Mijn belevenisse op de VL 97 Prinses Juliana 1957/1958

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
Ik blijf er stilletjes van genieten.
Bij het zien van die foto's en het lezen van jouw verhalen ruik ik de geur weer die op die schepen hing. :wink:
Dat een tankerkapitein als prenter meeging...
Lijkt mij een heel goed idee om zelf weer een reisje als prenter te gaan maken.
Zal eens een babbeltje maken met Jaap van Duin :wink:
Op twaalfjarige leeftijd was ik prenter op de KW 98.
En 50 jaar later weer als prenter gaan varen. :)
Die bekende cirkel die zich sluit. :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja Jos dat van die tanker kaptein is echt gebeurd als ik het goed heb was
die kaptein bij de Esso en nu ik hier toch bezig ben er is een viadeo in de
handel over de stoomlogger anno 1922 hierin wordt ook het werk aan
boord weergegeven een mooie interessante video heel toevallig staat op
de voorzijde de VL 114 maar dan in de gedaante hoe deze in 1922 er uit
zag ik plaatst een scan van deze video hieronder en bij mijn weten is
deze nog steeds te koop ook in het visserij museum dacht ik ik heb deze
video al enige jaren het enige wat ik van deze video vind is het muziekje
niet zo mooi is maar dat moet de film vvan vroeger jaren voorstellen.

Ook staan er hele mooie interessante oude opnames op van de Trawlers
van IJmuiden de haven en al zijn aspecten dus een film voor
IJmuidenaren en Vlaardingers een liefhebbers.

Afbeelding

Maar Jos ik zou ook best wel eens op zo'n vissersboot willen zien hoe het
er nu aan toegaat maar vroeger kon je makkelijker als prenter mee als
nu denk ik met al die nieuwe regelingen en wetten van nu.

Cor Boer
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Cor, je kan nog steeds mee, alleen moet je er nu voor betalen, maar dan niet als prenter, maar als passagier. Wat is trouwens het verschil tussen die twee ?
Kijk maar eens op onderstaande site.

http://www.fishevent.nl/

Ik geniet nog steeds van je verhalen en hoop dat je nog een tijdeje doorgaat.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Willem

Ik heb het adres genoteerd even het verschil waar je het over had.
Op de visserij van waar ik over schrijf had je geen hutten maar sliep je
in de zelfde vooronder of achterin als de bemanning en ook het zelfde
eten en dus omstandigheden en had je ook geen privacy zo ervaarde je
dus het echte leven als het aan boord was.
Maar ja in al die jaren is er veel veranderd zo ook de accomodatie.
Maar een prenter ging mee op zo'n reis en daar hoefde niet voor betaald
te worden en ook niet aangemonsterd het was dus iemand die niet op een loonlijst stond.
In de meeste gevallen waren het jongens die dit eens mee wilden maken
maar er gingen ook ouderen mee de laatste jaren zoals op de VL 97.
Een passagier is een persoon die voor een trip betaald en dus
geregistreerd staat, ook zal het een en ander juridisch anders zijn.

Maar in iedergeval hartelijk dank voor je mail

Groeten Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

No 4


Op de foto onder heb ik een mostertpot op de twee foto's aan dek
stonden er twee an aan de railing liep een geleider voor de staalkabel
naar de achter galg.

Afbeelding

Hieronder uitvergroot

Afbeelding

Dus via deze geleiders ofwel mostertpotten liep een staaldraad naar de
voorgalg en een andere mostertpot naar de geleider aan de verschanzing
naar de achter galg.

In 1957 gingen we de eerste trawl reis maken op de visgronden
aangekomen werd de trawl klaar gemaakt om uit te zetten.

Op de foto onder ziet u dat ze bezig zijn met de trawl een kleine
reparatie maar in ieder geval ziet u het trawlnet.
Op de foto links ziet u schipper Fer van Schoor bezig en ik sta er met dat
doppie op m'n hoofd.

Afbeelding

De trawl werd uitgezet en het schip voer met behoorlijke snelheid vooruit.
De staalkabels van beide trommels rolde uit en achter de wich stonden
twee man om de remmen van de trommels te bedienen als de juiste
lengte uit was.

Hieronder heb ik aangegeven waar de remmen van de trommels zaten
en ik heb ook aangegeven waarde kabel omgaat om de sliphaak naar
binnen te halen voor later.

Afbeelding

De trawl was uit en de staalkabels waren ook op lengte uit en dus
werden de remmen van de trommels aangedraaid om deze te doen
stoppen.
Op het achterschip werd een een haak over de staalkabel gegooid om
dezer in het slipblok te doen, twee matrozen stonden voor de winch
om deze haak via een staaldraad aan te trekken(op de winch heb ik
aangegeven sliphaal en om die rol ging de staal draad.
De staalkabel was de het sliphaak naar het slipblok getrokken en in het
slipblok gedaan en vergrendeld.
De twee matrozen haalde de draad los van de Winch en liepen naar het
gangboord.
Opeens een grote klap en de matrozen schrokken zich wezeloos de
mostertpot de de kabelgeleide naar de rol van het achter schip was
ineens finaal uit het dek geslagen, hadden die matrozen daar nog
gestaan dan waren zij op slag dood of doormidden gesl;agen geweest.
Deze mostertpot zat met 24 bouten in het dek vast en dus niemand
begreep hoe dit kon gebeuren.

