20.000 scheepvaartfoto's en 80 filmpjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sidonius

20.000 scheepvaartfoto's en 80 filmpjes

Bericht door sidonius »

Van mijn voorganger van www.nautiek.nl heb ik 20.000 scheepvaartfoto's en 80 scheepvaartfilmpjes bij de boedel gekregen. Toenertijd heeft men € 10,00 per jaar moeten betalen om hier toegang toe te krijgen. Dit om de grote kosten van alle dataverkeer te dekken en om het dataverkeer wat in te perken (€ 300,00 p/maand voor ons) Nu kreeg ik de vraag van een klant wat er nu gebeurt met deze voorraad. Deze vraag wilde ik het forum ook voorleggen.
Daarbij wil ik opmerken dat ze niet meer op internet komen. Ik zit er wel aan te denken om ze eventueel op een dvd te doen en voor een klein prijsje aan te bieden. Het probleem is echter dat eventuele copyrights niet meer te achterhalen zijn en dat er waarschijnlijk diverse mensen over zullen vallen dat ze foto's of filmpjes herkennen als hun eigendom. Andere optie is om dit probleem te onderkennen en het maar zo te laten. Dit botst echter ook weer met men idee dat niemand er dan meer wat aan heeft.
Wie heeft hier ideeen over?

Met groet
Sidonius Ettema

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Dit is inderdaad een moeilijk geval.

Ik persoonlijk ga er altijd van uit als de foto's op het forum worden geplaatst en ze geven je de mogelijkheid om ze te downloaden dan ben je "free man" voor eigen gebruik.

Ga je deze foto's echter opnieuw plaatsen dan moet je de naam vermelden van de eigenaar of degene die de foto gemaakt heeft.

Verkopen kan dus niet maar als je het in een besloten club uitgeeft zoals Kombuispraat is er misschien nog een gaatje !!

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Ha die Sidonius !

Komen we mekaar toch weer tegen, nietwaar ?

Zo'n probleem is dat toch niet, zou ik denken:
De foto's en filmpjes zijn ooit door vele mensen op deze PUBLIEKE fora gepubliceerd, en m.i. daarmee vrijgegeven. Althans: de digitale versie...!
Als mensen hun authentieke materiaal willen koesteren, prima toch ? Maar gepubliceerd, is gepubliceerd, en kan niet meer worden teruggedraaid. De mensen die zelf foto's hebben gepost, downloaden zelf ook andere. Iedereen (dik) tevreden !
De echte verzamelaar gaat voor de originele foto's zoals de officiele ansichtkaarten (waar hij/zij overigens ook de negatieven niet van krijgt)
Een ander, zoals ikzelf, is blij met een digitaal kopietje.

Ik zou zeggen: biedt ze -niet te duur, het zijn tenslotte replica's- te koop aan op je site, zodat iedere beginnende spotter/verzamelaar alvast een leuk begin c.q. voorbeeld heeft, en andere geinteresseerden hun verzameling kunnen completeren/uitbreiden.

Nogmaals: het is materiaal dat gedigitaliseerd is, en door vele enthousiastelingen (gelukkig voor ons allen) vrijelijk is gepost, dus laten we het ook voor de enthousiastelingen beschikbaar houden
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het lijkt me ook niet zo'n probleem. Als je ze op een cd zet en die tegen kostprijs ter beschikking stelt aan geïnteresseerden - waarbij je dat begrip 'kostprijs' gerust ruim mag nemen met niet alleen materiaal en porto en verpakking, maar ook tijd en moeite en stroomverbruik, afschrijving pc, een biertje voor de droge keel tijdens het werk en zo, maar dus geen commercie - dan lijkt me dat geen enkel bezwaar.

