Wie weet ?
Het is een zusterschip van de ALTAIR, Deze schepen zijn in de jaar 90 verkocht door het loodswezen.
De Altair vaart nu rond , nadat het is omgebouwd tot een lux jacht, in het gebied rond Nieuw Zeeland.
Wat ik mij kan herinneren, is de Spica toen ook omgebouwd tot jacht, maar waar hij gebleven is, weet ik niet.
Gr. Winston
De Altair vaart nu rond , nadat het is omgebouwd tot een lux jacht, in het gebied rond Nieuw Zeeland.
Wat ik mij kan herinneren, is de Spica toen ook omgebouwd tot jacht, maar waar hij gebleven is, weet ik niet.
Gr. Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
http://www.powerandmotoryacht.com/megay ... ndex8.html
Navond Frans,
Hier een link waar de naam Spica en nog een voormalige loodsboot op voorkomen.
Zouden in de Carib en Middelandse zee, voorkomen.
Ikzelf zou er een preferen in de wat duurde segmenten van de markt, lijkt me een goede investering.
Groet Nico.
Navond Frans,
Hier een link waar de naam Spica en nog een voormalige loodsboot op voorkomen.
Zouden in de Carib en Middelandse zee, voorkomen.
Ikzelf zou er een preferen in de wat duurde segmenten van de markt, lijkt me een goede investering.
Groet Nico.
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Volgens mijn informatie heeft de Loodsboot Altair nu een geheel andere naam ( welke??).
Het schip dat op de foto staat heeft ook de Italiaanse vlag, hetgeen volgens mij ook niet klopt.
Zoals al gezegd, zij vaart nu "down under", dus rond Nieuw Zeeland en Australië.
Ik ben ook nog vrijwilliger in het Zee en Haven Museum in IJmuiden, en daar wilden we een model van de Altair laten bouwen. De tekeningen zijn echter met het schip mee verkocht en niet meer te achterhalen.
Daarom is besloten een model van de M-klasse loodsboten ( Menkar en Markab) te laten bouwen. Deze lijken zeer veel op de Altair klasse.
De Menkar en Markab zijn nog steeds operationeel voor Vlissingen en Hoek van Holland, maar zullen binnenkort worden vervangen door de Swath vaartuigen. Dan zullen de laatste karakteristieke loodsboten verleden tijd zijn.
Gr. Winston
Het schip dat op de foto staat heeft ook de Italiaanse vlag, hetgeen volgens mij ook niet klopt.
Zoals al gezegd, zij vaart nu "down under", dus rond Nieuw Zeeland en Australië.
Ik ben ook nog vrijwilliger in het Zee en Haven Museum in IJmuiden, en daar wilden we een model van de Altair laten bouwen. De tekeningen zijn echter met het schip mee verkocht en niet meer te achterhalen.
Daarom is besloten een model van de M-klasse loodsboten ( Menkar en Markab) te laten bouwen. Deze lijken zeer veel op de Altair klasse.
De Menkar en Markab zijn nog steeds operationeel voor Vlissingen en Hoek van Holland, maar zullen binnenkort worden vervangen door de Swath vaartuigen. Dan zullen de laatste karakteristieke loodsboten verleden tijd zijn.
Gr. Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
wie kan mij vertellen
Hoi Frans,
Heb die dingen weleens zien varen en heb er een dag of vier
op "gewoond"
Dat was op het meer van Kariba in Zimbabwe.
Ideaal om te vissen en gelijk zwemmen volop drank aan boord
en die jongens hadden voorin een stuurwiel en ergens in dat ponton stond een motor.
Gr uit Breda Cor
Heb die dingen weleens zien varen en heb er een dag of vier
op "gewoond"
Dat was op het meer van Kariba in Zimbabwe.
Ideaal om te vissen en gelijk zwemmen volop drank aan boord
en die jongens hadden voorin een stuurwiel en ergens in dat ponton stond een motor.
Gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Frans, rode en groene tonnen geven de vaargeul aan. Deze 'cardinale' ton geeft een wrak of een ander obstakel aan. De kegels bovenop wijzen naar elkaar, d.w.z. dat de ton aan de westzijde van het obstakel ligt en dient aan de westzijde gepasseerd te worden.
Groeten Wim.
Groeten Wim.
Eat your pie, before you die !