Oude foto
Re: Oude foto
Het lijken wel ambtenaren, er werkt er één maar zelfs op de achtergrond staan er een stel stand-by
Re: Oude foto
In Afrika noemden ze dat een 'standby-job'
Dan stonden ze de hele dag er ook bij... Maar invallen bij pauzes of uitval van iemand namen ze dat niet over "I am standby-man: I don't work", en wilde voor die functie betaald worden....
Dan stonden ze de hele dag er ook bij... Maar invallen bij pauzes of uitval van iemand namen ze dat niet over "I am standby-man: I don't work", en wilde voor die functie betaald worden....
Oost, west...ook best
Re: Oude foto
gr. Bas
Re: Oude foto
gr. Bas
Re: Oude foto
...en de barges liggen vast !
Ik ken die dingen alleen maar van langs de schepen stuiterend zoals de wind waait....
Ik ken die dingen alleen maar van langs de schepen stuiterend zoals de wind waait....
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Oude foto
Op 26 augustus 1939, vooruitlopend op de invasie van Polen, beval het opperbevel van de Kriegsmarine alle Duitse koopvaardijschepen onmiddellijk naar Duitse havens te varen. De Bremen was op een oversteek in westelijke richting en twee dagen verwijderd van New York toen ze het bevel ontving. De kapitein van de Bremen besloot door te gaan naar New York om haar 1.770 passagiers van boord te laten gaan. Ze verliet New York zonder passagiers op 30 augustus 1939 en op 1 september, samenvallend met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, kreeg ze het bevel naar de Russische haven Moermansk door te varen. Onderweg schilderde haar bemanning het schip grijs voor camouflage.
Re: Oude foto
heeft de loyd dat schip verkocht aan rusland ?A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: ↑30 nov 2020 00:57 ss bremen.jpg
De Bremen begon haar 1e Zuid-Amerika cruise op 11 februari 1929 en was het eerste schip van deze omvang dat het Panamakanaal doorkruiste. Op 22 augustus 1939 begon ze aan haar laatste reis naar New York. Na tien jaar dienst had ze bijna 190 transatlantische reizen voltooid.
Op 26 augustus 1939, vooruitlopend op de invasie van Polen, beval het opperbevel van de Kriegsmarine alle Duitse koopvaardijschepen onmiddellijk naar Duitse havens te varen. De Bremen was op een oversteek in westelijke richting en twee dagen verwijderd van New York toen ze het bevel ontving. De kapitein van de Bremen besloot door te gaan naar New York om haar 1.770 passagiers van boord te laten gaan. Ze verliet New York zonder passagiers op 30 augustus 1939 en op 1 september, samenvallend met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, kreeg ze het bevel naar de Russische haven Moermansk door te varen. Onderweg schilderde haar bemanning het schip grijs voor camouflage.
Re: Oude foto
gr. Bas
- hondasevenfifty
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
- Locatie: Poeldijk
- Contacteer:
Re: Oude foto
S.S. Bremen vervolg
Bremen was used as a barracks ship; there were plans to use her as a transport in Operation Sea Lion, the intended invasion of Great Britain. On 16 March 1941, Bremen was set alight by a crew member while at her dock in Bremerhaven and completely gutted. A lengthy investigation discovered that the arson was the result of a personal grudge against the ship's owners, and was not an act of war. Starting in 1942 she was dismantled to the waterline so the steel could be used for munitions. In 1946 her remains were towed up the River Weser, beached on a sandbar off Blexen, Nordenham and destroyed by explosives, though some parts of the double hull remain visible to this day.[8]
She made use of bad weather and high speed to avoid Royal Navy cruisers, arriving in Murmansk on 6 September 1939. With the outbreak of the Winter War between Finland and the Soviet Union, on 10 December 1939 Bremen made a dash to Bremerhaven, arriving on 13 December. On the way she was sighted and challenged by the S-class submarine HMS Salmon. While challenging Bremen, an escorting Dornier Do 18 seaplane forced Salmon to dive for safety. After diving, Salmon's commander decided not to torpedo the liner because he believed she was not a legal target.[7] His decision not to fire on Bremen likely delayed the start of unrestricted submarine warfare.[3]Bremen was used as a barracks ship; there were plans to use her as a transport in Operation Sea Lion, the intended invasion of Great Britain. On 16 March 1941, Bremen was set alight by a crew member while at her dock in Bremerhaven and completely gutted. A lengthy investigation discovered that the arson was the result of a personal grudge against the ship's owners, and was not an act of war. Starting in 1942 she was dismantled to the waterline so the steel could be used for munitions. In 1946 her remains were towed up the River Weser, beached on a sandbar off Blexen, Nordenham and destroyed by explosives, though some parts of the double hull remain visible to this day.[8]
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Hans de Haan