SMN
Re: SMN
Hier een krante stukje met foto van de Rondo ik zelf voer toen op de
Mataram bij de KRL en moesten toen in juni 1967 snel weg van Aquba
toen de oorlog uitbrak.
Cor Boer
Mataram bij de KRL en moesten toen in juni 1967 snel weg van Aquba
toen de oorlog uitbrak.
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_20201113_0001.jpg (190.11 KiB) 742 keer bekeken
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: SMN
Directievaartuig Borneo(1938) is nog steeds in de vaart, ligt in de Herengracht
- Bijlagen
-
- borneo.jpg (113.89 KiB) 721 keer bekeken
Machinare nesse est!
Re: SMN
Ja Cor, dat was een spannende tijd. Hetzelfde Algemeen Dagblad had een dag later een hele pagina vol met berichten.
Ook had het AD een telegram ontvangen van Kapitein Rennes van de Mataram. Relaties zeker?
Heb je misschien nog een zwembroek liggen in Akaba?
De rederijen besloten al snel om de schepen rond de Kaap te laten varen. Daar was men in Durban en Kaapstad wel blij mee, handel natuurlijk.
Zelf was ik op 6 juni 1967 in Shimizu, Japan, om op de nieuwe Neder Linge te stappen. Wij moesten dus ook om de Kaap naar Amsterdam.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Ja Patru pas na de rode zee werd bekend dat wij het goed maakte ik weet nog
wel dat toen we in Port Said eerder kwamen er heel wat oorlogschepen met de
kop richting Israel lagen en de anders zo luiddruchtige kooplui leultjes scheten.
Toen wij in Aquba gelost waren mochten niet de ruimen dicht enz we moesten
gelijk vertrekken er lag toen een Poolsschip met oorlogstuig wat gelost moest
worden.
Toen wij de golf van Aquba uitvoeren passeerden we ook Egyptische oorlogschepen die op
sleeptouw waren.
Al met al een rare reis toen.
Cor Boer
wel dat toen we in Port Said eerder kwamen er heel wat oorlogschepen met de
kop richting Israel lagen en de anders zo luiddruchtige kooplui leultjes scheten.
Toen wij in Aquba gelost waren mochten niet de ruimen dicht enz we moesten
gelijk vertrekken er lag toen een Poolsschip met oorlogstuig wat gelost moest
worden.
Toen wij de golf van Aquba uitvoeren passeerden we ook Egyptische oorlogschepen die op
sleeptouw waren.
Al met al een rare reis toen.
Cor Boer
Re: SMN
Was die "Borneo" ook van de S.M.N. ?.
De Herengracht lijkt trouwens verdacht veel op de Veerhaven in R'dam. En dan die vlag op dat kantoorgebouw. Prachtig staat dat die groen-wit-groen kleuren hè.
m.v.g., Roy
De Herengracht lijkt trouwens verdacht veel op de Veerhaven in R'dam. En dan die vlag op dat kantoorgebouw. Prachtig staat dat die groen-wit-groen kleuren hè.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: SMN
Als ik lieg, dan is het niet mijn leugen Roy .
Je kan ook niet alles weten
De sleepboot Borneo werd in 1938 op Scheepswerf Het Fort van G. de Vries Lentsch te Amsterdam als directievaartuig 'Borneo' voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam gebouwd. Het schip mat 16,1 x 3,99 x 1,18 meter. Het was uitgerust met een Kromhout 2H2 van 60 PK. Voor zover bekend is de naam van het schip nooit gewijzigd en ook het uiterlijk lijkt onaangetast.
https://www.binnenvaart.eu/motorsleepbo ... orneo.html
Je kan ook niet alles weten
De sleepboot Borneo werd in 1938 op Scheepswerf Het Fort van G. de Vries Lentsch te Amsterdam als directievaartuig 'Borneo' voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam gebouwd. Het schip mat 16,1 x 3,99 x 1,18 meter. Het was uitgerust met een Kromhout 2H2 van 60 PK. Voor zover bekend is de naam van het schip nooit gewijzigd en ook het uiterlijk lijkt onaangetast.
https://www.binnenvaart.eu/motorsleepbo ... orneo.html
- Bijlagen
-
- hegra.borneo.jpg (83.05 KiB) 582 keer bekeken
Machinare nesse est!
Re: SMN
Wat klopt hier niet aan? Als de Atjeh druk was met lichters of stand-by dan werd je van en naar het station gevaren op een Amsterdammer met een Kromhoutmotor. Ik kan dat ding nog zo voor je uittekenen, de naam van dat scheepje was ik echt vergeten maar het is wel de Borneo.
Ik ben echt nooit met de bus naar de s.M.N. kade vervoerd en ook niet naar het station, als je op tijd was ging er gewoon een schip het IJ over.
Ik ben echt nooit met de bus naar de s.M.N. kade vervoerd en ook niet naar het station, als je op tijd was ging er gewoon een schip het IJ over.
Re: SMN
Door een politiek gedonder met de Joden en Egypte in 1956
werd het Suez kanaal gebombardeerd en heeft een tijdje dicht gezeten.
Wij voeren toen met de Poelau Laut al een dag in de Middellandse zee en toen moeste wij
terug langs Afrika naar Kaapstad om daar te bunkeren en water te laden en
vanaf daar naar India Indonesië en Australië en Nieuw Zeeland,.
Maar voor zover als ik nog weet, was dit een verrekte lang reis.
Groeten,
Bertus.
Re: SMN
De SMN had wel meerdere sleepboten en andere vaartuigen. Chris Vrolijk kan er wellicht heel wat opnoemen; hij heeft er een tijd op gewerkt.v+d schreef: ↑14 nov 2020 10:10 Wat klopt hier niet aan? Als de Atjeh druk was met lichters of stand-by dan werd je van en naar het station gevaren op een Amsterdammer met een Kromhoutmotor. Ik kan dat ding nog zo voor je uittekenen, de naam van dat scheepje was ik echt vergeten maar het is wel de Borneo.
Ik ben echt nooit met de bus naar de s.M.N. kade vervoerd en ook niet naar het station, als je op tijd was ging er gewoon een schip het IJ over.
Hier een knipsel uit "Van IJ tot IJmond", een verhandeling over de sleepvaart op het Noordzeekanaal.
Bertus schreef:
Toch wel mooi Bertus dat we er 53 jaar later in Zwolle nog over kunnen kleppen.Door een politiek gedonder met de Joden en Egypte in 1956 werd het Suez kanaal gebombardeerd en heeft een tijdje dicht gezeten.
Ik hoop dat je nog wat vermaak hebt in de Fermate, behalve dan rond de tafel rennen.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Ik heb hier nog een stuk uit die krant van 7 juni 1967 ik denk dat het
stukje van de Mataram daar ooit is uitgeknipt en naar mij verstuurd is
toen ik op de Mataram zat
Ik hoop dat dit te lezen is na zoveel jaar
Cor Boer
stukje van de Mataram daar ooit is uitgeknipt en naar mij verstuurd is
toen ik op de Mataram zat
Ik hoop dat dit te lezen is na zoveel jaar
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 001 AD 7 juni 1967.jpg (62.6 KiB) 878 keer bekeken
-
- 002 AD 7 juni 1967 2.jpg (170.71 KiB) 878 keer bekeken
-
- 003 AD 7 juni 1967.jpg (237.04 KiB) 878 keer bekeken
-
- 004 7 juni 1967.jpg (95.37 KiB) 878 keer bekeken