Watersport

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Daan
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2020 16:49

Re: Watersport

Bericht door Daan »

Je stelt “ Het probleem is meer dat die dingen nu eenmaal niet geschikt zijn voor zeevaart, ....” wat moet er aan aangepast worden willen ze ‘ beperkt’ geschikt gemaakt worden voor de zeevaart.
Ik kom met jullie reacties op: luikenkap dichtlassen, luiken voor de ramen ( waterdicht) geen ramen op waterlijn, stuurhut ramen en constructie steviger, ballast toevoegen.
Nog meer mogelijk.
Daniel

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Watersport

Bericht door v+d »

Het ligt er aan wat je onder beperkte zeevaart verstaat, ik heb al eens met een jachtje van 13 meter op het IJsselmeer gezien dat bij de Rotterdamse hoek het al snel zeer onprettig kan worden er kwamen toen ook binnenvaartschepen in de problemen. Dan heb je het nog maar over het IJsselmeer.
Als je het nog steeds over de Sputnik heb hou ik toch staande dat de eigenaar weinig slecht weer gezien heeft, je zou toch minstens een slingerruit verwachten of degelijke ruitenwissers om maar eens iets te noemen.
Er is een werf, Talsma, die verstand heeft van zulke schepen en plannen, er eens gaan praten is wellicht een goed idee?
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Watersport

Bericht door ArnoldW »

Moet het niet de Rotterdamse hoek zijn?
Groet Arnold.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Watersport

Bericht door v+d »

Ja Arnold, Rotterdamse hoek is juist.
Ik kom daar echt nooit maar deze ene keer was ik mee omdat er problemen waren met de hydrauliek, dat scheepje werd hydraulisch bestuurd, aangedreven en ook de boeg- en hekschroef werkten op hydrauliek.
Waarom je dat zou willen op een jachtje is mij nog steeds niet duidelijk, maar zonder werkende schroef moet je daar in de buurt niet zijn.
Er zat ook een systeem op dat het bootje op een tevoren bepaald plaats vast moest houden, dus in de sluis bij Lemmer hoefden we niet vast te maken volgens de schipper, ik had toch maar een landvast om een bolder gegooid en ook die bleek nodig.
Een paar jaar later sprak ik de nieuwe eigenaar van dat bootje, helemaal voor elkaar was die besturing nog steeds niet.
De hydraulische aandrijving van de schroeven werkte nu perfect.
William ken
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2021 04:31

Re: Watersport

Bericht door William ken »

I love water sport.
atm near me
Bijlagen
watersport.png
watersport.png (335.79 KiB) 2476 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Watersport

Bericht door jdbvos »

Dat schijnt heel moeilijk te zijn....
Sommige mensen oefenen dan ook eerst een tijdje 'op het droge'.....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (55.73 KiB) 2469 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Re: Watersport

Bericht door Ruuth »

Rotterdamse Hoek.
Met ons eerste jachtje varen wij met stevige wind vanuit Lelystad. Het zal beginjaren '80 zijn geweest. Op een moment wordt 'een jachtje' aangeroepen. Wij voelden ons niet aangesproken. Maar even later beseften wij dat wij de enige recreatie op dat moment waren. Dus de marifoon gepakt en ja het was voor ons bedoeld. Een binnenvaartschipper vroeg of we wel zeker wisten om door te gaan. Hij adviseerde ons om even rustig aan te doen, "dan kunnen jullie straks zien wat wij allemaal over krijgen bij de Rotterdamse Hoek". Ik heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat zijn professioneel advies voldoende reden is om niet te wachten maar direct om te keren. Kennelijk een beruchte hoek.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Watersport

Bericht door jdbvos »

Ja, een berucht hoekje. Omdat -vooral voordat de dijk Lelystad-Enkhuizen gelegd werd- de golven tussen Enkhuizer- en Vrouwenzand 'de bocht naar rechts' moesten maken, en de trechter richting Lemmer inliepen. Juist bij die hoek begint de versmalling, en aan de Friese kust de ondieptes oplopen, dus je kunt op je vingers natellen wat je te wachten staat.
Persoonlijk vond ik de Val van Urk beroerder: daar werd de zee echt Noordzee-achtig, met golven van dik 3m tot zelfs 5m....
Maar die situaties zijn na de genoemde dijk een stuk minder geworden... Alleen bij Rotterdamse Hoek blijft die rare trechterwerking, uiteraard...
Ondanks dat er van Vrouwen- en Enkhuizerzand geen f*ck meer over is...
Maar ook vanaf de uiterton Vrouwenzand tot vlak voorbij de oude haveningang (varende richting Hindeloopen-Kornwerderzand) van Staveren loopt nog altijd een flink knobbelig zeetje bij harde wind. Da's -met het oog op 'de bocht naar rechts', 'de bocht naar links' via het diepe gedeelte voor Staveren langs....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Watersport

