De eerste Walvisvaart van de Wllem Barentsz

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

De eerste Walvisvaart van de Wllem Barentsz

Bericht door Bram »

:D Hallo Kombuisers voor ik met deze topic start wil ik toch even wat voetangels en klemmen wegnemen{stroperslatijn}

De samenstellers van deze website hebben zich grote inspanningen getroost om de rechthebbenden van het afgebeelde materiaal te achterhalen. Ieder die meent rechten te kunnen laten gelden wordt verzocht contact op te nemen met mij , en een iedere rechthebbende die meent om hier tegen tegen deze topic bezwaar te maken ,dan zal ik deze topic gelijk verwijderen.
Deze topic is bedoelt als een stukje geschiedenis,die voor ons oudere ex zeelieden vele herkenings punten draagt,en voor de jongere zeelieden een blik op het verleden,dit verhaal is door de scheepsdokter geschreven met zijn eigen illustraties,het eerste deel bestaat uit een stukje geschiedenis over de Walvis vaart en kennis making met de Auteur{s}
uiteraard ben ik veel dank verschuldigd aan de schrijver{s} en zijn nazaten.
En ook Arie .H.die dit boek voor mij opgedoken had.

Bram:D

Afbeelding

Deschrijver van het verhaal,met zijn walvis baard
Afbeelding

Afbeelding

03 Bierman scheepsarts met Baard
Afbeelding

Afbeelding

08 Wrijfpaal van een walvis kaak te Santpoort
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd
Groets Bram :D

Bram

Bericht door Bram »

:D
Deel 2

eerst nog een stukje geschiedenis

10 De Bloei
Afbeelding
Afbeelding

12 De Groenlander traanpakhuizen te Amsterdam
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

15 Walviskaak in de grote zaal Haarlems stadhuis
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd.
Groets Bram :D
Bram

Bericht door Bram »

:D we moeten nog een paar bladzijden met taaie stof voor sommigen,maarhet leven kan ook taai zijn.daar gaan we weer ,lecko

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het walvis been is nu steen Haarlemmerhouttuinen 195-197 Amsterdam
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Het kantoor van de rederij Geldersekade 10 Amsterdam
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

voor de ongeduldigen we gaan aan boord.

26 De Willem Barendsz in wording met een grote boei
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd Bram :D
ed bartels

de eerste walvisvaart

Bericht door ed bartels »

Hoi Bram,
Sterk staaltje van toeval. Drie weken terug was ik even bij de Slegte in Eindhoven om op de hoogte te blijven met wat er binnenkomt. Na mijn ' erfenis met boeken' mag ik natuurlijk niet meer boeken kopen want eerst moeten die nieuwe uit gelezen worden. Maar daar zag ik de Willem Barents liggen en die had ik niet en ik kon me dat boek nog herinneren uit m'n jeugd. Maar twintig euro vond ik toch wat veel. Ik dacht, laat maar liggen, ik heb er tenslotte genoeg. Maar vorige week ging ik wat dubbele strripverhalen verkopen en kwam op de terugweg langs een recycle-zaak en dook even binnen. Boeken kijken natuurlijk. De Willem Barends was het eerste wat me opviel en was gekocht. Twee euro! Puntgaaf met een foldertje over het boek er nog in. Da's sterk,toch?!
Mooi en interessant boek met prachtige tekeningen. Ook door die dokter gemaakt?
Groetjes Ed
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Walvisvaart

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bram,

Zeer interessant en boeiend om te lezen. Alleen, het verhaal houdt plotsklaps op! Ik hoop wel dat het nog verder gaat. Ik ben vooral nieuwsgierig geraakt door het verhaal in de inleiding dat handelt over de wantoestanden onder de Nederlandse vlag. Dat zag ik graag uit de doeken gedaan! Ik ben benieuwd.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/willem_barendsz.htm

Op mijn website staat nog wat over dit schip vermeld.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Walvisvangst.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ferry ouwe Vonkentrekker!! :lol: :lol:

Laat Brammetje maar een beetje aan prutsen :wink: :roll: , dan komt dat hele boek hier op de site en ZEKER de moeite waard. Hij is me gewoon weer een slag voor, die ouwe Kaasboer uit Alkmaar :D , ik heb 2 originele kopie-en van het boek met prachtige tekeningen in m'n "walvisvaart kollektie" EN een 3e kopie welke ik al uit de band had gesneden om te scannen en ligt hier in een klapper naast me. DUS we zullen hem op de voet blijven volgen.

Wat betreft die " speciale omstandigheden" zoals opgemerkt door die bewuste dokter, ik denk daar zomaar het mijne van. De wereld van deze artsen en de wereld van die "rough and tough" Noorse Walvisvaarders lagen, zoals wij redelijker wijs kunnen inschatten, mijjjjjjlen uit elkaar, voeg daarbij het feit dat er een "expeditieleider" "in charge" was van de "industriele ondernemeng en de "gezagvoerder" van het "varen met het schip" en je hebt een scenario waarbij best het een en ander in de knoop zal zijn gelopen.
Ik krijg NU nog Rode Koontjes als ik bedenk wat ikzelf in "m'n onschuldige jaren" met Noren heb meegemaakt en dat waren geen "walvisvaarders" :wink: Maaaar ik wazze d'r NIET bie!!! :wink:

Bram, ouwe schilderkwast, gewoon doooooorgaan, een zeeer boeiend onderwerp en heeeel bedankt voor de moeite die je doet om dit te plaatsen.
Mazzel eeeh.

PS je. Moet je wel even Willem Barentsz goed spellen a.u.b.
PS je 2. OOk lezen: WALVIS aan Stuurboord. De lotgevallen van de eerste moderne Nederlandse Walvisvaartexpeditie, bestaande uit de Willem Barentsz en acht jagers. Geschreven door Jaap Kolman. Voorwoord van Jan D. Rempt. Fotografie: Hannes de Boer.

EN: The Yankee Whaler. van Clifford W. Ashley.
In search of Moby Dick. van Tim Severin.
De Zwerftocht van de Cachalot. van Frank Bullen.
Moby Dick. van Herman Melville.
Smeerenburg: Holland op z'n koudst.
samenstelling: Els Naayer van het Arctisch Centrum
PS je 3. Ik ben een tegenstander van de huidige walvisvaart, het is mensonterend.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ed bartels

de eerste walvisvaart

Bericht door ed bartels »

Hier een paar ' snelle ' kiekjes uit het boek van Vinke en Co
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes Ed
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Ed bedankt voor de foto`s,en wat de tekeningen beteft,geen flauw idee kan door Dr Melchior zijn gedaan wat dus mijn vermoeden is maar kaan ook dr Bierman zijn geweest die het getekent heeft.
dus die vraag blijft nog open . :roll: :?:

Hoi Ferry ,wat betreft de toestanden op de koopvaardij ,jij weet ook net als ik die waren in die periode niet rooskleurig,maar Harry.G.H. heeft al een tipje van de sluier opgelicht,en ook niet te vergeten deze scheepsartsen zijn wel zeelui,maar zien de mens toch door een ander brilletje,maar gewoon het verhaal blijven volgen dan komen we er wel uit :wink:

Hoi Harry ,fijne vacantie gehad in het Hoogeboomsche oerwoud ,of ben je effies een stukkie verder geweest :P
Wat betreft de walvisvaart van tegenwoordig ben ik het helemaal eens met je is volkomen overbodig geworden,er zijn vervangend middelen die net zo goed ,zelfs beter zijn ,dus van mij mogen ze gelijk stoppen,want om ze te killen alleen maar voor de pafum fabrieken{amber} draaiende te houden vind ik de grootste onzin :twisted:

ps vond bij de kringloop nog een jongens boek van Jan Ostby{Noor} en het heet Jongens op de walvisvaart

Ik stuur je nog een mailtje later over de F.Town

Groets Bram :D
ed bartels

de eerste walvisvaart

Bericht door ed bartels »

Hoi Bram.
Op de site Grininger kustvaart( effe googelen) staat links de hele loopbaan van de Willem Barendsz 1 en 2, alsmede wat van de tekeningen uit dat boek en nog een paar mooie uit een ander boek. Op zolder heb ik nog een aantal dia's, die vroeger in de toverlantaarn op school werd gebruikt, over een reis met de 'Willem'. Die zou ik eerst moeten scannen om ze in JPG om te zetten. Maar ik kom ze nog wel eens tegen en het forum bestaat dan nog hoop ik.
Groetjes Ed
Hier een foto van die Groninger site
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's komen dus van de scheepvaartsite, Groninger kustvaart.
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Ed bedankt vor de foto`s dit verhaal gaat dus over de oude Willem Barendsz,die met de 4 schoorstenen.

we gaan gelijk maar even 1 hoofdstukje verder

Afbeelding

30 Het Hospitaal dek in wording
Afbeelding

Afbeelding

Groets Bram:D

word vervolgd


Plaats reactie