Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bij de SW-motor had het zijdelings kunnen uitnemen van de zuiger, afgeleid van de Werkspoor-Lugt, natuurlijk vele voordelen.
Voor bijvoorbeeld het verwisselen van de zuigerveren hoefde je alleen de deelbare ondervoering te verwijderen, zoals ik zelf vele malen heb gedaan op de Neder Linge en de Neder Lek van de SMN.
Hier een pagina uit de brochure van de Lugtmotor, die in 1951 voor het eerst werd geplaatst in de Prins Frederik Willem van de Oranjelijn.

Werkspoor-Lugt KEBS.jpg
Werkspoor-Lugt KEBS.jpg (127.48 KiB) 1235 keer bekeken
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Op het plaatje van de Lugt zijn de voeringen mooi vlak gedeeld, op de Neder Rijn( Stork WS waar ik ook een poosje derde ben geweest (dacht ik), waren de voeringen getand op de horizontale deling.
We hebben, de reden weet ik niet meer maar waarschijnlijk zuigerkoeling lekkage en spoelbrand, zo'n zuiger er op zee uitgepiekeld tijdens een aardig kojangend schip.
Een levensgevaarlijk spelletje met amper ruimte de zware delen te bergen, hijsen en sjorren.
Om de stootrand in de voering te bereiken en weg te slijpen moest je helemaal een kunstenaar zijn in die nog bloedhete motor. Nou ja, je deed het gewoon maar ik werkte veel liever met een echte boeren Stork :D
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Patru schreef: 21 nov 2020 16:12
Klaas Buytenwegh schreef: 29 okt 2020 23:19 Paul, Bedankt, dat is goed nieuws. Ik wacht rustig af, logisch dat het nu allemaal wat anders loopt.
Hallo Klaas, e.a. belangstellenden,
Hier het bericht dat ik vandaag kreeg van Wil Kuipers over de presentatie van het boek.
De folder/flyer van het boek staat ook op pagina 311 van dit topic.
Mijn belangstelling gaat het meeste uit naar de diesellocomotieven waar ik bij NS aan werkte en de doorontwikkeling van de Stork Hotlo met de sterke punten Werkspoor in de SW 6x900/1700. Daarmee heb ik gewerkt op de Neder Linge en Neder Lek.
Wil Kuipers schreef,
De presentatie van het boek zal door Corona in zeer kleine kring plaats vinden in het industriemuseum HEIM/Oyfo bij het model van een HOTLo, schaal 1:10 . Het is een van de laatste activiteiten in het bestaande gebouw aan de Industriestraat, dat voor de verhuizing naar een nieuwe plek begin 2021 gesloten zal zijn. De naam HEIM is dan verdwenen.
Rond 11.00 uur dinsdagmorgen zal het gebeuren en zal de pers, TC Tubantia, aandacht besteden aan het boek.
Dit betekent dat ik maandagmiddag begin met de verzending van de boeken.
Mocht u betaald hebben en aan het eind van de week nog geen boek hebben ontvangen wilt u dan contact met mij opnemen.
Folder boek HHT deel 2.jpg
Groet, Paul G.
Beste medekombuizers,
Vandaag beide boeken ontvangen, ze zijn werkelijk prachtig!
Zoiets mag ook wel eens vermeld worden, ik zie dit niet als verkooppraatje, en zo te zien was het "een bult wark".
Ook de beschrijvingen en het, helaas vaak onvermijdelijke, gekonkel zijn treffend beschreven zo te zien.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jinny »

Is deel twee dan al in de handel?
Ik had er nog niks van gehoord?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Jinny schreef: 24 nov 2020 16:21 Is deel twee dan al in de handel?
Ik had er nog niks van gehoord?
Ja, daar had “Paul G” ons al op gewezen.
Zie ietsje terug. :idea:
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor de liefhebbers nog een fraai plaatje van een deel van de bovenkast nokkenasbak Neder Rijn SW 8x85x180.

Bovenkast nokkenas Neder Rijn.jpeg
Bovenkast nokkenas Neder Rijn.jpeg (174.57 KiB) 871 keer bekeken
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ja, daar kan je mooi zien dat de stoterassen later afgedekt worden met platen die schuiven in een geleiding zoals bij b.v.een leibaan.
Op de voorgrond de as die de stoters licht tijdens omkeren(denk ik).
Inmiddels begint het geheugen ook weer te werken, ik heb reis 23 op dat schip gewerkt als derde machinist.
Kapitein Suringbroek, hoofdmachinist Gul, eerste stuurman Levrington, tweede machinist Jaap?, olieman Krijnen uit Egmond, we hadden ook nog een verpleger aan boord.
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Lemans »

even lekker schaamteloos reclame maken

ik heb net het tweede deel van 'Heel Hengelo trilt" ontvangen.
mooi om de geschiedenis van deze motorenbouwers terug te lezen, uitstekend boek, goed leesbaar met mooie foto's en tekeningen.
mooi werk
dikke-daf
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2020 21:16

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door dikke-daf »

Als je het "vanaf de maan bekijkt" dan is die teloorgang van de bouw (en ontwikkeling) van grote motoren in Nederland toch eigenlijk heel snel gegaan. Ik probeer me er een beeld van te vormen;
- Stork in Hengelo ging dicht in 1969
- en ca 5 jaar daarvoor werd bij Werkspoor in Amsterdam de laatste grote (Sulzer) motor gemaakt (en medio jaren '50 de laatste Werkspoor Lugt-motor)
- in 1964 werd bij de NDSM in Amsterdam de laatste grote motor gemaakt (Stork)
Wanneer is bij de andere werven men gestopt is met het maken van grote 2-takt motoren;
- de Schelde (Sulzer); ??
- RDM (MAN); ??
- Wilton-Feijenoord; ??
Groeten, Bram
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Het lijstje is langer Bram.
De M.A.N. werd door W.F. en niet door de R.D.M. in licentie gebouwd. Ook bouwde W.F. de Britse Doxford motor.
Verolme - IJsselmonde bouwde ook de Duitse M.A.N. motoren.
J.& K. Smit in de Kinderdijk bouwde ook M.A.N., maar dan de medium speed karren. Dit o.a. voor sleepboten, ( L. Smit ), en ook in baggermaterieel.
P.Smit Jr. op Fijenoord, R'dam bouwde de Deense B.& W. motoren.
En inderdaad, zowel De Schelde als Werkspoor bouwde de Zwitserse Sulzer in licentie.
Helaas weet ik de eind jaren of data niet.
( Gelukkig weten we niet alles................ ;) ).

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie