KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: ms. Tjisondari.

Bericht door Drentenier »

En hier: http: www.navsource.org/archives/12/172783.htm staat nog meer informatie over de Tjisondari.
(de url even kopiëren en plakken)


De berichten even in het juiste topic geplaatst, Jinny
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door RobertB »

Jinny, berichten over de s.s. Tjisondari (en ook m.s. Tjisondari) horen eigenlijk thuis op het KJCPL topic Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL en dus niet bij de KPM.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8214
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: KPM

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Uit Schip en Werf
baud tijdens proeftocht.jpg
baud tijdens proeftocht.jpg (42.4 KiB) 1163 keer bekeken
HET M.S. „BAUD” DOOR WILTON-FIJENOORD AAN DE K.P.M. OVERGEDRAGEN
Op Vrijdag 22 April 1949 werd in gezellige sfeer het m.s. Baud, liggende aan de Jobshaven te Rotterdam gebouwd door door de Dok en Werf Mij Wilton Feyenoord te Schiedam, bij monde van de heer S. van West, één der directeuren van W.F. aan de Koninklijke Paketvaart Mij. overgedragen.

Wanneer wij een schip overdragen, aldus spr., dan doen wij dit met een zekere spijt, immers wij hebben het schip geheel zien ontstaan en opgebouwd waardoor zekere banden zijn gegroeid waarom wij het node zien vertrekken.
Vooral bij dit schip is dit in sterkere mate het geval daar de naam voor onze firma herinneringen oproept uit het verre verleden.
Zoals ik reeds bij de tewaterlating heb gememoreerd, is de vroegere G.G. Baud een der oprichters van de Nederlandsche Stoomboot-Mij., waaruit later de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw „Fijenoord” ontstond, die nog in het tweede deel van de naam Wilton-Fijenoord voortleeft.
Ik ben er anderzijds van overtuigd, dat dit fraaie schip in de sneldienst Soerabaja-Singapore enz. aan de verwachtingen ten volle zal beantwoorden.
Wij zullen dit schip steeds met de meeste belangstelling blijven volgen.
De heer Van West releveerde verder nog de prettige samenwerking met de technische staf van de K.P.M., Scheepvaartinspectie en Bureau Veritas, terwijl hij van de onderleveranciers noemde Van Rietschoten en Houwens, het latere Imtech, mijn laatste werkgever, Jinny die in recordtijd de electrische installatie had verzorgd.
Tot slot feliciteerde hij de K.P.M. met de aanwinst van dit schip.
Jhr. I.H.A. Backer, directeur van de K.P.M., releveerde het feit dat dit eigenlijk de derde Baud was terwijl hij het leven en werken van de vroegere G.G. aan wiens naam voor Wilton-Fijenoord zulke herinneringen zijn verbonden, ruimer beschreef, waarna hij het schip in volle tevredenheid overnam.
Spr. dankte verder ieder die aan de spoedige afbouw van het schip had medegewerkt.
Ook richtte hij waarderende woorden tot de kapitein A. E. del Prado en de gehele bemanning.
Wij geven hierbij nog enige foto’s van de Baud en verwijzen voor de technische gegevens naar „Schip en Werf” No. 26, van 24 December 1948, pag. 506 en 507.
manoeuvreerstand  baud.jpg
manoeuvreerstand baud.jpg (55.75 KiB) 1163 keer bekeken
Tekst leesbaar gemaakt, Jinny
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Het ms Baud....
maar als ik naar 'het petje' op de schoorsteen kijk, zou je zeggen dat het een ss was....
Nou weet ik niet hoe het in de jaren vlak na de oorlog zat met grondstoffen, maar zouden ze een 'gerecyclede' schoorsteen hebben geplaatst ??
Versperringsobjecten te over, zou je denken...en een keuze in schoorstenen, dus ja: waarom ook niet ?
Daarentegen: de KPM stond niet echt bekend om innovatie, vind ik (niet denigrerend bedoeld)... Ook deze Baud ziet er eerder vooroorlogs uit dan als "moderne" na-oorlog's produkt...
Wie het weet mag het zeggen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Doxford »

KPM ranglijsten uit 1946

http://www.kpm1888.nl/Uitlaat/PDF/1946/Ranglijst%201946.pdf
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Doxford »

Op het ms Baud heb ik na het behalen van het “A” diploma in 1954 gevaren

Andere opvarenden die ik daar heb meegemaakt waren:

Hwtk; Willem Wütrich
2de Wtk’s ; Piet Severijn, Jaap Smaak en Faulhaber
3deWtk ; Ik zelf (A. Verheijden)
4de Wtk; Raterink
5de Wtk’s Timmer en ??
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: KPM

Bericht door sparky-san »

bemanning241b.jpg
bemanning241b.jpg (133.67 KiB) 881 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Faulhaber.... Een Indisch man, no doubt....
Dan was dat op MSvS Harlingen onze (zeer gewaardeerde !) leraar werktuigkunde en tekenen
Heb je daar misschien ook een foto van ?
Oost, west...ook best
Douwe J.
Berichten: 1827
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: KPM

Bericht door Douwe J. »

Deze Faulhaber zou weleens familie zijn van onze faulhaber uit Harlingen.
Ook ik heb les van deze man gehad in de jaren zestig.
Jb de vos waarschijnlijk ook.
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Doxford »

Hwtk: Willem Wütrich

Statige man en stap met witte baard.
Beweerde in de oorlog Chef Machinekamer te zijn geweest op een onderzeeboot en had dagen bij Makassar hiermee in de modder gelegen, terwijl de Japanse schepen over hem heen voeren?
Dit verhaal werd in de treurende verteld als we bij een verjaardag te samen zaten op het dek
Gaf bij mij altijd enige twijfels

Een bijzonderheid van deze man was, kwam bij het manoeuvreren altijd beneden in de buurt van de manoeuvreerstand, ook bij de 2 Wtk.
Dit was een zeldzaamheid bij de KPM
Alle Hwtk’s kwamen tijdens het manoeuvreren hoogstens een dek lager, luisterden naar de Telegraaf en of de machine reageerde

Ik heb het een keer meegemaakt toen ik 5Wtk was en s’middags wacht liep met de 3de, dat de hulpmotor plotseling stopte.
Gaat op het dek van de Hwtk de toegangsdeur naar de Machinekamer open en roept - in zijn zenuwen waarschijnlijk - “Staat die motor stil”
De derde zei “ja meneer” en we zetten de hulpmotor weer bij...... maar de Hwtk KWAM NIET GENEDEN!
Dat was op de Sinabang in 1953

Typisch KPM gewoonte, heb ik nadien bij van Ommeren dan ook nooit meegemaakt, kwam zelf altijd ongeveer een kwartier voor vertrek beneden!

2Wtk Faulhaber, Indisch en een aardige man, toen hij aan boord kwam had hij zijn “C diploma” gehaald in Nederland.
Kreeg de indruk dat Technisch niet zijn sterkste kant was, was meer de theoreticus wat ons vak betreft, temeer daar hij later ook leraar is geworden.
In Ambon gingen we altijd schuimpjes kopen, dat idee kwam van hem.
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen


Plaats reactie