Hittegolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Hittegolf

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We zitten allemaal te puffen en te zweten... :wink:
Wat doen we eraan om het zo aangenaam mogelijk te maken?
Zelf wonen we in een hoekhuis op het Noord-Oosten, dus het is relatief koel.
's ochtends vroeg het zonnescherm naar beneden en de gordijn dichthouden, zolang de zon er op staat.
De deuren van de achterplaats helemaal open.
Zo weinig mogelijk bewegen.
Mijn pc staat gelukkig in de woonkamer.
Van de week las ik in de telegraaf, dat bierdrinken ontraden wordt met deze hitte. :cry:
Maar ik las ook dat Landis de dag voor zijn spectaculaire etappe 's avonds lekker bier heeft zitten drinken. :wink:
Ben benieuwd naar dit merk bier! :lol:
Ik werk van 07.30 tot 14.00 uur, dat is ook een prettige bijkomstigheid en om 14.00 uur fiets ik in mijn eigen tempo naar huis in een tijd van 27 minuut en 33 secondes.
Straks naar de tijdrit kijken, leuk om te zien hoe anderen zich met deze hitte inspannen terwijl je zelf lekker op de bank zit.
En een kouwe klets erbij. :wink:
Mijn katten liggen op hun rug met hun pootjes wijd...
Akkie spant lakens in de achteruin, maar oppassen dat we de wind niet tegenhouden.
Op de grond in de kamer staat een fannetje te draaien, want de warme lucht stijgt omhoog en de koelere lucht wordt dan rondgeblazen.
Als er iemand nog meer tips heeft, dan houden we ons aanbevolen.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Jos,
je kunt niet veel meer (of minder) doen dan dat wat je zelf al schetst. Vooral NIETS doen is belangrijk en het vochtpeil op peil houden. Ik heb nog wel een tip, hoewel die eigenlijk bestemd is voor de niet-werkenden onder ons (Sorry Jos, nog even volhouden!): verschuif je leefpatroon: ga in plaats van 23.00 uur om 03.00 uur of 04.00 uur naar bed. Dat scheelt alweer een paar uur dat de temperatuur lager en dus aangenamer is. Je staat natuurlijk wel weer later op, but, so what?
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

En zolang het buiten warmer is als binnen alles dicht houden.dus niet deuren open want dan tocht het zo lekker door, nee,nee je haalt alleen warme lucht naar binnen.en dat moet je niet doen. :wink: en zo min mogelijk bewegen. doet een surinamer ook , en die hebben het niet zo snel warm. :roll:
grts jan.
Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Juli wordt warmste maand ooit'

anp | Gepubliceerd op 22 juli 2006, 11:15
Laatst bijgewerkt op 22 juli 2006, 11:22
DE BILT - Juli 2006 wordt waarschijnlijk de warmste maand ooit. Die verwachting heeft een woordvoerder van het KNMI zaterdag uitgesproken. De gemiddelde temperatuur over de eerste 21 dagen van de maand lag boven de 22 graden Celsius.

Tot nu toe is juli 1994 de warmste maand ooit met gemiddeld 21,4 graden. ,,Gezien de voorspellingen voor de komende dagen denk ik dat we ruim boven de 22 graden gaan uitkomen,'' aldus de zegsman van het weerbureau. ,,Een unieke gebeurtenis. Het wordt de warmste maand sinds 1706 toen we zijn begonnen met registreren.''

Als het warmterecord inderdaad sneuvelt, past dat in de scenario's van het KNMI waarin ontwikkelingen van het klimaat worden geschetst. Daarin neemt de kans op hitte de komende decennia toe. De vier klimaatscenario's laten rond 2050 in de zomer in ons land een opwarming zien tussen de 0,9 en 2,3 graden.

Droogte

Wat betreft de droogte is een record nog niet in zicht hoewel het volgens het KNMI wel uitzonderlijk droog is. Gemiddeld kampt Nederland met een neerslagtekort van 180 millimeter. Op enkele plaatsen, vooral in Overijssel, berekent het KNMI een tekort van 240 millimeter. In het recordjaar 1976 liep het neerslagtekort op tot 300 millimeter.

Waterbedrijf Vitens heeft zijn klanten in Overijssel opgeroepen zuinig te zijn met water en het sproeien van de tuin tijdelijk achterwege te laten. De oproep heeft niet zozeer te maken met een dreigend watertekort, maar is bedoeld om drukproblemen te voorkomen die ontstaan door extreem hoog waterverbruik, vooral tussen zes en twaalf 's avonds.

Voor Vitens-klanten in Gelderland geldt geen oproep maar wel een advies om het ,,niet-noodzakelijk'' watergebruik te beperken.
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Hoi Allen.

