Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

andes.jpg
andes.jpg (48.42 KiB) 1530 keer bekeken
+
ANDES (2) Build 1939 by Harland & Wolf Belfast voor de Royal Mail Lines
Grt: 26.689t
LxB 204x25.5mtr
1939 - 1945 In dienst als troepenschip voor de Britse marine
1959 - Omgebouwd tot cruiseschip
1971 - B.U. te Ghent

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Columbus.jpg
Columbus.jpg (96.94 KiB) 1408 keer bekeken
+
COLUMBUS
Nog een cruiseschip dat wordt gesloopt!
Het cruiseschip COLUMBUS heeft onlangs Griekenland verlaten en is nu op weg naar Alang in India. Het wordt de laatste reis voor dit cruiseschip. Gebouwd in 1988/89 door Chantiers de l'Atlantique in Saint Nazaire, Frankrijk en in gebruik genomen als STAR PRINCESS, voer het cruiseschip voor de Britse Cruise & Maritime Voyages tot het uitbreken van de coronapandemie. Met de pandemie kwam het einde voor CMV. De COLUMBUS bleek met een openbare verkoop aan de sloop te zijn ontsnapt. Maar nu zal deze meer dan 30 jaar oude liner toch ook eindigen op het strand in Alang.
1988 - FAR MAJESTY (Sitmar)
1989 - STAR PRINCESS (Princess Cruises)
1997 - ARCADIA (P&O Cruises)
2003 - OCEAN VILLAGE
2010 - PACIFIC PEARL (P&O Australia)
2017 - COLUMBUS (CMV)
2021 - B.U. te Alang (Momenteel onderweg van Griekenland - India via Suez Canal)
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog een oudere COLUMBUS
columbus 1922.jpg
columbus 1922.jpg (43.21 KiB) 1268 keer bekeken
+
COLUMBUS 1922 Gebouwd bij de Schichau werf Danzig voor de NL(=Norddeutsche Lloyd)
Grt 32.354t
LxB 230x25mtr
1939 tot zinken gebracht door de Britse Marine op een 400 mijl uit de kust van Virginia (Usa).
Passagiers en bemanning (576) gered door de USA TUSCALOOSA
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

ORONSAY
oronsay_.jpg
oronsay_.jpg (48.38 KiB) 1127 keer bekeken
oronsay.jpg
oronsay.jpg (56.55 KiB) 1127 keer bekeken
Hier te Brisbane
Built 1950 voor P & O Orient Lines B.U. 1975 te Kaohsiung

en haar zusje
ORCADES
orcades.jpg
orcades.jpg (40.73 KiB) 1127 keer bekeken
Built 1947 B.U. 1973 te Kaohsiung

Beide schepen in die Orient "corn" kleur ingezet op de UK - Australie dienst via Suez Canal
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

conte di savoia.jpg
conte di savoia.jpg (63 KiB) 1031 keer bekeken
+
CONTE DI SAVOIA 1932 Built by Cantieri Riuniti dell'Adriatico Triest voor de New Italia Line (Europa - Usa service)
Grt 48.502t
LxB 248x30mtr
B.U. 1950
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

batory.jpg
batory.jpg (61.9 KiB) 930 keer bekeken
+
BATORY 1935 Built by Cantieri Rianti dell'Adriatico Monfalcone Trieste voor de P.O.L.
Grt 14.287t
LxB 160x22mtr
2x Sulzer 2SSA 9 cylinder
1981 - B.U. te HongKong
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Fluks »

Een beroemd schip uit wo 2.Groet,Arie.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

een beroemd schip uit wo 2
Naar aanleding van Fluks zijn reactie hier nog een aanvulling betreffende de BATORY

++
Ms BATORY was een Pools passagiers schip, genoemd naar Stefan Batory, de zestiende-eeuwse koning van Polen. Ze was het zusterschip van MS PILSUDSKI. Na de geallieerde oorlogsdienst, waarin ze voornamelijk voor de Britten opereerde, werd ze in 1951 het vlaggenschip van de Polish Ocean Lines en de Poolse koopvaardijvloot.
Gdynia America Line (Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe, GAL), een Pools-Deens partnerschap gevestigd in Gdynia, werd in 1934 opgericht als opvolger van Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO), een onderneming die oorspronkelijk was gericht op het vervoeren van Poolse migranten naar de VS. Het verlegde zijn focus naar vrijetijdsreizen en besloot daartoe een nieuw schip in gebruik te nemen.
De BATORY werd gebouwd in 1934–1935 op de Cantieri Riuniti dell'Adriatico Monfalcone-scheepswerf in Triëst, onder een regeling waarbij een deel van de commissie werd betaald in zendingen van steenkool vanuit Polen.
Ze behoorde tot de bekendste Poolse schepen aller tijden. Ze werd te water gelaten op 3 juli 1935. Ze werd aangedreven door twee Sulzer-dieselmotoren die twee schroeven aandreven die haar een snelheid van 18 knopen gaven. Ze begon in mei 1936 met lijndiensten op de route Gdynia - New York en had in 1939 al meer dan 30.000 passagiers vervoerd.

Gemobiliseerd bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, diende ze als een troepenschip en een hospitaalschip door de geallieerde marine voor de rest van de oorlog. In 1940 vervoerde ze geallieerde troepen naar Noorwegen. Ze werd ook gebruikt voor het in het geheim verschepen van veel waardevolle Poolse schatten naar Canada voor bewaring. Ze nam eind mei begin juni deel aan de evacuatie van Duinkerken en nam 2.500 mensen aan boord. Later vervoerde ze maar liefst 6000 mensen in één evacuatie. In juni - juli vervoerde ze in het geheim een groot deel van de goudreserves van het Verenigd Koninkrijk (£ 40 miljoen) van Greenock, Schotland naar Montreal, Canada voor bewaring. Op 4 augustus 1940 verliet ze Liverpool met konvooi WS 2 (Winston's Specials) en evacueerde 480 kinderen naar Sydney, Australië, onder leiding van de Children's Overseas Reception Board tot de oorlog voorbij was. Ze voer via Kaapstad, India, Singapore naar waar ze 300 troepen had vervoerd en Sydney. De reis was een gelukkige geweest, met zoveel muziek en gelach dat de Batory “The Singing Ship" werd genoemd en het onderwerp was van een boek met dezelfde naam.
Ook was ze betrokken bij de geallieerde invasie van Oran, Algerije in 1942. Datzelfde jaar nam ze troepen mee naar India en nam ze deel aan de bezetting van Sicilië en Zuid-Frankrijk, waar ze het vlaggenschip was van generaal Jean de Lattre de Tassigny. Ze werd verschillende keren aangevallen vanaf de grond en vanuit de lucht, maar wist aan ernstige schade te ontsnappen.

Ze werd ook “The Lucky Ship” genoemd vanwege haar militaire carrière tijdens de Tweede Wereldoorlog en was een zusterschip van de minder bedeelde PILSUDSKI die in november 1939 voor de oostkust van Schotland zonk.
In 1946 keerde ze terug naar het naoorlogse Polen waar ze een verbouwing onderging en daarna haar oude dienst hervatte. Van mei 1949 tot januari 1951 was ze het onderwerp van verschillende politieke incidenten waarbij Amerikaanse haven- en scheepswerfarbeiders in de Verenigde Staten weigerden haar lading te lossen of het schip te onderhouden.
Na deze incidenten werd ze teruggetrokken van de Noord-Atlantische route, opgeknapt in Hebburn voor dienst in de tropen, en voer ze vanaf augustus 1951 van Gdynia via Southampton, Gibraltar, Malta, Suez, Aden naar Bombay en Karachi. In 1957 keerde ze terug naar de Noord-Atlantische dienst. Ze bleef in dienst tot 1971, toen ze werd ontmanteld in Hong Kong.
Ze werd vervangen door een groter schip, de STEFAN BATORY, die opereerde van april 1969 tot 1988.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

cap arcona.jpg
cap arcona.jpg (74.87 KiB) 695 keer bekeken
+
CAP ARCONA 1927 - 1949 van de Hamburg Süd Company ingezet o.a. voor de Hamburg - Buenos Aires service
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door kabo »

giulio-cesare_orig.jpg
giulio-cesare_orig.jpg (107.95 KiB) 594 keer bekeken
ms. Giulio Cesare Italia S.A.N. Genua, bwj. 1950 20 x 26.6 x 8.5. 2 Fiat motoren 37000 pk 23.3 kn. sloop 1973 La Specia.
gr. Bas


Plaats reactie