Cruise- en passagiersschepen
Re: Cruise- en passagiersschepen
Ik zocht wat ouwe ansichtkaarten uit, die uit het legaat van m'n ouders kwamen, en vond ook veel scheepvaart-gerailleerde tegen...
- Bijlagen
-
- Hamburg QE2 jaren 80.jpg (308.42 KiB) 1741 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: Cruise- en passagiersschepen
Hamburg, Blohm & voss and that hotel in Dubai
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
Nog eentje uit de oude doos
BLACK PRINCE 1966 Gebouwd bij de Lübecker Flender Werke werf in Lübeck voor Fred Olsen Lines
In 2009 werd ze verkocht naar Venezuela als OLA ESMERALDA om uiteindelijk in 2013 te Santo Domingo
(Dom. Republiek) te worden ontmanteld!
+BLACK PRINCE 1966 Gebouwd bij de Lübecker Flender Werke werf in Lübeck voor Fred Olsen Lines
In 2009 werd ze verkocht naar Venezuela als OLA ESMERALDA om uiteindelijk in 2013 te Santo Domingo
(Dom. Republiek) te worden ontmanteld!
Re: Cruise- en passagiersschepen
In 2006 toen ik een reisje met de toenmalige Saline maakte liep de Artemis, P&O, ons op
TONNAGE: 44,348 gross tons
LENGTH: 755 feet
BEAM: 96 feet
DRAFT: 26 feet
SPEED: 21.5 knots (maximum)
POWER PLANT: 4 diesel electric engines
PROPULSION: 2 controllable pitch propellers
BOW THRUSTERS: 2 transverse controllable pitch
REGISTRY: Bermuda
LINE: P&O Cruises
BUILDER: Wartsila
FORMER NAME: Royal Princess
CAPACITY: 1,200 (double occupancy) 1,260 (maximum)
CREW: 816
ENTERED SERVICE: 1984 as Royal Princess; 2005 as Artemis; 2011 Artania
Hier als Royal Princess in Rotterdam groeten
Jan van der Pluijm
Thans Artania van Phoenix cruises.TONNAGE: 44,348 gross tons
LENGTH: 755 feet
BEAM: 96 feet
DRAFT: 26 feet
SPEED: 21.5 knots (maximum)
POWER PLANT: 4 diesel electric engines
PROPULSION: 2 controllable pitch propellers
BOW THRUSTERS: 2 transverse controllable pitch
REGISTRY: Bermuda
LINE: P&O Cruises
BUILDER: Wartsila
FORMER NAME: Royal Princess
CAPACITY: 1,200 (double occupancy) 1,260 (maximum)
CREW: 816
ENTERED SERVICE: 1984 as Royal Princess; 2005 as Artemis; 2011 Artania
Hier als Royal Princess in Rotterdam groeten
Jan van der Pluijm
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
QUEEN ELIZABETH in haar nadagen
- +
SAGAFJORD Hier te Vancouver 1981 voor de Norwegian American Cruises
Re: Cruise- en passagiersschepen
In 1999 starten twee ondernemers een cruise rederij, die vanaf Rotterdam cruises voor mensen met een smalle beurs ging aan bieden. Zij begonnen met drie routes. Nieuwsgierig zijn wij ook mee gegaan.
Het schip was een omgebouwde veerboot, de Club 1 Toen wij meevoeren was het schip nog niet klaar en werd er a/b nog volop gewerkt, oa. het zwembad.
Na het nogal chaotisch inschepen werden we naar de door ons geboekte suite gebracht. Een smalle pijpela met gescheidde kooien ipv. een comfortabel twinbed. Dit had een hut en suite moeten zijn met litjumeaux en badkamer met ligbad.
Vlak voor afvaart werd omgeroepen, dat de route verandert was. Niet naar Dieppe, Guernsey en Portland, maar naar Brest, Guernsey en Portsmouth. Twee Marine havens. Wie het hier niet mee eens was kon nog opzouten.
Zoals ik al schreef was het 1999, ten tijde van militaire actie tegen Servie door oa. Frankrijk en UK.
Waar ik nog niet aan toe was te vertellen, dat de officieren Russen waren. Deze kerels waren bijzonder nerveus bij aankomst in Brest en Portsmouth, wat we in onze hut onder de brug goed konden horen. Vanuit onze hut was het mogelijk om binnendoor naar het brugdek te gaan om boven in de bar wat te gaan drinken, maar daar werden we door, wat ik denk een KGBer, weggestuurd, niet nadat we veel niet nautisch noodzakelijke apparatuur hadden gezien op de brugvleugels. Maar goed, ik ben wat op de gang van zaken a/b vooruit gelopen.
