Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

BIJ DE LAATSTE LANDING VAN DE KLM JUMBO HOUDT DE POLITIE SPOTTERS WEG VAN DE LUCHTHAVEN.

De gemeente Haarlemmermeer heeft enthousiastelingen en vliegtuigspotters - vliegtuigkijkers en fotografen - gevraagd om zondag 25 oktober niet naar Schiphol af te reizen om de laatste landing van een Boeing 747-400M te zien van de KLM.
KLM-747-400M.jpg
KLM-747-400M.jpg (44.63 KiB) 1483 keer bekeken
De gemeente maakt zich zorgen over de vorming van agglomeraties en het niet naleven van de regels van het coronavirus.

De KLM was van plan om in maart haar 747 Combi, een model waarin passagiers en vracht de cabine delen, buiten gebruik te stellen, maar vanwege de coronavirus-epidemie besloot de luchtvaartmaatschappij er drie in gebruik te houden voor een luchtbrug tussen China en Nederland.
Op de datum van die eerste buiten dienst stelling in maart negeerden tientallen belangstellenden de aanbeveling om weg te blijven en namen de nabijgelegen landingsbaan van Schiphol in gebruik om de landing te zien.
Aeroporto-Schiphol-Spotting.jpg
Aeroporto-Schiphol-Spotting.jpg (50.96 KiB) 1483 keer bekeken
Wereldwijd staat de luchthaven bekend om haar vrije toegangsgebieden op enkele tientallen meters van de start- en landingsbanen, zonder scheidingsnet en met zeer lage hekken.
Om te voorkomen dat dezelfde samenscholing deze zondag opnieuw plaatsvindt, zullen de politie en inspecteurs op de luchthaven en omgeving aanwezig zijn om de beweging te controleren. De burgemeester van Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans, zei dat ze de waarnemersgebieden zal sluiten als de aanbeveling niet wordt opgevolgd.

De laatste Boeing 747-400M van KLM, genaamd 'Vancouver City', zal zondag rond 16.30 uur op Schiphol landen. De uiteindelijke landing zal live worden uitgezonden op luchtvaartkanalen op YouTube.

Rest nog te vermelden dat, ondanks het einde van het tijdperk van de Jumbo-passagiersvliegtuigen bij KLM, de 747-400F - puur vrachtversie - nog enige tijd zal blijven opereren in de kleuren van de Nederlandse KLM Cargo-divisie.
KLM-Cargo-747.jpg
KLM-Cargo-747.jpg (37.6 KiB) 1483 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@allen.jpg
@allen.jpg (3.16 KiB) 1354 keer bekeken
Lufthansa jumbo's mogen niet opstijgen vanaf het vliegveld waar ze zijn 'opgeslagen'.
lufthanse boeings op vliegveld twente.jpg
lufthanse boeings op vliegveld twente.jpg (35.5 KiB) 1354 keer bekeken
Zes Lufthansa Boeing 747-400's, geparkeerd voor een lange periode op Twente Airport, zitten vast op hun plek nadat ze een startverbod hebben gekregen.
Sinds hun aankomst in juli 2020 was het vooruitzicht dat ze zouden worden ontmanteld op de luchthaven zelf, dat een bedrijf heeft dat gespecialiseerd is in dit soort diensten. Lufthansa heeft echter besloten dat het ontmantelings proces ergens anders zal plaatsvinden. Toen deed zich een groot probleem voor.
De Nederlandse autoriteit ILT (Inspectie voor Leefomgeving en Transport), die de transport- en milieukwesties in Nederland regelt, geeft aan geen toestemming te geven voor het opstijgen van vliegtuigen zo groot als de Jumbo, aangezien de luchthaven niet bereid is om veilige omstandigheden te bieden aan zo een operatie.
“Op Twente Airport kunnen grote vliegtuigen landen, maar alleen voor demontage. De infrastructuur en vertrekprocedures zijn niet goedgekeurd voor apparatuuroperaties op dit vliegveld, dus de Lufthansa-vliegtuigen staan legaal vast”, aldus ILT, aldus de krant Tubantia.
Luchthaven Twente en ILT zijn nog in overleg wat er kan, maar de luchthaven zegt al een rechtszaak te zijn begonnen. Drie vliegtuigen zouden deze week vertrekken.
Als er geen beslissing of overeenkomst is genomen, zal de luchthaven het proces voortzetten, in de hoop door te kunnen gaan met de ontmanteling van de Boeings 747.
==
Dit in tegenstelling tot ATLAS AIR, de maatschappij met de meeste 747 vracht Boeings in bedrijf.
Zelfs de laatste die nog geparkeerd stond in de woestijn in de V.S.is van stal gehaald.
Het bedrijf vliegt nu met 38 toestellen, 4 van het model -8F en de andere -400F
Atlas-Air-747-8F.jpg
Atlas-Air-747-8F.jpg (41.45 KiB) 1354 keer bekeken
CARGOLUX uit Luxemburg is goede tweede momenteel met 30 Jumbos.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

