Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos »

Prachtige filmpjes, Joop !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild »

Prachtig je filmpje Joop, harstikke leuk. Zelf heb ik hier geen herinnering meer aan. Mijn kinderen konden zich papa zo niet voor stellen kortom grote hilariteit.
Ik woon inderdaad in Bremen Duitsland. Nadat ik voor een Duitse rederij gevaren had, met 32j aan de wal begonnen ( wat als wtk als opleiding geen probleem was) getrouwd, kinderen, huisje gebouwt en met 62j met pensioen. Ik ben nu 73j en geniet mijn Koopvaardij pensioen van €198,- met volle teugen.
Groeten van Hans Schild.
Lectori salutem
den lezer, heil.
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Hoi Hans,

Leuk dat ik met wat beelden en tekst toch wat herinneringen bij jou heb weten op te roepen; ik zal niet de enige zijn die, hoe ouder je wordt, herinneringen uit het verre verleden zo op prijs stel. Hoewel ik opmerk dat je niet in Nederland woont, je toch een keer naar het HAL pensioenfonds reünie / feestdag in de Doelen/Rotterdam bent geweest: Ik meen dat je toen "gespot" bent door Lenie Pleyte, de vrouw van toen 4e wtk Peter op de Moerdyk. Ik heb nog steeds contact met ze in Zeeland.
Ook mijn pensioen van het Bedrijfs Fonds Koopvaardij en Pensioenfonds HAL komt maar net boven de 220 Euri uit, maar wordt WEL geïndexeerd, wat ik helaas niet kan zeggen van mijn andere fondsen zoals PMT/PME en eigen gespaarde pensioenpot, dus de inflatie doet de mogelijkheden des levens automatisch krimpen.
Maar, hoewel ik in mijn levenswandel nogal wat up's en down's gekend heb, heb ik tezamen met mijn partner en twee poezen weinig te klagen en zijn we de laatste 20 jaar gezond en gelukkig samen. Werktechnisch ben ik na mijn stop als 3e wtk bij de HAL in 1973 aan de wal bij diverse technische bedrijven in dienst geweest in jobs welke allen in meer of mindere mate verband hielden met de maritieme wereld. Voor jou misschien ook nog bekende producten/namen o.a. VECOM (B24, B80, B85, ECS, B2), AVD aandrijftechniek (Holset, Desch koppelingen, PALCO vermogensmeetsystemen), VAF (Viscotherm, Flowmeters, Oilcon, Blenders en Ships Performance Monitoring).
Helaas kwam er door een plotselinge gebeurtenis in 1999 een onverwacht einde aan mijn carrière en werd ik "voortijdig gepensioneerd".
Ik verveel me echter geen dag, zelfs niet het laatste corona jaar, : Fotografie en video, Watersport ( hoewel ik recentelijk mijn zeilboot heb verkocht), reizen per schip (we hebben totaal 14 HAL cruises gemaakt o.a. het Panama Kanaal, de West Coast USA, en Zuid America en China-Korea-Japan) naar Azië waar we rondreizen door Canada, Thailand, Indonesie en vlak voor Corona nog Vietnam en Cambodja.
Nu we gedwongen zijn niet meer te reizen vinden we het ook wel goed...we worden net zoals jij !, elke dag een beetje ouder .
Zoals eerder aangegeven, indien je wat wil mee-ervaren van o.a. onze reisavonturen vul je mijn volle naam in het zoek- kader van YouTube in dan komt er het nodige tevoorschijn !!

Groeten, Joop
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

ROTTERDAM met op de back ground Sydney harbour Bridge
rotterdam te sydney.jpg
rotterdam te sydney.jpg (51.88 KiB) 1191 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild »

Foutje, Joop ik ben niet bij de HAL Pensioenfonds reünie aanwezig geweest en ook geen uitnodiging gehad.
Stelt zich de vraag, wat is het verschil tussen HAL Pensioenfonds en Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij?
Lectori salutem
den lezer, heil.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Hans, ik heb ook alleen pensioen van het BPK terwijl ik een oud collega sprak hier uit Nijmegen die ook pensioen had van de HAL, ik heb daar naar geinformeerd bij het HAL pensioenfonds. Het antwoord dat ik kreeg was dat als je een laag pensioen had van het BPK de HAL dat dan aanvult.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door J.Terpstra »

