Vinke en aanverwanten...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Vinke en aanverwanten...

Bericht door Jinny »

Voor de foto's en verhalen over Vinke en alles wat daarmee samenhangt.....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Patru (R.I.P)

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Goed idee om een apart topic te maken voor Vinke & Co. :D
Begin ik vast met de De Ruijterkade 107 in Amsterdam waar ze vanaf 1955 kantoor hadden.
Elke keer als ik van de oostzijde het Centraal Station binnen kwam viel de blik op die markante lichtbak op het dak.

Kantoor Vinke De Ruijterkade 107 achterkant.jpg
Kantoor Vinke De Ruijterkade 107 achterkant.jpg (180.34 KiB) 3129 keer bekeken
Kantoor Vinke De Ruijterkade 107 voorkant.jpg
Kantoor Vinke De Ruijterkade 107 voorkant.jpg (192.21 KiB) 3129 keer bekeken
Groet, Paul G.
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Fluks »

Toevallig heb ik deze week het boek over de geschiedenis van Vinke gekocht.Aan te bevelen!!.Groet,Arie.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Roy »

Vinke was in A'dam en R'dam een bekende naam in het scheepvaartgebeuren. De hele geschiedenis is links en recht al eens beschreven, dus m.i. overbodig om dit allemaal aan te halen.
In vogelvlucht ziet de historie van de 4 Vinke rederijen er als volgt uit.
Vinke begon begin 19e eeuw in A'dam een zaak in scheepsbenodigdheden. Al gauw begonnen ze met het bevrachten van met name Noorse zeilschepen met allerlei goederen die in A'dam aanwezig waren. De Noorse schepen kwamen met name naar A'dam om hout te brengen. Het was dus aantrekkelijk voor de Noren dat ze via Vinke ook retourlading mee terug konden nemen.
In 1860 werd Vinke & Co. opgericht met als doel scheepsmakelaardij en cargadoor activiteiten te bundelen en exploiteren. Door hun vele contacten in Noorwegen, Nova Scotia in Canada en de U.S.A. floreerden zaken. Met name katoen, hout en petroleum producten kwamen vanaf de andere zijde van de Atlantic in A'dam aan. Dit waren echter niet de enige bestemmingen daar ook bevracht werd naar bestemmingen aan de Oostzee, Denemarken, Engeland en zelfs naar Suriname en het toenmalige Oost Indië.
Aan het einde van de 19e eeuw was gebleken dat de stoomvaart het van de zeilvaart ging winnen en deze tak van sport ook wel wat voor Vinke was. Zodoende werden achtereenvolgens de volgde rederijen opgericht:
10 februari 1897, de N.V. Stoomvaart Mij. "Oostzee" te A'dam.
14 september 1905, de N.V. Stoomboot Mij. "Hillegersberg", A'dam.
16 maart 1910, de N.V. Houtvaart, R'dam.
22 februari 1946, de N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart, A'dam.

Morgen maar weer eens verder.

De rust, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door peelander »

roy schreef: 09 jan 2021 22:46 Vinke was in A'dam en R'dam een bekende naam in het scheepvaartgebeuren. De hele geschiedenis is links en recht al eens beschreven, dus m.i. overbodig om dit allemaal aan te halen.
De rust, m.v.g., Roy
Je wordt oud Roy en dan kan het korte geheugen je weleens in de steek laten :? :? :?
Heb er zelf ook wel last van. Het is dan een heel gezoek om dubbele plaatsingen te voorkomen :mrgreen: :mrgreen: :)
roy schreef: 09 jan 2021 18:54 Prachtig zo'n oude steam junk van één van m'n ex werkgevers te zien Paul. ;)
Is dit niet een mooie gelegenheid om een topic van Vinke in te scheren ?.
Per slot van rekening had Vinke wel 4 rederijen waar over geschreven en gepubliceerd kan worden.............
Ideetje dame en heer moderator ?. Ik wil als intro wel voorgaan in het gebed................ :ugeek:

m.v.g., Roy
Ik heb wel wat foto's, misschien al eens door iemand geplaatst:
Aalsum 1922.jpg
Aalsum 1922.jpg (41.49 KiB) 3036 keer bekeken
Aalsum 1953.jpg
Aalsum 1953.jpg (27.91 KiB) 3036 keer bekeken
Aalsum 1965.jpg
Aalsum 1965.jpg (32.49 KiB) 3036 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Jinny »

Met plaatsingen die elders op het forum staan maar ook in dit topic thuishoren heb ik niet de minste moeite.
Staat alles mooi op een hoop.
Zo ook de versnipperde stukjes geschiedenis..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Roy »

Ik begrijp even niet waarom Jan, (Peelander) v.d. Pluim, telkens die onzin aan mijn adres moet posten. :twisted:
Jan leest niet eens goed. Ik heb het verzoek ingediend om een topic rond het Vinke gebeuren in te scheren en dat is honoreerd.
Is het niet het één, dan is het wel het ander. Al dan niet heel subtiel gespeeld. Stopt dat gezeik van Jan nu eens een keer !?.
Voor de goede orde; ik MAG plaatsen, maar MOET helemaal niets.
Mijn boodschap is dan ook; Jan nokken met dat achterlijke gezeik !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door v+d »

Roy, rustig aan. Peellander wordt waarschijnlijk door jou wat verkeerd begrepen, hij kan even goed refereren aan zijn korte termijn geheugen, of het mijne of van alle bejaarden hier ;)
Ik heb hem nog wel eens gesproken en het is een vriendelijke, behulpzame man dus ik kan mij niet voorstellen dat hij het op jou gemunt heeft.
Effe op nieuw beginnen voor Jinny er aan te pas moet komen :D
Patru (R.I.P)

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door Patru (R.I.P) »

Roy bedankt voor je initiatief en het goede en bondige overzicht van Vinke. Daar kunnen we ons op richten.
Met hun eerste pandje aan de Geldersekade 8 was de familie Vinke al zo slim om dicht bij de havenmeester in de Schreierstoren te gaan zitten.
Elke morgen even buurten natuurlijk om bij te praten over de laatste ontwikkelingen. ;)
Hier een plaatje met beide optrekjes erop. Het complete linker pand is nummer 8.
Ik denk dat Geep daar op de kades later heel wat voetstappen heeft achter gelaten. :D

ca 1900 Schreierstoren.jpg
ca 1900 Schreierstoren.jpg (139.21 KiB) 2926 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Vinke en aanverwanten...

Bericht door kabo »

adm vinke.jpg
adm vinke.jpg (112.09 KiB) 2773 keer bekeken
boomberg.jpeg
boomberg.jpeg (82.5 KiB) 2773 keer bekeken
winsum.jpeg
winsum.jpeg (235.37 KiB) 2773 keer bekeken
Een aantal plaatjes van Vinke schepen met o.a. de Winsum, de Boomberg en een Vinke in dok bij de Adm.
gr. Bas


Plaats reactie