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Persoonlijk vond ik de Val van Urk beroerder:
Ik ooook Jan......ik ben er "zegge en schrijve" eeen keer geweest als bemanning op een zeiljachie tijdens een 24 uur race in de late 1970ties. Heeel slecht in die nacht daar en zo ziek en nat als drie honden op het voordek.....uiteindelijk kuste ik de schipper zijn voeten EN de grond bij de Ouwe Zeug toen we aftaaiden omdat we destijds "dank zij mijn navigaaassie kunsten" net de Afsluitdijk hadden gemist :lol: :mrgreen:
Baaaie slecht daar op dat Ijssel....meertje!! :lol: met rubberen beentjes :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Watersport

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Dode en zwaar gewonde bij ongeluk op charterschip Wilhelmina op Waddenzee


Terschelling, 27 mei 2022,

Bij een ongeluk op een charterschip zijn vrijdagmorgen een dode en een zwaargewonde gevallen. Het zeilschip Wilhelmina was net vertrokken uit Terschelling toen de giek loskwam. Dat onderdeel kwam terecht op de opvarenden. Hulpdiensten rukten massaal uit. Onder meer een traumahelikopter en meerdere ambulances, kwamen ter plaatse. Het schip is in beslag genomen, zo meldt de politie.
+
wilhelmina charterschip.jpg
wilhelmina charterschip.jpg (71.9 KiB) 1484 keer bekeken
+
Er waren 19 passagiers aan boord en twee bemanningsleden. Het andere slachtoffer, een vrouw, is met behulp van de traumahelikopter overgebracht naar het UMCG te Groningen voor verdere medische behandeling. Onderzoek van de autoriteiten moet duidelijk gaan maken wat er precies is gebeurd. De overige opvarenden van het schip krijgen onder andere nazorg.
Het schip was op weg naar Ameland, het ongeval gebeurde twee mijl uit de kust. De politie doet onderzoek op het schip. Eigenaresse Henriette Stalman wilde geen commentaar geven op het ongeval. In thuishaven Harlingen staat de Wilhelmina zeer goed bekend. ‘Het schip wordt altijd zeer goed onderhouden’, zegt een ingewijde. De schipperswereld in Harlingen is volgens deze persoon in shock door het ongeval.
Volgens woordvoerder Dennis Janus van de politie heeft het ongeluk veel impact. Het slachtoffer is 79-jarige man. Het ongeval gebeurde rond 8.00 uur. De KNRM heeft het schip begeleid naar de haven van Terschelling. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat het afgebroken giek onderzoeken, zo laat de politie weten.
Alle schepen in de zeilende passagiersvaart moeten een Bewijs van Tuigagekeuring hebben. Voor de verlenging van het Bewijs van Tuigagekeuring vindt er een 5-jaarlijkse en een 2,5-jaarlijkse inspectie plaats.
De Wilhelmina is een schip uit 1893, in 2013 is het schip volledig vernieuwd. De Wilhelmina heeft als thuishaven Harlingen. Het schip vaart vooral op de Waddenzee en maakt onderdeel uit de van de Bruine Vloot. De Wilhelmina heeft een lengte van 29 meter en breedte van 6,20 meter en heeft 280 m2 zeiloppervlak

In 2016 gebeurde er ook een ongeluk op een zeilschip. Toen brak bij de Amicitia de mast af.
Drie leden van een Duitse familie overleefden het ongeval toen niet.

++++++

Skûtsje met 16 opvarenden slaat om bij wedstrijd, een persoon onderkoeld


Spakenburg – 27 mei 2022
Op het Eemmeer bij Spakenburg is een skûtsje met zestien opvarenden omgeslagen. Alle personen zijn uit het water gehaald. Een van hen is met onderkoelingsverschijnselen ter controle naar het ziekenhuis gebracht.
De Veiligheidsregio Utrecht meldde aanvankelijk dat er een botter was omgeslagen, maar verduidelijkte later dat het om een skûtsje blijkt te gaan. Het schip deed voor het eerst mee aan een tweedaagse zeilwedstrijd. "Waarschijnlijk heeft het skûtsje te veel wind gevangen en is de boot vervolgens omgeslagen", zegt een woordvoerder.
+
gekapseisde skutsje op eemmeer - 01.jpg
gekapseisde skutsje op eemmeer - 01.jpg (55.02 KiB) 1484 keer bekeken
+
gekapseisde  Skutsje op Eemmeer -  02.jpg
gekapseisde Skutsje op Eemmeer - 02.jpg (58.15 KiB) 1484 keer bekeken
+
De meeste opvarenden zijn door voorbijgangers uit het water gehaald, en naar een nabijgelegen jachthaven gebracht. Met behulp van de hulpdiensten werden ook de laatste personen gered. Voor zover bekend raakte niemand gewond.
Of de persoon met onderkoelingsverschijnselen nog in het ziekenhuis ligt, kon de woordvoerder van de veiligheidsregio niet zeggen.


Plaats reactie