Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Vallende brokstukken in Meerssen: vliegt de luchtvaart te lang door met oude toestellen?
=============================================================================
Dit weekeinde ontploften kort achter elkaar motoren van twee oude Boeings. De vliegtuigen landden veilig, maar op de grond in Meerssen (Limburg) en in Denver (Colorado) regende het brokstukken. Vormen oude vliegtuigen een risico?
21 februari 2021, 19:22
schade aan een auto.jpg
schade aan een auto.jpg (32.08 KiB) 1032 keer bekeken
Twee lichtgewonden en gaten in autodaken. Meerssen in Zuid-Limburg werd zaterdagmiddag opgeschrikt door hete stukken metaal die uit de hemel vielen. Die waren afkomstig van een vrachtvliegtuig, dat kort daarvoor was opgestegen van Maastricht Aachen Airport voor een vlucht naar New York. Een van de vier motoren van de Boeing 747-400F vloog in brand en viel uit elkaar.
Diezelfde dag vonden inwoners van Broomfield, een kilometer of dertig van Denver, in hun voortuin de beschermkap van een vliegtuigmotor. Het onderdeel van 2,5 meter in doorsnee was rakelings langs hun huis en auto gevallen. Luttele momenten daarvoor had het nog vastgezeten aan een Boeing 777-200 van United Airlines, die met 241 inzittenden was vertrokken van Denver International Airport.
De 747 week uit naar Luik. De 777 maakte rechtsomkeert naar Denver. Beide toestellen maakten een veilige landing. Vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze door kunnen vliegen op één motor, of drie zoals bij de 747.

Wat de vliegtuigen gemeen hebben is dat ze er al heel wat jaartjes in de lucht hebben opzitten. De 747 is dertig jaar oud en is van Longtail Aviation, een maatschappij op Bermuda die zich twintig jaar lang toelegde op privévluchten. In 2019 begaf het bedrijf zich ook op de markt voor vrachtvluchten. Daarvoor kocht het drie tweedehands 747-vrachtvliegtuigen.
De 777-200 die boven Denver in de problemen kwam is 21 jaar oud. Daarmee behoort het toestel tot de oudste van de vloot van United Airlines, die rond de 800 toestellen telt. Die hebben gemiddeld leeftijd van 16 jaar, aldus de website Airfleets.
Zijn ze zulke ‘ouwetjes’ wel veilig? Onder piloten en vliegtuigmonteurs gaat de grap dat als een leek die vraag stelt, het antwoord luidt: ‘Hoe denkt u dat-ie zo oud is geworden?’

Verschillen in luchtdruk
Toestellen van 20, 25 en 30 jaar oud zijn geen uitzondering. Vliegtuigen worden ‘overbuilt’, zoals dat heet. Ze worden steviger gemaakt dan strikt noodzakelijk is, omdat ze intensief worden gebruikt en tijdens een vlucht blootstaan aan grote verschillen in luchtdruk, wat extra eisen stelt aan de kwaliteit van alle onderdelen.
Luchtvaartmaatschappijen sturen vliegtuigen pas met pensioen als de onderhoudskosten niet meer zijn te verantwoorden, maar vooral omdat nieuwe toestellen veel minder brandstof verbruiken. De kerosinerekening is samen met de personeelsuitgaven de hoogste kostenpost voor een maatschappij.
De coronacrisis heeft ertoe geleid dat bedrijven sneller afscheid nemen van hun oudere toestellen. Dat geldt evenwel niet voor vrachtvliegtuigen. Daar wordt in veel gevallen langer mee doorgevlogen, omdat er door de reisrestricties minder passagiersvluchten zijn. Zo’n beetje de helft van alle luchtvracht – van tulpen tot iPhones, maar ook luchtpost – wordt vervoerd in de buik van vliegtuigen die zakenlieden naar Londen vliegen en vakantiegangers naar Valencia.

Of ze nu oud of nieuw zijn, vliegtuigen verliezen soms onderdelen. Dat gebeurt geregeld. In 2018 meldde het ministerie van Transport in Duitsland dat in de tien jaar daarvoor ruim 400 onderdelen van vliegtuigen waren gevallen, in ruim 350 gevallen van militaire toestellen. Het ging veelal om schroefjes en afdekplaatjes, maar de Duitse luchtvaartinspectie registreerde ook de val van een brandstoftank van zes meter lang en een stuk motorbehuizing van 12 kilo.

Rompdeel zoek
Zoals voor alles in de luchtvaart is er een acroniem voor dit soort incidenten: TFOA, Things Falling-off Airplanes. Fabrikanten Boeing en Airbus gebruiken liever de eufemistische aanduiding Parts Departing from Aircraft (PDA). Begin deze maand meldde de Onderzoekraad voor Veiligheid (OVV) dat het op zoek is naar zo’n PDA. Het gaat om een rompdeel dat van een KLM Boeing 747-400F is gevallen, kort nadat het toestel van Schiphol was opgestegen. De speurtocht loopt nog.

