie tot vijf dagen duren nadat de VB10.000 arriveerde.
De snij- en hefoperatie, die onderhevig is aan weer, wind en zeecondities, zou volgende week al kunnen beginnen. De 'eerste snee' in de Golden Ray zal op de boeg van het schip zijn.
Tijdens deze fase van de operatie zal de VB10, 000 worden gebruikt om het wrak in acht delen op te splitsen, die op binnenschepen en droogdokken zullen worden gehesen om naar een aangewezen recyclinglocatie te worden afgevoerd. De boeg- en achtersteven secties worden verplaatst naar hun recyclinglocatie, terwijl de middensecties worden verplaatst naar een locatie in Brunswick (Ga), ook voor het lossen van de auto's die aan boord van het schip waren.
Het bergingsplan voorziet dat onder ideale omstandigheden voor het zagen van elke sectie ongeveer 24 uur nodig zijn en vervolgens een week om naar het binnenschip of het droogdok te worden gehesen. In het plan wordt uitgegaan van acht weken voor de verwijderingsoperatie, opnieuw afhankelijk van weersomstandigheden of onvoorziene technische problemen die zich tijdens deze fase van de berging kunnen voordoen.
De komst van de VB10.000 was vertraagd door een onvoorzien technisch probleem. De VB10.000 zou volgens het plan op vijf ankers ter plaatse worden vastgezet. Na het met succes installeren en testen van vier ankers, voldeed het resterende anker, dat volgens de opdracht de meest uitdagende afmeerlocatie in het systeem zou zijn, niet aan de eisen van de trektest. De ingenieurs waren vastbesloten om drie 'stut' palen te installeren om de ankerreeks voor het VB10.000-schip voor het zware lading schip te voltooien.
Nadat het snijden en hijsen is voltooid, beginnen ze aan de zogenaamde demobilisatiefase waarin alle barrières en andere elementen die voor de operatie zijn aangebracht, worden verwijderd en de locatie en de kustlijn een laatste inspectie ondergaan. Volgens het Unified Command verwachten ze dat er nog enkele maanden nodig zullen zijn voordat de operatie is voltooid.
Het heavy-lift schip VB10.000 arriveerde zoals gepland op de Golden Ray-wraklocatie op 27 oktober 2020. Het grootste heavy-lift schip gebouwd in de Verenigde Staten, de VB10.000, bereidt zich nu voor op de volgende fase van het ruimen van het omgeslagen ro-ro-schip in de St. Simmons Bay, Georgia.Volgens een woordvoerder voeren ze momenteel een reeks werkzaamheden uit ter voorbereiding op de volgende fase van de operatie. Het rigging- en ankerproces dat nu aan de gang is, zou naar verwachting drie tot vijf dagen duren nadat de VB10.000 arriveerde.
De snij- en hefoperatie, die onderhevig is aan weer, wind en zeecondities, zou volgende week al kunnen beginnen. De 'eerste snee' in de Golden Ray zal op de boeg van het schip zijn.
Tijdens deze fase van de operatie zal de VB10, 000 worden gebruikt om het wrak in acht delen op te splitsen, die op binnenschepen en droogdokken zullen worden gehesen om naar een aangewezen recyclinglocatie te worden afgevoerd. De boeg- en achtersteven secties worden verplaatst naar hun recyclinglocatie, terwijl de middensecties worden verplaatst naar een locatie in Brunswick (Ga), ook voor het lossen van de auto's die aan boord van het schip waren.
Het bergingsplan voorziet dat onder ideale omstandigheden voor het zagen van elke sectie ongeveer 24 uur nodig zijn en vervolgens een week om naar het binnenschip of het droogdok te worden gehesen. In het plan wordt uitgegaan van acht weken voor de verwijderingsoperatie, opnieuw afhankelijk van weersomstandigheden of onvoorziene technische problemen die zich tijdens deze fase van de berging kunnen voordoen.
De komst van de VB10.000 was vertraagd door een onvoorzien technisch probleem. De VB10.000 zou volgens het plan op vijf ankers ter plaatse worden vastgezet. Na het met succes installeren en testen van vier ankers, voldeed het resterende anker, dat volgens de opdracht de meest uitdagende afmeerlocatie in het systeem zou zijn, niet aan de eisen van de trektest. De ingenieurs waren vastbesloten om drie 'stut' palen te installeren om de ankerreeks voor het VB10.000-schip voor het zware lading schip te voltooien.
Nadat het snijden en hijsen is voltooid, beginnen ze aan de zogenaamde demobilisatiefase waarin alle barrières en andere elementen die voor de operatie zijn aangebracht, worden verwijderd en de locatie en de kustlijn een laatste inspectie ondergaan. Volgens het Unified Command verwachten ze dat er nog enkele maanden nodig zullen zijn voordat de operatie is voltooid.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Ben vanavond bij een marineman op visite, ( modelbouwavond ), geweest en heb eens doorgevraagd over dat Griekse marineschip waar de achterkant van af gevaren is.