lufthansa_twente.jpg
lufthansa_twente.jpg (32.35 KiB) 1305 keer bekeken
Lufthansa 747’s mogen toch vertrekken
29 oktober 2020

ENSCHEDE – De rechtszaak, die donderdagmiddag 29 oktober zou dienen tussen Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), is niet door gegaan.
Technology Base (waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt) trekt de voorlopige voorziening bij de rechtbank in omdat de ILT en Technology Base overeenstemming hebben bereikt over het vertrek van zes Boeings 747-400’s van Lufthansa.
Technology Base en de ILT hebben de afgelopen dagen constructief overlegd om een oplossing te vinden voor het veilig kunnen vertrekken van de vliegtuigen.

Twente Airport verduidelijkt aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen. Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven.
Beide partijen zijn het eens dat de huidige gang van zaken niet voor herhaling vatbaar is. De toestellen van Lufthansa kunnen daarmee vertrekken vanaf Twente Airport. Het eerste toestel zal op korte termijn vertrekken. Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport.
Aanleiding
De aanleiding voor het probleem was dat Lufthansa drie van de zes op deze luchthaven geparkeerde Boeing 747-400s naar een opslag in het Amerikaanse Mojave wil verplaatsen voor ontmanteling bij het Amerikaanse bedrijf GE Aviation Materials dat vijf van de zes op Twente geparkeerde toestellen heeft gekocht. De toestellen mochten echter niet vertrekken omdat de luchthaven wel een landingsvergunning heeft, maar er geen toestemming voor vertrek was verleend door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.
Volgens de Inspectie kleefden er aan het vertrek van de zware vliegtuigen veiligheidsrisico’s terwijl ook de vertrekprocedures niet waren vastgesteld. Evenmin beschikte de luchthaven over een verplicht veiligheidscertificaat.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ik heb er ook nog een paar, die ik ooit naar de familie stuurde...
Bijlagen
KLM Douglas DC8 Intercontinental jet.png
KLM Douglas DC8 Intercontinental jet.png (816.87 KiB) 1254 keer bekeken
Transavia Boeing737-300 (het vliegtuig van de jaren 90).png
Transavia Boeing737-300 (het vliegtuig van de jaren 90).png (891.74 KiB) 1254 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Upinthesky.jpg
Upinthesky.jpg (5.89 KiB) 1188 keer bekeken
TOEN HET GROOTSTE VLIEGTUIG UIT RUSLAND OP SCHIPHOL KWAM
Tupolev-Tu-114-Schiphol 1964.jpg
Tupolev-Tu-114-Schiphol 1964.jpg (35.45 KiB) 1188 keer bekeken
Een Tupolev TU-114 bezocht op 29 Mei 1964 de Nederlandse luchthaven Schiphol. Het was een bijzondere gelegenheid aangezien het type nog maar twee keer eerder in West-Europa was geweest. Het toestel was erg groot voor de tijd; het kon maximaal 220 passagiers vervoeren met een grote snelheid. De Russische snelheidsduivel heeft meerdere snelheidsrecords gezet. Met vier contra-roterende propellers was het toestel razendsnel. De TU-114 was op Schiphol om het jong oranje voetbalelftal op te halen voor een tour door Rusland. Het polygoonjournaal uit die tijd is hier onder te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=o8aH9QhIkiM
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

EEN VAN’S WERELDS GROOTSTE VLIEGTUIGEN MAAKT EEN MISLUKTE NOODLANDING EN VEROORZAAKT EEN ONGEVAL IN RUSLAND.
Deze Antonov AN-124 Ruslan, die afgelopen oktober nog in Campinas (Sp) in Brazilië was, liep aanzienlijke schade op na een uitglijder op de landingsbaan.
antonov1.jpg
antonov1.jpg (25.02 KiB) 1110 keer bekeken
antonov5.jpg
antonov5.jpg (15.82 KiB) 1110 keer bekeken
antonov6.jpg
antonov6.jpg (20.28 KiB) 1110 keer bekeken
Volgens Aeroin had het vliegtuig te kampen met ernstige vliegproblemen, die culmineerden in een runway skid, de zogenaamde “runway excursion”, tijdens de noodlanding en aanzienlijke schade veroorzaakten aan het zwaargewicht vracht vliegtuig.
Het toestel was onder weg van Novosibirsk (Rusland) naar Wenen (Oostenrijk) en had 14 mensen aan boord. Ze had aan boord een lading van Zuid-Korea voor Oostenrijk met een tussenstop in Rusland.

De Ruslan vertrok rond 12:08 lokale tijd en al tijdens de eerste klim, op ongeveer 1800 voet hoogte, deed zich een motorstoring voor en verloor het toestel het transpondersignaal en de radiocommunicatie.

Het toestel moest terugkeren voor een poging om op dezelfde landingsbaan te landen op de internationale luchthaven Tolmachevo in Rusland, maar daar ging het dus mis.
Hoewel een groot deel van de motor op het dak van een pakhuis bij de luchthaven viel, werden geen slachtoffers op de grond of in het vliegtuig geregistreerd.
antonov4.jpg
antonov4.jpg (31.53 KiB) 1110 keer bekeken
Volgens getuigen kwam er tijdens de landing rook uit een van de straalmotoren. Anderen melden ook rook op motor # 3 en 4 (beide aan de rechterkant) op het moment van vertrek.
Na de landing kon worden vastgesteld dat de Antonov schade had opgelopen aan een groot deel van motor nr. 2 (links intern), in de vleugel en in de romp. Op beelden van het vliegtuig na het ongeval zijn ook de resten van vogels op motor 3 en 4 te zien, die mogelijk verband houden met de uitgestoten rook, hoewel dit nog niet zeker is.
antonov3.jpg
antonov3.jpg (33.92 KiB) 1110 keer bekeken
antonov2.jpg
antonov2.jpg (32.83 KiB) 1110 keer bekeken
Het West-Siberische Openbaar Ministerie heeft een onderzoek ingesteld naar het ongeval.
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Vliegmachines

Bericht door Lemans »

staat zelfs uitgebreid op film

https://www.youtube.com/watch?v=34OlvraiQFI
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@Lemans
Mooie aanvulling!
Maar het geval heeft wel gevolgen gehad.
loadstar logo.jpg
loadstar logo.jpg (2.58 KiB) 942 keer bekeken
By Alex Lennane 25/11/2020
AN-124.jpg
AN-124.jpg (33.05 KiB) 942 keer bekeken
Volga-Dnepr Group has “put safety first” and made what it called the “responsible” decision to ground all its AN-124s, following a recent incident at Novosibirsk, when one made an emergency landing after an engine failure.

The carrier today filed a letter with the Russian aviation authorities to notify them of the decision to ground its eight operational aircraft immediately.

“This is a well-thought through decision. We want to be preactive and pre-emptive and demonstrate that we are a responsible airline where safety comes first,” said Konstantin Vekshin, chief commercial officer.

“We have not received any official notifications or service directives yet, and there are no preliminary conclusions, so we have to suspend the entire AN-124 fleet with immediate effect.

“We strictly adhere to our safety policy, external regulations and public interest.”

Volga-Dnepr is talking to Russian aviation authorities, as well as launching an internal and independent investigation into the recent incident.

Mr Vekshin said: “We want to continue to remain the safest operator in the world; grounding the fleet is in the best interests of society.”

Volga-Dnepr is now talking to customers to re-arrange flights as the aircraft were fully booked.

Mr Vekshin said: “It’s very painful for our customers right now, the market is booming. We want to cooperate and will work with them, but there may be some delays to their shipments.”

He added that the group had made the decision despite a busy market.

“We don’t care how much revenue we will miss – it’s not even relevant right now. Safety is more important than any potential benefits from the peak season.”

Where possible, customers that can load cargo onto a 747 will be accommodated and Mr Vekshin suggested former partner and now rival Antonov Airlines might be able to support others.

However, he added, Antonov should be conducting thorough investigations into its own fleet of AN-124s.

