SMN
Re: SMN
Goedemiddag / avond ,
De vaartuigen : personeel/sleepboot[jes] van de SMN die ik in mijn tijd '56/'57 heb mee gemaakt waren de .
ATJEH , LOMBOK , BALI , JAVA , BORNEO , CELEBES , MADOERA , SMN 1 , SMN 2 , dat twee waren dekschuiten, met nog een kromhout gloeikop motor,
de MADOERA was de directie boot ,daar ben ik bijna een jaar dekiongen op geweest , en op de LOMBOK 5 maanden
maar ik heb geen SUMATRA mee gemaakt
grtn,
Chris
De vaartuigen : personeel/sleepboot[jes] van de SMN die ik in mijn tijd '56/'57 heb mee gemaakt waren de .
ATJEH , LOMBOK , BALI , JAVA , BORNEO , CELEBES , MADOERA , SMN 1 , SMN 2 , dat twee waren dekschuiten, met nog een kromhout gloeikop motor,
de MADOERA was de directie boot ,daar ben ik bijna een jaar dekiongen op geweest , en op de LOMBOK 5 maanden
maar ik heb geen SUMATRA mee gemaakt
grtn,
Chris
Re: SMN
Ik weet niet wanneer de Sumatra is gebouwd en afgevoerd.
Hier wel 2 foto's van het schip. In 1939 bij de Oranje en in een knipsel uit 1952.
De Anna Cornelia Goedkoop rookt de Oranje uit vlak voor een proefvaart in 1939. Op de voorgrond de Sumatra.
En de link naar het artikel waar de knipselfoto bij geplaatst staat.
https://nha.courant.nu/issue/IJC/1952-0 ... e/5?query=
Groet, Paul G.
Hier wel 2 foto's van het schip. In 1939 bij de Oranje en in een knipsel uit 1952.
De Anna Cornelia Goedkoop rookt de Oranje uit vlak voor een proefvaart in 1939. Op de voorgrond de Sumatra.
En de link naar het artikel waar de knipselfoto bij geplaatst staat.
https://nha.courant.nu/issue/IJC/1952-0 ... e/5?query=
Groet, Paul G.
Re: SMN
Paul goedemiddag,
Ik pieker me gek, waarom heb ik nooit van de Sumatra als sleep bootje gehoord heb, nu kan er in mijn gedachten nog een ding zijn, dat deze Sumatra omgebouwd is tot Madoera in begin jaren 50.
In al die andere bootjes stond een kromhout motor, alleen in de Madoera stond een SAMOFA motor als ik het nog goed heb, en die stond er nog niet zo lang in, dat ik er op werkte, half '56 wat me nog bij staat, 2 a 3 jaar, en ze noemde het een hard of snel loper ?
grtn.
Chris .
Ik pieker me gek, waarom heb ik nooit van de Sumatra als sleep bootje gehoord heb, nu kan er in mijn gedachten nog een ding zijn, dat deze Sumatra omgebouwd is tot Madoera in begin jaren 50.
In al die andere bootjes stond een kromhout motor, alleen in de Madoera stond een SAMOFA motor als ik het nog goed heb, en die stond er nog niet zo lang in, dat ik er op werkte, half '56 wat me nog bij staat, 2 a 3 jaar, en ze noemde het een hard of snel loper ?
grtn.
Chris .
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: SMN
Hoi Chris,
Ik heb wel de geboorte advertentie gevonden van de Sumatra in de Alkmaarsche Courant, 13 Juni 1936
Met daaronder de genoemde Java.
De Sumatra kan dus ook zomaar begin 50-er jaren haar zussie achterna gegaan zijn
Was die Madoera ook een Amsterdammertje, want een Amsterdammer met een Samofa heb ik nog nooit van gehoord?
Wel van motordekschuiten met een samofa maar dan gaan we teveel zig-zaggen
http://www.samofa.nl/Samofa/Historie/Historie.html
Ik heb wel de geboorte advertentie gevonden van de Sumatra in de Alkmaarsche Courant, 13 Juni 1936

Met daaronder de genoemde Java.
De Sumatra kan dus ook zomaar begin 50-er jaren haar zussie achterna gegaan zijn

Was die Madoera ook een Amsterdammertje, want een Amsterdammer met een Samofa heb ik nog nooit van gehoord?
Wel van motordekschuiten met een samofa maar dan gaan we teveel zig-zaggen

http://www.samofa.nl/Samofa/Historie/Historie.html
- Bijlagen
-
- sumatra.jpg (169.91 KiB) 891 keer bekeken
-
- java2 smn.jpg (136.61 KiB) 881 keer bekeken
Machinare nesse est!
Re: SMN
Mooi gevonden Meestertje.
Die foto van de Java dateert van november 1934 en is genomen in de Schinkel te Amsterdam.
Het schip ligt dubbel aan de Sloterkade. Zo te zien moesten ze wat meubelen halen of brengen op nummer 171, daar was de meubelmakerij van Daems. Rechts is van nrs 164 tot 168 de fabriek en het magazijn van de elektrische spullen handel AEG.
Op 175 zit de glashandel "De Ruitenboer" staat op de ruit.
Hier dezelfde foto ietsje scherper en zonder tekst er doorheen.
Groet, Paul G
Die foto van de Java dateert van november 1934 en is genomen in de Schinkel te Amsterdam.
Het schip ligt dubbel aan de Sloterkade. Zo te zien moesten ze wat meubelen halen of brengen op nummer 171, daar was de meubelmakerij van Daems. Rechts is van nrs 164 tot 168 de fabriek en het magazijn van de elektrische spullen handel AEG.
Op 175 zit de glashandel "De Ruitenboer" staat op de ruit.

Hier dezelfde foto ietsje scherper en zonder tekst er doorheen.
Groet, Paul G
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: SMN
Schinkel volgens Jacob Olie 
Zelfde gebouw, andere hoek

Zelfde gebouw, andere hoek

- Bijlagen
-
- Schinkel,_foto_8_Jacob_Olie_(max_res).1.jpg (128.59 KiB) 627 keer bekeken
Machinare nesse est!
Re: SMN
Hallo Meestertje, mooie foto van Jacob Olie. Genomen richting het Noorden, dus rechts is de Schinkelkade. De foto dateert uit 1893.
Het is dus inderdaad wel de Schinkel, echter, dat gebouw op jouw foto staat aan de Schinkelkade en is dus niet hetzelfde gebouw als op de foto met de Java. Dat gebouw staat aan de Sloterkade en is pas gebouwd in 1907.
Hier de informatie uit de Beeldbank Amsterdam.
Groet, Paul G.
Het is dus inderdaad wel de Schinkel, echter, dat gebouw op jouw foto staat aan de Schinkelkade en is dus niet hetzelfde gebouw als op de foto met de Java. Dat gebouw staat aan de Sloterkade en is pas gebouwd in 1907.
Hier de informatie uit de Beeldbank Amsterdam.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Hallo DvdHorst,DvdHorst schreef: ↑17 nov 2020 16:39 Wie kan er wat meer informatie geven over deze bronzen penning, die naar tekst in 1933 door het personeel van de S.M.N. bij zijn afscheid werd gegeven aan hun directeur Petrus Elegius Tegelberg. Zijn er meer van deze penningen bekend of alleen dit exemplaar. Hoop wat meer te weten te komen.
Mogelijk staat er wat meer informatie in het Nationaal Archief in Den Haag.
Misschien is dit wel het exemplaar dat daar ontbreekt.


Knipsel uit de plaatsinglijst.
Groet, Paul G.