Bron: De Volkskrant

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Emirates B777 wijkt uit naar Amsterdam
emirates flight EK201.jpg
emirates flight EK201.jpg (32.98 KiB) 1032 keer bekeken
Een Boeing 777 van Emirates is vandaag om twee uur uitgeweken naar Amsterdam. De reden hierachter is nog onduidelijk.
De Boeing 777 was onderweg van Dubai naar New York. Totdat het vliegtuig boven het Verenigd Koninkrijk opeens uit moest wijken naar Amsterdam. Hier is het vliegtuig veilig geland. Uit voorzorg is de brandweer uitgerukt.

Bron: Up in the sky 21/02/2021
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vliegmachines

Bericht door Jinny »

Ik meen me te herinneren dat het einde van de Concorde ook veroorzaakt is door een deels uit elkaar flikkerende Boeing...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

De naam zal dan misschien ook worden veranderd in simpel 'boing'....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vliegmachines

Bericht door peelander »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Washington 22/2/2021
Opnieuw dus een crisis bij Boeing, nu om de 777. Het Verenigd Koninkrijk sluit haar luchtruim en het bedrijf laat wereldwijd vliegtuigen aan de grond.
Door een motorontploffing hebben luchtvaartmaatschappijen vluchten stopgezet na incidenten in de VS en Nederland.
Luchtvaartmaatschappijen hebben tientallen oudere Boeing 777-vliegtuigen geïmmobiliseerd na het uitvallen van de motor van een Pratt & Whitney-motor die in brand vloog, waardoor brokstukken over de buitenwijken van Denver werd verspreid - wat de Amerikaanse toezichthouders ertoe aanzette om noodinspecties aan te vragen.

Hier onder de Boeing 777 van United Airlines met 231 passagiers en 10 bemanningsleden aan boord terug kerend naar Denver.
united 777 boeing.jpg
united 777 boeing.jpg (19.82 KiB) 916 keer bekeken
Foto vanuit het vliegtuig van de brandende motor
united 777 boeing (2).jpg
united 777 boeing (2).jpg (26.47 KiB) 916 keer bekeken
Het is weer een crisis voor de Amerikaanse fabrikant, na de problemen met de Boeing 737 Max, die bijna twee jaar aan de grond bleef, na twee ongevallen waarbij meer dan 300 mensen omkwamen en pas eind vorig jaar weer mocht vliegen.
United Airlines stopte de vluchten van 24 van haar vliegtuigen na het incident met een van haar toestellen in het weekend, nadat de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) opdracht had gegeven tot controles van de turbinebladen (of schoepen) van de PW4077-motoren.

Het Japanse Ministerie van Transport heeft maandag vluchten van vliegtuigen met een zelfde motor stop gezet, terwijl Korean Air Lines en Asiana Airlines hun vliegtuigen ook aan de grond houden.
Wat er nu precies met die 777 van de Emirates, die zondag uitweek naar Amsterdam, aan de hand was is nog niet bekend gemaakt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door jdbvos »

Ik heb zo het vermoeden dat de diverse managementen een ietsje teveel hebben bezuinigd op toezicht en onderhoud...
Die P&W-motoren hebben jaaaaren probleemloos gedraaid, totdat (door Corona ?) de inkomsten terugliepen, en de bonussen verlaagd dreigden te worden, en er dus gigantisch moest worden bezuinigd -uiteraard onderin de organisatie....
Ik denk ff hardop, hoor....
Ik denk verder zomaar, dat P&W de zwartepiet toegeschoven zullen krijgen, want dan betaalt de verzekering....
Als het 'nalatigheid' aangetoond wordt, moeten er -tot in de overheidsgelederen van toezichthouders toe- koppen rollen, en gaat de verzekering de schade verhalen.
En personen in die functies en die Tera-salarissen, gaan dát niet toelaten, natuurlijk...
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegmachines

Bericht door Gert Schouwstra »

Emirates EK201 dacht een brandstoflek te hebben ontdekt, Na een veiligheidslanding op Schiphol is het toestel gecontroleerd. Er is geen lek aangetroffen.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@Gert Schouwstra
Dank voor de aanvulling. Kon er hier niets over vinden
=
26 febr. 2021
Een Boeing 777 maakt noodlanding vanwege motorstoring in Rusland
===========================================================
Het probleem doet zich een week na de explosie van de motor in de VS voor
Een Boeing 777 van de luchtvaartmaatschappij Rossiya Air moest vrijdag (26) een noodlanding maken in Moskou, Rusland, na een storing in een motorsensor.
boeing 777.jpg
boeing 777.jpg (32.47 KiB) 737 keer bekeken
Tijdens de 4520 vrachtvlucht Hong Kong-Madrid werd een storing van de motorregelsensor gedetecteerd en de bemanning besloot een noodlanding te maken in Moskou ", aldus het bedrijf in een verklaring.

Het bedrijf zei ook dat de landing soepel verliep en dat hetzelfde vliegtuig uren later doorging naar Spanje.

Rossiya Air heeft echter niet gezegd welk model van de motor, dat wil zeggen, het is niet mogelijk om te weten of het hetzelfde type is dat een week geleden een probleem had in Denver, in de Verenigde Staten.