Hallo Jos en Hans,

Vreemd verhaal, dat aanvullen van een te laag BPK pensioen door de HAL.
Voor mij was het ook een totale verrassing toen ik uit het ' niets' door een brief van het HAL fonds op de hoogte werd gebracht dat ik een extra pensioen zou ontvangen van ca. 30 euri per maand. Ik heb toen gebeld met het fonds om het af te kopen, maar dat mocht fiscaal niet omdat het meer dan 350 euri per jaar bruto was. Voorts melde de lieve dame mij dat het jammer zou zijn omdat het fonds trots op leden was (en nog steeds is) en er financieel zeer goed voorstond (en staat). Om de kas wat te doen slinken hebben ze bij hun 70 jarig jubileum in 2007 alle leden een 5 daagse cruise naar Noorwegen gratis aangeboden: 3x een scheepslading vol gepensioneerden vanuit Rotterdam. Een zeer goed verzorgde luxe cruise, wat ons zo warm maakte dat wij daarna nog een 12 tal cruises bij de HAL hebben geboekt (zonder enige HAL kortingen of zo; daar doen ze niet aan). Tevens krijgen wij al sinds mijn 60-jaar worden ( nu al 13 keer) een bonus in december welke afhankelijk is van de pensioen resultaten en een prima kerstpakket. Tevens is er elk 1 1/2 jaar een perfect georganiseerde reünie in de Doelen te Rotterdam.Op mijn opmerking toen hoe ik bij dit fonds zat omdat ik ook bij het BPK pensioen ontvang, werd mij gezegd dat die twee niets met elkaar te maken hadden maar dat ik van het bestaan nooit had afgeweten kwam omdat dit HAL fonds premievrij voor de deelnemers was en als extraatje gratis door de toenmalige directie werd aangeboden. Ik kan me niet echt herinneren dat ik me ervoor heb aangemeld zo'n 53 jaar geleden, maar misschien heeft een goede superieur het voor mij heeft gedaan ?!
Echt een duidelijkheid hoe het precies zit is er kennelijk niet, Ik wel, Ton niet, Peter Pl. wel, Jos niet., Stuurman Mencke wel....terwijl we allen in diezelfde periode gevaren hebben !!
In ieder geval ben ik er blij mee...meer als eer en waardering en vooral om nog eens bekenden te kunnen ontmoeten tijdens de reünies op mijn "levensavond" . Wel is op zo'n reünie de zaal veelal gevuld met bontjassenboten personeel (civiele dienst) : Qua technici van de vrachtvaart/schepen is de groep veel kleiner en....na 1974 werd de toegang tot het fonds gestopt en wordt het aantal leden door versterving steeds kleiner.
NB het fonds heeft recentelijk ook geïnvesteerd in een nieuwbouw voor HAL pensionada's aan de Rijnhaven: het was ons te duur en wij zitten hier in Maassluis op een aanmerkelijk prettiger lokatie, tevens geldt voor ons dat je oude bomen beter niet meer kunt verplanten !!!

Groeten, Joop
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild »

Jos Linders schreef: 11 feb 2021 17:41 Hans, ik heb ook alleen pensioen van het BPK terwijl ik een oud collega sprak hier uit Nijmegen die ook pensioen had van de HAL, ik heb daar naar geinformeerd bij het HAL pensioenfonds. Het antwoord dat ik kreeg was dat als je een laag pensioen had van het BPK de HAL dat dan aanvult.

Groetjes, Jos Linders.
Hallo Joop en Jos,
Dank voor jullie schrijven. De grenzen welke ze trekken betreffende de toelage op het BPK pensioen blijft onduidelijk. Ligt wel aan een slechte conduitestaat! Dan maar geen bonussen, kerstpakketten en Luxus Cruisen.
De enigste vaart is naar Ameland en de Moezel. Is aan te bevelen en betaalbaar.

De beheerders van het Kombuis-Forum zeg ik ook dank voor het netjes en schoonhouden van het Forum, zodat de kleinkinderen de bootjes en plaatjes ook kunnen bekijken.

Groetjes Hans.
Lectori salutem
den lezer, heil.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos »

Daar doen we dat ook om, Hans :D Met zuh alluh !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jinny »

Bedankt voor de waardering Hans
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie