De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan »

Heb in de jaren 60 wat jaartjes bij de Halcyon Lijn gevaren en het was er echt zo slecht nog niet.Op de Stad Utrecht hadden we kapitein Pet uit Vlaardingen en dat was 'n beste vent.Goed eten en drinken dus niets dan lof.
Gr Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

Halcyon. 039. ss STAD ROTTERDAM-PHRN (1953-1963)
1943.Short Brothers Ltd,
Sunderland (471)
grt 7041 - dwt 9985
lxbxh; 136.45x17.15x8.16
te 3 cyl 2500 bhp 11 kn.
A)EMPIRE SOUTHY 1943-1946.British
HOLLY BANK 1946-1953.British
B)OCEAN UNITY 1963-1967.Panama
8-3-1967.Gesloopt te Kaoshiung

greetinx, pete
Bob

Bericht door Bob »

Ik mis tot nu toe de "Stad Alkmaar", afgebouwd na 1945. Het schijnt dat dit het eerste schip was dat na de oorlog afgebouwd is. Het verhaal gaat dat de kiel al voor de oorlog gelegd is en door vakkundige sabotage het schip niet in oorlogstijd is afgebouwd. Dat zou best kunnen want de inrichting liep wel een paar jaartjes achter.
Mijn hut, telegrafist, lag onder B.B. vleugel, zonder binnendeur. Je stond dus meteen buiten. De hut was 1,5 maal de kooi lang en drie keer de kooi breed. Ik moest buitenom naar boven, door de kaartenkamer naar de radiohut. Stoel een decimeter naar achteren en je zat klem. Antennepijpen schilderen mocht niet van de ouwe op "zijn" schip. Geschilderde pijpen hoefden niet gepoetst te worden!
Ik weet niet meer hoe het eten was, wel de kleine bedompte "salon". Ik zat helemaal achterin en moest wachten tot iedereen opgestaan was. Eerder kon ik niet weg. Dus zorgen dat je op tijd bent.
Het was een reisje van R'dam naar Savonna en Barcelona en terug naar R'dam. Daar er weer af omdat er een botje in mijn hand gebroken was. Ik was gestruikeld op de gangway en kwam verkeerd terecht op mijn hand.
Op een andere topic vernomen dat je een fles jenever per week kreeg. Een stuurman was er blij mee dat hij mijn fles ook kon krijgen. Toen dronk ik nog niet.

Groeten Bob
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan »

Ook op de Stad Utrecht was het rantsoen 'n fles jenever per week of 10 dagen dat mag ik even kwijt zijn.Mijn fles ging altijd naar Jelle de 2e stuurman ook voor mij was het 'n beetje te strong.In Rio heeft 'n zwarte dame die aan boord geslopen was en ik m'n hut niet goed had afgesloten kans gezien om in 'n kwartier tijd de halve fles leeg te lurken en is met d'r vette zwarte lichaam in mijn kooi gekropen.Heel wat moeite gehad om met de 3e wtk dat gedrocht in de gang te krijgen.Hebben haar maar op de cokosmat gelegd zal wel 'n lekker gevoel geweest zijn toen dat hummeltje de andere morgen wakker is geworden. :P :P :P
Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het oude kolengestookte Kombuispraat stond deze oproep.
Jos

Ben op zoek naar info over/ foto´s van mijn opa, kapitein W.G. de Neef, die o.a. in WO2 heeft gevaren op de Stad Alkmaar, Stad Maastricht en de Flensburg.
Mvg
Heleen

Na een mailtje naar Heleen kreeg ik dit antwoord.
Jos

Beste Jos,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik heb het verhaal van Leendert Don gelezen, erg interessant. Waarschijnlijk was mijn grootvader tentijde van dit verhaal niet de gezagvoerder van de Flensburg, bij het uitbreken van WO2 voer hij op de stad Alkmaar, deze boot is in 1940 getorpedeerd, waarbij 14 man omkwam. Daarna was mij opa kaptitein op de Stad Maastricht, ook deze werd in konvooi getorpeerd, echter zonder slachtoffers. Pas daarna was hij op de Flensburg, 8 sept 1942 vertrokken uit Durban. ook dit schip heeft de Duitse aanvallen niet overleefd. Mijn opa gelukkig wel en heeft nog jaren gevaren tot zijn pensioen in 1962. Hij overleed helaas een jaar later, op 23 nov. 1963. Bijgaand een foto van de jubileumsbijeenkonst van de Halcyon lijn, wanneer en waar dit was weet ik niet. Mijn opa is de derde van links.

Inmiddels heb ik gemaild naar Leendert en ben benieuwd of hij reageert.

Met vriendelijke groet,
Heleen

Afbeelding
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Stad Schiedam 1930
Afbeelding

Stad Arnhem 1939
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Stad Utrecht 1957
Afbeelding

Stad Utrecht 1957
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
C.E.A. van Boeckel

Halcyon Lijn

Bericht door C.E.A. van Boeckel »

Douwe J. schreef:Stad Schiedam 1930
Halcyon Lijn STAD SCHIEDAM (1921-1922), daarna UK eigenaars tot 1960.

mvg C.E.A.
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

van Boeckel, hoe kan het zijn dat deze schepen na 1960 nog steeds met "Stad"worden genoemd? Ook het logo was gelijk!
Ik weet verder niets van de Halcyon Lijn.
Stad Zwolle 1962
Afbeelding

Stad Kampen 1961
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Douwe.
Hier nog wat data van die twee schepen.
Halcyon Lijn

Te water als STAD KAMPEN*.
In 1968 naar Griekenland als KAVO ALKYON.
In 1984 gesloopt te Huangpu in China.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Te water als STAD ZWOLLE*.
In 1972 naar Liberië als PORT ROYAL.
In 1973 naar Singapore als OCEAN INTREPID.
In 1979 naar Griekenland als OCEAN.
In 1982 OCEANIA.
In 1983 vlag Panama.
In 1984 MONTE SPINETO.
In 1987 opgelegd.
In 1995 te Aliaga in Turkije gesloopt.


Plaats reactie