“I think Antonov Airlines needs to follow our example, under the circumstances. Ultimately, it is their call, of course.”

There is no time-definite plan for the aircraft to fly again as Volga-Dnepr insists that “every step must be completed properly”.

Mr Vekshin said: “We need to hear from the Russian aviation authority, and from the manufacturer of the engines which we think is now overdue. We need to see the directives and the results of the investigation. We hope that process will start any day now.

“Once the directives are implemented, we can proceed, but it will take a significant time. We know what part failed, but there needs to be a very thorough investigation with special experts.

“Hopefully this will be a question of weeks, but it has to be as perfect as possible – so guesswork on timing is not good enough.”

Volga-Dnepr has some 60 AN-124 engines, all of which will need to be inspected in depth. They are manufactured and maintained by Ukraine’s Motor Sich, raising questions of whether any delays might be politically motivated.

But Mr Vekshin said: “We are not concerned, politically. Public safety and airworthiness goes beyond politics. We need to work together to tackle this – the market needs it. The AN-124 offers a very important service.”

The Novosibirsk incident on 13 November saw the aircraft, carrying 14 people and about 84 tons of cargo to Vienna, suffer engine failure at about 1,000 feet after take-off. Debris damaged cabling and took out the electrical supply, resulting in loss of communication, all electrical systems, instruments, brakes and thrust reversers, making the runway over-run unavoidable, according to the Aviation Herald.

It reported: “Numerous holes punched through the fuselage damaged the structural integrity, the structural integrity of the landing gear was compromised, numerous holes were punched into elements of the wings as well as the engine pylon.” One engine was unable to be turned off for three hours following the emergency landing.

Observers said the pilots had completed an extraordinary landing in highly dangerous conditions.

“They are heroes, and the pilot in command was exceptional,” said Mr Vekshin. “They deserve all possible commendations for being truly professional. They will become part of aviation history, as it will be in text books on how to pilot a plane. It was unprecedented.”

Volga-Dnepr believes the AN-24 fleet has another 20-25 years of service, but the carrier has invested heavily in a modernisation programme for the aircraft. It is also the only company in the world with an AN-124 simulator.

“It’s a beautiful airplane and the international world of logistics needs it,” Mr Vekshin said. “We are trying to preserve it for the future. It is irreplaceable – and there are only 20 in the world.”
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Hier een video hoe het toestel voorlopig uit zijn moeilijke positie wordt bevrijd.
https://www.youtube.com/watch?v=K_NI6Cg ... e=emb_logo
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

loadstar logo.jpg
loadstar logo.jpg (6.5 KiB) 782 keer bekeken
volga-dnepr an-124s.jpg
volga-dnepr an-124s.jpg (37.81 KiB) 782 keer bekeken
03/12/2020
Volga-Dnepr Group could see its AN-124s back in the air earlier than expected, following “very good dialogue” with Ukrainian engine manufacturer Motor Sich.
The airline expects directives on the engine to be published shortly, allowing work to start soon, according to group chief commercial officer Konstantin Vekshin.
“There is a set of actions that have to be performed, and we are hoping work can start in Leipzig on 10 or 12 December,” he said. “We expect it will take one week per aircraft.”
Volga-Dnepr has 12 AN-124s, of which eight were operating when it decided to ground the aircraft last week, following concerns over the engines.

Mr Vekshin said that, although it was still speculation, there was a chance it had been an isolated incident on the aircraft forced to make an emergency landing in Novosibirsk last month.
“The experts are starting inspections soon and we are in daily contact with the Russian aviation authorities and Motor Sich. Everyone is working on it now. It’s been a serious test for all of us, but everyone has been very positive.”
Mr Vekshin said he was grateful to customers for their support: “We accommodated customers as much as we could, and they have been very understanding, professional, and supported our safety-first approach.”
And the damaged aircraft may fly again, he said.
“The good news is it is now on a hard surface and in a good position for us to inspect it. It is still a work in progress though.”
The group is hoping for a gradual return to operations, with the chance that some aircraft could be operating before the end of the year.
“We will take our time, but there is light at the end of the tunnel,” said Mr Vekshin. “We know what needs to happen. In a couple of weeks, we’ll be in a better position to give a timeline and there will be more updates.
“We have all the necessary support, and we will try to get the aircraft back as quickly as we can. The market needs that airplane.”


Plaats reactie