Als ik iemand een afdruk van een foto stuur die een ander heeft gemaakt en daarbij het fotopapier, de envelop, de postzegel, een euro voor het heen en weer rijden naar het postkantoor en een euro voor het fonds van weet-ik-veel in rekening breng, maak ik geen inbreuk op het auteursrecht. Pas als degene aan wie ik hem heb gestuurd die foto publiceert, zou daar sprake van kunnen zijn, maar dat is mijn verantwoordelijkheid dan niet meer.
Het wordt iets anders als ik die foto verkoop, er een handeltje van maak. Dan verdien ik aan het werk van anderen.

Als je op die cd een regeltje schrijft waarin je wijst op het mogelijke copyright van anderen en dat de inhoud van die cd uitsluitend bestemd is voor eigen gebruik en niet voor publicatie, zit je helemaal goed.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Ik denk dat je problemen krijgt als je er niets mee doet.
Gauw op cd of dvd zetten voor de liefhebbers.
Gr. Arie.
sidonius

Bericht door sidonius »

Beste Arie

Ik zou niets lever doen dan dat, maar ik heb naar aanleiding van dit artikel al de eerste reactie buiten dit forum binnen van iemand die aangeeft dat er foto's tussen zitten van zijn website en dat hij geen toestemming geeft voor publicatie. Zo zullen er wellicht nog meer hier binnen komen.
Aan de andere kant ben ik benieuwd hoe het juridisch nu zit. In principe kan iemand foto's van anderen op zijn website zetten en middels copyright claimen dat het zijn foto's zijn. Hoe kan je nu aantonen dat het werkelijk jouw foto's zijn?

Met groet
Sidonius Ettema
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik ook niet maar ik denk als je handeld zoals Theo Horsten aangeeft er weinig tegen in te brengen is.
Ik hoop dat ik het resutaat ooit kan aanschaffen.
Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hoi Sidonius,

Ik ben toen zelf ook tientjeslid geweest en ik heb indertijd ook
foto's naar Chris opgestuurd die hij er op zetten.
Van mijn kant is het geen bezwaar tegen het gebruiken hiervan.
Het zou zonde zijn als al deze foto,s in een la zouden belanden en er niets meer mee gedaan zou worden en ik denk dat er op de meeste foto's geen
Copyright meer zitten.
Groetjes Gerrit.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sidonius, ik denk dat je hier kunt vinden hoe het in elkaar steekt:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Toch denk ik dat er een groot verschil is tussen foto's van anderen op het internet plaatsen, of die voor eigen gebruik op een cd-r te verzamelen. Als ik die cd-r dan zonder winstoogmerk aan familie en vrienden ter beschikking stel onder duidelijke vermelding dat ze niet gepubliceerd mogen worden, zie ik niet waar je iemands rechten schendt.
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Sidonius,
Foto's gewoon op cd/dvd zetten en er vooral anderen er een plezier mee doen, voor niet teveel geld.Tenslotte worden foto's die op het internet staan met of zonder copyright overal gedownload[gejat?]en vaak worden de namen er nog later afgehaald met een bewerkings programma'tje of helemaal veranderd.[Zie voorbeeld]Zolang je er bij zet dat er "mogelijk" copyrights op de foto's staan en uitsluitend voor eigen gebruik zijn kunnen ze je niet veel maken.Ze waren toendertijd ook te downloaden bij jullie voor 10€ p/jr., toen hebben ze toch ook niet lopen klagen dat ze die foto's hebben afgestaan?Nou stel je ze beschikbaar,dan wil ik nog zien wie er een proces gaat beginnen?Dat kost nlm. veel €€€, en dat voor een paar foto's.Zie de platen/film industrie, die gigantisch veel inkomsten missen, maar het blijft gewoon doorgaan,gratis en soms ook nog voor geld.Voor 10$ per maand heb je de nieuwste muziek[De Rolling Stones laatste Cd was al te koop ruim 1 maand voor dat ie in de winkel lag] en films[Vaak nog niet eens in de bioscoop te zien]
Hier een voorbeeld van een foto die toen bij Nautiek op de site stond.
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie