Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hans Reints schreef: 17 feb 2021 11:08 Heb ik nog ondergelegen om naar evt slachtoffers (die door de opendeuren waren gevallen) te zoeken.
Hallo Hans,
Was je in die tijd duiker bij de brandweer of zo; hoe diep was het daar?
Op bijgaande foto uit het Utrechts Archief kun je goed zien hoe het treinstel 2049 erbij lag over de Oude Haven.
Ik heb begrepen dat de brug niet geheel gesloten was. Nog een geluk dat de Bk-bak op de middenpijler terecht kwam.
De bakken zijn overigens weer geheel hersteld. Het treinstel was nog vrij nieuw.

ELT 2049 15-09-1980 Vlaardingen.jpg
ELT 2049 15-09-1980 Vlaardingen.jpg (89.59 KiB) 902 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander »

Eigenlijk was ik naar jou foto op zoek Paul.
Bedankt.
groeten
Jan van der Pluijm
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Het spoor

Bericht door Hans Reints »

Klopt, ik was toen duiker bij Brandweer Vlaardingen. Hoe diep het daar is dat weet ik niet precies, maar je kon er staande drinken. Gelukkig is er niemand uit de trein gevallen. Wel waren de tussen draaistellen onder de bak uit gevallen en lagen diep in de modder verzonken. Was nog een hele klus om de trein te bergen
Het ongeval kon gebeuren door dat de Mch een rood sein negeerde. De brug was nog niet helemaal gesloten en daardoor raakte de wielen het spoor bijster.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Gert Schouwstra »

Er zou daar bij de spoorbrug minimaal 3,40 meter water moeten staan.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

diep in de modder verzonken. Was nog een hele klus
Ja, nu wél :D
Ze hebben die dingen uitgegraven....

Pff, je zal maar in die trein hebben gezeten: da's voer voor spie-sepie-spi-mensen van de geestelijke gezondheid....

...misschien wel veel huwelijken uit voortgekomen, want velen hielden er een trouw-ma aan over..... :lol:
Maar zonder dollen: dat was een groot ongeluk !
Ik denk dat ik op zee zat of zo, want ik lees dit vlgs mij voor het eerst....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander »

Hier ging het met het spoor nog goed
Automaat 1904.jpg
Automaat 1904.jpg (45.83 KiB) 795 keer bekeken
Maar helaas was het schip geen lang leven gegund, net als de bemanning op een na

1914-09-18: Final Fate:
De spoorwegveerboot ss. 'Automaat' (1903) van de Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij, op weg van Grimsby naar Rotterdam geladen met steenkool, zinkt tijdens een zware storm op de Noordzee. Hierbij komen 16 opvarenden om het leven. Alleen de bootsman kan nog worden gered door een Zweeds schip.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Het spoor

Bericht door Otter »

Pff, je zal maar in die trein hebben gezeten: da's voer voor spie-sepie-spi-mensen van de geestelijke gezondheid....

...misschien wel veel huwelijken uit voortgekomen, want velen hielden er een trouw-ma aan over..... :lol:
Maar zonder dollen: dat was een groot ongeluk !
Ik denk dat ik op zee zat of zo, want ik lees dit vlgs mij voor het eerst....
Dit is de situatie nu nieuwe spoorbrug en nu rijd hier de metro en ook een schutsluis ik dacht in1989 gereed gekomen
0BFFFCEC-A693-4A28-8B6A-7125B49120C2.jpeg
0BFFFCEC-A693-4A28-8B6A-7125B49120C2.jpeg (183.47 KiB) 778 keer bekeken
Wie onder weg is, vorderd
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

peelander schreef: 18 feb 2021 17:53 1914-09-18: Final Fate:
De spoorwegveerboot ss. 'Automaat' (1903) van de Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij,
Dat lijkt niet echt op een spoorveerboot. Het ss Automaat was speciaal gebouwd voor kolenvervoer.
In 1905 en 1906 heeft het schip spoorwagons vervoerd van de Spoorweghaven in Rotterdam naar Londen. Ze waren gefabriceerd door RABA in Gyor, Hongarije en bestemd voor de London Underground. Hier een RABA-motorwagen.

Motorwagen London Underground 1905 RABA.jpg
Motorwagen London Underground 1905 RABA.jpg (82.2 KiB) 721 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander »

Hoi Paul, de omschrijving SPOORWEGVEERBOOT heb ik niet van mezelf, maar overgenomen van Marhisdata.
Dat ze kolen als lading vervoerde melden daar in de scheepsgeschiedenis ook.
Maar ja, ik vond het plaatje leuk, dus :D :D :D .......
groeten
Jan van der Pluijm
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Goed Jan, ik vind het ook een markant plaatje.
Maar het viel mij op dat die rijtuigen echt niet rijdend op de "Automaat" gekomen kunnen zijn. ;)

Die fabriek van RAAB heeft trouwens in die jaren ook een flinke bijdrage gehad aan de levering van de Amsterdamse Union-trams.
In 1902 verschenen de rijtuigen 15-38, gebouwd bij de Ungarische Waggon- und Maschinenfabrik A.G. te Raab (Györ). In later jaren sprak men wel van de “Raab Unions”. In 1903 leverde Raab de 39 als proefwagen met schuifassen met een radstand van 3000 in plaats van 1800 mm. Ook in 1903 kwamen de 50-99 uit de Hongaarse fabriek, in 1904 gevolgd door de 100-154.
Momenteel rijdt de motorwagen 72 nog als museumtram. Een oud beestje, maar flink opgeknapt.

Raab-Union nummer 72 bj1903 Havenstraat 18-09-2010.jpg
Raab-Union nummer 72 bj1903 Havenstraat 18-09-2010.jpg (114.49 KiB) 683 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie