SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Half jaren 1970 thuis gevaren met de Batjan. Moet daarna gebeurt zijn. Groeten Co

BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@Co. Bij het lezen van jouw bericht ging er bij mij een lichtje op. Het is lang geleden, maar we hebben samen gevaren op de Neder Eems. Met nog een andere ass.wtk was dit mijn eerste reis. Vliegen naar Abadan, met de bus naar de haven en 4 uur later varen.
De juiste datum van thuisvaren met de Batjan kon ik bepalen aan de hand van mijn memoriaal. Met de Eems waren we van 27/2 tot en met 2/3 in Singapore en vervolgens een week later nog even terug op de rede van Singapore op 6 maart 1970. Toen vond volgens mij de crew change plaats. De Batjan ging toen uit de Lacas naar Europa. Alleen de motorlieden Martin Covens en Janus Alderlieste bleven aan boord van de Eems en verhuisden naar de midscheeps. Olieman Zwaag ging met jullie mee. Motorman Felix kwam voor hem in de plaats en verbleef uiteraard ook in de midscheeps.
Groet, Ben
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Ben hier zijn de bemanningslijsten van de Eems en de Batjan. Het lijkt erop dat de lijsten niet compleet zijn. Zie namelijk geen ll wtk op de Batjan lijst.
Groeten Co
Bijlagen
BATJANreis66.jpg
BATJANreis66.jpg (70.3 KiB) 1345 keer bekeken
bml. Neder Eems 1969.jpg
bml. Neder Eems 1969.jpg (112.83 KiB) 1345 keer bekeken
Neder Eems 1970.jpg
Neder Eems 1970.jpg (109.59 KiB) 1345 keer bekeken
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

Hallo Co, die bemanningslijsten ken ik, maar ze kloppen wel hoor. We staan vermeld als l.l. wtk op de lijst van de Eems, maar waren gemonsterd als ass.wtk. Wel zo prettig, want dat betekende hogere maandgage en overuren die werden vergoed. Wij gingen niet mee naar de Batjan. In Singapore werden de 2e en 4e wtk , alsmede de kapitein en 3e strmn, afgelost en gingen met verlof (na 6 maanden). De overblijvers van de ploeg (waaronder ik) die in Khorramshar op 26 augustus 1969 aan boord kwamen gingen er ruim 2 maanden later in New York af op 12 mei 1970. De ploeg die wij in Singapore van de Batjan aan boord kregen was een mix van Chinezen van Hongkong en Singapore waaronder 2 l.l. wtk’s uit Singapore. De Chinezen baalden wel een beetje, want de Lacas was een lucratieve dienst voor ze.
Wanneer zijn jullie met de Batjan in Rotterdam aangekomen? Voor of na 12 mei?
Groet, Ben
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Ben
Dan was je eerder thuis dan wij met de Batjan. Ik heb als afmonstering datum 5/6/1970, dus een 3 weken oor ons.
Groeten Co
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

Hallo Co, dan vielen jullie nog net in de lange reis toeslag na 9 maanden.
Overigens wel leuk om na ruim 50 jaar contact met je te hebben. Van de overige bemanningsleden heb ik alleen enkele keren de toenmalige 2e wtk ontmoet en langer geleden bij een etentje in het Okura hotel, werden we bediend door Leo Küster. Die mij overigens direct herkende ondanks mijn lange haar.
Groet, Ben
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: SMN

Bericht door cenaprints »

Goeie Morgen Co (en alle anderen),
ik zag op de bemanninglijst van de Neder Eems dat de eerste stuurman Gerrit Bruins was. Gerrit was de zoon van onze huisbaas toen we nog op de Brouwersgracht woonden. Hij was vierde stuurman op de Oranje toen zij haar eerste reis na de tweede wereldoorlog naar Ned. Indie maakte. Ook heeft hij o.a. op de Rempang gevaren. Ik weet dat omdat pa Bruins op het Parool was geaboneerd en mijn ouders op de Waarheid. In de Waarheid stonden iedere dag de posities van de Nederlandse schepen afgedrukt maar niet in het Parool. Wanneer mijn moeder de scheepstijdingen door las en zag waar het schip vab Gerrit was werd ik naar beneden gestuurd (wij woonden 2 hoog en de fam. Bruins op de eerste verdieping) met de krant om aan onze buren de tijdingen te laten zien. Wanneer Gerrit na een reis thuis kwam kregen we altijd koffie, thee en voor m'n vader tabak. Dat was vaste prik. Wie weet hoelang Gerrit heeft gevaren bij de Nederland. Wij zijn nl. in 1954 verhuisd naar de 2e Lindendwarsstraat en hebben het contact met onze oude buren verloren.
Hier m'n tekening van de Neder Eems.

Met groeten, Cor
Bijlagen
P8310014 (3).JPG
P8310014 (3).JPG (177.79 KiB) 1129 keer bekeken
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

hamburg.jpg
hamburg.jpg (169.43 KiB) 1139 keer bekeken
Een SMN schip in Hamburg in de jaren 60. Maar welke.
gr. Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Zou het de "Neder Waal" of "Neder Weser" kunnen zijn ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SMN

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Uitvergroten levert een enkele naam op. Roy heeft gelijk, maar ik denk aan de twee voorlopers Karakorum of Karachi.
Grt.
Klaas


Plaats reactie