Het blijkt dus dat mijnenvegers niet meer in gebruik zijn en alleen mine hunters in de vaart zijn. Zo ook dit Griekse schip, ( ex Brits ), dat als mine hunter gebouwd is en ook als dusdanig bij de Griekse marine in gebruik was. Mijnen zoals deze destijds bekend waren, dus magnetische en akoestische mijnen zoals in de W.O.II, zijn er ook niet meer. Het werkt nu heel anders. Hedendaagse mijnen blijken eigenlijk een soort torpedo's te zijn. Zij zijn ook op de zeebodem verankerd en wel bij voorkeur bij haveningangen en shipping lanes. Ze reageren ook, net als een akoestische mijn ), op schroefgeruis. Hierop worden ze uit een soort omhulsel / container gelanceerd en gaat onmiddellijk richting schroefgeruis. de mijn komt bij voorkeur onder een schip tot explosie. Dit om te bewerkstellen dat een schip breekt. Dat heeft n.l. meer effect dan een torpedo in een schip te jagen.
Vandaar allemaal.
Als recht aarde ex koopvaardijer en zoon van een zeevarende die in de jaren 40 de hele oorlog op zee mocht vertoeven, rijzen je haren wel te berge bij zo'n uiteenzetting. Maar goed, we zijn wel weer even bijgewerkt................
Misschien dat lezers van Kombuispraat die met marine aangelegenheden bekend zijn, volgde keer zelf even willen reageren.
m.v.g., Roy
Het blijkt dus dat mijnenvegers niet meer in gebruik zijn en alleen mine hunters in de vaart zijn. Zo ook dit Griekse schip, ( ex Brits ), dat als mine hunter gebouwd is en ook als dusdanig bij de Griekse marine in gebruik was. Mijnen zoals deze destijds bekend waren, dus magnetische en akoestische mijnen zoals in de W.O.II, zijn er ook niet meer. Het werkt nu heel anders. Hedendaagse mijnen blijken eigenlijk een soort torpedo's te zijn. Zij zijn ook op de zeebodem verankerd en wel bij voorkeur bij haveningangen en shipping lanes. Ze reageren ook, net als een akoestische mijn ), op schroefgeruis. Hierop worden ze uit een soort omhulsel / container gelanceerd en gaat onmiddellijk richting schroefgeruis. de mijn komt bij voorkeur onder een schip tot explosie. Dit om te bewerkstellen dat een schip breekt. Dat heeft n.l. meer effect dan een torpedo in een schip te jagen.
Vandaar allemaal.
Als recht aarde ex koopvaardijer en zoon van een zeevarende die in de jaren 40 de hele oorlog op zee mocht vertoeven, rijzen je haren wel te berge bij zo'n uiteenzetting. Maar goed, we zijn wel weer even bijgewerkt................
Misschien dat lezers van Kombuispraat die met marine aangelegenheden bekend zijn, volgde keer zelf even willen reageren.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Neeffie stuurde weer een paar foto's....
Hij wist (nog) niet wáár dit was, maar gezien de foto's is het lek alweer boven water, en hoefde het probleem niet te worden opgelost (in water)
Hij wist (nog) niet wáár dit was, maar gezien de foto's is het lek alweer boven water, en hoefde het probleem niet te worden opgelost (in water)
- Bijlagen
-
- Naamloos1.jpg (44.63 KiB) 1017 keer bekeken
-
- Naamloos2.jpg (42.53 KiB) 1017 keer bekeken
-
- Naamloos3.jpg (84.77 KiB) 1017 keer bekeken
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Na een week is er eindelijk wat meer duidelijkheid gekomen over een Mega container vessel dat een 100 containers had verloren op de
noord Pacific. Het betreft hier het container schip ONE AQUILA (2018) op een reis van Yantin (Ch) 21/10 naar Long Beach.
Zie hieronder enkele details.
noord Pacific. Het betreft hier het container schip ONE AQUILA (2018) op een reis van Yantin (Ch) 21/10 naar Long Beach.
Zie hieronder enkele details.
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Tsja: groot-groter-grootst geldt ook voor de negatieve kanten ervan....
dat was te voorzien...
dat was te voorzien...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws
Het is met containers als met schapen, als een een over de dam gaat volgen er meer.
1 container over de reling, dan volgen er meer, triest maar waar.
Gelukkig had ik niks besteld, dus hoef ik me niet aftevragen , waar blijft mijn
Kerstcadeau. Er gaat niets boven ouderwetse pakjesboten.
1 container over de reling, dan volgen er meer, triest maar waar.
Gelukkig had ik niks besteld, dus hoef ik me niet aftevragen , waar blijft mijn
Kerstcadeau. Er gaat niets boven ouderwetse pakjesboten.