Persbureau AFP zegt dat het Russische bedrijf alleen GE90-motoren gebruikt, maar de informatie is niet officieel bevestigd.

Op de vlucht van United Airlines vloog de Pratt & Whitney PW4000-112-motor midden in de lucht in brand en dwong de piloten een noodlanding te maken. Na het probleem gaf de Federal Aviation Administration (FDA) opdracht tot inspectie van alle Boeing 777's die dit model gebruiken.

Boeing zelf had luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het model 777 met de specifieke motor aan de grond te houden totdat het onderzoek was afgerond.
boeing 777 schade aan motor.jpg
boeing 777 schade aan motor.jpg (34.58 KiB) 737 keer bekeken
=
MEERSSEN - Het zit de inwoners van het Zuid-Limburgse Meerssen niet mee. Vorig weekend vielen er motoronderdelen van een Boeing 747 op het dorp, waardoor twee mensen gewond raakten, en deze vrijdag heeft een vliegtuig enkele dakpannen van het dak geblazen.

Tijdens de landing van een vliegtuig zijn er dakpannen losgeraakt en op straat terechtgekomen. Er zijn geen gewonden bij het incident”, zo laat de Veiligheidsregio Zuid-Limburg weten.

Het gebeurt vaker dat er in de dorpjes rondom Maastricht Aachen-Airport dakpannen worden weggeblazen door de vortex van een laag overvliegend vliegtuig. De luchthaven zorgt er dan voor dat de schade zo snel mogelijk gerepareerd en betaald wordt.

Rondom Schiphol is het probleem van vallende dakpannen sterk verminderd door speciale haken aan de dakpannen te bevestigen die ze beter op hun plek houden.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Vliegmachines

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Ondanks miljardenverlies breidt KLM vloot uit met nieuw type toestel
26 februari 2021,
Klm Embraer E195-E2.jpg
Klm Embraer E195-E2.jpg (34.97 KiB) 684 keer bekeken
SCHIPHOL - Ondanks de malaise die de coronacrisis voor KLM met zich meebrengt, heeft de maatschappij een nieuw type toestel aan de vloot toegevoegd: de Embraer 195-E2. Na een vlucht vanuit Brazilië landde de eerste KLM Cityhopper van dit type vanmiddag rond 17.15 uur op Schiphol.

Net als KLM's Embraer 190's en 175's is de 195-E2 is gebouwd in de Braziliaanse stad São José dos Campos. Om Schiphol te kunnen bereiken heeft het toestel twee tussenstops gemaakt: in Recife in het noordoosten van Brazilie en op Tenerife. Op Schiphol-Oost wordt de E2 de komende dagen gereed gemaakt voor de eerste Cityhopper-vlucht naar Warschau.
Met een aanzienlijk deel van de Boeing 737-vloot die stilstaat is de Embraer hét nieuwe werkpaard van KLM geworden. Omdat er minder vraag is naar tickets zijn de kleinere Embraers aantrekkelijker om vaker voor de Europese routes in zetten. De Braziliaanse vliegtuigen zijn zuiniger. Bovendien voorkomt KLM zo dat er te veel met voor de helft gevulde Boeing 737's wordt gevlogen. In een Boeing 737-800 van KLM is plaats voor 186 passagiers. De nieuwe Embraer 195-E2 heeft 132 zitplaatsen.

+++
AMERIKAANSE NIEUWKOMER BREEZE AIRWAYS KRIJGT GROEN LICHT

24 februari 2021 Foto: Breeze Airways
breeze airways.jpg
breeze airways.jpg (19.78 KiB) 684 keer bekeken
WASHINGTON - De lancering van de Amerikaanse nieuwkomer Breeze Airways is een stap dichterbij. De maatschappij heeft voorlopig groen licht gekregen van het ministerie van Transport om dit voorjaar de vliegoperatie op binnenlandse routes te starten met maximaal 22 vliegtuigen.

De komende twee weken kan er nog protest worden aangetekend tegen het besluit. Wanneer er geen gegronde bezwaren worden ingediend lijkt niets de start van Breeze Airways nog in de weg te staan.

Breeze Airways, opgericht door luchtvaarttycoon David Neeleman, zou vorig jaar al van start gaan maar stelde haar lancering door de coronacrisis uit tot 2021. De eerste toestellen in Breeze-kleuren stonden al klaar.

In eerste instantie zal gevlogen worden met enkele geleasede Embraer 190’s en 195’s. De vloot zou geleidelijk moeten groeien tot 22 vliegtuigen. Breeze is van plan om de gehuurde Embraers over enkele jaren te vervangen door zestig gloednieuwe Airbus A220-300’s.

Over het routenetwerk is momenteel nog niets bekend. Eerder heeft Breeze Airways verklaard zich te willen concentreren op bestemmingen in het oostelijke deel van de VS.

Oprichter en CEO David Neeleman stond eerder aan de wieg van succesvolle luchtvaartmaatschappijen als JetBlue en het Braziliaanse Azul.


Plaats reactie