Na vertrek uit Rotjeknor en de doorgang door het Nauw van Calais werd in het Kanaal omgeroepen, dat we voor op het schema lagen en dat de motoren op standby gingen en we wat tijd het schip wat tijd zou drijven of gaande zou worden gehouden. Intussen was het tijd voor een meet en greet met de kapitein en de eerste zitting van het diner. De passagiers, die zich voor de tweede sessie hadden gemeld hadden nu tijd om zich in de hutten om te kleden en konden zij zich vervolgens voor de meet en greet en borrel melden. Intussen was terwijl het schip in het Kanaal lag te drijven niemand buiten op de dekken. Tijd voor een complot theorie:
Gezien de spanning rond Servie, het Russisch bondgenootschap met dat land, was er volop mogelijkheid om terwijl de dekken verlaten waren een onderzeeer langszij te laten komen met instructies en spionage materiaal. We gingen immers naar Brest en Portsmouth. Wat mijn theorie later voedde was, dat na deze reis de zaak stopte en het schip als van Gogh verder ging Uiteraard hebben we een klacht neergelegd bij Kras voor het niet leveren van de geboekte suite en de gewijzigde reis en een behoorlijke vergoeding terug gekregen.
groeten
Jan van der Pluijm
Het schip was een omgebouwde veerboot, de Club 1 Toen wij meevoeren was het schip nog niet klaar en werd er a/b nog volop gewerkt, oa. het zwembad.
Na het nogal chaotisch inschepen werden we naar de door ons geboekte suite gebracht. Een smalle pijpela met gescheidde kooien ipv. een comfortabel twinbed. Dit had een hut en suite moeten zijn met litjumeaux en badkamer met ligbad.
Vlak voor afvaart werd omgeroepen, dat de route verandert was. Niet naar Dieppe, Guernsey en Portland, maar naar Brest, Guernsey en Portsmouth. Twee Marine havens. Wie het hier niet mee eens was kon nog opzouten.
Zoals ik al schreef was het 1999, ten tijde van militaire actie tegen Servie door oa. Frankrijk en UK.
Waar ik nog niet aan toe was te vertellen, dat de officieren Russen waren. Deze kerels waren bijzonder nerveus bij aankomst in Brest en Portsmouth, wat we in onze hut onder de brug goed konden horen. Vanuit onze hut was het mogelijk om binnendoor naar het brugdek te gaan om boven in de bar wat te gaan drinken, maar daar werden we door, wat ik denk een KGBer, weggestuurd, niet nadat we veel niet nautisch noodzakelijke apparatuur hadden gezien op de brugvleugels. Maar goed, ik ben wat op de gang van zaken a/b vooruit gelopen.
Na vertrek uit Rotjeknor en de doorgang door het Nauw van Calais werd in het Kanaal omgeroepen, dat we voor op het schema lagen en dat de motoren op standby gingen en we wat tijd het schip wat tijd zou drijven of gaande zou worden gehouden. Intussen was het tijd voor een meet en greet met de kapitein en de eerste zitting van het diner. De passagiers, die zich voor de tweede sessie hadden gemeld hadden nu tijd om zich in de hutten om te kleden en konden zij zich vervolgens voor de meet en greet en borrel melden. Intussen was terwijl het schip in het Kanaal lag te drijven niemand buiten op de dekken. Tijd voor een complot theorie:
Gezien de spanning rond Servie, het Russisch bondgenootschap met dat land, was er volop mogelijkheid om terwijl de dekken verlaten waren een onderzeeer langszij te laten komen met instructies en spionage materiaal. We gingen immers naar Brest en Portsmouth. Wat mijn theorie later voedde was, dat na deze reis de zaak stopte en het schip als van Gogh verder ging Uiteraard hebben we een klacht neergelegd bij Kras voor het niet leveren van de geboekte suite en de gewijzigde reis en een behoorlijke vergoeding terug gekregen.
groeten
Jan van der Pluijm
Cruise- en passagiersschepen
Ik heb een exemplaar ontvangen van schip en werf van en over de Oranje.
Het betreft een speciale uitgaven met tekening en foto's.
Ik dank dat het voor de liefhebber een hebbe ding is
Wie heeft belangstelling ? Tegen vergoeding van de portokosten komt hij naar de liefhebber
Het betreft een speciale uitgaven met tekening en foto's.
Ik dank dat het voor de liefhebber een hebbe ding is
Wie heeft belangstelling ? Tegen vergoeding van de portokosten komt hij naar de liefhebber
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
Voor wie nog weer eens iets nieuws wil lezen en vooral ook zien over de SS UNITED STATES
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html
Re: Cruise- en passagiersschepen
Wat een schip en wat een deceptie wat al jaren in Philadelphia gebeurd !!!.
Ik heb haar in 1967 in Southampton aan zien komen, plus voor en in Le Havre gezien. Zeer indrukwekkend hoor.
Jammer nadat ze na in Turkije van asbest ontdaan is, nooit iemand of een bedrijf brood in dit schip gezien heeft.
Met de "Queen Mary" is het in Long Beach toch ook gelukt
Die Yankees zijn zo chauvinistisch, maar dit komt maar niet van de grond. How can ?.
m.v.g., Roy
Ik heb haar in 1967 in Southampton aan zien komen, plus voor en in Le Havre gezien. Zeer indrukwekkend hoor.
Jammer nadat ze na in Turkije van asbest ontdaan is, nooit iemand of een bedrijf brood in dit schip gezien heeft.
Met de "Queen Mary" is het in Long Beach toch ook gelukt
Die Yankees zijn zo chauvinistisch, maar dit komt maar niet van de grond. How can ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: Cruise- en passagiersschepen
er zit niets meer in, het is een geplunderde romp , niets meer zelfs op brug .
http://united-states-lines.org/from-the-past-to-the-future/
http://united-states-lines.org/from-the-past-to-the-future/