Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Een paar plaatjes van onderstaande website.

(De link kopiëren en plakken).

http://www.jproc.ca/marconi/cn86.html


CN 86 Seaway Radio telefonie 1.jpg
CN 86 Seaway Radio telefonie 1.jpg (132.09 KiB) 927 keer bekeken
CN 86 Seaway Radio telefonie 2.jpg
CN 86 Seaway Radio telefonie 2.jpg (49.39 KiB) 927 keer bekeken
CN 86 Seaway Radio telefonie 3.jpg
CN 86 Seaway Radio telefonie 3.jpg (122.82 KiB) 927 keer bekeken
CN 86 Seaway Radio telefonie 4.jpg
CN 86 Seaway Radio telefonie 4.jpg (107.64 KiB) 927 keer bekeken

Andre, is dit de installatie waar je op doelde?

Dit zou kunnen zijn wat ik zoek?
Dit is een AM en geen VHF installatie.
Ik weet niet of ze in 1960 daar al VHF in gebruik hadden, waarschijnlijk wel in 1966.

We zoeken verder.

Gr. Zeepaardje.

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Zeepaardje schreef: 18 nov 2020 14:41
Andre, is dit de installatie waar je op doelde?

Dit zou kunnen zijn wat ik zoek?
Dit is een AM en geen VHF installatie.
Ik weet niet of ze in 1960 daar al VHF in gebruik hadden, waarschijnlijk wel in 1966.
Johan,
Dat is hem niet....
Na veel zoeken heb ik hem gevonden, deze zou gemaakt zijn door RCA in de fifties, maar die wij aan boord hadden had een CMC label, en twee tonig goud en bruin achtige kleuren, met fistmike. Stond op een plank linksachter op de brug bij de loods stoel.
RMCA AM transceiver.jpg
RMCA AM transceiver.jpg (121.89 KiB) 896 keer bekeken

Voor wat betreft VHF coverage op de Lakes hieronder een quote van de website imradio.org :
"With time VHF-FM equipment improved and the development (in the late 1960s, early1970s ?) of networks of remotely controlled VHF-FM stations by both WLC and WMI greatly expanded the coverage. The quality of the communications over these new networks was vastly superior to shortwave SSB and its use diminished greatly once the VHF-FM networks were in place."

Groeten Andre
Live life to the fullest!
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Kan er met dat verhaal van de Great Lakes niet iets anders aan de hand zijn geweest? Ik heb in 1989 een keer een keuring van het radiostation in de VS mee gemaakt en dat was niet kinderachtig, duurde lang en er is nogal wat gesteggeld over de richtingzoeker waar weliswaar genoeg metingen waren gedaan maar men de afwijkingen her en der te groot vond. We kwamen er wel mee weg. maar ik denk dat men in dat land bij een ernstige tekortkoming nou niet zo heel moeilijk is met verplicht opleggen dat iets meteen opgelost moet worden.

Kan de radioset niet gewoon zijn afgekeurd met de verplichting om te vervangen?
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Reactie via de email van Jerry Proc (Canadian Marconi Company - Vacuum Tube Equipment Listings/ http://www.jproc.ca/marconi/equipment.html):

""Hi Johan,

This is just a wild guess on my part. Perhaps it was the Canadian Marconi CN86 which was fitted to the Geertje Buisman. It is vintage 1960.

http://www.jproc.ca/marconi/cn86.html

See if my guess fits into your research. ""


Ik heb ook een vraag gestuurd aan: https://greatlakes-seaway.com/en/contact-us/
The St. Lawrence Seaway Management Corporation, Ontario, Canada, Head Office:
E-mail: slsmc-cgvmsl@seaway.ca (Canada)

Misschien weten zij nog te vertellen, welke apparatuur ze in 1960 (en latere jaren),recommandeerden aan schepen die de Seaway/Great Lakes gingen bevaren.

Gr. Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

sparks schreef: 18 nov 2020 21:04 Kan er met dat verhaal van de Great Lakes niet iets anders aan de hand zijn geweest? Ik heb in 1989 een keer een keuring van het radiostation in de VS mee gemaakt en dat was niet kinderachtig, duurde lang en er is nogal wat gesteggeld over de richtingzoeker waar weliswaar genoeg metingen waren gedaan maar men de afwijkingen her en der te groot vond. We kwamen er wel mee weg. maar ik denk dat men in dat land bij een ernstige tekortkoming nou niet zo heel moeilijk is met verplicht opleggen dat iets meteen opgelost moet worden.

Kan de radioset niet gewoon zijn afgekeurd met de verplichting om te vervangen?
Neen, hier (1960), ging het om verplichte communicatie apparatuur voor op de Seaway/Great Lakes die het schip niet had.
Wat ik nu probeer uit te zoeken is, welk apparaat er op de brug geplaatst werd, om aan de eis van de autoriteiten te voldoen.
Toen het schip in 1966 weer naar de Seaway/Great Lakes ging,(nu niet met auto's maar met met whisky uit Glasgow),hadden ze een VHF transceiver op de brug staan om aan de toen geldende voorschriften/eisen te voldoen.

