Provinciale Stoomboot Diensten
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Hallo Willem, ik ben een uurtje aan het snuffelen geweest op Maritiem Digitaal en kwam deze tegen.
All the best
Jos
Het raderstoomschip 'Zeeland'.
Vervaardiger Jacques Brugmans
Scheepsnaam Raderschipraderstoomschip
Beschrijving Het raderstoomschip "Zeeland".
Stoomvaart-Maatschappij "Zeeland" / "Lijn Vlissingen - Queenboro', geopend 26 juli 1875 / stoomschip "STAD MIDDELBURG"
Vervaardiger X.A.R. Brend'amour
Scheepsnaam schip
Datum 1875
De gravure toont het schip in 3/4 BB achteraanzicht, varende in open zee. Aan de voormast zijn enkele zeilen gehesen, uit beide schoorstenen komt een dikke rookpluim. Boven de gravure staat: "Stoomvaart-Maatschappij "Zeeland"". Het onderschrift luidt: "Lijn Vlissingen - Queenboro", geopend 26 juli 1875 stoomschip STAD MIDDELBURG". Het raderstoomschip 'Stad Middelburg' werd in 1865 gebouwd als 'Southern' bij de werf Quiggin & Jack te Liverpool en in 1875 aangekocht door de Stoomvaart Maatschappij Zeeland te Vlissingen. De 'Stad Middelburg' werd in 1888 herdoopt in 'Aurora' en in 1889 voor sloop verkocht. Voornaamste gegevens van het schip: lengte tussen l.l. 83,51 meter, breedte over hoofdspant 10,09 meter, holte 4,78 meter, machine-installatie: 2-cylinder oscillerende lagedruk machine van 300 NPK. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog deed de 'Southern', samen met het zusterschip 'Northern' (eveneens in 1875 aangekocht door Mij Zeeland en herdoopt in 'Stad Vlissingen') dienst als blokkadebreker in de Golf van Mexico.
De "Nederlanden"
All the best
Jos
Het raderstoomschip 'Zeeland'.
Vervaardiger Jacques Brugmans
Scheepsnaam Raderschipraderstoomschip
Beschrijving Het raderstoomschip "Zeeland".
Stoomvaart-Maatschappij "Zeeland" / "Lijn Vlissingen - Queenboro', geopend 26 juli 1875 / stoomschip "STAD MIDDELBURG"
Vervaardiger X.A.R. Brend'amour
Scheepsnaam schip
Datum 1875
De gravure toont het schip in 3/4 BB achteraanzicht, varende in open zee. Aan de voormast zijn enkele zeilen gehesen, uit beide schoorstenen komt een dikke rookpluim. Boven de gravure staat: "Stoomvaart-Maatschappij "Zeeland"". Het onderschrift luidt: "Lijn Vlissingen - Queenboro", geopend 26 juli 1875 stoomschip STAD MIDDELBURG". Het raderstoomschip 'Stad Middelburg' werd in 1865 gebouwd als 'Southern' bij de werf Quiggin & Jack te Liverpool en in 1875 aangekocht door de Stoomvaart Maatschappij Zeeland te Vlissingen. De 'Stad Middelburg' werd in 1888 herdoopt in 'Aurora' en in 1889 voor sloop verkocht. Voornaamste gegevens van het schip: lengte tussen l.l. 83,51 meter, breedte over hoofdspant 10,09 meter, holte 4,78 meter, machine-installatie: 2-cylinder oscillerende lagedruk machine van 300 NPK. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog deed de 'Southern', samen met het zusterschip 'Northern' (eveneens in 1875 aangekocht door Mij Zeeland en herdoopt in 'Stad Vlissingen') dienst als blokkadebreker in de Golf van Mexico.
De "Nederlanden"
Willem, ik heb het een en ander voor je opgezocht en gekopieerd.
Van de Zeeland is nauwelijks materiaal beschikbaar volgens de boeken.
Het hoe en waarom wordt je wel duidelijk gemaakt, wanneer je kennis neemt van de inhoud van de beginhistorie PSD. (uit 100 jaar varen)
Wel heb ik twee plaatjes van de Stad Vlissingen 1 en de Westerschelde.(uit het boek, Varen tussen overkanten)
Als toegift een plaatje van de Schelde uit 1828, een voorloper van de PSD historie.
Groet Frank
Als toegift een afbeelding van de Schelde uit 1828.
Van de Zeeland is nauwelijks materiaal beschikbaar volgens de boeken.
Het hoe en waarom wordt je wel duidelijk gemaakt, wanneer je kennis neemt van de inhoud van de beginhistorie PSD. (uit 100 jaar varen)
Wel heb ik twee plaatjes van de Stad Vlissingen 1 en de Westerschelde.(uit het boek, Varen tussen overkanten)
Als toegift een plaatje van de Schelde uit 1828, een voorloper van de PSD historie.
Groet Frank
Als toegift een afbeelding van de Schelde uit 1828.
Groet Frank
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
machinist Willem Wisse verteld.
Het kwam natuurlijk ook wel eens voor dat er leden van het
Koninklijk huis overgezet wilden worden en dat vergde wat
extra inzet van de opvarenden.
Zo gebeurde het een keer dat onze Koningin Juliana de oversteek
Vlissingen - Breskens zou maken.
Koninklijk of niet, een bezoek aan het toilet moeten we allemaal een
keer maken en dus werd er een toilet vrij gehouden en bewaakt
door 2 matrozen die er onberispelijk uitzagen.
Omdat je onze majesteit niet op een bril laat plaatsnemen waar ook
het gewone volk op zit kwam daar dan speciaal een mannetje voor
die er een koninklijke bril opschroefde.
Groot was de consternatie toen onze majesteit via het veer Kruiningen
_ Perkpolder zou reizen.
Onze "brillenman"moest snel zijn.
Onze Koningin echter besloot er geen gebruik van te maken.
Als alles dan achter de rug was (ook de dienst) was er bier bij de
hofmeester.En daar werd gretig gebruik van gemaakt.
Met groeten, Jan Willemsen.
Koninklijk huis overgezet wilden worden en dat vergde wat
extra inzet van de opvarenden.
Zo gebeurde het een keer dat onze Koningin Juliana de oversteek
Vlissingen - Breskens zou maken.
Koninklijk of niet, een bezoek aan het toilet moeten we allemaal een
keer maken en dus werd er een toilet vrij gehouden en bewaakt
door 2 matrozen die er onberispelijk uitzagen.
Omdat je onze majesteit niet op een bril laat plaatsnemen waar ook
het gewone volk op zit kwam daar dan speciaal een mannetje voor
die er een koninklijke bril opschroefde.
Groot was de consternatie toen onze majesteit via het veer Kruiningen
_ Perkpolder zou reizen.
Onze "brillenman"moest snel zijn.
Onze Koningin echter besloot er geen gebruik van te maken.
Als alles dan achter de rug was (ook de dienst) was er bier bij de
hofmeester.En daar werd gretig gebruik van gemaakt.
Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
zeemeeuw?
Hallo kombuizers.
Het kwam in het verleden wel eens voor dat de PSD met capaciteits-
problemen zat, maar om dit probleem op te lossen hebben ze toch
echt geen coasters ingezet.
Met groeten, Jan.
Het kwam in het verleden wel eens voor dat de PSD met capaciteits-
problemen zat, maar om dit probleem op te lossen hebben ze toch
echt geen coasters ingezet.
Met groeten, Jan.
vooruitgang is onrust.