Wat warm weer,het heeft hier vanaf een uur of tien tot dik een uur lekker geregend , heerlijk mals buitje.
Maar nu komt het zonnetje weer erdoor, dus zal het nu wel weer benauwd worden.
Maar eerlijk is eerlijk het was wel heerlijk,niet genoeg voor de bloemen en het gras,maar om zo in te lopen heerlijk.

V.G Henk
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hier in in Velsen-Noord begint het aardig duister te worden,
e.e.a goed te volgen op www.buienradar.nl
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Soms helpt het om een koude screensaver te plaatsen op je PC bv deze van van winter in Elburg, nog maar 6 maanden geleden, weet je nog, toen zeiden we nog...koud he !!!!!
Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Hittegolf

Bericht door ferryvaneeuwen »

Eigenlijk moet je kijken hoe ze het doen in de warme landen. Geen zon in het huis toelaten. Alle ramen en luiken voor de ramen sluiten. Zonwering achter het glas zoals je hier vaak ziet komt daar niet voor omdat het niet helpt, behalve tegen het winterzonnetje. Het idee is om de (warmere) buitenlucht plus de zon te weren. Binnen een ventilator neerzetten is een goede maatregel. Een luchtstroom koelt het lichaam af.

Vanwege de ziekte van mijn echtgenote (MS) hebben wij al 10 jaar geleden split airco's laten aanbrengen in de woonkamer en de slaapkamer. Dat is nu toch wel een genot. Net als op de W. Alton Jones waar we in PG al einde vijftiger jaren onder een deken moesten slapen. Het was indertijd peperduur, maar tegenwoordig zie ik ze bij Karwei en de Gamma voor €399.- en een zwaardere voor €499.- te koop staan. Ze zijn bovendien geschikt voor zelfmontage. De 4 meter lange gasleidingen worden met klikverbindingen gekoppeld. Zeker het overwegen waard omdat de verwachting is dat de toekomstige zomers hetzelfde patroon zullen gaan vertonen als de huidige.

Koop geen stand-alone airco's want die deugen niet. Behalve de vreselijke herrie die de compressor naast je bed maakt en die vervelende slang uit het raam, is het grootste euvel dat dit apparaat warme lucht van buiten de kamer onder drempels en kieren naar binnen zuigt. Uiteraard omdat er lucht naar buiten gepompt wordt en er zo een onderdruk ontstaat. Dit vernietigt het koelende effect voor het grootste deel. Tel uit je winst....

Ferry
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hittegolf warm oh wat is het warm,
mannen vroeger op de liberties en andere oude bakken waar
we op hebben gevaren in de PG daar was het warm en dan alleen zo'n ezelsoor in de patrijspoort voor wat frisse lucht.
In de haven moest die ook dicht anders werd je hut leeg gejat.
En wat te denken van het Meer van Maracaibo?
Snik en snik heet geen AC,alleen zo'n klein rond blowertje aan het plafond voor de lucht circulatie.
En ja dan stond je ook nog met je platte bek aan dek of in de vetput.
Niet kijken nee werken dubbele repen inscheren,stuwhout,weten jullie nog wat dat is,opstapelen kleppen schuren op het handje natuurlijk.
Als je een goede hofjood had was er 's middags ijsthee,zoniet nam je toch een ijskoude cola met twee vingers rum
Mijn pc staat op zolder onder de hanen balken lekker warm
Groetjes uit Breda(slechts 30 nu,een beetje frisjes)
Cor
Il parle Il a parle
willem v arendnet

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Cor
Daar weet ik ook het een en ander van opeen liberty in de PG.
ss Leopoldskerk
Een kustreis en twee lange reisjes
mijn vaartijd was van 30-4-1960 tot 6-11-60

Bij ons aan boord van de ss Leopoldskerk V.N.S.
Mijn tweede reis naar de P.G.
En wij daar ergens zo'n drie weken voor anker lagen weg te smelten.
In de maanden augustus september had onze Hooft machinist een goed idee.
Hij liet een paar buizen met gaten doorboren en aan een kant werd een dekwas slang
er op gezet en het ander einde werdzogoed als dicht gemaakt.
Aan die buis werden aan elkaar genaaide jutezaken op gehangen en het helespul werd aan de
voorkant brug op gehangen van boven naar beneden en werd nacht en dag nat gehouden.
Had er zelf ook nog profijt van omdat onze hut ook daar lag aan BB zijde naast de eetsalon
die midscheeps zaten ik moet zeggen dat het toch wel aardig heeft gewerkt.
Al was het geen gezicht als je op het voor schip stond dat jutegordijn hahaha.
En natuurlijk ook een zwembadje eige maaksel zo ging dat in die tijd
(toen geluk nog heel gewoon was haha.)


Met ons eigen gemaakt zwembad en 35-38 graden was het goed uit te houden.
Afbeelding


Plaats reactie