In ieder geval dank voor uw meedenken en uw reactie.

Gr. Zeepaardje
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Nog een reactie van Jerry Poc, (http://www.jproc.ca/marconi/index.html) :

"Hi Johan,

It sounds to me like the VHF radio may be a rental unit if it was installed just for a voyage up and down the St. Lawrence river. If that’s the case, the model number and make may not be in the corporate records.

If the company who owns the ship is still around, try contacting them and see if they have any records for Geertje Buisman

Good luck on your search."

Ja, dat kan natuurlijk ook, een huur setje voor de maanden mei-juni-juli 1960.
Maar dan blijft de vraag: welk setje?

We blijven zoeken.

Gr. Zeepaardje.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Johan, dat zal nog lastig worden. Van de ouwe hap, die in die tijd aan boord was en "iets" zouden kunnen weten, bestaat het grootste deel al niet meer. Je weet hoe het met Mensinga gesteld is, en daarvan is het nog maar de vraag of ie dat überhaupt zou kunnen weten.
Trouwens, VHF heeft alleen met de frequenties te maken, in dit geval zo'n 130-160 MHz. AM betekent modulatiesoort, voor scheepvaart was FM de norm, voor luchtvaart AM. Maar er waren uitzonderingen, er werd op de maritieme VHF soms ook wel met AM gewerkt.
En leuk dat Jerry Proc nog around is, daar heb ik ooit het nodige over de Marconi Falcon mee uitgewisseld. Ik herinner me alleen maar dat we in mijn tijd een Cossor VHF op de brug hadden staan.
Succes met je zoektocht!
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Louis,

Gelukkig, daar ben je weer.

Zo zie je maar weer, wat een passage uit een oud dagboekje te weeg kan brengen.

Het antwoord van ex-Sparks Hajo Steegstra staat hier een paar postings eerder al vermeld. (1962-1964 Sparks op de Geertje Buisman).
Met ex-Sparks Hans Janus heb ik binnenkort weer telefonisch contact. (1965 - 1966 Sparks op de Geertje Buisman).

Ik denk dat wat Andre Kik naar voren brengt weleens het apparaat kan zijn dat in 1960 aan boord heeft gestaan.


RCMA transceivers.jpg
RCMA transceivers.jpg (64.38 KiB) 742 keer bekeken


Gr. Zeepaardje
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Louis,
Zou jij je licht willen laten schijnen op de onderstaande vraag van adrekik?
Hij heeft het waarschijnlijk over de Zeenimf die in 1958 bij de proefvaart geplaatst was, maar niet veel later door een Renovas werd vervangen.
Ging de voice bij het coasterwise (zonder Sparks) varen dan via de MT250?
Ik ben ook benieuwd naar je antwoord.

Gr. Johan.


Geertje Buisman
Verstuurd op: 19 nov 2020 20:36
Van: andrekik
Ontvanger: Zeepaardje

Hi Johan,
Wat was de locatie van de radio apparatuur op de Geertje Buisman, en wat gebruikten ze voor radio telefonie als ze geen R/O a/b hadden? De MT250 had A3 maar werkte niet op reserve batterij, ik zie wat op een van de foto's links, lijkt een RH ding, Neptunus? kan het niet echt thuisbrengen.
Heb wat ander materiaal opgedoken over dat Great Lakes verhaal (regelgeving), vandaar deze vraag.
Groeten
Andre
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Johan en Andre,

er heeft ooit (voor de Renovas) een Zeenimf op de Reuzin van Zwartsluis gestaan. Wanneer die gewisseld zijn is mij ook onbekend, maar inderdaad, de MT deed natuurlijk niks met 24 Volt, behoudens sommige break-in relais die via de Kokakast gevoed werden.
Wel een leuk item dit hele verhaal.
Ooit maakte ik een aanduiding voor die MT dat ie "aan stond" m.b.v. een vrije neonbuis in diezelfde Kokakast, maar ik had dat natuurlijk niet "reglementair aangesloten"; d.w.z. niet met een kabel incl. loodmantel van die Kokakast naar de MT toe en dat werd prompt afgekeurd toen we 'ns een keer in Rotjeknor lagen. Nou ja, dan maar niet, dacht ik, dan vervang ik het lampje in de MT wel wat vaker (want zo'n Philips ding was natuurlijk prompt stuk al je 'm nodig had). Nadeel van die MT, die draaide niet op een loeiende draaiend-ijzer-machine :mrgreen: èn hij bleek een keer een paar uur aan te staan terwijl dat niet nodig was en toen was het lampie weer stuk.
Laten we dit verhaal maar omdopen in "De geneugten van een R/O in de jaren 60 van de vorige eeuw", niet dan?

PS: ik heb natuurlijk nooit gevaren als er geen Sparks a/b was, misschien deden ze het met hard roepen?
PS2: waarom je mij geen PB kunt sturen, moet je aan Jinny vragen. Ikke niet weten.
Louis


Plaats reactie