Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door jdbvos »

Precies, daarom vroeg ik ook welke boot dit was: hij leek op de Geep... En omdat er op een ander topic vragen over die Geep waren....
Suid Afrika..... Da's wat anders als naar IJsland-of-zo... Als het aardmagnetisme nou was omgepoold, hadden ze wél die koers gevolgd :lol:
Oost, west...ook best

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Geep »

Woon al jaren en jaren, niet meer in IJmuiden? Ben gebleven tot de laatste snik.
Ons pand Pres. Steijnstraat; 7 rood werd als laatste gesloopt.
Vrgr. Geep!
Patru (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Patru (R.I.P) »

kabo schreef: 19 feb 2021 19:46Oud plaatje van IJmuiden met o.a. de Simson en een gehuurde Goedkoop boot met kleuren van Wijsmuller in de schoorsteen.
Mooi zicht op die baileybrug voor de zuidelijke sluizen. Die brug heeft daar maar kort gelegen, een jaar of 5 meen ik.

In Alle Hens 1957-1 kwam ik nog een plaat tegen van de sleepboot Rustom, op 31 juli 1956 uitgebracht door Wijsmuller.
Fraaie sleepboot.

Rustom-foto.jpg
Rustom-foto.jpg (80.04 KiB) 1664 keer bekeken
Rustom-tekst.jpg
Rustom-tekst.jpg (72.19 KiB) 1664 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door jdbvos »

Sleepboten kunnen heel oud worden, bewijst de hoeveelheid rondscharrelende hoeveelheden ervan...
Maar voor een dergelijke boot, heb ik het vermoeden dat 65 jaar een bruggetje te ver is....
Maar je weet maar nooit ! Voor hetzelfde geld is ze door die Pakistaanse marine gepamperd en gepoederd, en sloft ze nog steeds rond met haar Crossley.... Alhoewel, een Crossley......?? mmmm....Naaaaah, bestaat niet....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Drentenier »

Alhoewel, een Crossley......?? mmmm....Naaaaah, bestaat niet....
Toch wel, Jan ;)
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossley
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door jdbvos »

Ik bedoelde een Crossley scheepsdiesel van 65 jaar oud, Hans. :D
Dat Crossley's vroeger veel in bussen stonden, zoals ook Cummins, is een apart verhaal...
Askmenievergis waren dat ook merken van bussen en vrachtwagens, geloof ik.... Maar dat weten ze op andere topics wel weer...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door v+d »

Maarse en Kroon uit Aalsmeer reed onder andere met prachtige Crossley bussen!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door v+d »

Crossley Premier bouwde wel scheepsmotoren en stationaire motoren en ook met grote vermogens, zelfs met opladen d.m.v. turbo.
Dus zoek onder Crossley Premier en je vindt dat het zomaar mogelijk is dat in dat sleepbootje een 500 pk of grotere Crossley stond.
Ze waren een tijd de eerste die motoren voor zware olie leverden.
De samenwerking later met Pielstick deed ze geloof ik de das om.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door jdbvos »

Ik heb alleen gehoord van Crossley's in binnenvaartschepen, en die berichten waren altijd vrij negatief
Maar ik ken ze niet persoonlijk, en heb ze zelfs nog nooit gezien....
Maar ik meen dat ze tot 1250 pk gingen, bij iets van 650 klappen, of zo...
Ik zal die linkjes eens volgen; wie weet leert men weer wat
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Voor hetzelfde geld is ze door die Pakistaanse marine gepamperd en gepoederd
WAT.... voor geest-verruimende druppeltjes zit er teugenswoordig bij jou door die heeeerlijke Grunninger Cappucijners met rijst en die lekkere spekkies Jan??? Een Crosley in een mooi scheeepie uut Meppel in 1965!!...IN Pakistan en dan " gepamperd en gepoederd" :lol:
In die 1960tiger jaren heppik o.a. een stiefkwartiertje het grote genoegen gesmaakt om wat op en neer te pendelen tussen Ras Tanurah en Karachi met bakkies peut... ben d'r zelfs nog ooit een afgelost warempel....in de dagen dat aflossen" East van Suez" eeen GIGA uitzondering was!
DE rampzalige consequenties van het Koloniale gedrag van onze beste buren " van dat grote eiland voor de Nederlandse kust! :lol: in India...waren er destijds nog heeel goed zichtbaar... honderd duizenden aanhangers van Mohammed als landverhuizers van het hele Indiase kontinent woonden daar destijds nog steeds op straat in kartonnen dozen en ik zag o.a.met me eigenste ogen dat s'ochtends de doden werden opgehaald met een ouwe vrachtauto zonder motor getrokken door een kameel... die arme drommels "zagen er sowieso al uit als verdord brandhout" en zoo werden ze ook achterop die verpekelde vrachtauto geflikkerd :( :(
Zoals Jan V&D vaak zegt... " Vroegaah was lang niet alles beter" en zeker niet in Pakistan destijds!!!!
ALHOEWEL!!!....Ik herinner me plotsklaps dat de Nederlandse Consul daar een BBQ gaf EN destijds 2 hele fraaie dochters had!!!Ik heb ze toen later nog persoonlijk uitgelegd HOE zo'n grote Diesel van Ome Cor werkt!!! :lol: :D :mrgreen: :roll: Scheelde wel dat destijds mijn haar nog zwart was :mrgreen:
Om nou eventjes 100% transparancy te bezigen... dat was dus op 24 Augustus 1968 van de " Forest Town".. er kwam toen een nieuwe assitent a/b die even in de MK ging kijken waar ie bekant van z'n stokkie ging van de hitte en TER plekke bij de ouwe de zak nam voooor wij -de ouwe ploeg- van het schip waren. Ik kwam op 15 November daarna weer in Durban a/b en hij ging naar huis... Ik wordt verkeersleider zei tie!! :mrgreen:
NIET tegen Abeltje eggen!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie