Marine Reserve
Re: Marine Reserve
Meer bladzijden vlaggenreglement.
Re: Marine Reserve
Meer bladzijden voor de liefhebbers.
Re: Marine Reserve
Weer foto gevonden van een KMR vlag; dit maal TJILUWAH in Port Moresby 1964.
Hoop dat meer foro's opduiken van schepen met die vlag.
Hoop dat meer foro's opduiken van schepen met die vlag.
Re: Marine Reserve
Ook op moderne schepen wappert de KMR vlag. Kapitein Dorsch Acta Orion!
Re: Marine Reserve
Een interessante foto van de BENGALEN met hekankerkluis en naar het lijkt een Marine Reserve vlag. Wie heeft er nog meer fotos van?
Re: Marine Reserve
Deze photo van de ms BENGALEN werd gemaakt op een zeer rampzalig moment ten tijde van de bijna verovering van Java door de Japanners eind februari 1942.
Het schip werd hier klaargemaakt om te laten zinken in het Westervaarwater tussen Java en het eiland Madura,i.e de ingang naar Tanjung Perak de haven van Surabaja.
De BENGALEN werd specifiek gebouwd (1931) voor de trade tussen Bengalen en Ned Indie vv zoals deze dienst begon in het begin van de twintigste eeuw (tegelijkertijd met eerder genoemde JCJL en niet te vergeten de Java Siam trade door de KPM die tot aan HKG doorliep! ,…en voor veel wrevel leidde tussen JCJL en KPM) maar gedurende de twintiger jaren van de vorige eeuw verder ontwikkelde tot de dienst van: Bengalen via Ned Indie naar de WestCoast USA v.v.
Deze dienst werd tezamen met de SMN on en off met de Engelse crosstrader Silverline uitgevoerd en heeft uiteindelijk bestaan in allerlei vormen tot aan de uitphasering van de klassieke lijnvaart tweendeck schepenbegin tachtiger Jaren.
De BENGALEN, zeer modern voor haar tijd, was het prototype van de later nog meer verbeterde gebouwde (vanaf 1935), Bantam class vrachtschepen van de KRL.
Zij werden weleens de Mercedessen van de toenmalige vrachtschepen genoemd …….
Zelf heb ik nog op de BLITAR en GAROET van deze klasse mogen varen , het laatste schip heeft nog een jaar dienst gedaan als STRAAT TANGA onder RIL vlag. (1971-1972)
De BENGALEN op de photo voert de KMR vlag.
De gezagvoerder links op de photo was Ferdinand Stutterheim en rechts van hem staat zijn 1e Stuurman, Piet Bubberman.
Een zeer dramatisch moment was het. Er is over deze gebeurtenis nog veel meer te vertellen maar dan ben ik niet klaar voor het avond is.
Stutterheim was een officier der KMR en had gedurende eerste wereldoorlog ook als zodanig actieve dienst gedaan weliswaar in het neutrale Nederland van die tijd.
//////Deze tekst is afkomstig van Franck van der Mark, oud hoofd Operations P&O Nedlloyd BV.///////
Het schip werd hier klaargemaakt om te laten zinken in het Westervaarwater tussen Java en het eiland Madura,i.e de ingang naar Tanjung Perak de haven van Surabaja.
De BENGALEN werd specifiek gebouwd (1931) voor de trade tussen Bengalen en Ned Indie vv zoals deze dienst begon in het begin van de twintigste eeuw (tegelijkertijd met eerder genoemde JCJL en niet te vergeten de Java Siam trade door de KPM die tot aan HKG doorliep! ,…en voor veel wrevel leidde tussen JCJL en KPM) maar gedurende de twintiger jaren van de vorige eeuw verder ontwikkelde tot de dienst van: Bengalen via Ned Indie naar de WestCoast USA v.v.
Deze dienst werd tezamen met de SMN on en off met de Engelse crosstrader Silverline uitgevoerd en heeft uiteindelijk bestaan in allerlei vormen tot aan de uitphasering van de klassieke lijnvaart tweendeck schepenbegin tachtiger Jaren.
De BENGALEN, zeer modern voor haar tijd, was het prototype van de later nog meer verbeterde gebouwde (vanaf 1935), Bantam class vrachtschepen van de KRL.
Zij werden weleens de Mercedessen van de toenmalige vrachtschepen genoemd …….
Zelf heb ik nog op de BLITAR en GAROET van deze klasse mogen varen , het laatste schip heeft nog een jaar dienst gedaan als STRAAT TANGA onder RIL vlag. (1971-1972)
De BENGALEN op de photo voert de KMR vlag.
De gezagvoerder links op de photo was Ferdinand Stutterheim en rechts van hem staat zijn 1e Stuurman, Piet Bubberman.
Een zeer dramatisch moment was het. Er is over deze gebeurtenis nog veel meer te vertellen maar dan ben ik niet klaar voor het avond is.
Stutterheim was een officier der KMR en had gedurende eerste wereldoorlog ook als zodanig actieve dienst gedaan weliswaar in het neutrale Nederland van die tijd.
//////Deze tekst is afkomstig van Franck van der Mark, oud hoofd Operations P&O Nedlloyd BV.///////
Re: Marine Reserve
Zat ik pas in mijn foto's uit mijn vaartijd te kijken en toen vond ik dit:
Ik zat toen op de ss Sepia en het was tussen 8 feb en 23 mei 1978 tijdens lichteren voor de Mississippi.
De naam van de kapitein weet ik helaas niet meer.
Groeten van Teun.
Ik zat toen op de ss Sepia en het was tussen 8 feb en 23 mei 1978 tijdens lichteren voor de Mississippi.
De naam van de kapitein weet ik helaas niet meer.
Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
- Locatie: Uelsen
Re: Marine Reserve
Hier de Vikingbank bij het Storebelt project.
Re: Marine Reserve
Dank voor deze nieuwe fotos met een KMR vlag.
Ik ga Piet Sinke vragen of hij de naam van die kapitein kent.
Ik ga Piet Sinke vragen of hij de naam van die kapitein kent.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
- Locatie: Uelsen
Re: Marine Reserve
Hoezo Piet Sinke?