Ik ben geen echte tekenaar maar heb geprobeerd met deze lijnen
ongeveer aan te geven hoe de kabel liep en het rondje daar stonden de
hele oude matrozen in.

Afbeelding

We hebben deze trek afgemaakt en zijn toen naar Engeland gevaren
omdat we onder de Engelse kust zaten om deze mostertpot te laten
repareren en de andere na te laten kijken.
Na deze reparatie zijn we weer verder gaan vissen maar de eerste
trekken die we deden stonden de mannen niet happy bij het inhalen van
de sliphaak.
Maar gelukkig was er geen menselijk leed ontstaan.
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

Hoi Cor ,mooi man .Ik heb ook nog een reisje op de VL 97 gedaan als tweede man met de trawl .Was de eerste reis na nieuwjaar .Toen was Gerrit van Roon er schipper op ,die kwam van Noordwijk .
grts Jaap
rinus

Bericht door rinus »

http://www.allesoverscheveningen.nl/yab ... readid=762

kijk hier hoe het heden dagen gaat een verslag van een hedendaagse Prenter aan boord van de SCH 302
gr.rinus
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Rinus en Gerrit

Weet je nog in welk jaartal dat was???ondanks dat er aan boord geen
privacy was en geen luxe vond ik het altijd mooi varen heet mooiste met
slecht weer en als je dan met de vloot bij elkaar was en die koppen van
die schepen boven de golven uit zag komen was dat een prachtig gezicht.
Maar ook aan boord als die golven er overheen kwamen.

De winter trawl vond ik wel beter als de zomer maar dat komt nog in
mijn uitleg naar voren en waarom

Als ik de link van Rinus bekijk is er heel heel veel veranderd op zo'n
trawler(nu dus hektraller)daar hadden wij toen niet van durven dromen.

In iedergeval bedankt voor jullie belangstelling en reactie
O ja ik ben ook lid geworden van vrienden van het visserij museum en
daar komen op 24 junie visssers en al wat daar omheen hoorde in Vlaardingen bijeen.
Het lidmaatschap kost nu nog 12.50 per jaar en is dus te doen.


Cor Boer
rinus

Bericht door rinus »

Ja Cor je weet niet wat je ziet als je nu aanboord van zo,n Hek boot komt
een vergelijk met de Vleetlogger is niet temaken hoor
maar toen ik over stapten op de kuster was het ook net of ik in de hemel kwam eigen(2pers,hut) een echte Kok aanboord op tijd je natje en droogje echte matras geen stooizak en ga zo maar door
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja Rinus toen ik bij de KRL ging varen heb ik ook wel eens m'n gedachte
gehad de maaltijden waren prima en nog had je mensen met veel
klachten.
Bijvoorbeeld toen ik later als bakker/koksmaat ging varen deden we wel
eens een beetje gele kleurstof in het krentenbrood(op zondag hadden ze
altijd krentenbrood)maar daar zat geen smaak aan op een gegeven
moment was de kleurstof op en kregen ze het zelfde krenten brood maar
de heren aten het niet want zeiden ze er zitten geen eieren in.
1x per week was er een eierloze dag dit werd gebruikt voor gebak enz
hele drama's over dat ene eitje.
Ze hadden alles wat hun hard begeerde en altijd was er wel eentje die
wat te voeteren had en als je dan van de visserij afkwam kon je je
daarom wel eens kwaad maken.
Ik moet zeggen ik heb altijd in de midscheep gevaren bij de civiele
dienst en weet dus niet zo precies hoe het achteruit was.
Maar even nog terug naar de trawl de ouwe heer Hoogendijk schreef al
in zijn boek over de groot visserij in 1894 van het leegvissen van de
de zee door de komst van de trawl.
En toen was er nog geen eens radar, echollood en apparatuur om de vis
op te sporen ook in onze tijd nog niet.
Daarvoor zeg ik wel eens dat onze visserij een eerlijke visserij was in
die zin de vissers konden geluk hebben door te vangen en de vissen het
geluk om voorbij de netten te zwemmen en hield dit dus de visstand wat
in evenwicht.
Maar we leven nu eenmaal in een maatschappij van aandeel houders die
meer meer meer en nog eens meer willen en geen rekening houden dat
het ook een keer ophoud.
En de kleine vissers zijn de dupe.
Maar dat is niet alleen de visserij de eens zo grote en mooie
maatschappijen zoals KRL, SMN, VNS, KNSM, KJCPL, Hollansche Lloyd
en nog meer zijn nu ten prooi gevallen door het kapitaal en verkocht

(Ned Lloyd)
Schepen die in onze tijd met hun bemanningen graag geziene gasten
waren waar ook ter wereld de Hollanders waren gezien is verdwenen
hier bedoel ik dus die goede oude maatschappijen.

Cor Boer


Plaats reactie